Rejestracje przyczep i naczep oraz ciągników rolniczych w KWIETNIU 2024

Rejestracje w całej grupie nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów, w ostatnim miesiącu osiągnęły łącznie 8 735 szt. i były większe niż przed rokiem o 7,3%. To wyhamowanie spadów w tej części rynku obserwowane od lutego 2022 roku. Jednak nie wszystkie kategorie pojazdów osiągnęły pozytywny rezultat. O tym, że ogólny wynik rynku zanotował wzrost zadecydowały przyczepy.

Zapraszamy do zapoznania się z pełnym opracowaniem nt. pierwszych rejestracji przyczep, naczep oraz ciągników rolniczych w Polsce w KWIETNIU 2024 roku , które zespół PZPM przygotował na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów
Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami kliknij tutaj »  

Najnowszy Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna" edycja Q2/2024

W pierwszym kwartale 2024 roku na polskim rynku motoryzacyjnym zarejestrowano 139 tys. nowych samochodów osobowych – o blisko 13% więcej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Gorsze wyniki sprzedaży zanotowano w segmencie samochodów ciężarowych (-16% r/r). W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2024 roku w Polsce zarejestrowano aż 73 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi, o 34,3% więcej niż rok wcześniej. Początek 2024 roku był dla polskich fabryk motoryzacyjnych obiecujący –wyprodukowano o 20% więcej pojazdów samochodowych niż w analogicznym okresie poprzedniego roku – wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna, Edycja Q2/2024”.

W okresie od stycznia do marca 2024 roku w Polsce zarejestrowano 139 tys. samochodów osobowych, o 13% więcej w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 roku. Klienci instytucjonalni w omawianym okresie zarejestrowali 94 tys. pojazdów – co oznacza wzrost o 8% r/r. Z kolei klienci indywidualni w pierwszym kwartale zarejestrowali 45 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli aż o 24% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Największe wzrosty odnotowano w segmencie aut kompaktowych (+37% r/r), dużych SUV-ów i crossoverów (+30% r/r) oraz średniej wielkości SUV-ów i crossoverów (+24% r/r). Niezmiennie Polacy najczęściej kupują samochody z segmentów małych i średnich SUV-ów i crossoverów oraz klasy kompakt (segment C).
W pierwszym kwartale 2024 r. dynamicznie rosła liczba rejestracji samochodów marek premium, których zarejestrowano 35,7 tys. sztuk (wzrost o 29,4% r/r). W tym samym czasie zarejestrowano 103,1 tys. sztuk aut marek popularnych (+7,9% r/r).

Zapraszamy do zapoznania się ze skrótem Raportu: Raport KPMG i PZPM_Branża motoryzacyjna Q2/2024

Fleet Trends Conference 2024_ 21/05/2024

W imieniu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i redakcji magazynu Fleet, serdecznie zapraszamy na Fleet Trends Conference 2024 , która odbędzie się w dniu 21 maja 2024 (wtorek), g. 9.00 w hotelu Sound Garden w Warszawie. W gronie znakomitych Prelegentów będzie Michał Wekiera Dyrektor Generalny PZPM.
REJESTRACJA:  https://trends.fleet.com.pl

Dane cząstkowe 10 dni maja 2024 rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Po 10 dniach MAJA br. we wszystkich segmentach nowych pojazdów odnotowane zostały dwu i jednocyfrowe wzrosty rejestracji.
W ciągu pierwszych 10 dni bieżącego miesiąca zarejestrowanych zostało:

  • 9 864 samochody osobowe (+21,7%r/r)
  • 882 szt. lekkich samochodów dostawczych , wzrost o 5,8% r/r
  • Sprzedaż nowych ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t wzrosła o 19,9% i wyniosła 802 szt.
  • Jednoślady utrzymały się w trendzie wzrostowym : Motocykle: 1163 szt. +21,9%r/r ; Skutery: 462 szt. +20,9% r/r.

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

eRejestracje - Raport PZPM nt. pierwszych rejestracji nowych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi oraz infrastruktury - KWIECIEŃ 2024

Prezentujemy comiesięczną informację prasową  „ e Rejestracje” nt. pierwszych rejestracji nowych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi
Publikacja zawiera szczegółowe analizy dotyczące pierwszych rejestracji samochodów osobowych, samochodów dostawczych do 3,5 t, samochodów ciężarowych pow. 3,5 t., autobusów, motocykli i motorowerów w KWIETNIU 2024r. oraz aktualne informacje o infrastrukturze ładowania i tankowania CNG i LNG.
W kwietniu 2024r zostało zarejestrowanych 1 792 pojazdy elektryczne. Najwięcej z tym napędem sprzedano samochodów osobowych: 1 264 szt. (+2,7% r/r) . Osiągnęły one tutaj 2,8% udziału w rynku, czyli o 0,7 pkt. proc. mniej w porównaniu z kwietniem ub.r. i mniej, o 0,6 pkt. proc., w porównaniu z marcem br. Zdecydowanie wzrosły rejestracje elektrycznych jednośladów (+31%), na szczególną uwagę zasługuje wzrost +42% elektrycznych motorowerów, co poskutkowało  (+0,5 pkt. proc.) wzrostem ich udziału w rynku motorowerów w porównaniu z kwietniem 2023r. Ich udział na poziomie 18,5% jest najwyższym udziałem ze wszystkich pojazdów elektrycznych. Wzrosły rejestracje elektrycznych autobusów i samochodów ciężarowych. Autobusów zarejestrowano 34 sztuk (+278%), a ciężarowych 9 szt. (+350%). Sprzedaż elektrycznych samochodów dostawczych poniżej 3,5t wyniosła 141 sztuk wobec 142 w kwietniu ubiegłego roku.

...Kwiecień był kolejnym miesiącem, w którym zaobserwowaliśmy spowolnienie dynamiki rejestracji pojazdów zeroemisyjnych. W ciągu pierwszych czterech miesięcy br. zarejestrowanych zostało 2,4% więcej pojazdów osobowych niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wyraźny, bo 15,1% wzrost zanotowały hybrydy plug-in, choć dla nich kwiecień również nie okazał się lepszym miesiącem, bo w porównaniu do kwietnia 2023 roku zanotowano ich tylko o 1,4% więcej.
1% spadek w kwietniu zanotowaliśmy w segmencie zeroemisyjnych samochodów dostawczych do 3,5t, natomiast samochodów ciężarowych pow. 3,5t zarejestrowano 4,5 razy więcej, choć wciąż są to niewielkie wolumeny.
Bardzo cieszy, że w kwietniu ’24 r. na nasze drogi trafiły 34 autobusy elektryczne, zaś w pierwszych czterech miesiącach roku ich liczba wyniosła 79 szt., co przekłada się na 80% wzrost w stosunku do zeszłego roku.
Bardzo dobry kwietniowy wynik zanotowały klasyczne hybrydy, bo w ich przypadku przekłada się to na 66% wzrost, zaś w pierwszych 4 miesiącach roku to wzrost o 44%, co oznacza, że na polskie drogi trafiło prawie 85,5 tys. tych pojazdów.
Cieszą informacje dotyczące infrastruktury. W kwietniu przybyło 141 stacji ładowania i według EIPA ich aktualna liczba wynosi obecnie prawie 3,5 tysiąca, co oznacza niemal 60% wzrost w porównaniu do zeszłego roku. Mamy obecnie dwie stacje tankowania wodorem oraz 58 stacji tankowania LNG i CNG.
- mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.
Pełna informacja, infografika oraz tabele w zakładce Rynek Motoryzacyjny kliknij tutaj »

Ecomotional Industry Skills Center

Dzisiaj podczas XVI European Economic Congress (Europejski Kongres Gospodarczy) w Katowicach odbyła się konferencja prasowa partnerów Ecomotional Industry Skills Center - projektu kształcenia kadr technicznych na potrzeby przemysłu w zakresie elektromobilności, lepszego dostosowania do potrzeb nowoczesnej gospodarki, zwiększenia innowacyjności, zwłaszcza transferu nowych technologii i zielonej transformacji. Razem z Politechniką Krakowską im. Tadeusza Kościuszki, Wyższą Szkołą Biznesu - National Louis University w Nowym Sączu oraz Stowarzyszeniem Mobilne Miasto jesteśmy partnerem projektu, który będzie koordynowany przez firmę ECOMOTIONAL
Inicjatywa jest odpowiedzią na dynamicznie zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą i wyzwania dla branży motoryzacyjnej, szkół zawodowych i uczelni wyższych związane z edukacją i zmianą myślenia o procesie nauczania, doskonalenia i budowania kompetencji przyszłości.
Pierwsze Ecomotional Branżowe Centrum Umiejętności ds. Elelektromobilności powstanie w Nowym Targu.

PZPM - DEBATA Nr 6

Pierwszy krok zrobiony ale do pełnej elektromobilności jeszcze daleko. Choć komunikacja miejska i transport zbiorowy są na dobrej drodze do całkowitej elektromobilności to przed transportem ciężkim jeszcze wiele wyzwań. Chociażby budowa właściwej infrastruktury ładowania. I m.in. o tym w najnowszym odcinku programu @szczerze_o_pieniadzach mówi Jakub Faryś - Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego a zaprasza Ernest Bodziuch.

PZPM - DEBATA Nr 5

Elektryczne samochody to jeszcze nie ekologiczna motoryzacja. By o takiej mówić potrzebna jest przede wszystkim ekologiczna produkcja samochodów. A od tej nie ma już odwrotu. Co więcej droga ku niej jest już wytyczona. Pytanie tylko czy jest kręta i wyboista czy może już przypomina równą i prostą autostradę? O tym rozmawiają Agnieszka Olenderek, Członek Zarządu Volkswagen Poznań oraz Jakub Faryś Prezes PZPM a zaprasza Ernest Bodziuch.

PZPM - DEBATA Nr 4

Przyszłość będzie należała do wodoru. I nie chodzi tu tylko o wodór jako paliwo napędzające elektryczne samochody. Wodór może przyczynić się do kolejnej wielkiej rewolucji światowej gospodarki. A Polska ma szansę odegrać tu znaczącą rolę. O tym w najnowszej debacie z okazji 30-lecia PZPM mówią dr Jacek Pawlak Prezes Toyota Central Europe oraz Jacek Nowakowski Dyrektor ds. napędów alternatywnych w IVECO a zaprasza Ernest Bodziuch.

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q2/2024

W pierwszym kwartale 2024 roku na polskim rynku motoryzacyjnym zarejestrowano 139 tys. nowych samochodów osobowych – o blisko 13% więcej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Gorsze wyniki sprzedaży zanotowano w segmencie samochodów ciężarowych (-16% r/r). W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2024 roku w Polsce zarejestrowano aż 73 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi, o 34,3% więcej niż rok wcześniej. Początek 2024 roku był dla polskich fabryk motoryzacyjnych obiecujący –wyprodukowano o 20% więcej pojazdów samochodowych niż w analogicznym okresie poprzedniego roku – wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna, Edycja Q2/2024”.

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q1/2024

W 2023 roku w Polsce zarejestrowano 475 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,2% więcej niż w 2022 roku. Lepsze wyniki sprzedaży zanotowano również w segmencie samochodów dostawczych, ciężarowych, autobusów oraz motocykli. W ubiegłym roku sprzedaż samochodów osobowych z paliwami alternatywnymi wyniosła 217,6 tys. sztuk i była aż o 35,4% większa niż przed rokiem. To nie tylko efekt zmieniających się preferencji konsumentów, ale także szansa dla producentów i dostawców, aby jeszcze bardziej dostosować swoje oferty do rosnącego zainteresowania ekologicznymi rozwiązaniami. Jak wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna, Edycja Q1/2024” poprzedni rok był również lepszy dla fabryk motoryzacyjnych w Polsce, które wyprodukowały 612,9 tys. pojazdów – o 26,7% więcej niż w 2022 roku.

Rocznik Raport Branży Motoryzacyjnej PZPM 2023/2024

Raport Branża Motoryzacyjna 2023/2024, który przekazujemy w linku poniżej wiadomości , stanowi kompendium wiedzy na temat szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej w Polsce i w Europie. W bieżącej edycji rocznika PZPM prezentujemy analizę parku wszystkich rodzajów pojazdów, pierwszych rejestracji i produkcji motoryzacyjnej, a także zagadnienia dotyczące transportu, funkcjonowania flot, sprzedaży paliw, produkcji opon oraz infrastruktury drogowej.
W Raporcie znajdą Państwo ponadto eksperckie opracowania przygotowane przez naszych stałych Partnerów dotyczące najistotniejszych zagadnień o kluczowym znaczeniu dla branży - w tym środowiskowych, podatkowych, makroekonomicznych, prawnych oraz omówienie systemów wsparcia dla sektora motoryzacyjnego wykorzystujących unijne i krajowe środków w ramach pomocy publicznej. Opracowania te uwzględniają wpływ m.in. legislacji oraz aktualnej sytuacji społeczno-politycznej na polski i europejski sektor motoryzacyjny i jego otoczenie. W publikacji nie mogło zabraknąć informacji dotyczących najnowszych rozwiązań w motoryzacji - napędów alternatywnych i związanej z tym infrastruktury ładowania oraz pojazdów autonomicznych i połączonych.

Jakub Faryś, prezes PZPM we wstępie do aktualnego wydania Raportu podkreśla, że przyjęty pakiet regulacji, po 2035 roku zakładaj sprzedaż wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych, a producenci samochodów oraz koncerny samochodowe zapewniają, że, tempo zmian będą takie, jak oczekują tego władze unijne i krajowe i nawet wcześniej niż w 2035 roku będą oferować zeroemisyjne modele osobowe i dostawcze. Efektem trwających od kilku lat dużych inwestycji jest krzepnący łańcuch dostaw dla nowych, zeroemisyjnych napędów: od ogniw akumulatorów litowo-jonowych po półprzewodniki dla falowników i elektryczne silniki. Rosnąca skala produkcji pozwoli obniżyć ceny zeroemisyjnych aut, zaś trwające badania dają efekt w postaci rosnącego zasięgu i coraz krótszych czasów ładowania akumulatorów.

Zeroemisyjna mobilność to także miejsca pracy, w tym w polskich fabrykach. Zachowanie konkurencyjności Polski na mapie inwestycji i produkcji aut wymaga zapewnienia dostaw taniej, stabilnej i zielonej energii. To właśnie będzie kluczowym wyzwaniem w przypadku podejmowania w najbliższym czasie przez inwestorów decyzji o wyborze miejsca produkcji w różnych krajach europejskich. Pamiętać jednak należy, że sukcesem w drodze do zeroemisyjności jest infrastruktura. Powstaje dla samochodów osobowych i lekkich dostawczych, ale dużym wyzwaniem jest przygotowanie jej dla samochodów ciężarowych, z uwagi na niezbędną wysoką moc przyłączy.

Sigrid de Vries, Dyrektor Generalna ACEA wskazuje, że łańcuch wartości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego zapewnia pracę niemal 13 milionom mieszkańcom naszego kontynentu, czyli tworzy około 200 tys. miejsc pracy więcej niż w 2019 roku. Jest to godne podkreślenia osiągnięcie, biorąc pod uwagę trudną koniunkturę gospodarczą, naznaczoną rekordowo wysokimi cenami energii i przerwami w dostawach. Sprzedaż i eksploatacja samochodów zapewniają znaczne przychody rządom krajów UE, do których budżetów wpłynęło w 2022 roku niemal 400 miliardów euro. To kluczowe źródło przychodów dla skarbów państw może (i powinno) być reinwestowane w budowę dróg, modernizację publicznych sieci transportu i przyśpieszenie przejścia na elektromobilność.

Rocznik ukazuje się regularnie od 2007 roku z inicjatywy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pod redakcją Roberta Przybylskiego. Współautorami najnowszego wydania są CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang Pośniak i Bejm sp.k,  Fleet, KPMG w Polsce, Martini i Wspólnicy, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, SSW Pragmatic Solutions, Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

Zachęcamy do zapoznania się z publikacją i życzymy miłej lektury!