Raporty

Zapraszamy do zapoznania się z raportami prezentującymi rynek motoryzacyjny

Raporty są również dostępne w dziale Rynek Motoryzacyjny / Raporty i Roczniki tutaj 

Metoda sortowania:

Rocznik PZPM - Raport branży motoryzacyjnej 2024/2025

Opublikowano: 28-11-2024

Wspólnie z naszymi Partnerami – z przyjemnością oddajemy w Państwa ręce najnowsze wydanie Raportu PZPM -Branża Motoryzacyjna 2024/2025. Tradycyjnie Raport podsumowuje najważniejsze obszary polskiej i europejskiej motoryzacji i jej otoczenia oraz wskazuje na trendy, z którymi przyjdzie nam się zmierzyć w nadchodzącym roku.

Już we wstępie Jakub Faryś , Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego stawia fundamentalne pytanie - W którą stronę zmierza polityka Unii Europejskiej i czy w nadchodzącym roku, europejskim producentom uda się zmniejszyć emisje dwutlenku węgla, rejestrowanej w Unii Europejskiej floty o 15 proc. jako jeden z kolejnych etapów na drodze do osiągnięcia założeń Green Deal i Fit For 55 - całkowitej redukcji emisji CO2 z samochodów osobowych i dostawczych od 2035 r. Czy i jak Komisja oraz Parlament Europejski zareagują na tę sytuację?  Pytanie to jest również zasadne w kontekście polskiej prezydencji w UE rozpoczynającej się 1 stycznia 2025 roku.

Blisko 300 stronicowy Raport stanowi kompendium wiedzy na temat parku, rejestracji i produkcji samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, autobusów, jednośladów oraz przyczep i naczep. Przedstawia aktualną sytuację branż ściśle powiązanych z motoryzacją m.in.: rynku flot i paliw, transportu, logistyki, infrastruktury, produkcji opon czy ubezpieczeń.

Jak zwykle znaczną część Raportu poświęcamy pogłębionym analizom makroekonomicznym dotyczącym otoczenia prawno-regulacyjnego sektora motoryzacyjnego, podatków, pomocy publicznej i jej roli w polskiej i europejskiej gospodarce.

Serdecznie zapraszamy do lektury!

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q3/2024

Opublikowano: 06-11-2024

PZPM/KPMG - Dynamiczny rozwój transportu towarowego wymaga paliw alternatywnych oraz infrastruktury ładowania - Raport kwartalny _ Edycja Q3/2024

Prognozy wskazują, że do 2050 roku zapotrzebowanie na transport towarowy wzrośnie niemal dwukrotnie, co podkreśla pilną potrzebę transformacji w kierunku paliw alternatywnych oraz inwestycji w infrastrukturę ładowania – wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za Q1-Q3 2024”. Publikacja analizuje także sprzedaż samochodów w Polsce – w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku zarejestrowano 399 tys. nowych aut osobowych (wzrost 13,8% r/r), natomiast segment samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej większej niż 3,5 tony, odnotował spadek sprzedaży o 21% r/r. Rośnie popularność pojazdów z napędami alternatywnymi – w ciągu dziewięciu miesięcy 2024 roku zarejestrowano ich 206 tys., co oznacza wzrost o 31% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku.

W okresie od stycznia do września 2024 roku w Polsce zarejestrowano 399 tys. samochodów osobowych, tj. o 13,8% więcej w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Klienci instytucjonalni w omawianym okresie zarejestrowali 274,3 tys. pojazdów – co oznacza wzrost o 8,1% r/r. Z kolei klienci indywidualni zarejestrowali 124,3 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli aż o 28,6% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W pierwszych trzech kwartałach 2024 r. dynamicznie rosła liczba rejestracji samochodów marek premium, których zarejestrowano 105 tys. sztuk (wzrost o 22,2% r/r). W tym samym czasie zarejestrowano 294 tys. sztuk aut marek popularnych (+11,1% r/r)

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q2/2024

Opublikowano: 12-08-2024

W obliczu rosnących zagrożeń cyberbezpieczeństwa, branża motoryzacyjna w Polsce staje przed wyzwaniami związanymi między innymi z brakiem interdyscyplinarnego projektowania oraz ustandaryzowanych miar do oceny dojrzałości cyberbezpieczeństwa – wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za H1 2024”. Publikacja analizuje także wyniki sprzedaży aut w Polsce za pierwszą połowę 2024 roku. W omawianym okresie na polskim rynku motoryzacyjnym zarejestrowano 277 tys. nowych samochodów osobowych, co stanowi wzrost o 16% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. W segmencie samochodów ciężarowych zanotowano natomiast spadek sprzedaży o 10% r/r. W ciągu pierwszego półrocza 2024 roku w Polsce zarejestrowano aż 145 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi, o 39,4% więcej niż w pierwszej połowie 2023 roku.  

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q1/2024

Opublikowano: 16-05-2024

W pierwszym kwartale 2024 roku na polskim rynku motoryzacyjnym zarejestrowano 139 tys. nowych samochodów osobowych – o blisko 13% więcej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Gorsze wyniki sprzedaży zanotowano w segmencie samochodów ciężarowych (-16% r/r). W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2024 roku w Polsce zarejestrowano aż 73 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi, o 34,3% więcej niż rok wcześniej. Początek 2024 roku był dla polskich fabryk motoryzacyjnych obiecujący –wyprodukowano o 20% więcej pojazdów samochodowych niż w analogicznym okresie poprzedniego roku – wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna, Edycja Q1/2024”.

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q4/2023

Opublikowano: 05-02-2024

W 2023 roku w Polsce zarejestrowano 475 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,2% więcej niż w 2022 roku. Lepsze wyniki sprzedaży zanotowano również w segmencie samochodów dostawczych, ciężarowych, autobusów oraz motocykli. W ubiegłym roku sprzedaż samochodów osobowych z paliwami alternatywnymi wyniosła 217,6 tys. sztuk i była aż o 35,4% większa niż przed rokiem. To nie tylko efekt zmieniających się preferencji konsumentów, ale także szansa dla producentów i dostawców, aby jeszcze bardziej dostosować swoje oferty do rosnącego zainteresowania ekologicznymi rozwiązaniami. Jak wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna, Edycja Q4/2023” poprzedni rok był również lepszy dla fabryk motoryzacyjnych w Polsce, które wyprodukowały 612,9 tys. pojazdów – o 26,7% więcej niż w 2022 roku.

Pobierz plik

Roczny Raport Branży Motoryzacyjnej PZPM 2023/2024

Opublikowano: 08-01-2024

Raport Branża Motoryzacyjna 2023/2024, który przekazujemy w linku poniżej wiadomości , stanowi kompendium wiedzy na temat szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej w Polsce i w Europie. W bieżącej edycji rocznika PZPM prezentujemy analizę parku wszystkich rodzajów pojazdów, pierwszych rejestracji i produkcji motoryzacyjnej, a także zagadnienia dotyczące transportu, funkcjonowania flot, sprzedaży paliw, produkcji opon oraz infrastruktury drogowej.
W Raporcie znajdą Państwo ponadto eksperckie opracowania przygotowane przez naszych stałych Partnerów dotyczące najistotniejszych zagadnień o kluczowym znaczeniu dla branży - w tym środowiskowych, podatkowych, makroekonomicznych, prawnych oraz omówienie systemów wsparcia dla sektora motoryzacyjnego wykorzystujących unijne i krajowe środków w ramach pomocy publicznej. Opracowania te uwzględniają wpływ m.in. legislacji oraz aktualnej sytuacji społeczno-politycznej na polski i europejski sektor motoryzacyjny i jego otoczenie. W publikacji nie mogło zabraknąć informacji dotyczących najnowszych rozwiązań w motoryzacji - napędów alternatywnych i związanej z tym infrastruktury ładowania oraz pojazdów autonomicznych i połączonych.

Jakub Faryś, prezes PZPM we wstępie do aktualnego wydania Raportu podkreśla, że przyjęty pakiet regulacji, po 2035 roku zakładaj sprzedaż wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych, a producenci samochodów oraz koncerny samochodowe zapewniają, że, tempo zmian będą takie, jak oczekują tego władze unijne i krajowe i nawet wcześniej niż w 2035 roku będą oferować zeroemisyjne modele osobowe i dostawcze. Efektem trwających od kilku lat dużych inwestycji jest krzepnący łańcuch dostaw dla nowych, zeroemisyjnych napędów: od ogniw akumulatorów litowo-jonowych po półprzewodniki dla falowników i elektryczne silniki. Rosnąca skala produkcji pozwoli obniżyć ceny zeroemisyjnych aut, zaś trwające badania dają efekt w postaci rosnącego zasięgu i coraz krótszych czasów ładowania akumulatorów.

Zeroemisyjna mobilność to także miejsca pracy, w tym w polskich fabrykach. Zachowanie konkurencyjności Polski na mapie inwestycji i produkcji aut wymaga zapewnienia dostaw taniej, stabilnej i zielonej energii. To właśnie będzie kluczowym wyzwaniem w przypadku podejmowania w najbliższym czasie przez inwestorów decyzji o wyborze miejsca produkcji w różnych krajach europejskich. Pamiętać jednak należy, że sukcesem w drodze do zeroemisyjności jest infrastruktura. Powstaje dla samochodów osobowych i lekkich dostawczych, ale dużym wyzwaniem jest przygotowanie jej dla samochodów ciężarowych, z uwagi na niezbędną wysoką moc przyłączy.

Sigrid de Vries, Dyrektor Generalna ACEA wskazuje, że łańcuch wartości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego zapewnia pracę niemal 13 milionom mieszkańcom naszego kontynentu, czyli tworzy około 200 tys. miejsc pracy więcej niż w 2019 roku. Jest to godne podkreślenia osiągnięcie, biorąc pod uwagę trudną koniunkturę gospodarczą, naznaczoną rekordowo wysokimi cenami energii i przerwami w dostawach. Sprzedaż i eksploatacja samochodów zapewniają znaczne przychody rządom krajów UE, do których budżetów wpłynęło w 2022 roku niemal 400 miliardów euro. To kluczowe źródło przychodów dla skarbów państw może (i powinno) być reinwestowane w budowę dróg, modernizację publicznych sieci transportu i przyśpieszenie przejścia na elektromobilność.

Rocznik ukazuje się regularnie od 2007 roku z inicjatywy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pod redakcją Roberta Przybylskiego. Współautorami najnowszego wydania są CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang Pośniak i Bejm sp.k,  Fleet, KPMG w Polsce, Martini i Wspólnicy, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, SSW Pragmatic Solutions, Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

Zachęcamy do zapoznania się z publikacją i życzymy miłej lektury!

Pobierz plik

Roczny Raport Branży Motoryzacyjnej PZPM 2023/2024

Opublikowano: 08-01-2024

Raport Branża Motoryzacyjna 2023/2024, który przekazujemy w linku poniżej wiadomości , stanowi kompendium wiedzy na temat szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej w Polsce i w Europie. W bieżącej edycji rocznika PZPM prezentujemy analizę parku wszystkich rodzajów pojazdów, pierwszych rejestracji i produkcji motoryzacyjnej, a także zagadnienia dotyczące transportu, funkcjonowania flot, sprzedaży paliw, produkcji opon oraz infrastruktury drogowej.
W Raporcie znajdą Państwo ponadto eksperckie opracowania przygotowane przez naszych stałych Partnerów dotyczące najistotniejszych zagadnień o kluczowym znaczeniu dla branży - w tym środowiskowych, podatkowych, makroekonomicznych, prawnych oraz omówienie systemów wsparcia dla sektora motoryzacyjnego wykorzystujących unijne i krajowe środków w ramach pomocy publicznej. Opracowania te uwzględniają wpływ m.in. legislacji oraz aktualnej sytuacji społeczno-politycznej na polski i europejski sektor motoryzacyjny i jego otoczenie. W publikacji nie mogło zabraknąć informacji dotyczących najnowszych rozwiązań w motoryzacji - napędów alternatywnych i związanej z tym infrastruktury ładowania oraz pojazdów autonomicznych i połączonych.

Jakub Faryś, prezes PZPM we wstępie do aktualnego wydania Raportu podkreśla, że przyjęty pakiet regulacji, po 2035 roku zakładaj sprzedaż wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych, a producenci samochodów oraz koncerny samochodowe zapewniają, że, tempo zmian będą takie, jak oczekują tego władze unijne i krajowe i nawet wcześniej niż w 2035 roku będą oferować zeroemisyjne modele osobowe i dostawcze. Efektem trwających od kilku lat dużych inwestycji jest krzepnący łańcuch dostaw dla nowych, zeroemisyjnych napędów: od ogniw akumulatorów litowo-jonowych po półprzewodniki dla falowników i elektryczne silniki. Rosnąca skala produkcji pozwoli obniżyć ceny zeroemisyjnych aut, zaś trwające badania dają efekt w postaci rosnącego zasięgu i coraz krótszych czasów ładowania akumulatorów.

Zeroemisyjna mobilność to także miejsca pracy, w tym w polskich fabrykach. Zachowanie konkurencyjności Polski na mapie inwestycji i produkcji aut wymaga zapewnienia dostaw taniej, stabilnej i zielonej energii. To właśnie będzie kluczowym wyzwaniem w przypadku podejmowania w najbliższym czasie przez inwestorów decyzji o wyborze miejsca produkcji w różnych krajach europejskich. Pamiętać jednak należy, że sukcesem w drodze do zeroemisyjności jest infrastruktura. Powstaje dla samochodów osobowych i lekkich dostawczych, ale dużym wyzwaniem jest przygotowanie jej dla samochodów ciężarowych, z uwagi na niezbędną wysoką moc przyłączy.

Sigrid de Vries, Dyrektor Generalna ACEA wskazuje, że łańcuch wartości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego zapewnia pracę niemal 13 milionom mieszkańcom naszego kontynentu, czyli tworzy około 200 tys. miejsc pracy więcej niż w 2019 roku. Jest to godne podkreślenia osiągnięcie, biorąc pod uwagę trudną koniunkturę gospodarczą, naznaczoną rekordowo wysokimi cenami energii i przerwami w dostawach. Sprzedaż i eksploatacja samochodów zapewniają znaczne przychody rządom krajów UE, do których budżetów wpłynęło w 2022 roku niemal 400 miliardów euro. To kluczowe źródło przychodów dla skarbów państw może (i powinno) być reinwestowane w budowę dróg, modernizację publicznych sieci transportu i przyśpieszenie przejścia na elektromobilność.

Rocznik ukazuje się regularnie od 2007 roku z inicjatywy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pod redakcją Roberta Przybylskiego. Współautorami najnowszego wydania są CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang Pośniak i Bejm sp.k,  Fleet, KPMG w Polsce, Martini i Wspólnicy, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, SSW Pragmatic Solutions, Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

Zachęcamy do zapoznania się z publikacją i życzymy miłej lektury!

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM/KPMG - Q4/2023

Opublikowano: 07-11-2023

Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła o 10,6% w ciągu trzech kwartałów 2023 roku

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku w Polsce zarejestrowano 350 tys. nowych samochodów osobowych – o 10,6% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Lepsze wyniki sprzedaży odnotowano również w segmencie samochodów ciężarowych, dostawczych, autobusów oraz motocykli. Szczególnie widoczny jest dynamiczny wzrost sprzedaży samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, których w okresie od stycznia do września br. w Polsce sprzedano 154 tys., co oznacza wzrost o blisko 30% r/r.

Fabryki motoryzacyjne w Polsce również odnotowały lepsze wyniki pod względem liczby wyprodukowanych pojazdów. Liczba wyprodukowanych w Polsce pojazdów w trzech kwartałach br. wyniosła ogółem 451 tys. pojazdów – o 34,6% więcej niż w poprzednim roku.

"Po wynikach trzeciego kwartału widać już, że ten rok będzie lepszy od zeszłego w prawie wszystkich kategoriach pojazdów. Warto podkreślić, że o ile cały segment samochodów osobowych urósł o nieco ponad 10 proc., o tyle w segmencie premium+ wzrosty były dwa razy większe. Jednym z powodów jest prawie 14 proc. wzrost zakupów do firm, a w przeważającej większości tam właśnie najczęściej trafiają samochody marek premium+. Kolejnym powodem jest fakt, że pomimo obaw – gospodarka rośnie, co przekłada się na wymianę samochodów przez szefów firm, a również nie sposób nie zauważyć, że segment premium+ jest segmentem najmniej wrażliwym na ewentualne wahania rynkowe. Warto jeszcze dodać, że właśnie do firm trafia spora część samochodów zeroemisyjnych, bo wykazują one rosnącą odpowiedzialność ekologiczną i chętniej kupują pojazdy z „górnej półki” – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.
W segmencie samochodów osobowych napędzanych alternatywnie odnotowano wzrost wolumenu sprzedaży o 28% r/r wobec 154 tys. sztuk w pierwszych trzech kw.2023 r. Niezmiennie przeważającą większość rynku stanowiły hybrydy, których zarejestrowano 26,6% więcej r/r (132,3 tys. sztuk), jednak największy wzrost liczby nowych rejestracji zanotowały samochody elektryczne – o 54% r/r/. 
Rośnie sprzedaż sam. ciężarowych, autobusów oraz motocykli 
Na rynku sam. ciężarowych liczba rejestracji w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku wzrosła o 11% r/r i wyniosła ponad 26,5 tys. szt. Z kolei o 48% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku zwiększyła się liczba rejestracji nowych autobusów. W ciągu 9-ciu miesięcy br. zarejestrowano w Polsce 1214 pojazdów tego typu.
Rynek motocykli również zanotował lepszy wynik w pierwszych trzech kw.br., - 24 tys. motocykli, co stanowi wzrost o 14,4% r/r.
Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce wzrosła o 34,6%
Od stycznia do września br. wyprodukowano w Polsce o 34,6% więcej pojazdów sam. niż w tym samym okresie ub.r. Wzrost dot. każdej z kategorii, największy w przypadku sam. dostawczych i ciężarowych (+48,5%), zaś najmniejszy w segmencie autobusów (+4,4% r/r).

Publikacja jest wspólnym przedsięwzięciem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz KPMG w Polsce. Życzymy miłej lektury!

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM/KPMG - Q3/2023

Opublikowano: 09-07-2023

 W I półroczu 2023 r. wzrosła sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce

W pierwszej połowie 2023 roku w Polsce zarejestrowano 238,7 tys. nowych samochodów osobowych – o ponad 12% więcej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Od stycznia do czerwca 2023 roku Polacy kupili 102 tys. nowych pojazdów z napędami alternatywnymi, o 24% więcej niż rok wcześniej. Lepsze wyniki notują również fabryki motoryzacyjne w Polsce, w których w pierwszym półroczu br. wyprodukowano blisko 306 tys. pojazdów, wzrost o 42,7% r/r.

W okresie od stycznia do czerwca 2023 roku w Polsce zarejestrowano ponad 238 tys. samochodów osobowych, o 12,4% więcej w porównaniu z pierwszym półroczem 2022 roku. We wszystkich kategoriach zarejestrowano więcej samochodów niż przed rokiem, a największy wzrost odnotowały pojazdy z napędem alternatywnym. W pierwszym półroczu 2023 roku klienci instytucjonalni zarejestrowali ponad 172 tys. pojazdów osobowych – o 15,6% więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Natomiast klienci indywidualni w omawianym okresie zarejestrowali 66 tys. nowych pojazdów – co przełożyło się na wzrost o 4,7% r/r.

  W pierwszym półroczu 2023 roku zwiększyła się również liczba rejestracji nowych samochodów marek premium+ (58,1 tys.) co przełożyło się na 18,7% wzrost r/r. Ponad 60% tego typu pojazdów była napędzana alternatywnie. Dominujący segment klientów instytucjonalnych nabył o 15,1% więcej samochodów marek premium+ (47,6 tys.), natomiast o ponad 1/3 wzrosła liczba rejestracji wśród klientów indywidualnych (10,4 tys., wzrost o 38,8%).

Pierwsze półrocze 2023 roku możemy zaliczyć do udanych. Jak pokazują wyniki rejestracji, wzrosty wynosiły ponad 12% i co szczególnie istotne, prawie 16% wolumenu stanowiły zakupy przez klientów instytucjonalnych. Pokazuje to, że nastroje przedsiębiorców są dobre, a gospodarka – mimo wszystkich problemów – ma się nieźle. Segmentem, który wskazuje najwyższe wzrosty, nieraz nawet powyżej 100%, jest segment pojazdów z napędami zero- i niskoemisyjnymi. Trzeba jednak dodać, że dzieje się to kosztem zmniejszenia liczby rejestracji pojazdów z silnikami spalinowymi - w tym samochodów z silnikami Diesla.

Warte odnotowania są również wzrosty w segmencie marek premium, które wyniosły prawie 20%, a w których aż 60% stanowiły samochody z napędami nisko- i zeroemisyjnymi. Mając jednak na uwadze fakt, że w 2030 roku w praktyce połowa zarejestrowanych aut będzie miała napędy zeroemisyjne – to zupełnie nie dziwi – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Coraz więcej samochodów z napędami alternatywnymi na rynku

  W okresie od stycznia do czerwca 2023 roku Polacy zarejestrowali 102 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – o 24% więcej w porównaniu z tym samym okresem 2022 roku.

Samochody osobowe napędzane silnikami alternatywnymi nieustannie zwiększają swój udział w rynku. W pierwszym półroczu bieżącego roku w Polsce zarejestrowano 102 tys. sztuk tego typu pojazdów co przełożyło się na 24% wzrost r/r. Niezmiennie przeważającą większość rynku wynoszącą 85% stanowiły hybrydy, których w ciągu 6-ciu miesięcy 2023 roku zarejestrowano 86,7 tys. – o 1/5 więcej niż rok wcześniej. Jednak największy wzrost procentowy sprzedaży dotyczy samochodów elektrycznych, których zarejestrowano aż 76,7% więcej (8,6 tys.) niż w pierwszym półroczu 2022 roku. W podobnym tempie rośnie liczba nowych samochodów napędzanych alternatywnie rejestrowanych zarówno przez nabywców indywidualnych (+25,2% r/r) jak i instytucjonalnych (+23,6% r/r) – mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.

Rośnie sprzedaż samochodów ciężarowych, autobusów oraz motocykli

Rosnącą sprzedaż nowych pojazdów obserwujemy również w przypadku samochodów ciężarowych. W pierwszej połowie 2023 roku zarejestrowano ponad 17,3 tys. tego typu pojazdów, co przełożyło się na blisko 11% wzrost r/r. Niewielki wzrost (0,4% r/r) zanotował również segment nowych przyczep i naczep, których zarejestrowano 14,2 tys. Z kolei o ponad 21% w stosunku do pierwszego półrocza 2022 roku wzrosła liczba rejestracji nowych autobusów. W ciągu 6 miesięcy bieżącego roku zarejestrowano w Polsce 733 pojazdy tego typu.

Również rynek motocykli odnotował wzrost w pierwszym półroczu br., kiedy Polacy zarejestrowali ponad 16,4 tys. motocykli – o 13,4% więcej r/r. Największym zainteresowaniem cieszyły się motocykle typu Sport Tourer (+96% r/r) i Tourist(+32% r/r).

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce wyższa o 42,7%

Przez 6 miesięcy 2023 roku wyprodukowano w Polsce 305,8 tys. pojazdów samochodowych – o blisko 43% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wzrost odnotowano w każdej z kategorii, największy w przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych (+63% r/r), najmniejszy natomiast w segmencie autobusów (+11,1% r/r).

Publikacja jest wspólnym przedsięwzięciem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz KPMG w Polsce. Życzymy miłej lektury!

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM/KPMG - Q2/2023

Opublikowano: 09-05-2023

Sprzedaż nowych samochodów osobowych wzrosła o ponad 20%

W pierwszym kwartale 2023 roku na polskim rynku motoryzacyjnym zarejestrowano 123 tys. nowych samochodów osobowych – o 21% więcej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Pozytywny trend odnotowano również w segmencie samochodów ciężarowych (+19,2%), przyczep i naczep (+2,2%) oraz motocykli (+17%). W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2023 roku w Polsce zarejestrowano 54 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi, o 39% więcej niż rok wcześniej. Fabryki motoryzacyjne w Polsce rozpoczęły rok 2023 z bardzo dobrym wynikiem – wyprodukowano o 65% więcej pojazdów samochodowych niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

W okresie od stycznia do marca 2023 roku w Polsce zarejestrowano 123 tys. samochodów osobowych, o 21% więcej w porównaniu z pierwszym kwartałem 2022 roku. We wszystkich kategoriach zarejestrowano więcej samochodów niż przed rokiem, a największy wzrost r/r odnotowały pojazdy napędzane w sposób alternatywny (+38,6% r/r). Klienci instytucjonalni w omawianym okresie zarejestrowali 87 tys. pojazdów – co oznacza wzrost o 23% r/r. Z kolei klienci indywidualni w pierwszym kwartale zarejestrowali 36,2 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli więcej aż o 16% niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W pierwszym kwartale 2023 roku rynek samochodów osobowych marek popularnych i premium+ odnotował wzrost liczby nowych rejestracji w porównaniu z rokiem poprzednim. Największy wzrost dotyczył pojazdów napędzanych silnikiem diesla w segmencie popularnym, natomiast w segmencie premium+ popularnością cieszyły się pojazdy napędzane alternatywnie. Klienci instytucjonalni i indywidualni w obu segmentach wykazywali zwiększone zainteresowanie zakupem nowych samochodów.

W pierwszym kwartale 2023 roku odnotowaliśmy najlepsze wyniki w rejestracjach i produkcji pojazdów od dłuższego czasu. Rejestracje samochodów osobowych wzrosły o ponad 20% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Podobny wzrost jest widoczny w segmencie samochodów ciężarowych, zaś rejestracje samochodów dostawczych utrzymały się zasadniczo na tym samym poziomie co w ubiegłym roku. Należy podkreślić, że klienci instytucjonalni zarejestrowali o 23% więcej pojazdów niż w zeszłym roku, a rejestracje przez klientów indywidualnych wzrosły o 16%. Te wyniki pokazują, że obawy o dalszy spadek rynku w efekcie spowolnienia gospodarczego na szczęście nie okazały się uzasadnione.

W rejestracjach nowych samochodów wszystkich kategorii bardzo wyraźnie widać trend przechodzenia na nisko- i zeroemisyjną mobilność. Szczególnie w segmencie premium pojazdy bateryjne i hybrydy plug-in notują bardzo wysokie wzrosty. Uwzględniając jednak fakt, że dzięki decyzjom władz europejskich i krajów członkowskich UE, Europa jest liderem w przechodzeniu na te napędy, należy się spodziewać, że pojazdy nisko- i zeroemisyjne będą sukcesywnie zwiększały swój udział w rynku w ciągu najbliższych miesięcy i lat – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Coraz więcej samochodów z napędami alternatywnymi na rynku
W okresie od stycznia do marca 2023 roku Polacy zarejestrowali 54 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, czyli o 39% więcej w porównaniu z tym samym okresem 2022 roku. Wolumen sprzedaży samochodów z alternatywnymi napędami dynamicznie rośnie – w pierwszym kwartale 2023 roku wyniósł on 54 tys. sztuk, co stanowi wzrost o 39% w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Mimo że samochody hybrydowe nadal dominują na rynku, stanowiąc prawie 87% sprzedanych samochodów (+37,4% r/r), to właśnie samochody elektryczne zanotowały największy wzrost liczby nowych rejestracji – aż o 81% r/r. Przyczyniły się do tego cieszące się dużą popularnością programy dofinansowania do zakupu samochodów i oczekiwany rozwój infrastruktury ładowania. Warto odnotować, że coraz więcej nabywców indywidualnych decyduje się na zakup nowych samochodów z alternatywnymi napędami, co przełożyło się na wzrost o 54,5% r/r. – mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.

Wzrost sprzedaży samochodów ciężarowych, przyczep i naczep oraz motocykli

Obecnie rynek pojazdów ciężarowych radzi sobie bardzo dobrze, czego potwierdzeniem są wyniki pierwszego kwartału 2023 roku, gdzie zanotowano ponad 8,6 tys. nowych rejestracji tego typu pojazdów. W pierwszych trzech miesiącach omawianego okresu odnotowano również niemal 7 tys. nowych rejestracji przyczep i naczep, co stanowi wzrost o 2,2% w porównaniu z wynikami sprzed roku.
Rynek motocykli również zanotował rozwój w pierwszym kwartale 2023 roku. Liczba nowych rejestracji wyniosła łącznie 5,8 tysięcy, co stanowi wzrost o 17% w stosunku do analogicznego okresu z 2022 roku.

Pobierz plik

Raport Kwartalny PZPM/KPMG - Q1/2023

Opublikowano: 06-02-2023

Samochody marek premium i auta z napędami alternatywnymi odporne na spadki sprzedaży

W 2022 roku w Polsce zarejestrowano 419,7 tys. nowych samochodów osobowych – o 6% mniej niż w 2021 roku. Gorsze wyniki sprzedaży zanotowano również w segmencie samochodów dostawczych, przyczep i naczep, autobusów oraz motorowerów. W ubiegłym roku sprzedaż samochodów osobowych z paliwami alternatywnymi wyniosła 170,2 tys. sztuk i była o 6,2% większa r/r. 2022 rok był również lepszy dla fabryk motoryzacyjnych w Polsce, które wyprodukowały 483,8 tys. pojazdów – o 10,1% więcej niż w 2021 roku.  

W 2022 roku wyprodukowano w Polsce 483,8 tys. pojazdów samochodowych o 10,1% więcej niż w 2021 roku. Z fabryk w Polsce wyjechało w tym czasie 223,7 tys. samochodów dostawczych i ciężarowych, co przełożyło się na wzrost o 29% r/r. Spadek odnotowano w produkcji samochodów osobowych (-2,2 % r/r) i autobusów (-2,8 %).

Rok 2022 to niestety kolejny rok spadków w rejestracjach pojazdów w Polsce. Wzrosty zanotowały jedynie segmenty pojazdów nisko- i zeroemisyjnych oraz marki premium. Dynamiczny wzrost rejestracji samochodów z napędami alternatywnymi nie dziwi w świetle europejskich rozwiązań legislacyjnych i należy się spodziewać, że w najbliższych latach nadal będziemy obserwować wzrost liczby rejestracji tych właśnie pojazdów. Segment premium to tradycyjnie grupa pojazdów najmniej wrażliwa na gorszą koniunkturę gospodarczą. To pojazdy które są kupowane przez ludzi bardzo zamożnych oraz dla wyższej kadry managerskiej w firmach. Bardzo cieszy wzrost produkcji, a biorąc pod uwagę fakt, że krajowi producenci zapowiadają w najbliższych latach uruchomienie produkcji kolejnych modeli, można oczekiwać, że rok 2023 zakończy się znacznie większym wzrostem produkcji niż ubiegły – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Pobierz plik

Roczny Raport Branży Motoryzacyjnej PZPM 2022/2023

Opublikowano: 15-12-2022

Raport Branża Motoryzacyjna 2022/23, który przekazujemy w linku poniżej wiadomości , stanowi kompendium wiedzy na temat szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej w Polsce i w Europie. W bieżącej edycji rocznika PZPM prezentujemy analizę parku wszystkich rodzajów pojazdów, pierwszych rejestracji i produkcji motoryzacyjnej, a także zagadnienia dotyczące transportu, funkcjonowania flot, sprzedaży paliw, produkcji opon oraz infrastruktury drogowej.
W Raporcie znajdą Państwo ponadto eksperckie opracowania przygotowane przez naszych stałych Partnerów dotyczące najistotniejszych zagadnień o kluczowym znaczeniu dla branży - w tym środowiskowych, podatkowych, makroekonomicznych, prawnych oraz omówienie systemów wsparcia dla sektora motoryzacyjnego wykorzystujących unijne i krajowe środków w ramach pomocy publicznej. Opracowania te uwzględniają wpływ m.in. legislacji oraz aktualnej sytuacji społeczno-politycznej na polski i europejski sektor motoryzacyjny i jego otoczenie. W publikacji nie mogło zabraknąć informacji dotyczących najnowszych rozwiązań w motoryzacji - napędów alternatywnych i związanej z tym infrastruktury ładowania oraz pojazdów autonomicznych i połączonych.
We wstępie Prezes PZPM Jakub Faryś powiedział: „Bez wątpienia przyszło nam żyć w ciekawych czasach motoryzacyjnego przełomu. Branża, która ostatnio stanęła przed koniecznością pokonywania skutków kryzysu spowodowanego pandemią, zaburzeń dostaw półprzewodników i wojną w Ukrainie została też postawiona przed koniecznością spełnienia bardzo ambitnych celów redukcyjnych i w nieodległej perspektywie - zmiany napędów ” a nowo mianowana Dyrektor Generalna ACEA – Sigrid de Vries , podkreśliła, „W burzliwych czasach, w których żyjemy, podejmowanie decyzji na podstawie faktów zyskuje na znaczeniu. Z tego właśnie powodu Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) chce być głównym źródłem wiarygodnych danych na temat naszego sektora, żeby wspierać podejmowanie świadomych decyzji dotyczących przyszłości motoryzacji i europejskiego przemysłu.”

Rocznik ukazuje się regularnie od 2007 roku z inicjatywy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pod redakcją Roberta Przybylskiego. Współautorami najnowszego wydania są CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang Pośniak i Bejm sp.k,  Fleet, KPMG w Polsce, Martini i Wspólnicy, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, SSW Pragmatic Solutions, Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

Zachęcamy do zapoznania się z publikacją i życzymy miłej lektury!

Pobierz plik

Raport "Rynek Transportowy w Polsce i Europie"

Opublikowano: 21-11-2022

W imieniu autorów Trans.eu - z największą przyjemnością udostępniamy raport „Rynek transportowy w Polsce i Europie. Obecna sytuacja i prognozy na 2023 rok”, który powstał m.in. przy współudziale PZPM. W raporcie zostały omówione:

  • największe wyzwania rynku transportowego,
  • dane dotyczące stawek i popytu na firmy transportowe,
  • sytuacja na konkretnych rynkach europejskich,
  • prognozy dla transportu na 2023,
  • poradnik: Jak zadbać o płynność finansową czy zatrudnić kierowców spoza UE?

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM/KPMG - Q4/2022

Opublikowano: 07-11-2022

Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych spadła o 9% w ciągu trzech kwartałów 2022 roku

W okresie od stycznia do września 2022 roku w Polsce zarejestrowano 317 tys. nowych samochodów osobowych – o 9% mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Gorsze wyniki sprzedaży zanotowano również w segmencie samochodów dostawczych, przyczep i naczep, autobusów oraz motorowerów. Wciąż rośnie, choć zdecydowanie wolniej niż w poprzednich kwartałach, sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, których w ciągu dziewięciu miesięcy br. w Polsce sprzedano 128 tys., co oznacza wzrost o 7,2% r/r. Pod względem liczby wyprodukowanych pojazdów nieco lepsze wyniki odnotowały fabryki motoryzacyjne w Polsce. W ciągu dziewięciu miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano ogółem 335,4 tys. pojazdów – o 3,5% więcej niż w poprzednim roku.

Niestety, trzy kwartały tego roku pokazują, że spowolnienie gospodarcze zaczyna być faktem. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że większość samochodów w Polsce jest kupowana do firm, a w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku zarejestrowano o 9 proc. mniej samochodów osobowych i o 17 proc. mniej samochodów dostawczych, a liczba pojazdów ciężarowych pozostaje praktycznie na poziomie zeszłego roku – to widać, że przedsiębiorcy obawiają się nadejścia gorszych czasów. W porównaniu do najlepszego – 2019 roku uśredniony spadek wynosi około 25 proc. To bardzo dużo i niestety ten wynik przekłada się na zmniejszenie liczby nowoczesnych, bezpiecznych i przyjaznych środowisku samochodów na polskich drogach. Oznacza to również kłopoty dla serwisów, bo w ciągu ostatnich trzech lat na drogi nie trafiło prawie pół miliona samochodów mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM/KPMG - Spadki rejestracji pojazdów w pierwszym półroczu w Polsce Edycja Q3/2022

Opublikowano: 03-08-2022

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Spadki, które obserwujemy w kolejnym miesiącu, właściwie we wszystkich kategoriach pojazdów, nie dziwią w kontekście wciąż nierozwiązanych problemów z dostępnością półprzewodników i trwającą wojną w Ukrainie. Warto jednak podkreślić, że po raz pierwszy od wielu lat spadła liczba pojazdów kupowanych przez przedsiębiorstwa. Biorąc pod uwagę to, że sprzedaż pojazdów dostawczych i ciężarowych uznaje się za sygnał wyprzedzający koniunkturę gospodarczą, obecna sytuacja może oznaczać, że przedsiębiorcy myślą o przyszłości bez optymizmu. Cieszy natomiast wzrost liczby pojazdów niskoemisyjnych, a w konsekwencji – bardzo szybki spadek sprzedaży nowych samochodów osobowych z silnikami diesla, których kupujemy już tylko ok. 10 procent – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM/KPMG - Zły początek roku w branży motoryzacyjnej - w I Q br. spadła sprzedaż samochodów osobowych Edycja Q2/2022

Opublikowano: 10-05-2022

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej. Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.

Od stycznia do marca 2022 roku w Polsce zarejestrowano 102 tys. samochodów osobowych, o 13,4% mniej w porównaniu z pierwszym kwartałem 2021 roku. Tak niskich wyników na początku roku nie notowano od 7 lat. Klienci instytucjonalni w omawianym okresie zarejestrowali 71 tys. pojazdów – co oznacza spadek o 15,9% r/r. Natomiast klienci indywidualni w pierwszym kwartale zarejestrowali 31,2 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli mniej o 7,2% niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Spadki, które obserwujemy w kolejnym miesiącu, właściwie we wszystkich kategoriach pojazdów, nie dziwią w kontekście wciąż nierozwiązanych problemów z dostępnością półprzewodników i trwającą wojną w Ukrainie. Warto jednak podkreślić, że po raz pierwszy od wielu lat spadła liczba pojazdów kupowanych przez przedsiębiorstwa. Biorąc pod uwagę to, że sprzedaż pojazdów dostawczych i ciężarowych uznaje się za sygnał wyprzedzający koniunkturę gospodarczą, obecna sytuacja może oznaczać, że przedsiębiorcy myślą o przyszłości bez optymizmu. Cieszy natomiast wzrost liczby pojazdów niskoemisyjnych, a w konsekwencji – bardzo szybki spadek sprzedaży nowych samochodów osobowych z silnikami diesla, których kupujemy już tylko ok. 10 procent – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Pobierz plik

Barometr Nastrojów Menedżerów Branży Motoryzacyjnej PZPM i KPMG luty 2022 pt. "Złe nastroje wśród przedstawicieli branży motoryzacyjnej w Polsce"

Opublikowano: 15-02-2022

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży. Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania KPMG i PZPM pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka. Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Pobierz plik

Roczny Raport Branży Motoryzacyjnej PZPM 2021/2022

Opublikowano: 17-11-2021

Prezentujemy aktualną edycję Raportu Branży Motoryzacyjnej. Zapraszamy do zapoznania się!

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna", Edycja Q4/2021

Opublikowano: 04-11-2021

W ciągu trzech kwartałów 2021 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła o blisko 18%
W okresie od stycznia do września 2021 roku w Polsce zarejestrowano 347,3 tys. nowych samochodów osobowych – o 17,7% więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Słabe wyniki pod względem liczby wyprodukowanych pojazdów odnotowują natomiast fabryki motoryzacyjne w Polsce.
W ciągu dziewięciu miesięcy 2021 roku w Polsce wyprodukowano ogółem 300,7 tys. pojazdów – o 7,6% mniej niż w poprzednim roku. Najgłębszy spadek wynoszący 18,3% odnotowała produkcja autobusów.

Pobierz plik

Raport o niskoemisyjnej mobilności Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, KPMG w Polsce i SSW Pragmatic Solutions

Opublikowano: 23-09-2021

Eksperci PZPM, KPMG i SSW po raz kolejny postanowili przeanalizować aktualną sytuację na rynku pojazdów niskoemisyjnych i niezbędnej infrastruktury w Polsce oraz całej UE, zestawiając ją z danymi z całego świata oraz rozwiązaniami stosowanymi w innych krajach. Najnowszy Raport o niskoemisyjnej mobilności został zaprezentowany na sesji pt.  „Infrastruktura i rozwój elektromobilności” podczas EKG w Katowicach. Kompleksowe opracowanie wskazuje, jak branża motoryzacyjna w Polsce, Europie i na świecie odpowiada na wyzwania środowiskowe i przechodzi transformację na nowe napędy – tym samym włączając się do globalnego obniżania poziomu szkodliwych emisji.

Pobierz plik

Barometr Nastrojów Menedżerów Branży Motoryzacyjnej PZPM i KPMG 06/2021

Opublikowano: 01-07-2021

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku, po wielu trudnych miesiącach, widzą przed sobą dobre perspektywy. Jak wynika z najnowszej edycji badania KPMG i PZPM, wskaźnik nastrojów menedżerów wynosi 69 punktów i jest wyższy o 19 punktów w porównaniu z wynikami poprzedniej edycji badania, przeprowadzonego na początku tego roku. Sytuacja firm motoryzacyjnych w Polsce zaczyna się poprawiać – 85% przedstawicieli branży prognozuje powrót do sytuacji sprzed pandemii w ciągu 1-2 lat. Firmy z większym optymizmem spoglądają w przyszłość i lepiej oceniają sytuację gospodarczą w kraju w perspektywie najbliższych 12 miesięcy. Długotrwałymi skutkami pandemii zdaniem respondentów z firm motoryzacyjnych będzie przede wszystkim wzrost znaczenia wirtualnych salonów i skrócenie łańcucha dostaw.

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna", Edycja Q2/2021

Opublikowano: 05-05-2021

W pierwszym kwartale br. po raz pierwszy od początku 2020 roku udało się przerwać spadki rejestracji pojazdów w Polsce. W tym okresie nad Wisłą zarejestrowano 117,9 tys. nowych samochodów osobowych – o 9,5% więcej w porównaniu z analogicznym okresem 2020 roku. Wzrost sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (+35,1%), samochodów ciężarowych (+58,6%), przyczep i naczep (+73,1%) oraz motocykli, których zarejestrowano o 12,8% więcej rok do roku. Ponownie bardzo wysokie tempo wzrostu zanotował segment samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale tego roku w Polsce zarejestrowano 35,6 tys. tego typu pojazdów, aż o 129,5% więcej niż rok wcześniej. Złe dane płyną natomiast na temat produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2021 roku w Polsce wyprodukowano 126,5 tys. pojazdów – co oznacza spadek o 15,1% rok do roku.

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna", Edycja Q1/2021

Opublikowano: 02-02-2021

W 2020 r. w Polsce zarejestrowano 428,3 tys. nowych samochodów osobowych – o 23% mniej w porównaniu do 2019 roku. Spadki rejestracji, z wyjątkiem motocykli, dotyczą również aut dostawczych, ciężarowych, przyczep i naczep, autobusów oraz motorowerów. Tempo wzrostu utrzymuje segment samochodów osobowych z napędami alternatywnymi. W 2020 roku w Polsce liczba rejestracji samochodów tego typu wyniosła 79,2 tys. i była wyższa o 50,2% niż w 2019 roku. Przez pandemię COVID-19 spadła produkcja pojazdów. W całym 2020 roku w Polsce wyprodukowano ogółem 451,4 tys. pojazdów – o 30,5% mniej niż w poprzednim roku. Najgłębszy spadek wynoszący 35,8% odnotowano w produkcji samochodów osobowych.

Pobierz plik

Perspektywy rozwoju samochodów z napędami alternatywnymi w świetle najnowszego Raportu ACEA

Opublikowano: 17-12-2020

Wyzwania ekologiczne zmuszają polityków do przeprowadzania zmian w gospodarce, by stawała się coraz bardziej przyjazna środowisku. Tej transformacji w oczywisty sposób podlega też  branża motoryzacyjna, która już od kilku lat  podąża drogą ku zerowej emisji.  Postępy sektora motoryzacyjnego w przechodzeniu na  napędy nisko- i zeroemisyjne w Unii Europejskiej podsumowała ACEA, która właśnie opublikowała drugą edycję swojego corocznego raportu pt. „W kierunku zeroemisyjnej Mobilności”. Raport wskazuje  czynniki determinujące rozwój napędów alternatywnych w samochodach osobowych i dostawczych w krajach Unii Europejskiej.

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna”, Edycja Q4/2020

Opublikowano: 03-11-2020

W ciągu trzech kwartałów 2020 roku w Polsce zarejestrowano 295,1 tys. nowych samochodów osobowych – o 28,2% mniej w porównaniu do analogicznego okresu 2019 roku. Spadki rejestracji, z wyjątkiem motocykli, dotyczą również pozostałych typów pojazdów: aut dostawczych, ciężarowych, przyczep i naczep oraz autobusów. Tempo wzrostu utrzymuje segment samochodów osobowych z napędami alternatywnymi. W ciągu trzech kwartałów 2020 roku w Polsce sprzedano blisko 47,9 tys. tego typu pojazdów, co oznacza wzrost o 25,8% r/r. Pandemia COVID-19 negatywnie wpływa na wyniki produkcyjne fabryk motoryzacyjnych. W ciągu 9 miesięcy 2020 roku w Polsce wyprodukowano ogółem 325,5 tys. pojazdów – o 34,8% mniej niż w poprzednim roku. Najgłębszy spadek wynoszący 40,4% odnotowała produkcja samochodów osobowych.

Pobierz plik

Rocznik Raport Branży Motoryzacyjnej PZPM 2020/2021

Opublikowano: 25-09-2020

Prezentujemy aktualną edycję Raportu Branży Motoryzacyjnej. Zapraszamy do zapoznania się!

Pobierz plik

Rośnie segment sprzedaży pojazdów z napędami alternatywnymi. Najnowszy Raport kwartalny PZPM i KPMG Edycja Q3/2020

Opublikowano: 04-08-2020

W pierwszej połowie roku w Polsce zarejestrowano 179,8 tys. nowych samochodów osobowych, 24,6 tys. pojazdów dostawczych, 8,1 tys. ciężarowych, ponad 6,9 tys. przyczep i naczep oraz blisko 700 autobusów. Do końca czerwca br. Polacy kupili również 10,4 tys. motocykli oraz 7,4 tys. motorowerów. Pandemia COVID-19 spowodowała, że liczba rejestracji nowych pojazdów jest znacznie niższa niż w analogicznym okresie 2019 roku. Jedynym segmentem samochodów osobowych, który z liczbą ponad 26,8 tys. sprzedanych nowych aut, zanotował 12,7% wzrost w pierwszym półroczu 2020 roku jest segment pojazdów z napędami alternatywnymi. Wśród aut tego typu największy, ponad trzykrotny wzrost r/r odnotowały hybrydy plug-in. W I półroczu 2020 roku fabryki motoryzacyjne w Polsce wyprodukowały ponad 201 tys. pojazdów – o 44,1% mniej niż w I połowie 2019 roku.

Pobierz plik

Barometr Nastrojów Menedżerów Branży Motoryzacyjnej PZPM i KPMG luty 2020

Opublikowano: 23-06-2020

Niezwykle trudna sytuacja w branży motoryzacyjnej przekłada się na pesymizm wśród przedstawicieli firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku. W najnowszej edycji badania KPMG i PZPM wskaźnik nastrojów zatrzymał się na poziomie zaledwie 20 punktów i jest niższy aż o 46 punktów w stosunku do badania przeprowadzonego pod koniec grudnia 2019 roku. COVID-19 negatywnie wpływa na firmy motoryzacyjne w  Polsce – wszystkie badane firmy odnotowały spadek przychodów, a 61% było zmuszonych obniżyć wynagrodzenia. W dłuższej perspektywie firmy planują ograniczać zatrudnienie oraz zamrozić inwestycje w rozwój biznesu. Zdaniem 80% menedżerów, dojście do sytuacji jaka panowała w branży motoryzacyjnej przed wybuchem pandemii zajmie do 2 lat.

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna" Edycja Q2/2020

Opublikowano: 05-05-2020

W I kwartale 2020 r. zarejestrowano w Polsce 107,6 tys. nowych samochodów osobowych, 13,4 tys. dostawczych, 4,7 tys. ciężarowych, 4 tys. przyczep i naczep, blisko 400 autobusów oraz 3,1 tys. Motocykli i 2,3 tys. motorowerów. (...) W I kwartale 2020 r. ulokowane w Polsce fabryki motoryzacyjne wypracowały gorszy wynik. Z taśm montażowych zjechało w tym czasie 148,9 tys. pojazdów samochodowych, co oznaczało spadek aż o 13,2% względem analogicznego okresu poprzedniego roku.

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna" Edycja Q1/2020

Opublikowano: 04-02-2020

W 2019 r. w Polsce zarejestrowano 555,6 tys. nowych samochodów osobowych, 69,9 tys. aut dostawczych, 28,3 tys. samochodów ciężarowych oraz 38,3 tys. jednośladów. Coraz większą popularnością cieszą się auta z silnikami benzynowymi i z napędami alternatywnymi, natomiast coraz rzadziej Polacy decydują się na samochody z silnikami diesla. Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła o 4,5%, a liczba wyprodukowanych aut osobowych spadła o 3,7% i wyniosła 434,7 tys. pojazdów. Wartość produkcji sprzedanej firm przemysłu motoryzacyjnego wyniosła 160,7 mld zł – o 4,5% więcej niż w 2018 r.

Pobierz plik

Barometr Nastrojów Menedżerów Branży Motoryzacyjnej PZPM i KPMG 3Q/2019

Opublikowano: 03-01-2020

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych, które są obecne na polskim rynku coraz gorzej oceniają sytuację panującą w branży motoryzacyjnej. Wskaźnik nastrojów menedżerów oceniających bieżącą sytuację sektora wynosi 66/100, co oznacza zmniejszenie o 4 punkty w porównaniu z poprzednią edycją badania KPMG i PZPM. Gorsze nastroje niż pół roku temu panują wśród menedżerów branży motoryzacyjnej odnośnie przyszłości sektora i przyszłej sytuacji gospodarczej. Mimo to, w ciągu najbliższych 6 miesięcy ponad połowa respondentów przewiduje, że poziom zatrudnienia poprawi się lub utrzyma na dotychczasowym poziomie.

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna", Edycja Q4/2019

Opublikowano: 08-11-2019

W trzech pierwszych kwartałach 2019 r. w Polsce zarejestrowano 410,8 tys. nowych samochodów osobowych – o 1,9% więcej w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Bardzo dynamicznie rośnie liczba rejestracji samochodów z napędami alternatywnymi, których od początku roku zarejestrowano 28 558 sztuk (+60,3% r/r). W I połowie br. wartość eksportu produktów motoryzacyjnych z Polski zwiększyła się o 3,5% r/r, jednocześnie wartość eksportu samochodów osobowych spadła o 6,2%. Łącznie od początku roku polskie zakłady opuściło blisko 500 tys. pojazdów samochodowych, co oznacza wzrost o 0,5% r/r.

Pobierz plik

Roczny Raport branży motoryzacyjnej PZPM 2019/2020

Opublikowano: 09-08-2019

Prezentujemy najnowszą edycję corocznego Raportu Branży Motoryzacyjnej.

Po korekcie str 28, 35 i 66

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna", Edycja Q3/2019

Opublikowano: 08-08-2019

W I połowie 2019 r. zarejestrowano 278,3 tys. nowych samochodów osobowych, 35,1 tys. dostawczych, 16,8 tys. samochodów ciężarowych, 14,1 tys. przyczep i naczep oraz 11,5 tys. motocykli i 10,5 tys. motorowerów. W pierwszym półroczu br. dynamicznie rosła liczba rejestracji samochodów elektrycznych, których Polacy zarejestrowali blisko 98% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. 

W I kwartale 2019 r. wartość eksportu produktów motoryzacyjnych z Polski zwiększyła się o 3,3% r/r, w tym czasie spadła wartość aż o 12% eksportu samochodów osobowych. Analogicznie w I połowie 2019 r. fabryki motoryzacyjne ulokowane w Polsce wypracowały wyższy wynik o 6,5%, ale z taśm montażowych zjechało 360 tys. pojazdów samochodowych, co oznacza spadek o 0,6% względem analogicznego okresu poprzedniego roku.

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna", Edycja Q2/2019

Opublikowano: 10-05-2019

W I kwartale 2019 r. zarejestrowano 139,8 tys. nowych samochodów osobowych, 17 tys. aut dostawczych, 7,5 tys. samochodów ciężarowych, 7,4 tys. przyczep i naczep oraz 3,5 tys. motocykli i 3 tys. motorowerów. Bardzo dynamicznie rośnie liczba rejestracji samochodów elektrycznych, których Polacy zarejestrowali blisko 80% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna", Edycja Q1/2019

Opublikowano: 04-02-2019

W całym 2018 r. zarejestrowano 531,9 tys. nowych samochodów osobowych, 68,8 tys. aut dostawczych, 29,9 tys. samochodów ciężarowych, 26,1 tys. przyczep i naczep oraz 2,7 tys. autobusów. W porównaniu do 2017 r., coraz większą popularnością cieszą się auta z silnikami benzynowymi i z napędami alternatywnymi, natomiast coraz rzadziej Polacy decydują się na samochody z silnikami diesla.

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna" Edycja Q4/2018

Opublikowano: 30-10-2018

W trzech pierwszych kwartałach 2018 r. w Polsce zarejestrowano 403,3 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,5% więcej w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. W tym samym czasie liczba rejestracji aut przez klientów instytucjonalnych zwiększyła się o 17,8%. 

Łącznie od początku 2018 roku, polskie zakłady opuściło 496,6 tys. pojazdów samochodowych, co oznacza spadek o 5,9% r/r

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna" Edycja Q3/2018

Opublikowano: 02-08-2018

Stabilny wzrost rejestracji nowych samochodów w I poł. 2018 r. W pierwszej połowie 2018 r. zarejestrowano 273,0 tys. nowych samochodów osobowych o 10,5% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Jak wynika z badania KPMG i PZPM pt. „Branża motoryzacyjna. Edycja Q3/2018” silny trend wzrostowy widoczny jest w kategorii samochodów klasy wyższej (segment E) oraz klasy luksusowej (segment F), w których liczba rejestracji wzrosła odpowiednio o 49,7% i 45,5% r/r. Bardzo dynamicznie rośnie liczba rejestracji samochodów elektrycznych. 

Pobierz plik

Roczny Raport Branży Motoryzacyjnej PZPM 2018/2019

Opublikowano: 13-07-2018

Prezentujemy najnowszą edycję corocznego Raportu Branży Motoryzacyjnej.

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna" Edycja Q2/2018

Opublikowano: 08-05-2018

Klienci indywidualni kupują więcej samochodów. W I kwartale br. zarejestrowano w Polsce 139,9 tys. nowych samochodów osobowych, 15,3 tys. aut dostawczych, 7,2 tys. samochodów ciężarowych, 0,6 tys. autobusów oraz 2,1 tys. motocykli i 1,6 tys. motorowerów.

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna", Edycja Q1/2018

Opublikowano: 01-02-2018

W całym 2017 r. zarejestrowano 486,4 tys. nowych samochodów osobowych, 61 tys. aut dostawczych, 29,6 tys. motorowerów, 27,7 tys. samochodów ciężarowych oraz 2,3 tys. autobusów.

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna" Edycja Q4/2017

Opublikowano: 10-11-2017

W Polsce odnotowano największy wzrost rejestracji samochodów osobowych spośród dziesięciu największych rynków w Unii Europejskiej (+17%).

Pobierz plik

Stan branży motoryzacyjnej oraz jej rola w polskiej gospodarce

Opublikowano: 10-10-2017

Niniejszy raport, przygotowany przez KPMG w Polsce z inicjatywy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego powstał jako wyraz zapotrzebowania branży motoryzacyjnej na diagnozę jej rzeczywistego wpływu na całą polską gospodarkę.

Analiza obejmuje dwa sektory polskiej gospodarki tworzące branżę motoryzacyjną: przemysł motoryzacyjny oraz handel i usługi motoryzacyjne. Dodatkowo uwzględniono sektory i segmenty powiązane na różne sposoby z motoryzacją: usługi finansowe i biznesowe związane z handlem samochodami, produkcję i sprzedaż paliw samochodowych, transport drogowy i infrastrukturę drogową. Publikacja obejmuje także analizę gospodarczego znaczenia branży motoryzacyjnej i powiązanych z nią sektorów. W raporcie wykorzystano dane uzyskane od instytucji statystycznych (głównie GUS i Eurostat), firm badawczych (EMIS) oraz innych podmiotów (głównie PZPM, NBP, Ministerstwo Finansów).

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna", Edycja Q3/2017

Opublikowano: 01-08-2017

Wyjątkowo dobra pierwsza połowa 2017 roku w sektorze motoryzacyjnym.

Pobierz plik

Roczny Raport Branży Motoryzacyjnej PZPM 2017/2018

Opublikowano: 18-07-2017

Prezentujemy najnowszą edycję corocznego Raportu Branży Motoryzacyjnej.

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna", Edycja Q2/2017

Opublikowano: 05-05-2017

Po udanym dla branży motoryzacyjnej 2016 roku, I kwartał br. przyniósł kolejne wzrosty rejestracji pojazdów.

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna" Edycja Q1/2017

Opublikowano: 02-02-2017

Najlepszy rok na polskim rynku motoryzacyjnym od kilkunastu lat.

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna", Edycja Q4/2016

Opublikowano: 07-11-2016

Wzrost liczby rejestracji nowych samochodów osobowych o ponad 17% w pierwszych III kwartałach 2016 roku

Pobierz plik

Rocznik Raport Branży Motoryzacyjnej PZPM i KPMG 2016

Opublikowano: 18-08-2016

Prezentujemy najnowszą edycję corocznego Raportu Branży Motoryzacyjnej.

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna", Edycja Q3/2016

Opublikowano: 01-08-2016

Wyjątkowo dobra pierwsza połowa 2016 roku dla polskiej branży motoryzacyjnej.

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna", Edycja Q2/2016

Opublikowano: 05-05-2016

I kwartał 2016 roku był bardzo korzystny dla rynku nowych samochodów osobowych.

Pobierz plik

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna”, Edycja Q1/2016

Opublikowano: 02-02-2016

Dobre wyniki w czwartym kwartale zwieńczeniem udanego roku w branży motoryzacyjnej.

Pobierz plik

Rocznik Raport Branży Motoryzacyjnej PZPM i KPMG 2015

Opublikowano: 12-08-2015

Zapraszamy do zapoznania się z bieżącym wydaniem Raportu PZPM "Branża Motoryzacyjna 2015.

Pobierz plik