Debata pt.„Automotive w Polsce” zorganizowana przez Dziennik Gazeta Prawna

Podczas debaty zorganizowanej przez Dziennik Gazeta Prawna pt.„Automotive w Polsce” Michał Wekiera poruszył najważniejsze wyzwania stojące dziś przed europejskim i polskim przemysłem motoryzacyjnym:
Zwrócił uwagę na wiele aspektów przechodzenia na niskoemisyjną mobilność, między innymi, że:

  • transformacja powinna opierać się nie tylko na mobilności bezemisyjnej, ale też niskoemisyjnej, wykorzystując pełne spektrum dostępnych technologii – tak, by nie uzależnić się ponownie, tym razem od importu pierwiastków i komponentów.
  • UE musi uwzględniać różnice pomiędzy państwami i realne potrzeby klientów – a nie wyłącznie polityczne założenia. Dziś inwestycje producentów często rozmijają się z oczekiwaniami konsumentów.
  • Model chiński oparty na odmiennych uwarunkowaniach ustrojowych nie sprawdzi się w Europie – musimy znaleźć własną drogę do zeroemisyjności, bez utraty konkurencyjności.
  • Jeżeli chcemy być innowacyjni i atrakcyjni inwestycyjnie, musimy usuwać bariery, a nie wprowadzać „jedną ulgę i dwa ograniczenia”.

Wnioski:
Silna europejska motoryzacja to taka, która chroni klimat, ale też zachowuje przewagi technologiczne, miejsca pracy i potencjał inwestycyjny. Hybrydy, niskoemisyjne napędy, rozwój lokalnego łańcucha wartości i mądre regulacje mogą być kluczem do sukcesu.
Dziękujemy prowadzącym Agnieszce Osochowskiej i Zbigniewowi Bartuś oraz współczestnikom debaty: Ewie Kwiecińskiej, Aleksandrowi Mazan, Maciejowi Mazur, Maciejowi Hochman,