PZPM - ACEM - wyniki rejestracji jednośladów na największych rynkach europejskich w drugiej połowie 2025 roku

W ciągu sześciu pierwszych miesięcy 2025 roku rejestracje nowych motocykli na pięciu największych rynkach europejskich (tj. we Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii) zamknęły się liczbą 542 361 sztuk. Oznacza to spadek o około -11,3% w porównaniu z 2024 r. (611 145 sztuk).

Rejestracje motorowerów na sześciu europejskich rynkach monitorowanych przez ACEM  (tj. Belgia, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia i Hiszpania). osiągnęły łączną liczbę 99 782 sztuk.
Wolumen rejestracji wskazuje na ogólny spadek o 25,8% w porównaniu z rokiem ubiegłym (134 503 sztuk) na głównych rynkach, z wyjątkiem Belgii (15 864 sztuk, +2,8%).

Liczba rejestracji motorowerów na sześciu europejskich rynkach monitorowanych przez ACEM (tj. w Belgii, Francji, Niemczech, Włoszech, Holandii i Hiszpanii) wyniosła 68 690 sztuk. Ten wolumen rejestracji oznacza spadek o 19,2% w porównaniu z rokiem ubiegłym (84 974 sztuk). Wszystkie rynki doświadczyły wyraźnego spowolnienia: Hiszpania (5.628 sztuk, -2%), Niemcy (8.333 sztuk, -5,9%), Belgia (13.304 sztuk, -9,7%), Holandia (13.199 sztuk, -17,4%), Francja (21.607 sztuk, -27,7%) i Włochy (6.619 sztuk, -32,4%).

Prezentujemy przygotowany przez ACEM raport na temat rejestracji nowych jednośladów w UE.
Po więcej kliknij tutaj  »

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych w Uni Europejskiej w drugiej połowie 2025 roku

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych w I połowie 2025 r: dostawcze do 3,5t: -13,2%; ciężarowe powyżej 3.5t: -15,4%;  autobusy: -4,4 %.

Pierwsza połowa 2025 r. okazała się trudna dla rynku pojazdów użytkowych w UE, ze względu na znaczne spadki rejestracji na kluczowych rynkach, w i tak już wymagającym otoczeniu ekonomicznym. Podczas gdy udział pojazdów ładowanych elektrycznie zwiększył się, trajektoria wzrostu nadal nie jest wystarczająco szybka, ponieważ absorpcja rynkowa jest nadal hamowana przez brak podstawowych narzędzi wsparcia.

Po więcej kliknij tutaj  »

Posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Energetyki Rozproszonej, Elektromobilności i Innowacyjności

9 lipca 2025 r. w Sejmie RP odbyło się posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Energetyki Rozproszonej, Elektromobilności i Innowacyjności pod przewodnictwem posła Artura Łąckiego. W wydarzeniu wziął udział Jakub Faryś - Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Dyskusja dotyczyła między innymi:

  • dekarbonizacji transportu w Polsce na tle Europy działań legislacyjnych na poziomie UE i krajów członkowskich
  • planowanych zmian prawnych w Polsce

Spotkanie było doskonałą okazją do dialogu z przedstawicielami sektora publicznego, ekspertami i firmami działającymi na rzecz transformacji energetycznej i elektromobilności.

Debata pt.„Automotive w Polsce” zorganizowana przez Dziennik Gazeta Prawna

Podczas debaty zorganizowanej przez Dziennik Gazeta Prawna pt.„Automotive w Polsce” Michał Wekiera poruszył najważniejsze wyzwania stojące dziś przed europejskim i polskim przemysłem motoryzacyjnym:
Zwrócił uwagę na wiele aspektów przechodzenia na niskoemisyjną mobilność, między innymi, że:

  • transformacja powinna opierać się nie tylko na mobilności bezemisyjnej, ale też niskoemisyjnej, wykorzystując pełne spektrum dostępnych technologii – tak, by nie uzależnić się ponownie, tym razem od importu pierwiastków i komponentów.
  • UE musi uwzględniać różnice pomiędzy państwami i realne potrzeby klientów – a nie wyłącznie polityczne założenia. Dziś inwestycje producentów często rozmijają się z oczekiwaniami konsumentów.
  • Model chiński oparty na odmiennych uwarunkowaniach ustrojowych nie sprawdzi się w Europie – musimy znaleźć własną drogę do zeroemisyjności, bez utraty konkurencyjności.
  • Jeżeli chcemy być innowacyjni i atrakcyjni inwestycyjnie, musimy usuwać bariery, a nie wprowadzać „jedną ulgę i dwa ograniczenia”.

Wnioski:
Silna europejska motoryzacja to taka, która chroni klimat, ale też zachowuje przewagi technologiczne, miejsca pracy i potencjał inwestycyjny. Hybrydy, niskoemisyjne napędy, rozwój lokalnego łańcucha wartości i mądre regulacje mogą być kluczem do sukcesu.
Dziękujemy prowadzącym Agnieszce Osochowskiej i Zbigniewowi Bartuś oraz współczestnikom debaty: Ewie Kwiecińskiej, Aleksandrowi Mazan, Maciejowi Mazur, Maciejowi Hochman

Konferencja AHK Polska „W dialogu z rynkiem – innowacje, ekologia, partnerstwo"_25/06/2025

Konferencja AHK Polska „W dialogu z rynkiem – innowacje, ekologia, partnerstwo” w Piekarach Śląskich już za nami!
To wyjątkowe wydarzenie zgromadziło przedstawicieli sektora motoryzacyjnego, firm technologicznych, administracji publicznej, środowisk naukowych i samorządów. Było to doskonałe forum do wymiany doświadczeń, budowania partnerstw i rozmowy o wyzwaniach przyszłości.

W centrum dyskusji znalazły się:

  • elektromobilność i zielona transformacja przemysłu
  • innowacyjne technologie i cyfryzacja sektora
  • współpraca między przemysłem, nauką i administracją
  • ekologia i efektywność energetyczna jako klucz rozwoju

W panelu wziął udział m.in. Marcin Witaszek (PZPM) , który podkreślił znaczenie stabilnych ram regulacyjnych i konieczność wsparcia sektora motoryzacyjnego w obliczu transformacji.
Wydarzenie zostało objęte patronatem Polskiej Prezydencji w Radzie UE , co dodatkowo potwierdza jego rangę i znaczenie w europejskim dialogu o przyszłości przemysłu.
Konferencja była przestrzenią inspirujących rozmów i konkretnych pomysłów, które mogą przyczynić się do zielonej i innowacyjnej przyszłości sektora automotive.
Dziękujemy za udział i zapraszamy do dalszego dialogu!

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - MAJ 2025

Prezentujemy wyniki dot. PRODUKCJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH oraz SILNIKÓW DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH - w MAJU 2025 na podstawie danych GUS

Dane GUS po pięciu miesiącach 2025 roku pokazują silne zróżnicowanie w poszczególnych segmentach przemysłu motoryzacyjnego. Widać efekty trwającej transformacji technologicznej, zmian popytu oraz globalnej niepewności.

• Produkcja samochodów osobowych nadal w głębokim regresie – dane potwierdzają skalę zmian w tym obszarze
• Segment pojazdów użytkowych i autobusów wykazuje odporność oraz oznaki odbudowy.
• Produkcja silników pozostaje na niskim poziomie, z wyraźną korektą w dół.

2025 rok to czas wyzwań i przełomów dla przemysłu motoryzacyjnego – dalszy rozwój sytuacji zależeć będzie od czynników rynkowych, legislacyjnych oraz skuteczności transformacji w kierunku zeroemisyjności.

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

PZPM / AUTO ŚWIAT "Konkurs Tytani OTOMOTO"

Podczas uroczystej Gali rozdania nagród w Konkursie Tytani Biznesu redaktor Piotr Kozłowski z Auto Świat przeprowadza rozmowę z Jakubem Farysiem - Prezesem Polskiego Związku Motoryzacyjnego.
Wydarzenie jest również doskonałą okazją do świętowania XX-lecia platformy OTOMOTO.
Zapraszamy do obejrzenia nagrania!

PZPM / AUTO ŚWIAT

Jakub Faryś - Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Agnieszka Czajka - General Manager OtoMoto oraz Maciej Mazur PSNM byli gośćmi Redaktora Piotra Szypulskiego z Auto Świat
Zaproszeni eksperci opowiedzieli o tym, co wydarzyło się w motoryzacji w 2024 roku i jakie są perspektywy na rok bieżący w Polsce i w całej Europie.
Zapraszamy do obejrzenia nagrania!

PZPM - DEBATA Nr 4

Przyszłość będzie należała do wodoru. I nie chodzi tu tylko o wodór jako paliwo napędzające elektryczne samochody. Wodór może przyczynić się do kolejnej wielkiej rewolucji światowej gospodarki. A Polska ma szansę odegrać tu znaczącą rolę. O tym w najnowszej debacie z okazji 30-lecia PZPM mówią dr Jacek Pawlak Prezes Toyota Central Europe oraz Jacek Nowakowski Dyrektor ds. napędów alternatywnych w IVECO a zaprasza Ernest Bodziuch.

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q2/2025

Wyraźny wzrost rejestracji samochodów elektrycznych w pierwszym półroczu 2025 roku, trwa ekspansja chińskich marek w Polsce

Dane z drugiego kwartału 2025 roku wskazują na stabilny wzrost rejestracji nowych samochodów – jednocześnie zauważalny jest wyraźny wzrost rejestracji samochodów elektrycznych (zarówno bateryjnych jak i hybryd plug-in). Z najnowszego raportu KPMG w Polsce oraz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w pierwszym półroczu br. zarejestrowano w Polsce 14,4 tys. nowych samochodów w pełni elektrycznych, czyli o ponad 62% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Chińskie marki konsekwentnie zwiększają udział w polskim rynku. W ciągu pierwszych dwóch kwartałów br. zarejestrowano ponad 16,5 tys. pojazdów osobowych z Chin, co stanowi ponad 4-krotny wzrost r/r.

W ciągu pierwszego półrocza 2025 roku w Polsce zarejestrowano 285,3 tys. samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 3% w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku. Klienci instytucjonalni zarejestrowali w tym czasie 191,9 tys. pojazdów, czyli o 0,7% więcej r/r. Z kolei klienci indywidualni nabyli 93,4 tys. nowych pojazdów osobowych, co przekłada się na wzrost o 8,1% r/r.

Rynek odnotował także wzrost rejestracji w segmencie premium, który rozwija się w szybszym tempie niż segment marek popularnych. W pierwszym półroczu 2025 roku zarejestrowano 76 tys. aut marek premium, co oznacza wzrost o 6,4% r/r. Segment marek popularnych utrzymał stabilny poziom, z wynikiem ponad 209,3 tys. rejestracji – o 1,8% więcej niż w tym samym okresie 2024 roku.

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q1/2025

PZPM/KPMG - Stabilna liczba rejestracji samochodów osobowych w pierwszym kwartale 2025 roku – podsumowanie branży motoryzacyjnej w 2024 roku_ Edycja Q1/2025

Dane z pierwszego kwartału 2025 wskazują na utrzymujące się zainteresowanie nowymi pojazdami – szczególnie wśród klientów indywidualnych oraz w segmencie aut z napędami alternatywnymi. Z najnowszego raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz KPMG w Polsce  wynika, że w okresie od stycznia do marca zarejestrowano w Polsce 142 tys. nowych samochodów osobowych. To o 2,5% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wyraźnie rośnie udział klientów indywidualnych – w pierwszym kwartale nabyli oni o 11% więcej pojazdów niż w analogicznym okresie 2024 roku.

Dynamicznie rozwija się również segment samochodów z napędami alternatywnymi. W pierwszych trzech miesiącach roku zarejestrowano około 84 tys. takich aut – to wzrost o blisko 15% r/r.

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q4/2024

PZPM/KPMG - Klienci indywidualni zarejestrowali o 1/3 więcej samochodów osobowych – podsumowanie branży motoryzacyjnej w 2024 roku_ Edycja Q4/2024

W 2024 roku w Polsce zarejestrowano 551,6 tys. nowych samochodów osobowych (wzrost o 16% r/r). Szczególnie dynamicznie rosła liczba rejestracji wśród klientów indywidualnych, którzy nabyli o 34% więcej pojazdów niż w 2023 roku. Rośnie także popularność pojazdów z napędami alternatywnymi – w ciągu całego 2024 roku zarejestrowano ich 280 tys., co oznacza wzrost o 27% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku – wynika z raportu KPMG w Polsce i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pt. „Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za 2024 rok”.

W całym 2024 roku zarejestrowano 551,6 tys. samochodów osobowych, co stanowi wzrost o 16% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku. Klienci instytucjonalni zarejestrowali w tym czasie 376,4 tys. pojazdów, czyli o 9,3% więcej rok do roku. Natomiast klienci indywidualni nabyli 175 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli aż o 34% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku.|
W 2024 roku wrosła także liczba rejestracji samochodów marek premium, których zarejestrowano 139 tys. sztuk, co oznacza wzrost o blisko 20% r/r. W tym samym czasie zarejestrowano 344 tys. sztuk aut marek popularnych (+12% r/r).

Dynamiczny wzrost rejestracji pojazdów z napędami alternatywnymi
W 2024 roku w Polsce zarejestrowano 280 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, czyli o 27% więcej w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku.

Znaczny spadek liczby rejestracji samochodów ciężarowych i przyczep
Rynek pojazdów ciężarowych w 2024 roku odnotował znaczący spadek. Zarejestrowano 28 tys. nowych rejestracji tego typu pojazdów (-21% r/r). Podobna tendencja widoczna jest w przypadku przyczep i naczep – liczba rejestracji wyniosła 17,7 tys., czyli o 31,4% mniej niż w 2023 roku.

Jednocześnie wzrosty odnotował segment jednośladów. W 2024 roku zarejestrowano 39,8 tys. motocykli, co stanowi wzrost o 43,4% r/r. Również rynek motorowerów prezentuje się pozytywnie, z wolumenem rejestracji osiągającym 13,7 tys. nowych motorowerów (wzrost o 27% r/r).