Rejestracje autobusów - MAJ 2024r.

Nowe autobusy  MAJ (+11,6% r/r);  STYCZEŃ-MAJ (+51,2% r/r)

W maju 2024 r. w Polsce zarejestrowano 164 fabrycznie nowe autobusy , czyli o 17 sztuk więcej niż przed rokiem (+11,6% r/r). To jednak suma zacznie niższa niż w kwietniu, kiedy autobusowa sprzedaż osiągnęła poziom 212 szt. (-48 szt. / 22,6% m/m).
Utrzymująca się sprzedaż na poziomie średnio 175 sztuk miesienie to dobry prognostyk na przyszłość, natomiast trzeba sobie zdawać sprawę, że kwietniowe i majowe przyspieszenie jest zasługą głównie minibusów i marki Ford, czyli pojazdów produkowanych poza granicami naszego kraju. Podobnie jest ze skumulowanym wynikiem za pięć miesięcy, kiedy zarejestrowano łącznie 875 szt. (+297 szt. / +51,6% r/r). Na ten rezultat miał wpływ przede wszystkim gigantycznym wzrost w kategorii minibusów (+298 szt./+155% r/r), przy jednoczesnym dużym spadku w autobusach miejskich (-88 szt. / -75,8% r/r.). Zaczyna nam się robić tutaj sytuacja dwóch prędkości, a pamiętajmy, że spadek liczby autobusów powyżej 8 ton DMC oznacza jednocześnie mniejszą wartość całego rynku.

Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. pierwszych rejestracji autobusów nowych i używanych w Polsce w MAJU 2024 roku . Analizę przygotował na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów, zespół PZPM we współpracy z firmą JMK - analizy rynku autobusów.
Informacja prasowa i zestawienia Tutaj »

Raportowanie ESG w ramach CSRD 18/06/24

Zapraszamy Państwa na szkolenie online dotyczące raportowania ESG zgodnie z najnowszymi regulacjami unijnej Dyrektywy CSRD, które organizujemy wspólnie z ICON Strategies oraz Silesia Automotive Advanced Manufacturing dla branży automotive.

TERMIN SZKOLENIA: 18 czerwca br. (wtorek) w godz. od 13:00 - 14:00 (w aplikacji Teams) DOŁĄCZ DO SPOTKANIA

Od lipca 2024 nowe przepisy nałożą nowe obowiązki na ok. 5000 spółek w Polsce.

Szkolenie w zakresie raportowania ESG poprowadzi Magdalena Dembińska, dyrektor ESG w Icon Strategies, związana przez ostatnie dwie dekady z firmami PwC i Deloitte.
Część spotkania w zakresie wykorzystania działań ESG do budowania reputacji firmy i rozwoju biznesu poprowadzą eksperci Icon Strategies, autorzy nagradzanych w Polsce i Europie kampanii komunikacyjnych.

eRejestracje - wskaźnik AFIR - MAJ 2024

Z przyjemnością prezentujemy najnowszą comiesięczną informację PZPM która jest uzupełnieniem raportu"„eRejestracje o wskaźnik AFIR na koniec MAJA 2024.
Informacje zostały zebrane i opracowane przez zespół Analiz i Statystyk PZPM na podstawie danych z CEP i EIPA.

eRejestracje - Raport PZPM nt. pierwszych rejestracji nowych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi oraz infrastruktury - MAJ 2024

Prezentujemy comiesięczną informację prasową  „ e Rejestracje” nt. pierwszych rejestracji nowych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi
Publikacja zawiera szczegółowe analizy dotyczące pierwszych rejestracji samochodów osobowych, samochodów dostawczych do 3,5 t, samochodów ciężarowych pow. 3,5 t., autobusów, motocykli i motorowerów w MAJU 2024r. oraz aktualne informacje o infrastrukturze ładowania i tankowania CNG i LNG.

W maju 2024r zostało zarejestrowanych 1 778 pojazdów elektrycznych, czyli 8,5% mniej niż przed rokiem. Spadki dotyczą wszystkich kategorii oprócz jednośladów. Najwięcej z napędem elektrycznym sprzedano samochodów osobowych: 1 291 szt. (-5,2% r/r). To drugi w tym roku miesiąc kiedy sprzedaż samochodów elektrycznych spada. Osiągnęły one tutaj 3% udziału w rynku, czyli o 0,5 pkt. proc. mniej w porównaniu z majem ub.r. i wiecej o 0,2 pkt. proc., w porównaniu z kwietniem br. Wzrosły rejestracje elektrycznych jednośladów (+16%), a  szczególnie elektrycznych motorowerów: +19% co nie przełożyło się się na wzrost udziału bowiem cały rynek motorowerów rósł szybciej (+23%). Niemniej jednak Ich udział na poziomie 17% jest najwyższym udziałem ze wszytkich pojazdów elektrycznych. Wzrosły rejestracje elektrycznych samochodów ciężarowych pow.6t ale zarejestrowało się jedynie 5 szt. Spadły rejestracje autobusów elektrycznych i samochodow ciężarowych do 3,5t. Autobusów zarejestrowano 9 sztuk (-55%), a dostawczych 137 szt. (-49%). W maju 2023 rejestrowano odpowiednio: 20 szt. i 267 szt.

...Rynek pojazdów elektrycznych rozwija się w tym roku wyraźnie wolniej - łączna dynamika prezentowanych w eRejestracjach pojazdów w okresie od stycznia do maja wyniosła 13,7%. Jeśli weźmiemy pod uwagę tylko pojazdy elektryczne, to ta dynamika wynosi 0,7%. Oczywiście największy wpływ na tę liczbę mają samochody osobowe. Tutaj cały rynek w pierwszych pięciu miesiącach roku urósł o 15%, a same elektryki o 0,9%. To oczywiście wpływa na spadek udziału BEVów do 3% z 3,5% w roku ubiegłym.
Mimo stagnacji w sprzedaży rośnie liczba oferowanych marek i modeli. W tym roku zarejestrowano już elektryczne samochody od 39 producentów, w tym siedmiu chińskich.
Bardzo dobre wyniki notują natomiast klasyczne hybrydy, bo w ich przypadku przekłada się to na 45% wzrost w pierwszych 5 miesiącach roku. Oznacza to, że na polskie drogi trafiło ponad 106 tys. tych pojazdów.
Ciągle rozwija się infrastruktura ładowania. W maju przybyło 91 ogólnodostępnych stacji ładowania dzięki czemu jest ich już 3 535. Dzięki temu stałemu rozwojowi jeden punkt ładowania przypada na 9 elektrycznych samochodów osobowych zarejestrowanych w naszym kraju i ta proporcja pozostaje stabilna od dwóch lat... - mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.

Pełna informacja, infografika oraz tabele w zakładce Rynek Motoryzacyjny kliknij tutaj »

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - KWIECIEŃ 2024

Prezentujemy wyniki dot. PRODUKCJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH oraz SILNIKÓW DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH - w KWIETNIU 2024 na podstawie danych GUS

Wg. najnowszych danych opublikowanych przez GUS PRODUKCJA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH w Polsce w KWIETNIU 2024r. zanotowała zróżnicowane rezultaty w poszczególnych segmentach. W przypadku produkcji silników do pojazdów spalinowych produkcja była niższa niż w tym samym miesiącu rok wcześniej.

SAMOCHODY OSOBOWE
zmiana r/r:  kwiecień  +2,6% ; styczeń - kwiecień: +8,1%
W ostatnim miesiącu wyprodukowano 27,5 tys. samochodów osobowych, o 0,7 tys. szt. (+2,6%%r/r) więcej niż w kwietniu ub.r. i o 6,4 tys. szt. (+8,1%) więcej niż w marcu br.
Od początku roku z taśm produkcyjnych w Polsce zjechało 107,5 tys. aut., o 8,1 tys. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. (+8,1%r/r).

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r: kwiecień +1,7% r/r;   styczeń-kwiecień: +30,4%r/r
W kwietniu produkcja samochodów ciężarowych i dostawczych zakończyła się nieznacznie wyższym wynikiem niż rok wcześniej z liczbą 30 156 szt., co przekłada się na wzrost rok do roku o 1,7%. Wypracowany rezultat jest jednak niższy niż miesiąc wcześniej o 2 186 szt. -6,8% m/m.
Od początku roku produkcja wyniosła 95 912 pojazdów, o 22 332 szt. (+30,4%r/r) więcej niż w ciągu I kwartału 2023r. Liczba wyprodukowanych w ostatnim miesiącu pojazdów jest niższa niż w styczniu i w lutym ale biorąc pod uwagę miesiąc marzec uzyskany rezultat jest najlepszy w historii dla tego segmentu.

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:  kwiecień  -50,7% r/r;   styczeń-kwiecień: -19,6%
Produkcja autobusów w kwietniu br. zakończyła się wynikiem 216 szt., który jest niższy od zeszłorocznego o 222 szt (-50,7%r/r) i niższy niż marcowy o 189 szt. (-46,7% m/m)
Od początku roku wyprodukowano 1257 autobusów, o 476 szt. (-19,6%r/r) mniej niż w analogicznym okresie 2023r. Tegoroczne wyniki są znacząco niższe niż rok wcześniej ze względu na ograniczenie lub zakończenie produkcji autobusów w Polsce przez kilku producentów.

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  kwiecień  -3,3% r/r;   styczeń-kwiecień: -3,8%r/r
W kwietniu produkcja silników do samochodów spalinowych zakończyła się wynikiem 203 tys. szt.. Jest to mniej o 7 tys.szt. (-3,3% r/r) niż w tym samym miesiącu 2023r.. Wypracowany rezultat jest także niższy niż miesiąc wcześniej o 7 tys. (-3,8% m/m). Od początku roku przybyło 856 tys. silników, o 21 tys. szt więcej niż w tym samym okresie 2023r. Wśród nich 806 tys. szt. to silniki diesla natomiast 50 tys. szt. stanowią silniki benzynowe, które mają 6% udział w całej produkcji.

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

PZPM - ACEA - Rejestracje sam. osobowych wg. rodzaju paliwa w KWIETNIU 2024r.

Rejestracje nowych samochodów: +13,7% w kwietniu 2024 r; udział elektrycznych bateryjnych przekroczył 11,9% w rynku

W kwietniu 2024 r. rynek samochodowy w Unii Europejskiej zyskał 13,7%, a liczba nowych rejestracji zamknęła się liczbą 913 995, dzięki silnym wzrostom na wszystkich głównych rynkach: Hiszpania (+23,1%), Niemcy (+19,8%), Francja (+10,9%) i Włochy (+7,7%). Wspomniany wzrost można częściowo wytłumaczyć faktem, wynikającym z dwóch dodatkowych dni sprzedaży w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku, kiedy to w kwietniu przypadały Święta Wielkanocne.

W ciągu pierwszych czterech miesięcy roku rejestracje nowych samochodów w Unii Europejskiej poszybowały w górę o 6,6%, osiągając prawie 3,7 miliona sztuk. Solidny poziom sprzedaży odnotowano w tym okresie na największych rynkach regionu, przy czym Niemcy i Hiszpania odnotowały wzrost o 7,8%, a za nimi uplasowały się Francja (+7%) i Włochy (+6,1%)

Więcej >>tutaj i na www.acea.auto

PZPM - DEBATA Nr 6

Pierwszy krok zrobiony ale do pełnej elektromobilności jeszcze daleko. Choć komunikacja miejska i transport zbiorowy są na dobrej drodze do całkowitej elektromobilności to przed transportem ciężkim jeszcze wiele wyzwań. Chociażby budowa właściwej infrastruktury ładowania. I m.in. o tym w najnowszym odcinku programu @szczerze_o_pieniadzach mówi Jakub Faryś - Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego a zaprasza Ernest Bodziuch.

PZPM - DEBATA Nr 5

Elektryczne samochody to jeszcze nie ekologiczna motoryzacja. By o takiej mówić potrzebna jest przede wszystkim ekologiczna produkcja samochodów. A od tej nie ma już odwrotu. Co więcej droga ku niej jest już wytyczona. Pytanie tylko czy jest kręta i wyboista czy może już przypomina równą i prostą autostradę? O tym rozmawiają Agnieszka Olenderek, Członek Zarządu Volkswagen Poznań oraz Jakub Faryś Prezes PZPM a zaprasza Ernest Bodziuch.

PZPM - DEBATA Nr 4

Przyszłość będzie należała do wodoru. I nie chodzi tu tylko o wodór jako paliwo napędzające elektryczne samochody. Wodór może przyczynić się do kolejnej wielkiej rewolucji światowej gospodarki. A Polska ma szansę odegrać tu znaczącą rolę. O tym w najnowszej debacie z okazji 30-lecia PZPM mówią dr Jacek Pawlak Prezes Toyota Central Europe oraz Jacek Nowakowski Dyrektor ds. napędów alternatywnych w IVECO a zaprasza Ernest Bodziuch.

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q2/2024

W pierwszym kwartale 2024 roku na polskim rynku motoryzacyjnym zarejestrowano 139 tys. nowych samochodów osobowych – o blisko 13% więcej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Gorsze wyniki sprzedaży zanotowano w segmencie samochodów ciężarowych (-16% r/r). W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2024 roku w Polsce zarejestrowano aż 73 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi, o 34,3% więcej niż rok wcześniej. Początek 2024 roku był dla polskich fabryk motoryzacyjnych obiecujący –wyprodukowano o 20% więcej pojazdów samochodowych niż w analogicznym okresie poprzedniego roku – wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna, Edycja Q2/2024”.

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q1/2024

W 2023 roku w Polsce zarejestrowano 475 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,2% więcej niż w 2022 roku. Lepsze wyniki sprzedaży zanotowano również w segmencie samochodów dostawczych, ciężarowych, autobusów oraz motocykli. W ubiegłym roku sprzedaż samochodów osobowych z paliwami alternatywnymi wyniosła 217,6 tys. sztuk i była aż o 35,4% większa niż przed rokiem. To nie tylko efekt zmieniających się preferencji konsumentów, ale także szansa dla producentów i dostawców, aby jeszcze bardziej dostosować swoje oferty do rosnącego zainteresowania ekologicznymi rozwiązaniami. Jak wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna, Edycja Q1/2024” poprzedni rok był również lepszy dla fabryk motoryzacyjnych w Polsce, które wyprodukowały 612,9 tys. pojazdów – o 26,7% więcej niż w 2022 roku.

Rocznik Raport Branży Motoryzacyjnej PZPM 2023/2024

Raport Branża Motoryzacyjna 2023/2024, który przekazujemy w linku poniżej wiadomości , stanowi kompendium wiedzy na temat szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej w Polsce i w Europie. W bieżącej edycji rocznika PZPM prezentujemy analizę parku wszystkich rodzajów pojazdów, pierwszych rejestracji i produkcji motoryzacyjnej, a także zagadnienia dotyczące transportu, funkcjonowania flot, sprzedaży paliw, produkcji opon oraz infrastruktury drogowej.
W Raporcie znajdą Państwo ponadto eksperckie opracowania przygotowane przez naszych stałych Partnerów dotyczące najistotniejszych zagadnień o kluczowym znaczeniu dla branży - w tym środowiskowych, podatkowych, makroekonomicznych, prawnych oraz omówienie systemów wsparcia dla sektora motoryzacyjnego wykorzystujących unijne i krajowe środków w ramach pomocy publicznej. Opracowania te uwzględniają wpływ m.in. legislacji oraz aktualnej sytuacji społeczno-politycznej na polski i europejski sektor motoryzacyjny i jego otoczenie. W publikacji nie mogło zabraknąć informacji dotyczących najnowszych rozwiązań w motoryzacji - napędów alternatywnych i związanej z tym infrastruktury ładowania oraz pojazdów autonomicznych i połączonych.

Jakub Faryś, prezes PZPM we wstępie do aktualnego wydania Raportu podkreśla, że przyjęty pakiet regulacji, po 2035 roku zakładaj sprzedaż wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych, a producenci samochodów oraz koncerny samochodowe zapewniają, że, tempo zmian będą takie, jak oczekują tego władze unijne i krajowe i nawet wcześniej niż w 2035 roku będą oferować zeroemisyjne modele osobowe i dostawcze. Efektem trwających od kilku lat dużych inwestycji jest krzepnący łańcuch dostaw dla nowych, zeroemisyjnych napędów: od ogniw akumulatorów litowo-jonowych po półprzewodniki dla falowników i elektryczne silniki. Rosnąca skala produkcji pozwoli obniżyć ceny zeroemisyjnych aut, zaś trwające badania dają efekt w postaci rosnącego zasięgu i coraz krótszych czasów ładowania akumulatorów.

Zeroemisyjna mobilność to także miejsca pracy, w tym w polskich fabrykach. Zachowanie konkurencyjności Polski na mapie inwestycji i produkcji aut wymaga zapewnienia dostaw taniej, stabilnej i zielonej energii. To właśnie będzie kluczowym wyzwaniem w przypadku podejmowania w najbliższym czasie przez inwestorów decyzji o wyborze miejsca produkcji w różnych krajach europejskich. Pamiętać jednak należy, że sukcesem w drodze do zeroemisyjności jest infrastruktura. Powstaje dla samochodów osobowych i lekkich dostawczych, ale dużym wyzwaniem jest przygotowanie jej dla samochodów ciężarowych, z uwagi na niezbędną wysoką moc przyłączy.

Sigrid de Vries, Dyrektor Generalna ACEA wskazuje, że łańcuch wartości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego zapewnia pracę niemal 13 milionom mieszkańcom naszego kontynentu, czyli tworzy około 200 tys. miejsc pracy więcej niż w 2019 roku. Jest to godne podkreślenia osiągnięcie, biorąc pod uwagę trudną koniunkturę gospodarczą, naznaczoną rekordowo wysokimi cenami energii i przerwami w dostawach. Sprzedaż i eksploatacja samochodów zapewniają znaczne przychody rządom krajów UE, do których budżetów wpłynęło w 2022 roku niemal 400 miliardów euro. To kluczowe źródło przychodów dla skarbów państw może (i powinno) być reinwestowane w budowę dróg, modernizację publicznych sieci transportu i przyśpieszenie przejścia na elektromobilność.

Rocznik ukazuje się regularnie od 2007 roku z inicjatywy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pod redakcją Roberta Przybylskiego. Współautorami najnowszego wydania są CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang Pośniak i Bejm sp.k,  Fleet, KPMG w Polsce, Martini i Wspólnicy, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, SSW Pragmatic Solutions, Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

Zachęcamy do zapoznania się z publikacją i życzymy miłej lektury!