Aktualności

Dane cząstkowe 10 dni kwietnia 2024 rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Po 10 dniach KWIETNIA br. obserwujemy imponujące dwucyfrowe wzrosty rok do roku w segmencie samochodów osobowych, lekkich dostawczych i jednośladów. Z kolei ciężkie samochody ciężarowe po raz pierwszy w tym roku  zanotowały niewielki wzrost.
W ciągu pierwszych 10 dni bieżącego miesiąca zarejestrowanych zostało:

  • 12 664 samochodów osobowych - o 62% r/r więcej niż w tym samym okresie ub.r..
  • Liczba rejestracji lekkich samochodów dostawczych zwiększyła się o 71,6% r/r i wynosi 1 227 szt.
  • Sprzedaż nowych ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t z liczbą 747 zarejestrowanych pojazdów.- po kilku miesiącach spadków znalazła się na dodatnim terytorium +2,3%r/r.
  • Jednoślady ostro poszybowały w górę : Motocykle: 1 575 szt. +86,8%r/r ; Skutery: 467 szt. +105,7%r/r,

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

Rejestracje jednośladów - MARZEC 2024

Nowe jednoślady:
MARZEC  +33,4% r/r   

motocykle:     +36,1% r/r;
motorowery   +24,3% r/r

NOWE JEDNOŚLADY

W marcu 2024 roku zarejestrowano 5 399 nowych jednośladów. Jest to o 1 353 sztuki więcej niż przed rokiem (+33,4%) oraz o 2 208 sztuk więcej w porównaniu z lutym (+69,2%). Ten rezultat jest najlepszym wynikiem omawianego miesiąca od 2016r. Wcześniej rejestrowano nawet 11,7 tys. jednak tamte wyniki były napędzane przez rejestracje motorowerów, które stanowiły 90% rynku. W ostatnich latach jest odwrotnie, to rejestracje motocykli stanowią główną część jednośladów, w ostatnim miesiącu stanowiły 79% ogólnej liczby.

W pierwszym kwartale roku zarejestrowano w Polsce 10 366 nowych jednośladów, czyli o 35,7% więcej niż przed rokiem (+2 779 sztuk). Na ten wynik złożyło się 8 191 motocykli oraz 2 175 motorowerów.

MOTOCYKLE
W marcu 2024 roku zarejestrowano 4 265 nowych motocykli, czyli 1 131 sztuk (+36,1%) więcej niż przed rokiem i 1 734 szt. więcej (+68,5%) niż w lutym br. Kolejny raz rynek motocykli bije miesięczny rekord sprzedaży, a tym razem także rekord sprzedaży w ogóle, poza jednym wyjątkiem, który opisaliśmy we wstępie.

W pierwszym kwartale 2024 roku zarejestrowano 8 191 nowe motocykle, czyli o 41,6% więcej niż w najlepszym do tej pory 2023 r (+2 407 szt.).

MOTOROWERY
W marcu 2024r zarejestrowano 1 134 nowe motorowery (+24% r/r, +222 szt.). To odwrócenie spadkowego trendu, który miał miejsce w całym 2023r i styczniu br. Marcowy wynik jest też większy od tego z lutego br. o 72% (+474 szt.).

W I kwartale 2024 zarejestrowano 2 175 szt. motorowerów czyli o 17,4% więcej niż w 2023r. Lepszy początek roku zanotowaliśmy ostatnio w roku 2020.

W dziale Rynek motoryzacyjny przedstawiamy bieżące zestawienia o rejestracjach nowych motocykli i motorowerów w MARCU 2024 roku , które zespół PZPM przygotował na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami prosimy przejść do działu Rynek motoryzacyjny. Kliknij tutaj »

eRejestracje - Raport PZPM nt. pierwszych rejestracji nowych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi oraz infrastruktury - MARZEC 2024

Prezentujemy comiesięczną informację prasową  „ e Rejestracje” nt. pierwszych rejestracji nowych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi
Publikacja zawiera szczegółowe analizy dotyczące pierwszych rejestracji samochodów osobowych, samochodów dostawczych do 3,5 t, samochodów ciężarowych pow. 3,5 t., autobusów, motocykli i motorowerów w MARCU 2024r. oraz aktualne informacje o infrastrukturze ładowania i tankowania CNG i LNG.

W marcu 2024r zostało zarejestrowanych 2 096 pojazdów elektrycznych. Najwięcej z tym napędem sprzedano samochodów osobowych: 1 705 szt. (-10,9% r/r) . To pierwszy, od września 2023r, zanotowany spadek sprzedaży osobowych elektryków. Osiągnięły one tutaj 3,4% udziału w rynku, czyli o 0,5 pkt. proc. mniej w porównaniu z marcem ub.r. ale nieco więcej, o 0,4 pkt. proc., w porównaniu z lutym br. Zdecydowanie wzrosły rejestracje elektrycznych jednośladów (+44%), na szcególną uwagę zasługuje wzrost +52% elektrycznych motorowerów, co poskutkowało dużym (+3,9 pkt. proc.) wzrostem ich udziału w rynku motorowerów w porównaniu z marcem 2023r. Ich udział na poziomie 21% jest najwyższym udziałem ze wszytkich pojazdów elektrycznych. Wzrosły rejestracje elektrycznych autobusów i samochodów dostawczych. Autobusów zarejestrowano 30 sztuk (+114%), a dostawczych 162 szt. (+10%). Sprzedaż elektrycznych samochodów ciężarowych powyżej 3,5t wyniosła 13 sztuk wobec 21 w marcu ubiegłego roku.
Odnotowany wzrost rejestracji rok do roku samochodów nisko- i zeroemisyjnych utrzymuje się zasadniczo na tym samym poziomie w ciągu ostatnich miesięcy.
Na szczególną uwagę zasługują dwa obszary, w których obserwujemy spektakularne wzrosty - rejestracje samochodów ciężarowych i rozwój sieci stacji ładowania.
Jeśli chodzi o samochody ciężarowe, to bardzo duże wzrosty rejestracji świadczą o tym, że przeszliśmy z etapu, kiedy rejestrowano kilka sztuk rocznie do stanu, kiedy finalni klienci zaczęli kupować i rejestrować pojazdy, których używają do realizacji rzeczywistych usług i przewozów transportowych.
Podobnie jak w większości krajów europejskich, w Polsce w pierwszych miesiącach 2024 roku zaobserwowaliśmy spadki rejestracji pojazdów zeroemisyjnych. I tak w marcu rejestracje elektrycznych samochodów osobowych były niższe r/r o 11%, a skumulowane rejestracje w pierwszych trzech miesiącach były jedynie o 2% wyższe niż w zeszłym roku. W 2024 roku został zarejestrowany tylko jeden samochód wodorowy.
Marzec nie był także najlepszym miesiącem, jeśli chodzi o rejestracje hybryd plug-in. W tym segmencie utrzymaliśmy bowiem rejestracje na poziomie marca ub. roku. Jeśli natomiast weźmiemy pod uwagę skumulowany miesięczny wynik, to rejestracje hybryd plug-in wzrosły o 20%, a rejestracje klasycznych hybryd – blisko o 40%.
Spadły również rejestracje elektrycznych samochodów dostawczych do 3,5 t. i w porównaniu z pierwszym kwartałem zeszłego roku spadek ten wyniósł 22%.
Marzec br. przyniósł wzrosty w rejestracjach elektrycznych motocykli i motorowerów – odpowiednio o 13% i 52%.
W pierwszych trzech miesiącach br. zarejestrowano 20 sztuk elektrycznych pojazdów ciężarowych o DMC od 6t, co daje wynik trzykrotnie większy niż w zeszłym roku. Wydaje się również, że ustabilizowała się sytuacja, jeśli chodzi o elektryczne autobusy, bo tu w marcu zarejestrowano ich 30 sztuk, co przekłada się na ponad 100% wzrost r/r.
Bardzo cieszy dynamiczny wzrost liczby stacji ładowania. W samym tylko marcu przybyło ponad 220 punktów ładowania, natomiast w pierwszych trzech miesiącach roku ich liczba wyniosła ponad 350 - mówi  Jakub Faryś, prezes PZPM.
Pełna informacja, infografika oraz tabele w zakładce Rynek Motoryzacyjny kliknij tutaj »

Rejestracje pojazdów użytkowych pow. 3,5t, w tym samochodów ciężarowych i autobusów - MARZEC 2024r.

Rejestracje w 2024: marzec: -17,2%, styczeń - marzec : -13,1%

Kolejny miesiąc z rzędu (siódmy) spadku na rynku pojazdów użytkowych. Ogólny spadek był wynikiem słabszej sprzedaży samochodów ciężarowych o 19%. Wszystkie składowe tej grupy zanotowały spadki: ciągniki samochodowe obniżyły się o blisko 19%, podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne o 21%, Wśród pojazdów użytkowych tylko autobusy wzrosły o 26%. Rynek użytkowych używanych sprowadzonych z zagranicy był trzeci raz z rzędu wyższy niż rynek nowych pojazdów (+7%; +219 szt.)

W marcu 2024r. zarejestrowano 2 946 nowych pojazdów użytkowych pow. 3,5t, tj. mniej niż przed rokiem (-17,2%) i o 18,5% więcej niż w lutym br.
Nowych samochodów ciężarowych przybyło 2 765 szt. tj. mniej (-19%) niż rok wcześniej. Rynek autobusów wzrósł o 25,7% do poziomu 181 szt.

W I kwartale 2024 roku przybyło 7 724 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza spadek (-13,1%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 7 226 czyli 16% mniej niż w 2023r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 68,8% do 498 szt.

W dziale Rynek Motoryzacyjny nowe analizy o pierwszych rejestracjach w MARCU 2024 roku samochodów ciężarowych i autobusów o DMC powyżej 3,5t  oraz dane o samochodach dostawczych do 3,5t. Raporty przygotowano na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Kliknij tutaj »

Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5t MARZEC 2024r.

Rejestracje 2024r: MARZEC +0,9% ; STYCZEŃ – MARZEC +12,7%

Realny wzrost rynku był większy niż nominalny (mniejsza ilość dni roboczych). Rezultat rejestracji samochodów osobowych relatywnie wysoki. Rejestracje do klienta instytucjonalnego wciąż przeważają ale tracą udział w rynku. Rynek marek premium sukcesywnie umacnia swoją pozycję, stanowi ponad ¼ całego rynku i rośnie, podczas gdy rynek marek popularnych maleje. Wśród aut osobowych z napędami alternatywnymi (BEV, PHEV, HEV, MHEV) najszybciej rosła sprzedaż aut hybrydowych (MHEV) +38% i (HEV) (+12%). Auta hybrydowe (HEV+MHEV) zdominowały rynek osiągając prawie jego połowę . Rejestracje aut bateryjnych (BEV) zanotowały spadek (pierwszy od września 2023). W rankingu marek z TOP10 cztery – w tym leader Toyota - zanotowały spadki, reszta wzrosty (największy Nissan +115%). Wśród modeli najwyższy wzrost uzyskał Nissan Qashqai, którego sprzedaż w porównaniu z marcem 2023 zwiększyła się o 130% i który przesunął się w rankingu o 12 pozycji na ostatnie miejsce podium.

W marcu 2024r rynek samochodów osobowych i dostawczych wyniósł 56 221 szt. i był o 1,6% wyższy od marca 2023r. oraz o 9,9% wyższy od lutego b.r. Realny wzrost rynku jest większy (+9,5%), bowiem tegoroczny marzec jest o dwa dni krótszy niż ubiegłoroczny (21 dni roboczych wobec 23 dni rok wcześniej).

Analizy przygotował zespół PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Po więcej kliknij tutaj »

Analizy przygotował zespół PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Po więcej kliknij tutaj »

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - LUTY 2024

Prezentujemy wyniki dot. PRODUKCJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH oraz SILNIKÓW DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH - w lutym 2024 na podstawie danych GUS

Wg. najnowszych danych opublikowanych przez GUS w LUTYM 2024r. produkcja pojazdów samochodowych w Polsce, w segmencie samochodów osobowych i ciężarowych utrzymała się na zbliżonym poziomie jak miesiąc wcześniej i była znacznie wyższa niż w ub.r.,  natomiast w segmencie autobusów była zdecydowanie niższa niż w lutym ub.r. i minimalnie wyższa niż w styczniu br.
W przypadku produkcji silników do pojazdów spalinowych zanotowany został delikatny wzrost rok do roku ale niewielki spadek w porównaniu ze styczniem br.

SAMOCHODY OSOBOWE
zmiana r/r:  luty  +41,3% ; styczeń - luty: +41,6%
W ostatnim miesiącu wyprodukowano 29,4 tys. samochodów osobowych, o 8,6 tys. szt. (+41,3%r/r) więcej niż w styczniu 2024r. i o 100 szt. (-0,3%) mniej niż miesiąc wcześniej.
Od początku roku z taśm produkcyjnych w Polsce zjechało 58,9 tys. aut., o 17,3 tys. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. (+41,6%r/r)

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r:  luty  +41,3% r/r;   styczeń-luty: -3,2%
W lutym produkcja samochodów ciężarowych i dostawczych kolejny miesiąc z rzędu zanotowała imponujący wynik 32 342 szt., co przekłada się na wzrost rok do roku o 41,3%. Wypracowany rezultat jest minimalnie niższy niż miesiąc wcześniej o 3,2%m/m.
Od początku roku produkcja wyniosła 65 756 pojazdów, o 21 822 szt. (+49,7%r/r) więcej niż w ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2023r. Od 2009 roku produkcja pojazdów ciężarowych utrzymuje się w trendzie wzrostowym.

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:  luty  -26,0% r/r;   styczeń-luty: -20,6%
Produkcja autobusów w lutym br. zakończyła się wynikiem 344 szt., o 121 szt (-26,0%r/r) niższym niż w analogicznym miesiącu ub.r.
Od początku roku wyprodukowano 636 autobusów, o 165 szt. (-20,6%r/r) niż w analogicznym okresie 2023r. Tegoroczne wyniki są znacząco niższe niż rok wcześniej ze względu na 0ograniczenie lub zakończenie produkcji autobusów w Polsce.

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  luty  +17,2% r/r;   styczeń-luty: +13,9%
W lutym produkcja silników do samochodów spalinowych po raz kolejny zakończyła się wysokim wynikiem 218 tys. szt.. Jest to więcej o 32 tys.szt. (+17,2% r/r) niż w tym samym miesiącu 2023r.. Wypracowany rezultat jest minimalnie niższy niż miesiąc wcześniej o 6 tys. (-2,7% m/m). Od początku roku przybyło 442 tys. silników, o 54 tys. szt więcej niż w tym samym okresie 2023r. Wśród nich 414 tys. szt. to silniki diesla natomiast 28 tys. szt. silniki benzynowe. Stopniowo zmniejsza się udział silników benzynowych i po dwóch miesiącach wynosi on zaledwie 5%.

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

Dane cząstkowe 20 dni marca 2024 rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Po 20 dniach marca br. obserwujemy dwu i jednocyfrowe wzrosty rok do roku w segmencie samochodów osobowych i lekkich dostawczych, podczas gdy ciężkie samochody ciężarowe zanotowały znaczny spadek.
W ciągu 20 dni marca zarejestrowanych zostało:

  • 25 201 samochodów osobowych o 18,0% r/r więcej niż w tym samym okresie ub.r..
  • Liczba rejestracji lekkich samochodów dostawczych zwiększyła się o 9,9% r/r i wynosi 2 890 szt.
  • Sprzedaż nowych ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t z liczbą 1 800 zarejestrowanych pojazdów.- po raz kolejny odnotowała spadek r/r , tym razem o 9,1% r/r.
  • Jednoślady ostro poszybowały w górę : Motocykle: 1644 szt. +64,2%r/r ; Skutery: 705 szt. +47,5%r/r,

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

Nagranie z wystąpienia Prezesa Jakuba Farysia podczas FleetOnLine

Zachęcam do obejrzenia nagrania z wykładu Jakuba Farysia Prezesa PZPM podczas ostatniej edycji Fleet Meetings Sp. z o.o.
Wykład stanowi kompendium wiedzy na temat branży motoryzacyjnej w Polsce i na świecie z uwzględnieniem najbardziej aktualnych tematów i wyzwań jakie stoją przed wszystkimi stronami, począwszy od producentów OEM, pojazdów, dostawców energii, know how aż po użytkowników w świetle aktualnej sytuacji geopolitycznej na całym świecie.
Jakub Faryś przedstawił dane dot.:

  • rejestracji wszystkich rodzajów pojazdów w tym niskoemisyjnych w Polsce i w Europie infrastruktury ładowania dla samochodów osobowych i ciężarowych (AFIR) w Polsce i w UE
  • produkcji motoryzacyjnej w Polsce, w UE i na całym świecie
  • zmian legislacyjnych w UE i wyzwań dla branży
  • wdrożenia AFIR w Polsce
  • EURO 7
  • opodatkowania energii
  • wsparcia do zakupu pojazdów niskoemisyjnych, w tym HDV, na tle UE
  • Stref Czystego Transportu
  • Stref Niskiej i Zerowej Emisji w UE
  • KPO
    Prezes Jakub Faryś podkreślił, że branża potrzebuje wsparcia od UE poprzez budowanie strategii przemysłowej, która realnie umożliwi innowacje i produkcję w Europie, a także zapewni wszystkim mobilność.
  • LINK do NAGRANIA  https://www.youtube.com/watch?v=4sjppHrNeTM