Aktualności

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce na podstawie danych GUS - LIPIEC 2025

Dane GUS pokazują wyraźne różnice w trendach pomiędzy poszczególnymi segmentami rynku motoryzacyjnego.

SAMOCHODY OSOBOWE (bez elektrycznych)
zmiana r/r:  lipiec  +13,7 % ; styczeń -  lipiec:   - 62,7%

  • W lipcu 2025 r. wyprodukowano jedynie 8,3 tys. szt. , co jest wynikiem nieznacznie wyższym niż rok wcześniej (7,3 tys. szt.)  ale dużo niższym niż w analogicznym miesiącu 2023 r. (26,1 tys. szt.)
  • W okresie styczeń–lipiec 2025 produkcja wyniosła 60,2 tys. szt. , co przekłada się na spadek o 62,7% r/r w porównaniu z 2024 r. (161,5 tys. szt.) oraz o blisko 80% względem 2023 r. (177,6 tys. szt. w tym samym okresie).
    Segment osobowy notuje największy regres, a produkcja spadła do poziomu niewidzianego od dwóch dekad.

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r:  lipiec  +13,6% r/r;   styczeń- lipiec: - 9,4%

  • W lipcu 2025 r. powstało 21,5 tys. szt. , co oznacza wzrost o 13,6% r/r (18,9 tys. w lipcu 2024).
  • W okresie styczeń–lipiec 2025 produkcja wyniosła 182,9 tys. szt. , czyli o 9,4% mniej niż rok wcześniej (201,2 tys. szt.), ale jednocześnie nadal utrzymuje się na historycznie wysokim poziomie.
    To segment, który wciąż pozostaje mocnym filarem polskiej motoryzacji, mimo widocznego schłodzenia w porównaniu do rekordowego 2023 r.

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:  lipiec  + 90,2% r/r;   styczeń- lipiec: -2,0%

  • W lipcu 2025 r. wyprodukowano 464 szt. , co oznacza wzrost aż o 90% r/r wobec słabego lipca 2024 (244 szt.).
  • W okresie styczeń–lipiec 2025 produkcja osiągnęła 3671 szt. , co oznacza spadek o 2% r/r .
    Wynik potwierdza, że Polska pozostaje jednym z liderów europejskiej produkcji autobusów, a pojedyncze miesiące mogą przynosić duże wahania wynikające z charakteru tego rynku.
    pozostaje w bardzo trudnej sytuacji – spadki sięgają kilkudziesięciu procent zarówno w ujęciu rocznym, jak i względem średnich z wcześniejszych lat.
  • Segment ciężarówek trzyma się mocno, mimo lekkiej korekty w porównaniu z rokiem ubiegłym.
  • Autobusy pokazują duże miesięczne wzrosty, choć w ujęciu od początku roku ich produkcja lekko spadła.

Dane wskazują, że polska motoryzacja przechodzi strukturalną zmianę – z coraz słabszą produkcją osobówek, stabilnymi ciężarówkami i rosnącą rolą autobusów.

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  lipiec +6,2%  ;   styczeń- lipiec: - 7,1%

Według danych GUS , w lipcu 2025 r. w Polsce wyprodukowano 168,7 tys. silników spalinowych do pojazdów mechanicznych , co oznacza wzrost o 6,2% r/r . To pierwszy miesiąc od początku roku, w którym odnotowano dodatnią dynamikę.

Od stycznia do lipca 2025 r. łączna produkcja wyniosła 1,297 mln jednostek , czyli o 7,1% mniej niż rok wcześniej .

 Silniki ogółem (diesel + benzyna)

  • Lipiec 2025: 168,7 tys. szt. (+6,2% r/r )
  • Styczeń–lipiec 2025: 1 297 tys. szt. (-7,1% r/r )

Wynik lipcowy sugeruje pewne odbicie po serii spadków w I półroczu, choć skumulowana dynamika wciąż pozostaje ujemna.

Silniki wysokoprężne (diesla)

  • Lipiec 2025: 156 tys. szt. (+3,6% r/r )
  • Styczeń–lipiec 2025: 1 231 tys. szt. (-6,8% r/r )

Diesle pozostają kluczowym segmentem polskiej produkcji. Lipcowy wzrost r/r potwierdza ich względną stabilność mimo ogólnego trendu spadkowego w branży.

Silniki benzynowe

  • Lipiec 2025: 13 tys. szt. (+54,3% r/r )
  • Styczeń–lipiec 2025: 66 tys. szt. (-11,4% r/r )

Na tle bardzo niskiej bazy z ubiegłego roku silniki benzynowe odnotowały w lipcu lekki wzrost. W ujęciu narastającym ich produkcja wciąż jednak pozostaje istotnie niższa niż w 2024 r.

Podsumowanie

  • W porównaniu z lipcem 2024 roku, ostatni miesiąc przyniósł pierwszy od początku roku wzrost produkcji silników spalinowych – zarówno w dieslach, jak i w jednostkach benzynowych rok do roku. Jednak skumulowany wynik za 7 miesięcy nadal pozostaje zdecydowanie słabszy (-7,1% r/r ), co pokazuje, że straty z I kwartału nie zostały zniwelowane.
  • Produkcja diesla utrzymuje się na stabilnym poziomie i pozostaje dominującym typem silnika produkowanego w Polsce.
  • Jednostki benzynowe wykazują większą zmienność – lipcowy wzrost to raczej efekt niskiej bazy, niż trwałego trendu wzrostowego.
  • Zmiany wpisują się w proces transformacji motoryzacji w kierunku elektryfikacji i ograniczania jednostek ICE .

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

PZPM - ACEM - wyniki rejestracji jednośladów na największych rynkach europejskich w drugiej połowie 2025 roku

W ciągu sześciu pierwszych miesięcy 2025 roku rejestracje nowych motocykli na pięciu największych rynkach europejskich (tj. we Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii) zamknęły się liczbą 542 361 sztuk. Oznacza to spadek o około -11,3% w porównaniu z 2024 r. (611 145 sztuk).

Rejestracje motorowerów na sześciu europejskich rynkach monitorowanych przez ACEM  (tj. Belgia, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia i Hiszpania). osiągnęły łączną liczbę 99 782 sztuk.
Wolumen rejestracji wskazuje na ogólny spadek o 25,8% w porównaniu z rokiem ubiegłym (134 503 sztuk) na głównych rynkach, z wyjątkiem Belgii (15 864 sztuk, +2,8%).

Liczba rejestracji motorowerów na sześciu europejskich rynkach monitorowanych przez ACEM (tj. w Belgii, Francji, Niemczech, Włoszech, Holandii i Hiszpanii) wyniosła 68 690 sztuk. Ten wolumen rejestracji oznacza spadek o 19,2% w porównaniu z rokiem ubiegłym (84 974 sztuk). Wszystkie rynki doświadczyły wyraźnego spowolnienia: Hiszpania (5.628 sztuk, -2%), Niemcy (8.333 sztuk, -5,9%), Belgia (13.304 sztuk, -9,7%), Holandia (13.199 sztuk, -17,4%), Francja (21.607 sztuk, -27,7%) i Włochy (6.619 sztuk, -32,4%).

Prezentujemy przygotowany przez ACEM raport na temat rejestracji nowych jednośladów w UE.
Po więcej kliknij tutaj  »

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych w Uni Europejskiej w drugiej połowie 2025 roku

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych w I połowie 2025 r: dostawcze do 3,5t: -13,2%; ciężarowe powyżej 3.5t: -15,4%;  autobusy: -4,4 %.

Pierwsza połowa 2025 r. okazała się trudna dla rynku pojazdów użytkowych w UE, ze względu na znaczne spadki rejestracji na kluczowych rynkach, w i tak już wymagającym otoczeniu ekonomicznym. Podczas gdy udział pojazdów ładowanych elektrycznie zwiększył się, trajektoria wzrostu nadal nie jest wystarczająco szybka, ponieważ absorpcja rynkowa jest nadal hamowana przez brak podstawowych narzędzi wsparcia.

Po więcej kliknij tutaj  »

Posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Energetyki Rozproszonej, Elektromobilności i Innowacyjności

9 lipca 2025 r. w Sejmie RP odbyło się posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Energetyki Rozproszonej, Elektromobilności i Innowacyjności pod przewodnictwem posła Artura Łąckiego. W wydarzeniu wziął udział Jakub Faryś - Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Dyskusja dotyczyła między innymi:

  • dekarbonizacji transportu w Polsce na tle Europy działań legislacyjnych na poziomie UE i krajów członkowskich
  • planowanych zmian prawnych w Polsce

Spotkanie było doskonałą okazją do dialogu z przedstawicielami sektora publicznego, ekspertami i firmami działającymi na rzecz transformacji energetycznej i elektromobilności.

Debata pt.„Automotive w Polsce” zorganizowana przez Dziennik Gazeta Prawna

Podczas debaty zorganizowanej przez Dziennik Gazeta Prawna pt.„Automotive w Polsce” Michał Wekiera poruszył najważniejsze wyzwania stojące dziś przed europejskim i polskim przemysłem motoryzacyjnym:
Zwrócił uwagę na wiele aspektów przechodzenia na niskoemisyjną mobilność, między innymi, że:

  • transformacja powinna opierać się nie tylko na mobilności bezemisyjnej, ale też niskoemisyjnej, wykorzystując pełne spektrum dostępnych technologii – tak, by nie uzależnić się ponownie, tym razem od importu pierwiastków i komponentów.
  • UE musi uwzględniać różnice pomiędzy państwami i realne potrzeby klientów – a nie wyłącznie polityczne założenia. Dziś inwestycje producentów często rozmijają się z oczekiwaniami konsumentów.
  • Model chiński oparty na odmiennych uwarunkowaniach ustrojowych nie sprawdzi się w Europie – musimy znaleźć własną drogę do zeroemisyjności, bez utraty konkurencyjności.
  • Jeżeli chcemy być innowacyjni i atrakcyjni inwestycyjnie, musimy usuwać bariery, a nie wprowadzać „jedną ulgę i dwa ograniczenia”.

Wnioski:
Silna europejska motoryzacja to taka, która chroni klimat, ale też zachowuje przewagi technologiczne, miejsca pracy i potencjał inwestycyjny. Hybrydy, niskoemisyjne napędy, rozwój lokalnego łańcucha wartości i mądre regulacje mogą być kluczem do sukcesu.
Dziękujemy prowadzącym Agnieszce Osochowskiej i Zbigniewowi Bartuś oraz współczestnikom debaty: Ewie Kwiecińskiej, Aleksandrowi Mazan, Maciejowi Mazur, Maciejowi Hochman

Konferencja AHK Polska „W dialogu z rynkiem – innowacje, ekologia, partnerstwo"_25/06/2025

Konferencja AHK Polska „W dialogu z rynkiem – innowacje, ekologia, partnerstwo” w Piekarach Śląskich już za nami!
To wyjątkowe wydarzenie zgromadziło przedstawicieli sektora motoryzacyjnego, firm technologicznych, administracji publicznej, środowisk naukowych i samorządów. Było to doskonałe forum do wymiany doświadczeń, budowania partnerstw i rozmowy o wyzwaniach przyszłości.

W centrum dyskusji znalazły się:

  • elektromobilność i zielona transformacja przemysłu
  • innowacyjne technologie i cyfryzacja sektora
  • współpraca między przemysłem, nauką i administracją
  • ekologia i efektywność energetyczna jako klucz rozwoju

W panelu wziął udział m.in. Marcin Witaszek (PZPM) , który podkreślił znaczenie stabilnych ram regulacyjnych i konieczność wsparcia sektora motoryzacyjnego w obliczu transformacji.
Wydarzenie zostało objęte patronatem Polskiej Prezydencji w Radzie UE , co dodatkowo potwierdza jego rangę i znaczenie w europejskim dialogu o przyszłości przemysłu.
Konferencja była przestrzenią inspirujących rozmów i konkretnych pomysłów, które mogą przyczynić się do zielonej i innowacyjnej przyszłości sektora automotive.
Dziękujemy za udział i zapraszamy do dalszego dialogu!

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - MAJ 2025

Prezentujemy wyniki dot. PRODUKCJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH oraz SILNIKÓW DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH - w MAJU 2025 na podstawie danych GUS

Dane GUS po pięciu miesiącach 2025 roku pokazują silne zróżnicowanie w poszczególnych segmentach przemysłu motoryzacyjnego. Widać efekty trwającej transformacji technologicznej, zmian popytu oraz globalnej niepewności.

• Produkcja samochodów osobowych nadal w głębokim regresie – dane potwierdzają skalę zmian w tym obszarze
• Segment pojazdów użytkowych i autobusów wykazuje odporność oraz oznaki odbudowy.
• Produkcja silników pozostaje na niskim poziomie, z wyraźną korektą w dół.

2025 rok to czas wyzwań i przełomów dla przemysłu motoryzacyjnego – dalszy rozwój sytuacji zależeć będzie od czynników rynkowych, legislacyjnych oraz skuteczności transformacji w kierunku zeroemisyjności.

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

NAGRANIE_FleetOnLine - Podsumowanie pierwszej połowy 2025 roku w motoryzacji w Polsce i w Europie

Co się wydarzyło , a co przed nami ??!
Zapraszamy do obejrzenia nagrania z Konferencji Fleet On Line  z Jakubem Farysiem, Prezesem Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
Wykład obejmował następujące zagadnienia:

  •  Ocena sytuacji rynkowej i wyników produkcyjnych
  •  Elektromobilność w praktyce – rozwój i bariery
  •  Program NaszEauto – jak działa i co się zmieni?
  •  Wsparcie dla segmentu pojazdów ciężkich (HDV) i infrastruktury ładowania
  •  Złagodzenie przepisów o karach za emisję CO2 – szansa dla producentów
  •  Handel, inwestycje i wpływ sytuacji geopolitycznej na branżę

LINK DO NAGRANIA: https://youtu.be/uT5uSER3Hd8