Aktualności

Rejestracje autobusów - MAJ 2024r.

Nowe autobusy  MAJ (+11,6% r/r);  STYCZEŃ-MAJ (+51,2% r/r)

W maju 2024 r. w Polsce zarejestrowano 164 fabrycznie nowe autobusy , czyli o 17 sztuk więcej niż przed rokiem (+11,6% r/r). To jednak suma zacznie niższa niż w kwietniu, kiedy autobusowa sprzedaż osiągnęła poziom 212 szt. (-48 szt. / 22,6% m/m).
Utrzymująca się sprzedaż na poziomie średnio 175 sztuk miesienie to dobry prognostyk na przyszłość, natomiast trzeba sobie zdawać sprawę, że kwietniowe i majowe przyspieszenie jest zasługą głównie minibusów i marki Ford, czyli pojazdów produkowanych poza granicami naszego kraju. Podobnie jest ze skumulowanym wynikiem za pięć miesięcy, kiedy zarejestrowano łącznie 875 szt. (+297 szt. / +51,6% r/r). Na ten rezultat miał wpływ przede wszystkim gigantycznym wzrost w kategorii minibusów (+298 szt./+155% r/r), przy jednoczesnym dużym spadku w autobusach miejskich (-88 szt. / -75,8% r/r.). Zaczyna nam się robić tutaj sytuacja dwóch prędkości, a pamiętajmy, że spadek liczby autobusów powyżej 8 ton DMC oznacza jednocześnie mniejszą wartość całego rynku.

Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. pierwszych rejestracji autobusów nowych i używanych w Polsce w MAJU 2024 roku . Analizę przygotował na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów, zespół PZPM we współpracy z firmą JMK - analizy rynku autobusów.
Informacja prasowa i zestawienia Tutaj »

Raportowanie ESG w ramach CSRD 18/06/24

Zapraszamy Państwa na szkolenie online dotyczące raportowania ESG zgodnie z najnowszymi regulacjami unijnej Dyrektywy CSRD, które organizujemy wspólnie z ICON Strategies oraz Silesia Automotive Advanced Manufacturing dla branży automotive.

TERMIN SZKOLENIA: 18 czerwca br. (wtorek) w godz. od 13:00 - 14:00 (w aplikacji Teams) DOŁĄCZ DO SPOTKANIA

Od lipca 2024 nowe przepisy nałożą nowe obowiązki na ok. 5000 spółek w Polsce.

Szkolenie w zakresie raportowania ESG poprowadzi Magdalena Dembińska, dyrektor ESG w Icon Strategies, związana przez ostatnie dwie dekady z firmami PwC i Deloitte.
Część spotkania w zakresie wykorzystania działań ESG do budowania reputacji firmy i rozwoju biznesu poprowadzą eksperci Icon Strategies, autorzy nagradzanych w Polsce i Europie kampanii komunikacyjnych.

eRejestracje - wskaźnik AFIR - MAJ 2024

Z przyjemnością prezentujemy najnowszą comiesięczną informację PZPM która jest uzupełnieniem raportu"„eRejestracje o wskaźnik AFIR na koniec MAJA 2024.
Informacje zostały zebrane i opracowane przez zespół Analiz i Statystyk PZPM na podstawie danych z CEP i EIPA.

eRejestracje - Raport PZPM nt. pierwszych rejestracji nowych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi oraz infrastruktury - MAJ 2024

Prezentujemy comiesięczną informację prasową  „ e Rejestracje” nt. pierwszych rejestracji nowych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi
Publikacja zawiera szczegółowe analizy dotyczące pierwszych rejestracji samochodów osobowych, samochodów dostawczych do 3,5 t, samochodów ciężarowych pow. 3,5 t., autobusów, motocykli i motorowerów w MAJU 2024r. oraz aktualne informacje o infrastrukturze ładowania i tankowania CNG i LNG.

W maju 2024r zostało zarejestrowanych 1 778 pojazdów elektrycznych, czyli 8,5% mniej niż przed rokiem. Spadki dotyczą wszystkich kategorii oprócz jednośladów. Najwięcej z napędem elektrycznym sprzedano samochodów osobowych: 1 291 szt. (-5,2% r/r). To drugi w tym roku miesiąc kiedy sprzedaż samochodów elektrycznych spada. Osiągnęły one tutaj 3% udziału w rynku, czyli o 0,5 pkt. proc. mniej w porównaniu z majem ub.r. i wiecej o 0,2 pkt. proc., w porównaniu z kwietniem br. Wzrosły rejestracje elektrycznych jednośladów (+16%), a  szczególnie elektrycznych motorowerów: +19% co nie przełożyło się się na wzrost udziału bowiem cały rynek motorowerów rósł szybciej (+23%). Niemniej jednak Ich udział na poziomie 17% jest najwyższym udziałem ze wszytkich pojazdów elektrycznych. Wzrosły rejestracje elektrycznych samochodów ciężarowych pow.6t ale zarejestrowało się jedynie 5 szt. Spadły rejestracje autobusów elektrycznych i samochodow ciężarowych do 3,5t. Autobusów zarejestrowano 9 sztuk (-55%), a dostawczych 137 szt. (-49%). W maju 2023 rejestrowano odpowiednio: 20 szt. i 267 szt.

...Rynek pojazdów elektrycznych rozwija się w tym roku wyraźnie wolniej - łączna dynamika prezentowanych w eRejestracjach pojazdów w okresie od stycznia do maja wyniosła 13,7%. Jeśli weźmiemy pod uwagę tylko pojazdy elektryczne, to ta dynamika wynosi 0,7%. Oczywiście największy wpływ na tę liczbę mają samochody osobowe. Tutaj cały rynek w pierwszych pięciu miesiącach roku urósł o 15%, a same elektryki o 0,9%. To oczywiście wpływa na spadek udziału BEVów do 3% z 3,5% w roku ubiegłym.
Mimo stagnacji w sprzedaży rośnie liczba oferowanych marek i modeli. W tym roku zarejestrowano już elektryczne samochody od 39 producentów, w tym siedmiu chińskich.
Bardzo dobre wyniki notują natomiast klasyczne hybrydy, bo w ich przypadku przekłada się to na 45% wzrost w pierwszych 5 miesiącach roku. Oznacza to, że na polskie drogi trafiło ponad 106 tys. tych pojazdów.
Ciągle rozwija się infrastruktura ładowania. W maju przybyło 91 ogólnodostępnych stacji ładowania dzięki czemu jest ich już 3 535. Dzięki temu stałemu rozwojowi jeden punkt ładowania przypada na 9 elektrycznych samochodów osobowych zarejestrowanych w naszym kraju i ta proporcja pozostaje stabilna od dwóch lat... - mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.

Pełna informacja, infografika oraz tabele w zakładce Rynek Motoryzacyjny kliknij tutaj »

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - KWIECIEŃ 2024

Prezentujemy wyniki dot. PRODUKCJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH oraz SILNIKÓW DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH - w KWIETNIU 2024 na podstawie danych GUS

Wg. najnowszych danych opublikowanych przez GUS PRODUKCJA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH w Polsce w KWIETNIU 2024r. zanotowała zróżnicowane rezultaty w poszczególnych segmentach. W przypadku produkcji silników do pojazdów spalinowych produkcja była niższa niż w tym samym miesiącu rok wcześniej.

SAMOCHODY OSOBOWE
zmiana r/r:  kwiecień  +2,6% ; styczeń - kwiecień: +8,1%
W ostatnim miesiącu wyprodukowano 27,5 tys. samochodów osobowych, o 0,7 tys. szt. (+2,6%%r/r) więcej niż w kwietniu ub.r. i o 6,4 tys. szt. (+8,1%) więcej niż w marcu br.
Od początku roku z taśm produkcyjnych w Polsce zjechało 107,5 tys. aut., o 8,1 tys. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. (+8,1%r/r).

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r: kwiecień +1,7% r/r;   styczeń-kwiecień: +30,4%r/r
W kwietniu produkcja samochodów ciężarowych i dostawczych zakończyła się nieznacznie wyższym wynikiem niż rok wcześniej z liczbą 30 156 szt., co przekłada się na wzrost rok do roku o 1,7%. Wypracowany rezultat jest jednak niższy niż miesiąc wcześniej o 2 186 szt. -6,8% m/m.
Od początku roku produkcja wyniosła 95 912 pojazdów, o 22 332 szt. (+30,4%r/r) więcej niż w ciągu I kwartału 2023r. Liczba wyprodukowanych w ostatnim miesiącu pojazdów jest niższa niż w styczniu i w lutym ale biorąc pod uwagę miesiąc marzec uzyskany rezultat jest najlepszy w historii dla tego segmentu.

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:  kwiecień  -50,7% r/r;   styczeń-kwiecień: -19,6%
Produkcja autobusów w kwietniu br. zakończyła się wynikiem 216 szt., który jest niższy od zeszłorocznego o 222 szt (-50,7%r/r) i niższy niż marcowy o 189 szt. (-46,7% m/m)
Od początku roku wyprodukowano 1257 autobusów, o 476 szt. (-19,6%r/r) mniej niż w analogicznym okresie 2023r. Tegoroczne wyniki są znacząco niższe niż rok wcześniej ze względu na ograniczenie lub zakończenie produkcji autobusów w Polsce przez kilku producentów.

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  kwiecień  -3,3% r/r;   styczeń-kwiecień: -3,8%r/r
W kwietniu produkcja silników do samochodów spalinowych zakończyła się wynikiem 203 tys. szt.. Jest to mniej o 7 tys.szt. (-3,3% r/r) niż w tym samym miesiącu 2023r.. Wypracowany rezultat jest także niższy niż miesiąc wcześniej o 7 tys. (-3,8% m/m). Od początku roku przybyło 856 tys. silników, o 21 tys. szt więcej niż w tym samym okresie 2023r. Wśród nich 806 tys. szt. to silniki diesla natomiast 50 tys. szt. stanowią silniki benzynowe, które mają 6% udział w całej produkcji.

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

PZPM - ACEA - Rejestracje sam. osobowych wg. rodzaju paliwa w KWIETNIU 2024r.

Rejestracje nowych samochodów: +13,7% w kwietniu 2024 r; udział elektrycznych bateryjnych przekroczył 11,9% w rynku

W kwietniu 2024 r. rynek samochodowy w Unii Europejskiej zyskał 13,7%, a liczba nowych rejestracji zamknęła się liczbą 913 995, dzięki silnym wzrostom na wszystkich głównych rynkach: Hiszpania (+23,1%), Niemcy (+19,8%), Francja (+10,9%) i Włochy (+7,7%). Wspomniany wzrost można częściowo wytłumaczyć faktem, wynikającym z dwóch dodatkowych dni sprzedaży w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku, kiedy to w kwietniu przypadały Święta Wielkanocne.

W ciągu pierwszych czterech miesięcy roku rejestracje nowych samochodów w Unii Europejskiej poszybowały w górę o 6,6%, osiągając prawie 3,7 miliona sztuk. Solidny poziom sprzedaży odnotowano w tym okresie na największych rynkach regionu, przy czym Niemcy i Hiszpania odnotowały wzrost o 7,8%, a za nimi uplasowały się Francja (+7%) i Włochy (+6,1%)

Więcej >>tutaj i na www.acea.auto

Dane cząstkowe 20 dni maja 2024 rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Po 20 dniach MAJA br. we wszystkich segmentach nowych pojazdów odnotowane zostały zróżnicowane wyniki rejestracji samochodów w Polsce, które są znacznie słabsze niż w ciągu pierwszych 10 dni b.m.
W ciągu pierwszych 20 dni MAJA zarejestrowanych zostało:

  • 23055 samochodów osobowych (+11,3%r/r)
  • 2190 szt. lekkich samochodów dostawczych  (-7,0% r/r)
  • 1 527 szt. ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t  (-1,9% r/r)
  • Jednoślady utrzymały się w trendzie wzrostowym z liczbą:
    • 2680 motocykli (+20,7% r/r)
    • 955 skuterów    (+16,6% r/r)

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

Licznik elektromobilności - KWIECIEŃ 2024_po polskich drogach jeździ już ponad 100 tys. osobowych BEV i PHEV

Według danych z końca kwietnia 2024 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 64 495 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze cztery miesiące br. ich liczba zwiększyła się o 7782 szt. (o 8% więcej niż w analogicznym okresie 2023 r.) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM.
– Branża motoryzacyjna z dużym zainteresowaniem przyjęła informację o przeznaczeniu przez rząd 1.6 mld złotych z programu KPO na dopłaty do pojazdów elektrycznych. Nie znamy szczegółów tego programu, ale biorąc pod uwagę obserwowany ostatnio spadek dynamiki rejestracji nowych pojazdów elektrycznych - nie tylko zresztą w Polsce- z całą pewnością ten program może zrewolucjonizować pierwsze rejestracje. O ile w przypadku nowych samochodów jedyne zastrzeżenia budziła zbyt niska wartość pojazdu objętego dopłatą wynosząca 225 tys. zł, to w przypadku dopłat do samochodów używanych bardzo istotne okażą się szczegóły - w tym precyzyjne określenie, jakie pojazdy będą podlegać dopłatom. Jako że mamy niedobre doświadczenia z rynkiem używanych samochodów spalinowych, należy dołożyć wszelkiej staranności, żeby na nasz rynek nie trafiały już wyeksploatowane samochody elektryczne. Ograniczenie wieku pojazdu do 4 lat wydaje się rozsądne. Trzeba mieć jednak na uwadze fakt, że praktycznie we wszystkich krajach europejskich dopłatom towarzyszył obowiązek używania tego pojazdu przez co najmniej 2-3 lata. Oznaczałoby to, że nabywcy korzystający z systemu dopłat będą sprowadzali pojazdy ponad 4-letnie, a tego nie chcemy – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.
Wszystkie edycje dostępne są w zakładce Rynek Motoryzacyjny. Informacja prasowa  kliknij tutaj »