Aktualności

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce na podstawie danych GUS - PAŹDZIERNIK 2025

Dane GUS pokazują wyraźne różnice w trendach pomiędzy poszczególnymi segmentami rynku motoryzacyjnego.

SAMOCHODY OSOBOWE (bez elektrycznych)
zmiana r/r: październik –30,9% ; styczeń–październik  +7,1%

W październiku 2025 r. w Polsce wyprodukowano 10,5 tys. samochodów osobowych, co oznacza spadek o 30,9% r/r (15,2 tys. w październiku 2024 r.).
W okresie styczeń–październik 2025 r. produkcja wyniosła 86 tys. szt., czyli aż o 55,9% mniej niż rok wcześniej (195,1 tys. w analogicznym okresie 2024 r.).
Segment samochodów osobowych wciąż znajduje się w bardzo trudnej sytuacji – wolumen produkcji utrzymuje się na rekordowo niskim poziomie, nienotowanym od początku XXI wieku.

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI DO NACZEP
zmiana r/r: październik –11,5% ; styczeń–październik –4,1%

W październiku 2025 r. w Polsce wyprodukowano 28 tys. samochodów ciężarowych i ciągników, co oznacza spadek o 11,5% r/r (31,6 tys. w październiku 2024 r.).
W okresie styczeń–październik 2025 r. produkcja przekroczyła 260 tys. szt., czyli o 4,1% mniej niż rok wcześniej (286,7 tys. szt. w tym samym okresie 2024 r.).

Mimo utrzymującej się korekty, segment ciężarówek pozostaje jednym z filarów polskiego przemysłu motoryzacyjnego, utrzymując wysokie wolumeny produkcji i stabilną pozycję w strukturze eksportu branży.

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO (autobusy)
zmiana r/r: październik -45,1% ; styczeń–październik –2,7%

W październiku 2025 r. w Polsce wyprodukowano 512 pojazdów do transportu publicznego, co oznacza spadek o 45,1% r/r (932 szt. w październiku 2024 r.).
W okresie styczeń–październik 2025 r. łączna produkcja wyniosła 5 108 sztuk, czyli o 2,7% mniej niż rok wcześniej (5 554 szt. w analogicznym okresie 2024 r.).

Mimo znacznego spadku, segment autobusów utrzymuje stabilny poziom produkcji, a Polska pozostaje jednym z liderów europejskiego rynku autobusowego. Wyniki miesięczne pozostają zmienne, co odzwierciedla specyfikę zamówień realizowanych dla krajowych i zagranicznych odbiorców.

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r: październik +5,0% ; styczeń–październik +3,2%

W październiku 2025 r. w Polsce wyprodukowano 215,5 tys. silników spalinowych, co oznacza wzrost o –5% r/r.
Od stycznia do października 2025 r. łączna produkcja wyniosła 1,86 mln szt., czyli 3,7% mniej niż rok wcześniej.

  • Silniki wysokoprężne (diesla)

październik: 207 tys. szt. (+5,9% r/r)
Styczeń–październik: 1,77 mln szt. (–3,6% r/r)

  • Silniki benzynowe

październik: 8,5 tys. szt. (-13,3% r/r)
Styczeń–październik: 921 tys. szt. (–9,6% r/r)

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

Konferencja - Droga do zeroemisyjności: nakaz czy drogowskaz?

Związek Polskiego Leasingu, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów organizują konferencję, która zgromadzi kluczowych interesariuszy procesu legislacyjnego dotyczącego dekarbonizacji flot w UE - przedstawicieli rządu, europosłów, między innymi: Bartosz Arabik, Stanisław Bukowiec, Krzysztof Wojnarowski, Ewa Baryłka, Dariusz Joński i ekspertów branżowych. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego będzie reprezentował Jakub Faryś Prezes PZPM.
Spotkanie odbędzie się w przededniu prezentacji przez Komisję Europejską inicjatywy „Greening Corporate Fleet” (GCFI) , nowych norm emisji CO₂ dla flot oraz strategii dotyczącej akumulatorów – pakietu, który może znacząco zmienić funkcjonowanie firmowych flot w całej Unii.
Uczestnicy pierwszej debaty Dekarbonizacja flot: realny plan czy nadmierne obciążenie?  skupią się na ocenie wpływu proponowanych regulacji na polską gospodarkę, przedsiębiorców i rynek mobilności.
Natomiast podczas drugiej debaty pt. "Panel: Przegląd celów ograniczenia emisji CO₂ w UE, a inicjatywa Clean Corporate Vehicles: w którą stronę skręci legislacja?  – na roli, jaką w procesie legislacyjnym odegra Parlament Europejski, oraz na możliwościach wpływania na kształt inicjatywy GCFI na poziomie UE.
Europosłowie przedstawią swoje oceny projektu GCFI i kierunku, w jakim zmierza europejska legislacja dotycząca flot. Ważnym elementem rozmowy będzie odpowiedź na pytanie, jaką rolę mogą odegrać polscy europosłowie, jakie argumenty są skuteczne w Brukseli oraz jak branża i polski rząd mogą wspierać działania legislacyjne korzystne dla polskich firm i pracowników.
Wydarzenie odbędzie się 5 grudnia w godz.: 10:00 -12:00 na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, ul. Książęca 4, Sala Forum.
LINK do Rejestracji:  Konferencja - Droga do zeroemisyjności: nakaz czy drogowskaz
Podczas rejestracji będą mogli Państwo zaznaczyć formę udziału w wydarzeniu.
Zapraszamy!!!

Prezentujemy najnowszy raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce_Edycja Q3/2025

Elektryfikacja europejskiej floty samochodowej dużym wyzwaniem dla polskich producentów części

Rynek motoryzacyjny w Polsce wchodzi w etap przyspieszonej zmiany związanej z elektromobilnością. Rozwój pojazdów elektrycznych wpływa na architekturę aut i komponentów, co wymusza dostosowanie całych łańcuchów dostaw oraz projektowania części i systemów dostosowanych do nowych warunków eksploatacyjnych i ergonomii pojazdów elektrycznych. Dla wielu polskich producentów części i komponentów samochodowych oznacza to konieczność modyfikacji portfela produktów oraz przebudowy dotychczasowego modelu biznesowego – wynika z raportu KPMG w Polsce i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Publikacja analizuje także sprzedaż samochodów w Polsce – w pierwszych trzech kwartałach 2025 roku zarejestrowano 428 tys. nowych aut osobowych, a liczba pojazdów z napędami alternatywnymi wzrosła do 251 tys., czyli o 19% więcej niż rok wcześniej.

Raport do pobrania >>

Branża czeka na podpis Prezydenta RP Ustawy o zmianie Ustawy PRAWO o RUCHU DROGOWYM

Czekamy z niecierpliwością na podpis przez Prezydenta RP Ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym.

To ostatnio intensywnie procedowany akt prawny, szczególnie wazny dla branży motoryzacyjnej i branży transportowej w Polsce, które mają istotne i strategiczne znaczenie dla polskiej gospodarki. 

W Ustawie zawarto rozwiązania prawne , które pozwalają ośrodkom i firmom badawczym prowadzić w Polsce - a nie w innych krajach europejskich- testy pojazdów zautomtyzowanych technologii ADAS. To także jedno z kluczowych rozwiązań , nad którym pracuje europejska branża motoryzacyjna, by móc utrzymać konkurencyjność. Technologia ta nie tylko podnosi komfort używania pojazdów, ale też podnosi poziom bezpieczeństwa na drogach. To także bardzo ważny akt dla tysięcy firm branży transportowej w naszym kraju, które odpowiadają za blisko 30 proc. przewozów w Europie, bo wprowadza możliwość kontroli zezwoleń EKMT dla przewożników z państw trzecich przez polskie służby kontroli. 

PZPM/ACEM - Rejestracje motocykli i motorowerów na kluczowych rynkach europejskich w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2025 roku

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2025 r. liczba nowych rejestracji motocykli na pięciu największych rynkach europejskich (tj. we Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii) wyniosła 823 786 sztuk. Stanowi to spadek o około 7,2% w porównaniu z tym samym okresem w 2024 r. (887 451 sztuk). Liczba rejestracji motocykli zwiększyła się w Hiszpanii (183 014 sztuk, +11,1% rok do roku), podczas gdy na innych rynkach wyniki pozostają ujemne w bieżącym roku: we Włoszech (282 407 sztuk, -1,1%), Wielkiej Brytanii (73 343 sztuki, -4%), Francji (144 888 sztuk, -12,4%) i Niemczech (140 134 sztuki, -24,4%).

Rejestracje motorowerów osiągnęły łączną liczbę 110 641 sztuk na sześciu europejskich rynkach motorowerów monitorowanych przez ACEM (tj. w Belgii, Francji, Niemczech, Włoszech, Holandii i Hiszpanii). Liczba ta oznacza spadek o 16,4% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku (132 303 sztuki). Niemcy pozostają jedynym rynkiem wykazującym niewielki wzrost (12 772 sztuki, 1,3%), podczas gdy spadek jest zjawiskiem powszechnym we wszystkich innych monitorowanych krajach: Hiszpania (9 494 sztuki, -3,4%), Belgia (20 123 sztuki, -10,1%), Holandia (19 386 sztuk, -19,1%), Francja (37 874 sztuki, -21,8%) i Włochy (10 992 sztuki, -27,3%) .

 

W Polsce od początku 2025 roku zarejestrowano w Polsce 48 789 nowych jednośladów, czyli o 9,8% więcej niż przed rokiem (+4 350 sztuki). Na ten wynik złożyło się 36 208 nowych motocykli, czyli o 10,3% więcej niż w najlepszym do tej pory roku 2024 (+3 391 szt.) oraz 12 581 szt. motorowerów, o 12,3% więcej niż w 2024 r.

Więcej >>tutaj i na www.acem

PZPM - ACEA - Rejestracje pojazdów użytkowych w III kw. 2025

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych w ciągu trzech kwartałów 2025 r: dostawcze do 3,5t: -8,2%; ciężarowe powyżej 3.5t: -9,8%;  autobusy: +3,6 %.

Pierwsze dziewięć miesięcy 2025 r. nadal stanowiło  wyzwanie dla rynku pojazdów użytkowych w UE, charakteryzującego się znacznym spadkiem rejestracji na kluczowych rynkach w już i tak trudnej sytuacji gospodarczej. Wyjątek stanowił segment autobusów, który odnotował wzrost. Chociaż udział pojazdów elektrycznych zwiększył się, tempo wzrostu  nadal nie jest wystarczająco szybkie, ponieważ popyt rynkowy jest wciąż ograniczony przez niemal całkowity brak kluczowych warunków sprzyjających rozwojowi.

Więcej >>tutaj i na www.acea.auto

PZPM - ACEA - Rejestracje sam. osobowych wg. rodzaju paliwa we wrześniu 2025

Rejestracje nowych samochodów osobowych STY-WRZ: +0.9%; udział elektrycznych bateryjnych 16.1%

Do września 2025 r. liczba rejestracji nowych samochodów w UE zwiększyła się o 0,9% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Jednocześnie wrzesień był trzecim miesiącem z rzędu ze wzrostem. Ta dynamika w ostatnim okresie wynikała w pewnym stopniu z wprowadzenia na rynek nowych modeli, a sam wrzesień odnotował silny wzrost o 10%. Udział samochodów elektrycznych z napędem akumulatorowym utrzymuje się od początku roku na stałym poziomie 16,1%, nadal poniżej progu wymaganego na tym etapie transformacji. Najpopularniejszym rodzajem napędu wśród nabywców pozostały pojazdy hybrydowe.

Więcej >>tutaj i na www.acea.auto

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce na podstawie danych GUS - WRZESIEŃ 2025

Dane GUS pokazują wyraźne różnice w trendach pomiędzy poszczególnymi segmentami rynku motoryzacyjnego.

SAMOCHODY OSOBOWE (bez elektrycznych)
zmiana r/r: wrzesień –3,9% ; styczeń–wrzesień –58,0%

We wrześniu 2025 r. w Polsce wyprodukowano 9,8 tys. samochodów osobowych , co oznacza spadek o –3,9% r/r (10,2 tys. w wrześniu 2024 r.).
W okresie styczeń–wrzesień 2025 r. produkcja wyniosła 75,5 tys. szt. , czyli aż –58,0% mniej niż rok wcześniej (179,5 tys. w analogicznym okresie 2024 r.).
Segment samochodów osobowych wciąż znajduje się w bardzo trudnej sytuacji – wolumen produkcji utrzymuje się na rekordowo niskim poziomie, nienotowanym od początku XXI wieku.

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI DO NACZEP
zmiana r/r: wrzesień –4,4% ; styczeń–wrzesień –9,7%

We wrześniu 2025 r. w Polsce wyprodukowano 29,2 tys. samochodów ciężarowych i ciągników , co oznacza spadek o –4,4% r/r (30,5 tys. w wrześniu 2024 r.).
W okresie styczeń–wrzesień 2025 r. produkcja wyniosła 232,0 tys. szt. , czyli o –9,7% mniej niż rok wcześniej (256,9 tys. szt. w tym samym okresie 2024 r.).

Mimo utrzymującej się korekty, segment ciężarówek pozostaje jednym z filarów polskiego przemysłu motoryzacyjnego , utrzymując wysokie wolumeny produkcji i stabilną pozycję w strukturze eksportu branży.

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO (autobusy)
zmiana r/r: wrzesień -1,1% ; styczeń–wrzesień –0,6%

We wrześniu 2025 r. w Polsce wyprodukowano 526 pojazdów do transportu publicznego , co oznacza nieznaczny spadek o –1,1% r/r (532 szt. we wrześniu 2024 r.).
W okresie styczeń–wrzesień 2025 r. łączna produkcja wyniosła 4 596 sztuk , czyli o –0,6% mniej niż rok wcześniej (4 622 szt. w analogicznym okresie 2024 r.).

Mimo lekkiego spadku, segment autobusów utrzymuje stabilny poziom produkcji , a Polska pozostaje jednym z liderów europejskiego rynku autobusowego . Wyniki miesięczne pozostają zmienne, co odzwierciedla specyfikę zamówień realizowanych dla krajowych i zagranicznych odbiorców.

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r: wrzesień +10,4% ; styczeń–wrzesień –4,8%

We wrześniu 2025 r. w Polsce wyprodukowano 209 tys. silników spalinowych , co oznacza wzrost o –10,4% r/r .
Od stycznia do września 2025 r. łączna produkcja wyniosła 1,64 mln szt. , czyli –4,8% mniej niż rok wcześniej .

  • Silniki wysokoprężne (diesla)

Wrzesień: 200 tys. szt. (+10,4% r/r)
Styczeń–wrzesień: 1,56 mln szt. (–4,7% r/r)

  • Silniki benzynowe

Wrzesień: 9 tys. szt. (+10,6% r/r)
Styczeń–wrzesień: 82 tys. szt. (–6,1% r/r)

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>