Aktualności

Pierwsze rejestracje używanych samochodów osobowych w Polsce we wrześniu 2024

Wrzesień :  +15,2% r/r ; Styczeń-Wrzesień +22,0%r/r

We wrześniu 2024 import używanych samochodów osobowych do Polski (74 241 szt.)  przyśpieszył (+15,2% r/r).  Od początku roku przybyło 666 033 szt, o 22% więcej niż w analogicznym okresie 2023r..
Do Polski sprowadzane są coraz młodsze auta.
Samochody w wieku do 4 lat obejmują obecnie 9,8% udziału wobec 7,7% w analogicznym okresie 2023. Na koniec sierpnia br. było to 9,7%. W przedziale wiekowym od 4 do 10 lat jest to 34,8% wobec 30,1% w ub.r. i wobec 34,7% miesiąc wcześniej. Natomiast samochody starsze niż 10-letnie odpowiadają na koniec września za 55,4% udziału w ogólnej liczbie sprowadzonych w tym roku aut wobec 62,2% rok wcześniej i 55,7% na koniec sierpnia 2024r.
Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. pierwszych rejestracji używanych samochodów w Polsce  we WRZEŚNIU 2024   roku. Analizę przygotował zespół PZPM na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów, zespół PZPM
Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami kliknij tutaj »

GREENPACT EUROPEAN ESG SUMMIT

Jako Partner branżowy GREENPACT EUROPEAN ESG SUMMIT zapraszamy Państwa do udziału w Konferencji, w dniach 29-30 października br
Cieszymy się, że i my będziemy częścią tego niezwykłego wydarzenia, poświęconemu zrównoważonemu rozwojowi w Europie Centralnej.
Zachęcamy do rejestracji!!

Więcej informacji: https://greenpact.pl/pl/

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - SIERPIEŃ 2024

Wg najnowszych danych GUS dot. produkcji przemysłowej w Polsce za sierpień br. - kolejny miesiąc z rzędu zanotowane zostały bardzo słabe wyniki PRODUKCJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH i SILNIKÓW DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH w Polsce. Na niższe rezultaty częściowo wpłynęła sezonowość a także zakończenie i ograniczenia produkcji oraz restrukturyzacje w wielu zakładach motoryzacyjnych w Polsce. Zanotowane rezultaty są jednak nieznacznie wyższe niż miesiąc wcześniej.

SAMOCHODY OSOBOWE
zmiana r/r: sierpień -57,4% ; styczeń - sierpień: -15,4%

W sierpniu 2024r.  produkcja samochodów osobowych zakończyła się bardzo niskim wynikiem 8,3 tys. sprzedanych egz. co przekłada się na olbrzymi 57,4% spadek w porównaniu z sierpniem ub.r.
Wynik ten jest nieznacznie wyższy niż miesiąc wcześniej o 1 tys. szt. (+13,7%m/m). Biorąc pod uwagę okres od 2001, od kiedy PZPM prowadzi statystyki jedynie w 2002 roku z taśm produkcyjnych zjechało mniej aut. tj. 4 tys. egzemplarzy.
W ciągu 8 miesięcy br. wyprodukowano 167,6 tys. aut., o 30,5 tys.szt. (-15,4%r/r) mniej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Na koniec lipca br. strata wynosiła 10,8% r/r .

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r: sierpień +13,8% r/r;  styczeń-sierpień: +13,8%r/r

W sierpniu 2024r. z polskich zakładów wyjechało 22 512 samochodów ciężarowych (wraz z ciągnikami drogowymi do ciągnięcia naczep) o 2 728 szt. (+13,8% r/r) więcej niż w sierpniu 2023r. Wypracowany rezultat jest także wyższy niż lipcowy o 3 619 szt. (+19,2% m/m).
W okresie styczeń-sierpień 2024 roku wyprodukowano w sumie 225 047 pojazdów, o 27 319 szt. (+13,8% r/r). Mimo dużego spadku w lipcu produkcja samochodów ciężarowych utrzymuje się na plusie.

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r: sierpień +25,5% r/r;  styczeń-sierpień: -12,4% r/r

W sierpniu 2024r z polskich zakładów wyjechało 345 pojazdów do transportu publicznego, o 70 szt. (+25,5% r/r) więcej niż w tym samym miesiącu 2023r.. Zanotowany rezultat jest także wyższy o 101 szt. (+41,4% m/m) niż w lipcu br.
W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy b.r . wyprodukowano w Polsce 2 928 autobusów. Jest to mniej niż w tym samym okresie 2023 r. o 416 szt. (-12,4% r/r).

PRODUKCJA SILNIKÓW DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH była nieznacznie wyższa niż w sierpniu 2023 r. Narastająco pozostaje na minusie.
Zmiana r/r: sierpień +4,4% r/r;   styczeń-sierpień: -5,0%r/r
W sierpniu br. wyprodukowano 141 tys. silników do pojazdów mechanicznych, co odpowiada za 4,4% wzrost w porównaniu do sierpnia 2023r. W stosunku do poprzedniego miesiąca produkcja była niższa o 18 tys. szt. (-11,3% m/m).
Po 8 miesiącach br. wypracowany rezultat (1 536 tys. egz.) jest niższy o 80 tys. szt. niż w analogicznym okresie 2023r. i oznacza 5,0% spadek roku do roku. Warto zwrócić uwagę na sukcesywne zmniejszenie udziału silników benzynowych, które na koniec sierpnia stanowią jedynie 5,3% całej produkcji

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

Rejestracje przyczep i naczep oraz ciągników rolniczych w SIERPNIU 2024

Rejestracje w całej grupie nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów, w ostatnim miesiącu osiągnęły łącznie 6 102 sztuk, czyli mniej niż przed rokiem o 7,4%. To kolejny miesiąc spadku w tej części rynku po jednorazowym wzroście w kwietniu br. i wcześniejszych nieprzerwanych spadkach od lutego 2022 roku. O tym, że ogólny wynik rynku zanotował spadek zadecydowały naczepy.

Grupa przyczep odnotowała lekki wzrost o 2,6% r/r i uzyskała wynik na poziomie 5 133 szt. W porównaniu z lipcem br. rejestracje w grupie spadły o 23,3% (-1 559 szt.).

Zapraszamy do zapoznania się z pełnym opracowaniem nt. pierwszych rejestracji przyczep, naczep oraz ciągników rolniczych w Polsce w SIERPNIU 2024 roku , które zespół PZPM przygotował na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów
Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami kliknij tutaj »  

Pierwsze rejestracje używanych samochodów osobowych w Polsce w sierpniu 2024

Sierpień:  +8,8% r/r ; Styczeń-Sierpień +22,9%r/r

W sierpniu 2024 import używanych samochodów osobowych do Polski ( 66 472 szt.)  zwiększył się o 8,8% r/r  Od początku roku przybyło 591 792 aut, o 22,9% więcej niż w analogicznym okresie 2023r..
Kolejny miesiąc z rzędu zmieniła się struktura wiekowa samochodów sprowadzonych do naszego kraju na korzyść aut młodszych, co jest odmianą trendu obowiązującego jeszcze w 2023r.
Samochody w wieku do 4 lat obejmują obecnie 9,7% udziału wobec 7,1% w analogicznym okresie 2023. Na koniec lipca br. było to 9,4%. W przedziale wiekowym od 4 do 10 lat jest to 34,7% wobec 29,9% w ub.r. i wobec 9,4% miesiąc wcześniej. Natomiast samochody starsze niż 10-letnie odpowiadają na koniec sierpnia za 55,7% udziału w ogólnej liczbie sprowadzonych w tym roku aut wobec 62,7% rok wcześniej i 56,0% na koniec lipca 2024r.
Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. pierwszych rejestracji używanych samochodów w Polsce  w SIERPNIU 2024   roku. Analizę przygotował zespół PZPM na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów, zespół PZPM
Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami kliknij tutaj »

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU - nowy wzór nalepki

Nalepka jest jednym ze sposobów weryfikacji pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu jest nalepka na przedniej szybie, wydawana przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Dotychczasowy wzór tej nalepki określało rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z 31 marca 2022 r.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało nowy, uproszczony wzór nalepki na pojazdy uprawnione do wjazdu do stref czystego transportu.
Zmiana ta wynika z postulatów samorządów, które zgłaszały problemy z kosztami i trudnościami w wydruku dotychczasowego wzoru.
Nowe rozporządzenie daje gminom swobodę w przygotowaniu i wydruku tych nalepek.
Zmiana ta ma ułatwić identyfikację pojazdów uprawnionych do poruszania się w strefach czystego transportu i wejdzie w życie 12 września 2024 roku

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - LIPIEC 2024

W lipcu 2024r. produkcja pojazdów i silników znacząco zmniejszyła się w porównaniu z analogicznym miesiącem ub.r.. Na niższe wyniki częściowo wpłynęła sezonowość a także zakończenie i ograniczenia produkcji oraz restrukturyzacje w wielu zakładach motoryzacyjnych w Polsce.

SAMOCHODY OSOBOWE
zmiana r/r:  lipiec  -72,0% ; styczeń - lipiec: -10,8%

W LIPCU 2024r.  produkcja samochodów osobowych zakończyła się bardzo niskim wynikiem 7,3 tys. sprzedanych egz. co przekłada się na olbrzymi 72% spadek  w porównaniu z lipcem ub.r. Wynik ten jest także niższy niż miesiąc wcześniej o 67,0% m/m i  najniższy od 2001 roku, od kiedy PZPM prowadzi statystki.
Od początku roku z taśm produkcyjnych zjechało łącznie 159,3 tys. aut, o ponad 10% mniej (-10,8%) niż w analogicznym okresie 2023 r. Na koniec czerwca różnica ta była minimalna i wynosiła -0,3% r/r.

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r: lipiec -30,9% r/r;   styczeń-lipiec: +13,8%r/r

W lipcu z polskich zakładów wyjechało jedynie 18 893 samochody ciężarowe  (wraz z ciągnikami drogowymi do ciągnięcia naczep) odnotowując znaczące zmniejszenie produkcji o 30,9% r/r. 
W okresie styczeń-lipiec 2024 roku wyprodukowano w sumie 202 535 pojazdów. Mimo dużego spadku w ostatnim miesiącu dobre wyniki  wypracowane w pierwszej połowie roku  pozwalają na utrzymaniu dodatniego rezultatu +13,8% w porównaniu do analogicznego okresu 2023 roku. Po pierwszym półroczu wzrost wynosił +21,9 % r/r.

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:  lipiec  -36,3% r/r;   styczeń-lipiec: -15,8%

W lipcu br. z polskich zakładów wyjechały jedynie 244 pojazdy do transportu publicznego o 36,3% mniej niż w tym samym miesiącu 2023r. i o ponad połowę mniej niż w czerwcu br. (-53,3%m/m). Jest to najniższy rezultat od 2004 roku.
W ciągu  pierwszych siedmiu miesięcy b.r. wyprodukowano w Polsce  2 583 autobusy. Uzyskany rezultat jest o 15,8%r/r niższy niż w analogicznym okresie 2023 roku.

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  lipiec -18,0% r/r;   styczeń-lipiec: -5,8%r/r

W lipcu wyprodukowano 159 tys. silników do pojazdów mechanicznych, co odpowiada za 18% spadek w porównaniu do lipca 2023r. W stosunku do poprzedniego miesiąca produkcja jest niższa o 35 tys. szt. (-18% m/m)
Po 7 miesiącach br. wypracowany rezultat (1 395 tys. egz.) jest niższy o 86 tys. szt. i oznacza 5,8% spadek roku do roku. Na koniec czerwca br. roku spadek wynosił -4%.

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

Co dalej z dopłatami do „elektryków”. Branża przedstawia pismo władzom

„Mój elektryk” wstrzymany – najważniejsze organizacje branży reagują

Branża motoryzacyjna pyta „Kiedy wrócą dopłaty do elektryków?”. Apel do władz o wznowienie dofinansowań

Program dopłat do pojazdów bateryjnych „Mój elektryk” został zawieszony po trzech latach działania. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który był odpowiedzialny za realizację programu dofinansowań ogłosił, że od 1 września nie będą przyjmowane wnioski o dopłaty w ścieżce leasingowej. Powodem zawieszenia wsparcia jest wyczerpanie puli dofinansowań. Największe organizacje rynku alarmują – wstrzymanie dopłat dla leasingu odbije się na kondycji branży.

NFOŚiGW kończy zbieranie wniosków o dofinansowanie do zakupu pojazdów elektrycznych w drodze leasingu. Dotychczas klienci chcący skorzystać z popularnego programu dopłat „Mój elektryk” byli na bieżąco informowani o kolejnych edycjach programu. Podmioty odpowiedzialne za program nie udostępniły jednak konkretnych informacji o ewentualnym wznowieniu dopłat w obecnej lub nowej formie.

Największe organizacje krajowej branży motoryzacyjnej, czyli Związek Dealerów Samochodów, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Polska Izba Rozwoju Elektromobilności, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych oraz Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności podpisały pismo skierowane do władz, w którym przedstawiają swoje zaniepokojenie zawieszeniem programu. Autorzy pisma zwracają uwagę nie tylko na negatywne konsekwencje dla branży, ale także potrzebę dalszego wsparcia dla rozwoju elektromobilności w Polsce.

„Realizacja dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych była jednym z warunków, jakie Polska musiała spełnić w ramach odblokowania funduszy z KPO. Poprawki do KPO zaakceptowane przez władze unijne jasno mówiły, o tym że będziemy zwolnieni z podatku od pojazdów spalinowych, ale w przypadku gdy zostaną wprowadzone dofinansowania do zakupu pojazdów zero-emisyjnych.” – komentuje Paweł Tuzinek, prezes Związku Dealerów Samochodów.

Krzysztof Burda, Prezes Zarządu PIRE dodaje – „Zakupy nowych samochodów w naszym kraju są dokonywane w ponad 70% przez podmioty gospodarcze, w dużej mierze korzystające z finansowania w postaci leasingu. Nagłe wstrzymanie dopłat odbije się na klientach, którzy będą musieli odłożyć zakupy. Jednocześnie zastój wywołany oczekiwaniem na następną edycję programu dofinansowań odczuje cała branża – konsekwencje finansowe, które poniesiemy wszyscy są nieuniknione.”

„W związku z zawieszeniem programu „Mój Elektryk”, rekomendujemy przeznaczenie części pieniędzy pochodzących z KPO na dofinansowanie zakupów pojazdów zeroemisyjnych przez firmy. Takie wsparcie byłoby dobrym uzupełnieniem programu, pozwalającym na utrzymanie płynności zakupów do momentu ponownego uruchomienia transz.” – mówi Jakub Faryś Prezes PZPM.

Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM – „Prawie 90% samochodów elektrycznych jeżdżących obecnie po polskich drogach zostało zarejestrowanych w latach obowiązywania programu „Mój Elektryk”. Liczne przykłady zagraniczne, również z państw regionu CEE, dowodzą, że nagłe zawieszanie dofinasowania prowadzi od wstrzymywania decyzji zakupowych w oczekiwaniu na wznowienia naboru i w rezultacie do spadku rejestracji EV.  Rozwój e-mobility w Polsce wciąż jest na zbyt wczesnym etapie, żebyśmy mogli wycofać się z subsydiów. W I połowie 2024 r. udział BEV w segmencie nowych pojazdów osobowych na polskim rynku wynosił zaledwie ok. 3%, czyli niemal 4-krotnie mniej niż średnia unijna.”

Pismo podpisane przez władze wcześniej wspomnianych organizacji zostało skierowane do Premiera oraz Minister Klimatu i Środowiska, Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministra Finansów, Ministra Rozwoju i Technologii, a także do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Pełna treść apelu >>