Aktualności

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - CZERWIEC 2024

Prezentujemy wyniki dot. PRODUKCJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH oraz SILNIKÓW DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH w POLSCE w CZERWCU 2024 na podstawie danych GUS

SAMOCHODY OSOBOWE
zmiana r/r:  czerwiec  -20,8% ; styczeń - czerwiec: -0,3%
W czerwcu 2024r. wg. najnowszych danych opublikowanych przez GUS, produkcja samochodów osobowych zakończyła się wynikiem 22,1 tys. sprzedanych egz. co przekłada się na spadek o 20,8% w porównaniu z czerwcem ub.r.
Od początku roku z taśm produkcyjnych zjechało łącznie 152 tys. aut, minimalnie mniej (- 0,3%) niż w analogicznym okresie 2023 r.

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r: czerwiec +10,4% r/r;   styczeń-czerwiec: +21,9%r/r
W czerwcu z polskich zakładów wyjechało 30 562 samochody ciężarowe  (wraz z ciągnikami drogowymi do ciągnięcia naczep) odnotowując wzrost o 10,4% r/r. 
produkcja pojazdów do transportu publicznego w Polsce w zakończyła się wysokim wynikiem 3 501 autobusów o 30% wyższym niż w analogicznym okresie 2023 roku.

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
W czerwcu br. wyprodukowano w Polsce 522 pojazdy do transportu publicznego, nieznacznie więcej (+0,4%)niż w czerwcu 2023r.
produkcja pojazdów do transportu publicznego w Polsce w zakończyła się wysokim wynikiem 3 501 autobusów o 30% wyższym niż w analogicznym okresie 2023 roku.

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  czerwiec -15,7% r/r;   styczeń-czerwiec: -4,0%r/r
W czerwcu wyprodukowano 194 tys. silników do pojazdów mechanicznych, co odpowiada za 15,7% spadek w porównaniu do czerwca 2023r. 
W pierwszej połowie 2024r. produkcja zakończyła się 4% spadkiem z liczbą 1 236 tys. wyprodukowanych egzemplarzy.

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

Dane cząstkowe 20 dni LIPCA 2024 rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Prezentujemy rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów w Polsce w ciągu pierwszych 20 dni b.miesiąca na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Po 20 dniach lipca obserwujemy zróżnicowane wyniki rejestracji pojazdów samochodowych, przy czym warto zwrócić uwagę na bardzo duży spadek rok do roku rejestracji ciężkich pojazdów ciężarowych. Samochody osobowe kontynuują wzrosty r/r natomiast samochody dostawcze znalazły się na lekkim minusie.
Jednoślady z kolei zanotowały imponujące dwucyfrowe wzrosty rejestracji r/r.
W dniach od 1 do 20 LIPCA 2024 - zmiana r/r.

  • samochody osobowe: +17,0%
  • samochody dostawcze: -3,1%
  • samochody osobowe i dostawcze:  +14,9%
  • samochody ciężarowe powyżej 3,5t: -40,1%
  • motocykle:     +44,0%
  • motorowery:  +43,3%

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

PZPM - ACEA - Rejestracje sam. osobowych wg. rodzaju paliwa w CZERWCU 2024r.

Rejestracje nowych samochodów: +4,3% w czerwcu 2024 r; udział elektrycznych bateryjnych przekroczył 14,4 % w rynku

Wg. ACEA w czerwcu 2024 r. rejestracje samochodów w UE zwiększyły się o 4,3%, napędzane wzrostami na trzech z czterech głównych rynków regionu: Włochy (+15,1%), Niemcy (+6,1%) i Hiszpania (+2,2%). Z kolei Francja odnotowała w ubiegłym miesiącu spadek o 4,8%.
W pierwszej połowie 2024 r. l iczba rejestracji nowych samochodów osobowych zwiększyła się o 4,5%, osiągając prawie 5,7 mln sztuk. Jednak wolumeny pozostały stosunkowo niskie (-18%) w porównaniu z poziomami sprzed pandemii. Wszystkie największe rynki bloku wykazały pozytywne, ale skromne rezultaty:  Hiszpania (+5,9%), Niemcy (+5,4%), Włochy (+5,4%) i Francja (+2,8%).
Po więcej kliknij tutaj  »

Szkolenie dla służb ratowniczych Państwowej Straży Pożarnej - TOYOTA

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego we współpracy z firmą Toyota Central Europe oraz Komendą Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej zorganizował kolejne, tym razem 2-dniowe szkolenie dla jednostek służb ratowniczych PSP, poświęcone bezpieczeństwu w czasie akcji ratowniczych z udziałem pojazdów z napędami alternatywnymi.
Na warsztaty zaproszeni zostali szefowie działów szkoleń w PSP z całej Polski. Zdobytą wiedzę przekażą dalej w ramach struktur Państwowej Straży Pożarnej.
Szkolenie odbyło się w Centrum szkoleniowym Toyoty w Warszawie.
Podczas części praktycznej, w hali serwisowej Strażacy mogli "dotknąć" i dokładnie przyjrzeć się specjalnie podstawionym w tym celu autom hybrydowym, elektrycznym i wodorowym.
Niektórzy Strażacy po raz pierwszy uczestniczyli w tego typu szkoleniu, a większość pierwszy raz miała okazję zapoznać się z budową auta na wodór.
Bardzo dziękujemy trenerom z firmy Toyota Central Europe – Polska za profesjonalne i ciekawe szkolenie oraz za stworzenie miłej i przyjaznej atmosfery.
Szkolenie spotkało się z dużym zainteresowaniem ze strony strażaków, którzy brali w nim aktywny udział. Mimo, że mają już sporą wiedzę na temat postępowania w czasie kolizji z udziałem aut bateryjnych to chętnie korzystają z możliwości doszkalania się. Zaskakujące jest dla nich to że nawet w ramach jednej marki Producenci stosują różne rozwiązania, co nie ułatwia pracy strażakom w czasie akcji.
Cieszymy się, że temat bezpieczeństwa na drogach jest ważny dla naszych firm członkowskich!!!

Rejestracje autobusów - CZERWIEC 2024r.

Nowe autobusy  CZERWIEC (+53,3% r/r); STYCZEŃ-CZERWIEC (+51,6% r/r)

W czerwcu 2024 r. w Polsce zarejestrowano 233 fabrycznie nowe autobusy , czyli o 81 sztuk więcej niż przed rokiem (+53,3% r/r). Do tego jest to suma znacznie wyższa niż w maju, kiedy autobusowa sprzedaż osiągnęła poziom 164 szt. (+69 szt. / +42,1% m/m).

Tak wysoki wynik z czerwca pozwolił rynkowi po I połowie br. przekroczyć barierę 1000 sztuk rejestracji i osiągnąć dobry łączny wynik na poziomie 1107 (+377 szt. / +51,6% /r). Utrzymująca się sprzedaż na poziomie średnio 185 sztuk miesięcznie to dobry prognostyk na przyszłość, natomiast trzeba sobie zdawać sprawę, że kwietniowe, majowe i czerwcowe przyspieszenie jest zasługą przede wszystkim gigantycznego wzrostu w kategorii minibusów (+378 szt./+160,2% r/r), przy jednoczesnym dużym spadku w autobusach miejskich (-109 szt. / -34,6% r/r.) W tej sytuacji zaczyna nam się robić rynek dwóch prędkości, gdzie brylują minibusy, natomiast zdecydowanie wolniej sprzedają się autobusy powyżej 8 ton DMC, co oznacza jednocześnie mniejszą wartość całego rynku. Do tego MINI wzrost dotyczy głównie marki Ford, czyli pojazdów najtańszych na rynku i do tego produkowanych poza granicami naszego kraju.
Informacja prasowa i zestawienia Tutaj »

PZPM i SPGC - REJESTRACJE NOWYCH I UŻYWANYCH KAMPERÓW oraz PRZYCZEP KEMPINGOWYCH _ Q2

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w pierwszym półroczu 2024 roku opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
W pierwszych dwóch kwartałach 2024 r. odnotowaliśmy wzrost ilości pierwszych rejestracji nowych przyczep oraz samochodów kempingowych w Polsce. W grupie nowych samochodów kempingowych wyniósł +47,3% r/r. W pierwszym sześciu miesiącach roku zarejestrowano 1 174 szt. (+ 377 szt.).
W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano w pierwszych sześciu miesiącach br. 589 szt. co przełożyło się na wzrost o 11,3 % (+ 60 szt.).
W pierwszym półroczu 2024 roku zarejestrowano po raz pierwszy w naszym kraju 1 544 szt. używanych samochodów kempingowych. Daje to wzrost dynamiki na poziomie 50,3 % (+ 517 szt.).
Na rynku używanych przyczep kempingowych utrzymał się trend z poprzedniego kwartału, kończąc półrocze ze wzrostem o 9,2 % r/r, na co złożyło się 4 602 szt. (+ 388 szt.) rejestracji.
Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą nieprzerwanie Niemcy (648 szt.) oraz Francja (284 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Holandia (132 szt.) oraz Belgia (101 szt.).
W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych na pierwszym miejscu utrzymała się Dania (1037 szt.), na drugim Wielka Brytania (822 szt.), a na ostatnim stopniu podium Niemcy (804 szt.).
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego  mówi: „Patrząc na wyniki rejestracji nowych samochodów kempingowych w pierwszym półroczu 2024, można z zadowoleniem stwierdzić, że wzrost jest imponujący, bo blisko 50%. Nieco gorszy, ale wciąż satysfakcjonujący - ponad 10% wynik zanotowały przyczepy kempingowe. Z bardzo podobnymi wynikami mamy do czynienia w przypadku rejestracji używanych przyczep i samochodów kempingowych. Dane rejestracyjne wskazują, że czas, kiedy doświadczaliśmy problemów z dostępnością pojazdów do zabudów kempingowych już minął. Można też zaryzykować stwierdzenie, że spędzanie wakacji w kamperze czy przyczepie kempingowej stało się normą dla wielu osób i rodzin i że – paradoksalnie - przyczyniła się do tego pandemia COVID. Warto też zauważyć, że w ogólnopolskich mediach coraz częściej spotykamy reklamy pojazdów kempingowych i przyczep, co oznacza, że sprzedawcy dostrzegają ich coraz większy potencjał na polskim rynku. Również na naszych drogach w okresie wakacyjnym często spotykamy pojazdy kempingowe i przyczepy ciągnięte przez bardzo drogie samochody. Pokazuje to, że taka forma wypoczynku staje się atrakcyjna dla osób zamożnych i bardzo zamożnych.”.

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

Zwiększenie budżetu Programu Priorytetowego "Mój Elektryk" o 60 mln zł.

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego apelował o zwiększenie budżetu  programu „Mój Elektryk”

Pierwotny budżet programu „Mój Elektryk” wynosił 600 mln zł. Został on już prawie rozdysponowany. 27 czerwca 2024r. Zarząd NFOŚiGW zwiększył budżet o 60 mln zł na dofinansowanie do opłat w ramach umów leasingowych. Operatorem środków jest BOŚ.

Dla przypomnienia:
Dofinansowaniem objęte są zakupy nowych pojazdów zeroemisyjnych przez osoby indywidualne i przedsiębiorców.

Osoby fizyczne: budżet - 100 milionów zł (na koniec czerwca br. wykorzystano 70 proc.środków)
Dla wnioskodawcy indywidualnego dopłata wynosi 18 750 zł, przy limicie ceny 225 tysięcy zł.
Dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny dopłata nie może przekroczyć 27 tysięcy zł, bez limitu ceny pojazdu.
Przedsiębiorcy i podmioty inne niż osoby fizyczne: budżet - 200 mln zł
Dotacje do leasingu pojazdów (środki przekazane do banków): budżet 600 mln zł  (plus 60 mln od 27.06.2024)

Przedsiębiorcy:
Wielkość dopłat uzależniona jest od zadeklarowanego rocznego przebiegu.
- samochody osobowe: 18 750 zł lub 27 tysięcy zł (przy zadeklarowanym, podwyższonym przebiegu)
Cena zakupu nie może przekroczyć 225 tys. zł.
- samochody dostawcze - 20 proc. kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 50 tysięcy zł lub do 30 proc. kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 70 tysięcy zł, po zadeklarowaniu określonego podwyższonego przebiegu.

Motorowery i motocykle - dotacja pokrywa  30 proc. kosztów zakupu ale nie więcej niż 4 tys. zł.

Nagranie z FleetOnLine 04/06/2024

Prezentujemy nagranie z FleetOnLine, w czasie którego Jakub Faryś Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego podsumował rynek motoryzacyjny w II kwartale 2024r., uwzględniając wyzwania legislacyjne dla branży automotive w Polsce i w Europie.

LINK  do NAGRANIA: https://youtu.be/qdNJPvhvnD0