Aktualności

FLEET MANAGEMENT TRAINING

Jako Patron Jubileuszowej, 15. edycji Fleet Management Training, wspólnie z Redakcją magazynu Fleet zapraszamy Państwa na to wydarzenie.

Szkolenie odbędzie się w dniach 15-17 października w Sosnówce w Resorcie Kazalnica oraz w Hotelu Seidorf.

W gronie zacnych Prelegentów znajdzie się Jakub Faryś - Prezes PZPM.

 Więcej informacji znajdziecie Państwo tutaj: https://szkolenie.fleet.com.pl/

Wydarzenie jest  dedykowane managerom odpowiedzialnym za politykę zakupową i zarządzanie flotą samochodową w firmach. To wydarzenie, które łączy praktykę z teorią.

Program szkolenia obejmuje:

Wykłady i prelekcje niezależnych ekspertów, praktyków i uznanych specjalistów.

Debaty i seminaria oparte na case studies.

Networking , możliwość budowania relacji i współpracy biznesowej w sprzyjającej, nieformalnej atmosferze.

Jazdy testowe , które odbędą się w głównej mierze autami z napędem elektrycznym.

Integrację , m.in. grzybobranie w wolnym czasie, pozwalające odetchnąć w górskiej scenerii.

ZAPRASZAMY!!!

MOVE International Mobility Congress

Z przyjemnością pragniemy poinformować, że PZPM po raz kolejny objął Patronatem Merytorycznym MOVE International Mobility Congress , który odbędzie się w Poznaniu 14 października br.
Jest to jedno z najważniejszych wydarzeń branżowych w Polsce poświęcone przyszłości motoryzacji. Kongres każdego roku gromadzi międzynarodowe grono kilkuset ekspertów i praktyków z sektora e-mobility, kształtujących rozwój zeroemisyjnego i innowacyjnego transportu. Uczestnikami wydarzenia są przedstawiciele administracji publicznej, organizacji branżowych, sektora motoryzacyjnego, paliwowego i energetycznego oraz reprezentanci świata nauki.

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce na podstawie danych GUS - SIERPIEŃ 2025

Dane GUS pokazują wyraźne różnice w trendach pomiędzy poszczególnymi segmentami rynku motoryzacyjnego.

Produkcja pojazdów w Polsce – wyniki za sierpień 2025 oraz okres styczeń–sierpień 2025 roku

SAMOCHODY OSOBOWE (bez elektrycznych)
zmiana r/r:  sierpień  -33,7 % ; styczeń -  sierpień  - 61,3%

  • Sierpień 2025 : wyprodukowano jedynie 5,5 tys. szt. , co oznacza spadek o –33,7% r/r (8,3 tys. w sierpniu 2024; 19,5 tys. w sierpniu 2023).
  • Styczeń–sierpień 2025 : produkcja wyniosła 65,7 tys. szt. , czyli aż –61,3% r/r w porównaniu z 2024 r. (169,6 tys. szt.) i blisko –80% względem 2023 r. (310,4 tys. szt.).

Segment osobowy pozostaje w bardzo trudnej sytuacji – produkcja spadła do poziomów niewidzianych od dwóch dekad.

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r:  sierpień  -11,8% r/r;   styczeń- sierpień: - 9,7%

  • Sierpień 2025 : wyprodukowano 19,8 tys. szt. , co oznacza spadek o –11,8% r/r (22,5 tys. w sierpniu 2024).
  • Styczeń–sierpień 2025 : łączna produkcja wyniosła 202,8 tys. szt. , czyli o –9,7% r/r mniej niż rok wcześniej (224,5 tys. szt.).
    Mimo korekty, segment ciężarówek utrzymuje się na wysokim poziomie i pozostaje filarem polskiego przemysłu motoryzacyjnego

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:  lipiec  + 90,2% r/r;   styczeń- lipiec: -2,0%

  • Sierpień 2025 : wyprodukowano 399 szt. , co oznacza wzrost o +15,7% r/r (345 szt. w sierpniu 2024).
  • Styczeń–sierpień 2025 : wyprodukowano 4 070 szt. , co oznacza praktycznie stabilny wynik –0,5% r/r wobec 2024 r. (4 090 szt.).

 Polska nadal pozostaje jednym z liderów europejskiej produkcji autobusów, choć wyniki miesięczne są zmienne z uwagi na specyfikę rynku.

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  sierpień -2,8%  ;   styczeń- lipiec: - 6,7%

Według danych GUS , w lipcu 2025 r. w Polsce wyprodukowano 137 tys. silników spalinowych do pojazdów mechanicznych , co oznacza spadek o 2,8% r/r

Od stycznia do sierpnia 2025 r. łączna produkcja wyniosła 1,4 mln jednostek , czyli o 6,7% mniej niż rok wcześniej .

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

Webinar PZPM i EY - Odzyskanie Podatku Akcyzowego od Rabatów Potransakcyjnych

Wspólnie z EY zapraszamy na webinar pt. "Odzyskanie podatku akcyzowego od rabatów potransakcyjnych" który odbędzie się w dniu 16.09.2025r. o godz.10:00.

WEBINAR JEST DEDYKOWANY FIRMOM CZŁONKOWSKIM POLSKIEGO ZWIĄZKU PRZEMYSŁU MOTORYZACYJNEGO

W ostatnich dniach doszło do istotnej zmiany w praktyce Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) oraz fiskusa w zakresie rozliczeń akcyzy od samochodów osobowych.
Zgodnie z najnowszym podejściem, po otrzymaniu rabatu czy upustu posprzedażowego (potransakcyjnego), możliwe jest ubieganie się o zwrot nadpłaty podatku akcyzowego (który początkowo uiszczany był według wartości pojazdu sprzed rabatu/upustu). Poprzednio, zarówno sądy jak i organy podatkowe odmawiały wspomnianego zwrotu co odzwierciedlały liczne sprawy przed sądami administracyjnymi dotyczące tej kwestii.

Powyższa zmiana podejścia generuje możliwość ubiegania się o zwrot nadpłaty akcyzy przez podmioty dokonujące zakupu w tym nabycia wewnątrzwspólnotowego i importu samochodów osobowych na terytorium Polski.

Poruszane zagadnienia:

  • Na czym dokładnie polega zmiana podejścia Naczelnego Sądu Administracyjnego i organów podatkowych?
  • Kto i w jakich okolicznościach może ubiegać się o nadpłatę podatku akcyzowego?
  • Jak wyliczyć kwotę nadpłaty?
  • Jakie praktyczne wyzwania niesie ze sobą proces uzyskiwania nadpłaty w omawianych okolicznościach?

Webinar poprowadzą eksperci EY: Mateusz Śliwiński – Manager w Zespole podatku akcyzowego EY oraz Piotr Ałaszewski – Senior w Zespole podatku akcyzowego EY. Webinar odbędzie się za pośrednictwem platformy Teams.

Branża apeluje o zmianę kursu – list otwarty europejskich organizacji motoryzacyjnych ACEA i CLEPA do Ursuli von der Leyen

Europejskie stowarzyszenia producentów samochodów (ACEA) i dostawców (CLEPA) zaapelowały do przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen o recalibrację polityki klimatycznej wobec sektora motoryzacyjnego. Sygnatariusze listu podkreślili, że branża zainwestowała już ponad 250 mld euro w rozwój technologii nisko- i zeroemisyjnych oraz wprowadziła na rynek setki modeli pojazdów elektrycznych, jednak bez równoległego wsparcia regulacyjnego i inwestycyjnego cele klimatyczne mogą okazać się poza zasięgiem.

Apel ACEA, którego częścią jest PZPM, ma ogromne znaczenie dla polskiej branży motoryzacyjnej. To wyraźny sygnał, że przyszłość przemysłu zależy nie tylko od ambicji klimatycznych, ale i od stworzenia spójnych, realnych ram wspierających transformację – zarówno w Polsce, jak i w całej Unii Europejskiej. Dla nas to szczególnie istotne, gdyż Polska jest jednym z kluczowych ośrodków produkcji motoryzacyjnej w Europie – zarówno w obszarze pojazdów, jak i silników.

List ACEA i CLEPA zwraca uwagę na fundamentalne wyzwania: brak wystarczającej infrastruktury ładowania i tankowania wodoru, uzależnienie od azjatyckiego łańcucha dostaw baterii, wysokie koszty energii i produkcji, a także nierówną konkurencję na globalnym rynku (np. cła w USA). W efekcie udział pojazdów elektrycznych pozostaje niski – ok. 15% nowych aut osobowych, 9% furgonetek i 3,5% ciężarówek – co nie pozwala na realizację celów klimatycznych w obecnym tempie.

ACEA i CLEPA wzywają do:
wsparcia popytowego (dopłaty, ulgi, preferencje w dostępie do miast),
neutralności technologicznej (EV, PHEV, wodór, paliwa alternatywne),
uproszczenia regulacji i wzmocnienia lokalnej produkcji,
rewizji limitów CO₂ dla pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych.

Więcej>>

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce na podstawie danych GUS - LIPIEC 2025

Dane GUS pokazują wyraźne różnice w trendach pomiędzy poszczególnymi segmentami rynku motoryzacyjnego.

SAMOCHODY OSOBOWE (bez elektrycznych)
zmiana r/r:  lipiec  +13,7 % ; styczeń -  lipiec:   - 62,7%

  • W lipcu 2025 r. wyprodukowano jedynie 8,3 tys. szt. , co jest wynikiem nieznacznie wyższym niż rok wcześniej (7,3 tys. szt.)  ale dużo niższym niż w analogicznym miesiącu 2023 r. (26,1 tys. szt.)
  • W okresie styczeń–lipiec 2025 produkcja wyniosła 60,2 tys. szt. , co przekłada się na spadek o 62,7% r/r w porównaniu z 2024 r. (161,5 tys. szt.) oraz o blisko 80% względem 2023 r. (177,6 tys. szt. w tym samym okresie).
    Segment osobowy notuje największy regres, a produkcja spadła do poziomu niewidzianego od dwóch dekad.

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r:  lipiec  +13,6% r/r;   styczeń- lipiec: - 9,4%

  • W lipcu 2025 r. powstało 21,5 tys. szt. , co oznacza wzrost o 13,6% r/r (18,9 tys. w lipcu 2024).
  • W okresie styczeń–lipiec 2025 produkcja wyniosła 182,9 tys. szt. , czyli o 9,4% mniej niż rok wcześniej (201,2 tys. szt.), ale jednocześnie nadal utrzymuje się na historycznie wysokim poziomie.
    To segment, który wciąż pozostaje mocnym filarem polskiej motoryzacji, mimo widocznego schłodzenia w porównaniu do rekordowego 2023 r.

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:  lipiec  + 90,2% r/r;   styczeń- lipiec: -2,0%

  • W lipcu 2025 r. wyprodukowano 464 szt. , co oznacza wzrost aż o 90% r/r wobec słabego lipca 2024 (244 szt.).
  • W okresie styczeń–lipiec 2025 produkcja osiągnęła 3671 szt. , co oznacza spadek o 2% r/r .
    Wynik potwierdza, że Polska pozostaje jednym z liderów europejskiej produkcji autobusów, a pojedyncze miesiące mogą przynosić duże wahania wynikające z charakteru tego rynku.
    pozostaje w bardzo trudnej sytuacji – spadki sięgają kilkudziesięciu procent zarówno w ujęciu rocznym, jak i względem średnich z wcześniejszych lat.
  • Segment ciężarówek trzyma się mocno, mimo lekkiej korekty w porównaniu z rokiem ubiegłym.
  • Autobusy pokazują duże miesięczne wzrosty, choć w ujęciu od początku roku ich produkcja lekko spadła.

Dane wskazują, że polska motoryzacja przechodzi strukturalną zmianę – z coraz słabszą produkcją osobówek, stabilnymi ciężarówkami i rosnącą rolą autobusów.

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  lipiec +6,2%  ;   styczeń- lipiec: - 7,1%

Według danych GUS , w lipcu 2025 r. w Polsce wyprodukowano 168,7 tys. silników spalinowych do pojazdów mechanicznych , co oznacza wzrost o 6,2% r/r . To pierwszy miesiąc od początku roku, w którym odnotowano dodatnią dynamikę.

Od stycznia do lipca 2025 r. łączna produkcja wyniosła 1,297 mln jednostek , czyli o 7,1% mniej niż rok wcześniej .

 Silniki ogółem (diesel + benzyna)

  • Lipiec 2025: 168,7 tys. szt. (+6,2% r/r )
  • Styczeń–lipiec 2025: 1 297 tys. szt. (-7,1% r/r )

Wynik lipcowy sugeruje pewne odbicie po serii spadków w I półroczu, choć skumulowana dynamika wciąż pozostaje ujemna.

Silniki wysokoprężne (diesla)

  • Lipiec 2025: 156 tys. szt. (+3,6% r/r )
  • Styczeń–lipiec 2025: 1 231 tys. szt. (-6,8% r/r )

Diesle pozostają kluczowym segmentem polskiej produkcji. Lipcowy wzrost r/r potwierdza ich względną stabilność mimo ogólnego trendu spadkowego w branży.

Silniki benzynowe

  • Lipiec 2025: 13 tys. szt. (+54,3% r/r )
  • Styczeń–lipiec 2025: 66 tys. szt. (-11,4% r/r )

Na tle bardzo niskiej bazy z ubiegłego roku silniki benzynowe odnotowały w lipcu lekki wzrost. W ujęciu narastającym ich produkcja wciąż jednak pozostaje istotnie niższa niż w 2024 r.

Podsumowanie

  • W porównaniu z lipcem 2024 roku, ostatni miesiąc przyniósł pierwszy od początku roku wzrost produkcji silników spalinowych – zarówno w dieslach, jak i w jednostkach benzynowych rok do roku. Jednak skumulowany wynik za 7 miesięcy nadal pozostaje zdecydowanie słabszy (-7,1% r/r ), co pokazuje, że straty z I kwartału nie zostały zniwelowane.
  • Produkcja diesla utrzymuje się na stabilnym poziomie i pozostaje dominującym typem silnika produkowanego w Polsce.
  • Jednostki benzynowe wykazują większą zmienność – lipcowy wzrost to raczej efekt niskiej bazy, niż trwałego trendu wzrostowego.
  • Zmiany wpisują się w proces transformacji motoryzacji w kierunku elektryfikacji i ograniczania jednostek ICE .

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

PZPM - ACEM - wyniki rejestracji jednośladów na największych rynkach europejskich w drugiej połowie 2025 roku

W ciągu sześciu pierwszych miesięcy 2025 roku rejestracje nowych motocykli na pięciu największych rynkach europejskich (tj. we Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii) zamknęły się liczbą 542 361 sztuk. Oznacza to spadek o około -11,3% w porównaniu z 2024 r. (611 145 sztuk).

Rejestracje motorowerów na sześciu europejskich rynkach monitorowanych przez ACEM  (tj. Belgia, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia i Hiszpania). osiągnęły łączną liczbę 99 782 sztuk.
Wolumen rejestracji wskazuje na ogólny spadek o 25,8% w porównaniu z rokiem ubiegłym (134 503 sztuk) na głównych rynkach, z wyjątkiem Belgii (15 864 sztuk, +2,8%).

Liczba rejestracji motorowerów na sześciu europejskich rynkach monitorowanych przez ACEM (tj. w Belgii, Francji, Niemczech, Włoszech, Holandii i Hiszpanii) wyniosła 68 690 sztuk. Ten wolumen rejestracji oznacza spadek o 19,2% w porównaniu z rokiem ubiegłym (84 974 sztuk). Wszystkie rynki doświadczyły wyraźnego spowolnienia: Hiszpania (5.628 sztuk, -2%), Niemcy (8.333 sztuk, -5,9%), Belgia (13.304 sztuk, -9,7%), Holandia (13.199 sztuk, -17,4%), Francja (21.607 sztuk, -27,7%) i Włochy (6.619 sztuk, -32,4%).

Prezentujemy przygotowany przez ACEM raport na temat rejestracji nowych jednośladów w UE.
Po więcej kliknij tutaj  »

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych w Uni Europejskiej w drugiej połowie 2025 roku

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych w I połowie 2025 r: dostawcze do 3,5t: -13,2%; ciężarowe powyżej 3.5t: -15,4%;  autobusy: -4,4 %.

Pierwsza połowa 2025 r. okazała się trudna dla rynku pojazdów użytkowych w UE, ze względu na znaczne spadki rejestracji na kluczowych rynkach, w i tak już wymagającym otoczeniu ekonomicznym. Podczas gdy udział pojazdów ładowanych elektrycznie zwiększył się, trajektoria wzrostu nadal nie jest wystarczająco szybka, ponieważ absorpcja rynkowa jest nadal hamowana przez brak podstawowych narzędzi wsparcia.

Po więcej kliknij tutaj  »