Aktualności

New Challenges'24 - 7 grudnia 23 Katowice

Zapraszamy do udziału w konferencji "New Challenges'24", która odbędzie się w dniu 7 grudnia 2023 (godz.9:00) w Hotelu Novotel Centrum w Katowicach.
O godz: 9:20 - Jakub Faryś Prezes PZPM spróbuje odpowiedzieć na pytanie nurtujące wszystkich związanych i interesujących się motoryzacją.
Czy transport drogowy w przyszłości będzie napędzany tylko prądem i wodorem? Czy jedno z tych paliw wygra, czy będą komplementarne? A może są również inne opcje „zazielenienia transportu”?
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny
Rejestracja : https://land.transport-manager.pl/new_challenges24
Szczegółowy program wydarzenia: https://land.transport-manager.pl/new_challenges24

Między innymi:
▪ blok tematyczny - „Green Challenge’24
▪ panele dyskusyjne dot."zielonej rewolucji"
▪ nowości i zmiany „zafunduje” managerom branży transportu, spedycji i logistyki ustawodawca, zarówno polski, jak i unijny
▪ nadchodzące zmiany prawne i finansoweJakub Faryś, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

ACEA_Manifest_FutureDriven

ACEA ogłasza Manifest „Konkurencyjny europejski przemysł samochodowy napędzający rewolucję w zakresie mobilności” w ramach kampanii #FutureDriven
Manifest ACEA przedstawia wizję branży, która wspiera zrównoważony rozwój, wymagające wysokich kwalifikacji europejskie miejsca pracy, bezpieczny i niezawodny transport, konkurencyjność w skali globalnej oraz mobilność dostępną dla wszystkich. Dokument zawiera kluczowe zalecenia polityczne na następną pięcioletnią kadencję Parlamentu Europejskiego i organów UE oraz określa plan działania na rzecz konkurencyjnego europejskiego ekosystemu mobilności opartego na trzech filarach: podaży, produkcji i popycie. Po więcej kliknij tutaj »

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - PAŹDZIERNIK 2023

Prezentujemy wyniki dot. PRODUKCJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH oraz SILNIKÓW DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH - w  PAŹDZIERNIKU  2023 na podstawie danych GUS

Wg. najnowszych danych opublikowanych przez GUS PRODUKCJA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH w Polsce w PAŹDZIERNIKU zanotowała zróżnicowane wyniki w poszczególnych segmentach pojazdów. Produkcja samochodów osobowych z wynikiem 26,7 tys. szt. znalazła się na minusie rok do roku (-16,3%r/r). Samochody ciężarowe i dostawcze do 3,5t osiągnęły liczbę 27 729 szt. notując wzrost  (+9,8% r/r), natomiast produkcja autobusów, która zakończyła się dosyć dobrym wynikiem 437 szt, odnotowała wzrost (+2,8% r/r) w porównaniu do analogicznego miesiąca ub.r.
W październiku produkcja silników do samochodów spalinowych wyniosła 215 tys. szt. co oznacza wzrost o 16,8% r/r w porównaniu z tym samym miesiącem ub.r.

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

Dane cząstkowe 20 dni listopada 2023 rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Po 20 dniach listopada br. liczba rejestracji samochodów osobowych utrzymała się w trendzie wzrostowym natomiast lekkie samochody dostawcze i ciężkie samochody ciężarowe odnotowały wyraźne straty.
W omawianym okresie zarejestrowanych zostało 22 052 samochodów osobowych o 19,1%r/r więcej niż w tym samym okresie ub.r.. Liczba rejestracji lekkich samochodów dostawczych zmniejszyła się o 7,9% r/r osiągając liczbę 2 324 szt.
Sprzedaż nowych ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t - kolejny miesiąc z rzędu wykazała spadek o  21,3% r/r, z liczbą 1 765 zarejestrowanych pojazdów.
Jednoślady zanotowały zróżnicowane wyniki: Motocykle: 722 szt. +18,8%r/r ; Skutery: 342 szt. -13,0%r/r,                                                                                                   

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

PZPM - ACEM - wyniki rejestracji jednośladów na największych rynkach europejskich w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2023 roku

Rejestracje motocykli i motorowerów na kluczowych rynkach europejskich wskazują na rosnące zainteresowanie pojazdami kategorii L w pierwszej połowie 2023 r .
Rejestracje nowych motocykli na pięciu największych rynkach europejskich (tj. we Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii) osiągnęły liczbę 600 784 sztuk w pierwszej połowie 2023 roku.  Stanowi to wzrost o 11,3% w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. (539 644 sztuk).
Liczba rejestracji motocykli wyraźnie zwiększyła się we Włoszech (192 497 sztuk, +19,1% r/r) i Hiszpanii  (102 626 sztuk, +11,7%), Niemcy (129 964 sztuk, +10,1%) i Francja (116 224 sztuk, +7,5%) wykazały tendencję wzrostową. W Wielkiej Brytanii wolumeny utrzymały się na stabilnym poziomie  (59 741 sztuk, -0,9%).
Rejestracje motorowerów na sześciu europejskich rynkach monitorowanych przez ACEM osiągnęły łączną liczbę 99 782 sztuk. (tj. Belgia, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia i Hiszpania).
Wolumen rejestracji wskazuje na ogólny spadek o 25,8% w porównaniu z rokiem ubiegłym (134 503 sztuk) w większości monitorowanych krajów, z wyjątkiem Belgii (15 864 sztuk, +2,8%).
Prezentujemy przygotowany przez ACEM raport na temat rejestracji nowych jednośladów w UE.
Po więcej kliknij tutaj  »

PZPM - ACEA - Rejestracje sam. osobowych wg. rodzaju paliwa w październiku 2023r.

Rejestracje samochodów osobowych: +14,6% w październiku 2023 r., udział elektrycznych bateryjnych przekroczył 14,2% w rynku

W październiku 2023 r. rynek samochodowy w UE znacząco zwiększył się, a liczba nowych rejestracji wzrosła o 14,6% do 855 484 sztuk. Oznacza to piętnasty z rzędu miesiąc wzrostu, z zauważalnymi dwucyfrowymi zwyżkami procentowymi na trzech największych rynkach: Francji (+21,9%), Włoszech (+20%) i Hiszpanii (+18,1%). Z kolei niemiecki rynek samochodowy odnotował skromniejszy wzrost o 4,9% rok do roku.

Po dziesięciu miesiącach 2023 r. liczba rejestracji nowych samochodów zwiększyła się o 16,7%, do niemal dziewięciu milionów sztuk. Wszystkie kraje zyskały w tym dziesięciomiesięcznym okresie z wyjątkiem Węgier. Warto zauważyć, że cztery największe rynki: Włochy (+20,4%), Hiszpania (+18,5%), Francja (+16,5%) i Niemcy (+13,5%) przyczyniły się do tego pozytywnego trendu.

Po więcej kliknij tutaj  »

Licznik elektromobilności - PAŹDZIERNIK 2023

Według danych z końca października 2023 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 52 327 osobowych i użytkowych samochodów całkowcie elektrycznych (BEV). Przez dziesięć miesięcy b.r. ich liczba zwiększyła się o 18 912 sztuk, tj. o 55% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.
\Pod koniec października 2023 r. po polskich drogach jeździły 90 902 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 46 888 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 44 014 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 5 464 szt. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec października składała się z 19 211 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 639 382 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 1083 szt.
Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec października 2023 r. w Polsce funkcjonowało 3166 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (6378 punktów). 33% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W październiku uruchomiono 98 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (219 punktów).
Po nieco gorszym wrześniu, październik okazał się miesiącem bardzo wyraźnych wzrostów w prawie wszystkich kategoriach pojazdów. Park pojazdów zeroemisyjnych rośnie w porównaniu z zeszłym rokiem od 50% do 100%, w zależności od segmentu. Nie zmienia to jednak faktu, że prawdziwe wyzwania są dopiero przed nami. Nowy rząd będzie miał wielkie pole do popisu, bo nie tylko będzie musiał być kontynuowany program „Mój elektryk”, ale konieczne będzie poszerzenie go i objęcie dotacjami również pojazdów ciężarowych. Najwyższy czas, aby także podnieść limit ceny pojazdów osobowych i dostawczych kwalifikujących się do tego programu. Wielkim wyzwaniem będzie wypełnienie wymagań rozporządzenia AFIR, czyli budowa stacji ładowania i tankowania wodoru dla samochodów osobowych i dostawczych. Ponadto, jeśli chcemy utrzymać silną pozycję kraju, w którym są produkowane również pojazdy zeroemisyjne, trzeba się będzie zmierzyć z zapewnieniem przemysłowi motoryzacyjnemu stabilnych dostaw taniej i zielonej energii - mówi Jakub Faryś , Prezes PZPM.   

Wszystkie edycje dostępne są w zakładce Rynek Motoryzacyjny. Informacja prasowa  kliknij tutaj »

Rejestracje autobusów - PAŹDZIERNIK 2023r.

Nowe autobusy   PAŹDZIERNIK (+121,1% r/r);  STYCZEŃ - PAŹDZIERNIK (+56,0% r/r)

W październiku 2023 r. w Polsce zarejestrowano 199 fabrycznie nowych autobusów, czyli o 109 sztuk więcej niż przed rokiem (+121,1% r/r) i więcej niż we wrześniu br. (+63 szt./ +46,3% m/m). Oznacza to kontynuację dobrej passy na polskim rynku.
Skumulowany rezultat za 10 miesięcy 2023 r. wynosi 1 410 rejestracji nowych autobusów (+506 szt. / +56% r/r) – dla porównania po dziewięciu miesiącach ta przewaga wyniosła: +387 szt. (+48,8% r/r).

Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. pierwszych rejestracji autobusów nowych i używanych w Polsce w PAŹDZIERNIKU 2023 roku . Analizę przygotował na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów, zespół PZPM we współpracy z firmą JMK - analizy rynku autobusów.
Informacja prasowa i zestawienia Tutaj »