Aktualności

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU - nowy wzór nalepki

Nalepka jest jednym ze sposobów weryfikacji pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu jest nalepka na przedniej szybie, wydawana przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Dotychczasowy wzór tej nalepki określało rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z 31 marca 2022 r.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało nowy, uproszczony wzór nalepki na pojazdy uprawnione do wjazdu do stref czystego transportu.
Zmiana ta wynika z postulatów samorządów, które zgłaszały problemy z kosztami i trudnościami w wydruku dotychczasowego wzoru.
Nowe rozporządzenie daje gminom swobodę w przygotowaniu i wydruku tych nalepek.
Zmiana ta ma ułatwić identyfikację pojazdów uprawnionych do poruszania się w strefach czystego transportu i wejdzie w życie 12 września 2024 roku

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - LIPIEC 2024

W lipcu 2024r. produkcja pojazdów i silników znacząco zmniejszyła się w porównaniu z analogicznym miesiącem ub.r.. Na niższe wyniki częściowo wpłynęła sezonowość a także zakończenie i ograniczenia produkcji oraz restrukturyzacje w wielu zakładach motoryzacyjnych w Polsce.

SAMOCHODY OSOBOWE
zmiana r/r:  lipiec  -72,0% ; styczeń - lipiec: -10,8%

W LIPCU 2024r.  produkcja samochodów osobowych zakończyła się bardzo niskim wynikiem 7,3 tys. sprzedanych egz. co przekłada się na olbrzymi 72% spadek  w porównaniu z lipcem ub.r. Wynik ten jest także niższy niż miesiąc wcześniej o 67,0% m/m i  najniższy od 2001 roku, od kiedy PZPM prowadzi statystki.
Od początku roku z taśm produkcyjnych zjechało łącznie 159,3 tys. aut, o ponad 10% mniej (-10,8%) niż w analogicznym okresie 2023 r. Na koniec czerwca różnica ta była minimalna i wynosiła -0,3% r/r.

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r: lipiec -30,9% r/r;   styczeń-lipiec: +13,8%r/r

W lipcu z polskich zakładów wyjechało jedynie 18 893 samochody ciężarowe  (wraz z ciągnikami drogowymi do ciągnięcia naczep) odnotowując znaczące zmniejszenie produkcji o 30,9% r/r. 
W okresie styczeń-lipiec 2024 roku wyprodukowano w sumie 202 535 pojazdów. Mimo dużego spadku w ostatnim miesiącu dobre wyniki  wypracowane w pierwszej połowie roku  pozwalają na utrzymaniu dodatniego rezultatu +13,8% w porównaniu do analogicznego okresu 2023 roku. Po pierwszym półroczu wzrost wynosił +21,9 % r/r.

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:  lipiec  -36,3% r/r;   styczeń-lipiec: -15,8%

W lipcu br. z polskich zakładów wyjechały jedynie 244 pojazdy do transportu publicznego o 36,3% mniej niż w tym samym miesiącu 2023r. i o ponad połowę mniej niż w czerwcu br. (-53,3%m/m). Jest to najniższy rezultat od 2004 roku.
W ciągu  pierwszych siedmiu miesięcy b.r. wyprodukowano w Polsce  2 583 autobusy. Uzyskany rezultat jest o 15,8%r/r niższy niż w analogicznym okresie 2023 roku.

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  lipiec -18,0% r/r;   styczeń-lipiec: -5,8%r/r

W lipcu wyprodukowano 159 tys. silników do pojazdów mechanicznych, co odpowiada za 18% spadek w porównaniu do lipca 2023r. W stosunku do poprzedniego miesiąca produkcja jest niższa o 35 tys. szt. (-18% m/m)
Po 7 miesiącach br. wypracowany rezultat (1 395 tys. egz.) jest niższy o 86 tys. szt. i oznacza 5,8% spadek roku do roku. Na koniec czerwca br. roku spadek wynosił -4%.

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

Co dalej z dopłatami do „elektryków”. Branża przedstawia pismo władzom

„Mój elektryk” wstrzymany – najważniejsze organizacje branży reagują

Branża motoryzacyjna pyta „Kiedy wrócą dopłaty do elektryków?”. Apel do władz o wznowienie dofinansowań

Program dopłat do pojazdów bateryjnych „Mój elektryk” został zawieszony po trzech latach działania. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który był odpowiedzialny za realizację programu dofinansowań ogłosił, że od 1 września nie będą przyjmowane wnioski o dopłaty w ścieżce leasingowej. Powodem zawieszenia wsparcia jest wyczerpanie puli dofinansowań. Największe organizacje rynku alarmują – wstrzymanie dopłat dla leasingu odbije się na kondycji branży.

NFOŚiGW kończy zbieranie wniosków o dofinansowanie do zakupu pojazdów elektrycznych w drodze leasingu. Dotychczas klienci chcący skorzystać z popularnego programu dopłat „Mój elektryk” byli na bieżąco informowani o kolejnych edycjach programu. Podmioty odpowiedzialne za program nie udostępniły jednak konkretnych informacji o ewentualnym wznowieniu dopłat w obecnej lub nowej formie.

Największe organizacje krajowej branży motoryzacyjnej, czyli Związek Dealerów Samochodów, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Polska Izba Rozwoju Elektromobilności, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych oraz Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności podpisały pismo skierowane do władz, w którym przedstawiają swoje zaniepokojenie zawieszeniem programu. Autorzy pisma zwracają uwagę nie tylko na negatywne konsekwencje dla branży, ale także potrzebę dalszego wsparcia dla rozwoju elektromobilności w Polsce.

„Realizacja dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych była jednym z warunków, jakie Polska musiała spełnić w ramach odblokowania funduszy z KPO. Poprawki do KPO zaakceptowane przez władze unijne jasno mówiły, o tym że będziemy zwolnieni z podatku od pojazdów spalinowych, ale w przypadku gdy zostaną wprowadzone dofinansowania do zakupu pojazdów zero-emisyjnych.” – komentuje Paweł Tuzinek, prezes Związku Dealerów Samochodów.

Krzysztof Burda, Prezes Zarządu PIRE dodaje – „Zakupy nowych samochodów w naszym kraju są dokonywane w ponad 70% przez podmioty gospodarcze, w dużej mierze korzystające z finansowania w postaci leasingu. Nagłe wstrzymanie dopłat odbije się na klientach, którzy będą musieli odłożyć zakupy. Jednocześnie zastój wywołany oczekiwaniem na następną edycję programu dofinansowań odczuje cała branża – konsekwencje finansowe, które poniesiemy wszyscy są nieuniknione.”

„W związku z zawieszeniem programu „Mój Elektryk”, rekomendujemy przeznaczenie części pieniędzy pochodzących z KPO na dofinansowanie zakupów pojazdów zeroemisyjnych przez firmy. Takie wsparcie byłoby dobrym uzupełnieniem programu, pozwalającym na utrzymanie płynności zakupów do momentu ponownego uruchomienia transz.” – mówi Jakub Faryś Prezes PZPM.

Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM – „Prawie 90% samochodów elektrycznych jeżdżących obecnie po polskich drogach zostało zarejestrowanych w latach obowiązywania programu „Mój Elektryk”. Liczne przykłady zagraniczne, również z państw regionu CEE, dowodzą, że nagłe zawieszanie dofinasowania prowadzi od wstrzymywania decyzji zakupowych w oczekiwaniu na wznowienia naboru i w rezultacie do spadku rejestracji EV.  Rozwój e-mobility w Polsce wciąż jest na zbyt wczesnym etapie, żebyśmy mogli wycofać się z subsydiów. W I połowie 2024 r. udział BEV w segmencie nowych pojazdów osobowych na polskim rynku wynosił zaledwie ok. 3%, czyli niemal 4-krotnie mniej niż średnia unijna.”

Pismo podpisane przez władze wcześniej wspomnianych organizacji zostało skierowane do Premiera oraz Minister Klimatu i Środowiska, Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministra Finansów, Ministra Rozwoju i Technologii, a także do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Pełna treść apelu >>

Licznik Elektromobilności: czy wstrzymanie naboru w programie „Mój elektryk” obniży popyt na samochody elektryczne?

Według danych z końca lipca 2024 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 70 579 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze siedem miesięcy br. ich liczba zwiększyła się o 14 102 szt. (tj. o 6% więcej niż w analogicznym okresie 2023 r.) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM.

Pod koniec lipca 2024 r. po polskich drogach jeździło 122 299 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 63 540 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 58 759 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 7 070 szt. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec lipca składała się z 21 840 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 839 513 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów zeroemisyjnych w Polsce wzrósł do 1 373 szt. (z czego pojazdy całkowicie elektryczne stanowiły 1307 szt., zaś wodorowe – 66 szt.). 

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się infrastruktura ładowania. Pod koniec lipca 2024 r. w Polsce funkcjonowały 7 563 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych (4 163 stacje). 29% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 71% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.  W lipcu uruchomiono 308 nowych punktów.

–  Prezentując wyniki tego miesiąca, nie sposób odnieść się do informacji o zawieszeniu od 1 września dofinansowania do zakupu pojazdów z programu „Mój Elektryk”. Program ten jest kluczowym wsparciem rozwoju zeroemisyjnych flot w polskich firmach.  A warto tu przypomnieć, że to właśnie firmy kupują zdecydowaną większość pojazdów osobowych – w tym zeroemisyjnych w Polsce. Jako branża jesteśmy bardzo zaskoczeni faktem zawieszenia programu, bo od wielu miesięcy uzyskiwaliśmy zapewnienia, że będzie on kontynuowany. W tej sytuacji, być może warto rozważyć przeznaczenie części pieniędzy spośród 1.6 mld zł pochodzących z KPO na dofinansowanie zakupów pojazdów zeroemisyjnych przez firmy. Wsparcie to byłoby być bardzo dobrym uzupełnieniem programu „Mój Elektryk”, pozwalającym na utrzymanie płynności zakupów do momentu ponownego uruchomienia transz. Polska pozostaje na wczesnym etapie transformacji na zeroemisyjność, a wszelkie tego typu zawirowania powodują kłopoty firm na rynku – także wizerunkowe i wyhamowują proces wymiany pojazdów – mówi Jakub Faryś , Prezes PZPM.

Wszystkie edycje dostępne są w zakładce Rynek Motoryzacyjny. Informacja prasowa  kliknij tutaj »

Dane cząstkowe 20 dni SIERPNIA 2024 rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Prezentujemy rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów w Polsce w ciągu pierwszych 20 dni b.miesiąca na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Po 20 dniach sierpnia b.r., wyniki są zdecydowanie wyższe niż w pierwszej dekadzie miesiąca we wszystkich segmentach z wyjątkiem ciężkich samochodów ciężarowych, w przypadku których spadek jeszcze się pogłębił.
Samochody osobowe znalazły się na plusie +5,8% r/r, dostawcze ze znacznie mniejszym spadkiem -5,9r/r natomiast ciężarowe pow. 3.5t z olbrzymim 78,1% spadkiem r/r. Po 10 dniach było to 67,7% r/r.
Z kolei motocykle i motorowery kontynuują wzrosty odpowiednio +58,3% i 43,1% rok do roku.

W dniach od 1 do 20 SIERPNIA 2024 zarejestrowano:

  • samochody osobowe: 20 656 szt.   +5,8%  r/r
  • samochody dostawcze: 2 240 szt.   -5,9% r/r
  • samochody osobowe i dostawcze: 22 896 szt, +4,6% r/r
  • samochody ciężarowe powyżej 3,5t:  776 szt.  -78,1% r/r
  • motocykle:    2 351 szt.   +58,3% r/r
  • motorowery:  1 033 szt.   +43,1% r/r

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

AKCYZA NA MILD HYBRYDY

Decyzja Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie dotycząca akcyzy na samochody z tzw. miękką hybrydą (MHEV) może mieć znaczący wpływ na rynek nowych samochodów w Polsce. Dotychczas skarbówka naliczała wyższą stawkę akcyzy, podobną do tej, która obowiązuje dla pojazdów z napędem spalinowym. Nowy wyrok sądu może jednak zmienić tę sytuację, co z kolei może przynieść korzyści finansowe dla nabywców tego typu samochodów.
Jeśli wyrok sądu zostanie utrzymany, kupujący pojazdy z miękką hybrydą mogą liczyć na obniżenie stawki akcyzy, co bezpośrednio przełoży się na niższą cenę zakupu. W praktyce oznacza to oszczędności, które przy samochodach o wartości około 150 tysięcy złotych mogą sięgać nawet kilkunastu tysięcy złotych. Jest to istotna różnica, szczególnie że samochody z technologią miękkiej hybrydy stanowią znaczącą część rynku nowych samochodów osobowych.
Jeśli wyrok ten będzie obowiązujący, możemy spodziewać się, że zainteresowanie samochodami z miękką hybrydą wzrośnie, co z kolei może wpłynąć na dynamikę sprzedaży na rynku motoryzacyjnym w Polsce.

Rejestracje jednośladów - LIPIEC 2024

W lipcu 2024 roku zarejestrowano 6 188 nowych jednośladów. Jest to o 46,7% więcej niż przed rokiem oraz o 5,17% więcej w porównaniu z czerwcem br. Ten rezultat jest najlepszym wynikiem omawianego miesiąca od 2016r. Jedynie w kwietniu w tym roku zarejestrowano więcej jednośladów - 6 817 szt.
Motocykle rosną nieprzerwanie od stycznia 2023r. W lipcu przybyło ich 4 380 szt.  W tym roku to już piąty miesiąc z rzędu kiedy motocykle przekroczyły poziom 4 tys. szt.
Rejestracje nowych motorowerów w ostatnim miesiącu osiągnęły poziom 1 808 sztuk. To najlepszy wynik rejestracji od początku bieżącego roku.
Od początku roku zarejestrowano w Polsce 29 567 nowych jednośladów, czyli o 34,6% więcej niż przed rokiem. Na ten wynik złożyło się 26 567 motocykli oraz 8 785 motorowerów.

W dziale Rynek motoryzacyjny przedstawiamy bieżące zestawienia o rejestracjach nowych motocykli i motorowerów w LIPCU 2024 roku, które zespół PZPM przygotował na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Aby zapoznać się z zestawieniami prosimy przejść do działu Rynek motoryzacyjny. Kliknij tutaj »

Rejestracje autobusów - LIPIEC 2024r.

Nowe autobusy  LIPIEC (+18,7% r/r); STYCZEŃ-CZERWIEC (+46% r/r)

W lipcu 2024 r. w Polsce zarejestrowano 178 fabrycznie nowych autobusów, czyli o 28 sztuk więcej niż przed rokiem (+18,7% r/r). Natomiast jest to suma znacznie niższa niż w czerwcu, kiedy autobusowa sprzedaż osiągnęła poziom 233 szt. (-55 szt. / -23,6% m/m).
Mimo tak słabego lipcowego wyniku, rynek przekroczył w ostatnim miesiącu próg 1200 rejestracji i zamknął okres styczeń-lipiec wynikiem na poziomie 1285 (+405szt. / +46% /r). Utrzymująca się sprzedaż na poziomie średnio 184 sztuk miesięcznie to dobry prognostyk na przyszłość, natomiast trzeba sobie zdawać sprawę,
 że II kwartał bieżącego roku i widoczne w tym okresie przyspieszenie jest zasługą przede wszystkim gigantycznego wzrostu w kategorii minibusów (+425 szt./+145,1% r/r), przy jednoczesnym dużym spadku w autobusach miejskich (-142 szt. / -36% r/r.) W tej sytuacji zaczyna nam się tworzyć rynek dwóch prędkości, gdzie z jednej strony wynik mocno w górę pchają minibusy, natomiast z drugiej zdecydowanie wolniej sprzedają się autobusy powyżej 8 ton DMC, które przede wszystkim odpowiadają za wysoką wartość całego rynku. W przełożeniu na ranking poszczególnych graczy, to kwintesencją tej sytuacji jest wysokie trzecie miejsce marki Ford, czyli najtańszych MINI autobusów oferowanych na rynku i do tego produkowanych poza granicami naszego kraju.
Informacja prasowa i zestawienia Tutaj »