Aktualności

eRejestracje - Raport PZPM nt. pierwszych rejestracji nowych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi oraz infrastruktury - KWIECIEŃ 2024

Prezentujemy comiesięczną informację prasową  „ e Rejestracje” nt. pierwszych rejestracji nowych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi
Publikacja zawiera szczegółowe analizy dotyczące pierwszych rejestracji samochodów osobowych, samochodów dostawczych do 3,5 t, samochodów ciężarowych pow. 3,5 t., autobusów, motocykli i motorowerów w KWIETNIU 2024r. oraz aktualne informacje o infrastrukturze ładowania i tankowania CNG i LNG.
W kwietniu 2024r zostało zarejestrowanych 1 792 pojazdy elektryczne. Najwięcej z tym napędem sprzedano samochodów osobowych: 1 264 szt. (+2,7% r/r) . Osiągnęły one tutaj 2,8% udziału w rynku, czyli o 0,7 pkt. proc. mniej w porównaniu z kwietniem ub.r. i mniej, o 0,6 pkt. proc., w porównaniu z marcem br. Zdecydowanie wzrosły rejestracje elektrycznych jednośladów (+31%), na szczególną uwagę zasługuje wzrost +42% elektrycznych motorowerów, co poskutkowało  (+0,5 pkt. proc.) wzrostem ich udziału w rynku motorowerów w porównaniu z kwietniem 2023r. Ich udział na poziomie 18,5% jest najwyższym udziałem ze wszystkich pojazdów elektrycznych. Wzrosły rejestracje elektrycznych autobusów i samochodów ciężarowych. Autobusów zarejestrowano 34 sztuk (+278%), a ciężarowych 9 szt. (+350%). Sprzedaż elektrycznych samochodów dostawczych poniżej 3,5t wyniosła 141 sztuk wobec 142 w kwietniu ubiegłego roku.

...Kwiecień był kolejnym miesiącem, w którym zaobserwowaliśmy spowolnienie dynamiki rejestracji pojazdów zeroemisyjnych. W ciągu pierwszych czterech miesięcy br. zarejestrowanych zostało 2,4% więcej pojazdów osobowych niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wyraźny, bo 15,1% wzrost zanotowały hybrydy plug-in, choć dla nich kwiecień również nie okazał się lepszym miesiącem, bo w porównaniu do kwietnia 2023 roku zanotowano ich tylko o 1,4% więcej.
1% spadek w kwietniu zanotowaliśmy w segmencie zeroemisyjnych samochodów dostawczych do 3,5t, natomiast samochodów ciężarowych pow. 3,5t zarejestrowano 4,5 razy więcej, choć wciąż są to niewielkie wolumeny.
Bardzo cieszy, że w kwietniu ’24 r. na nasze drogi trafiły 34 autobusy elektryczne, zaś w pierwszych czterech miesiącach roku ich liczba wyniosła 79 szt., co przekłada się na 80% wzrost w stosunku do zeszłego roku.
Bardzo dobry kwietniowy wynik zanotowały klasyczne hybrydy, bo w ich przypadku przekłada się to na 66% wzrost, zaś w pierwszych 4 miesiącach roku to wzrost o 44%, co oznacza, że na polskie drogi trafiło prawie 85,5 tys. tych pojazdów.
Cieszą informacje dotyczące infrastruktury. W kwietniu przybyło 141 stacji ładowania i według EIPA ich aktualna liczba wynosi obecnie prawie 3,5 tysiąca, co oznacza niemal 60% wzrost w porównaniu do zeszłego roku. Mamy obecnie dwie stacje tankowania wodorem oraz 58 stacji tankowania LNG i CNG.
- mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.
Pełna informacja, infografika oraz tabele w zakładce Rynek Motoryzacyjny kliknij tutaj »

Ecomotional Industry Skills Center

Dzisiaj podczas XVI European Economic Congress (Europejski Kongres Gospodarczy) w Katowicach odbyła się konferencja prasowa partnerów Ecomotional Industry Skills Center - projektu kształcenia kadr technicznych na potrzeby przemysłu w zakresie elektromobilności, lepszego dostosowania do potrzeb nowoczesnej gospodarki, zwiększenia innowacyjności, zwłaszcza transferu nowych technologii i zielonej transformacji. Razem z Politechniką Krakowską im. Tadeusza Kościuszki, Wyższą Szkołą Biznesu - National Louis University w Nowym Sączu oraz Stowarzyszeniem Mobilne Miasto jesteśmy partnerem projektu, który będzie koordynowany przez firmę ECOMOTIONAL
Inicjatywa jest odpowiedzią na dynamicznie zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą i wyzwania dla branży motoryzacyjnej, szkół zawodowych i uczelni wyższych związane z edukacją i zmianą myślenia o procesie nauczania, doskonalenia i budowania kompetencji przyszłości.
Pierwsze Ecomotional Branżowe Centrum Umiejętności ds. Elelektromobilności powstanie w Nowym Targu.

Nagranie z FleetOnLine 7/05/24

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z wykładu Prezesa Jakuba Farysia pt. Ograniczanie emisji z pojazdów – polityka UE i działania w Polsce" , podczas ostatniego FleetOnLine w dniu 7 maja 2024, w którym uczestniczyła rekordowa liczba gości ok. 400 osób. LINK do NAGRANIA: https://youtu.be/JY_ecYGCWCY

Webinar_"Gospodarka odpadami w firmie" 14/05/2024

Zapraszamy Państwa do uczestnictwa w bezpłatnym webinarze z cyklu "Prawo i podatki w automotive" organizowanym we współpracy z Sendero Tax & Legal pt. "Gospodarka odpadami w firmie."
Termin:  14 maja 2024 o godz. 10:00-11:30.
REJESTRACJA: https://sendero.clickmeeting.com/gospodarka-odpadami-w-firmie/register

PZPM - ACEA - wyniki rejestracji pojazdów użytkowych w UE w I kw. 2024r.

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych: dostawcze do 3,5t: +12,6%, ciężarowe powyżej 3.5t: 4%, autobusy: +23,3 %
W pierwszym kwartale 2024 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE zwiększyła się o 12,6%, osiągając prawie 400 000 sztuk dzięki dobrym wynikom na kluczowych rynkach. Liderem były Włochy z imponującym 19,4% wzrostem, dalej Niemcy +12,7%, Hiszpania +10,9% i Francja +8,7%.
Z kolei liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych w UE zmniejszyła się o 4% do 85 296 sztuk. Wynikało to głównie ze spadku sprzedaży ciężkich samochodów ciężarowych o 5,4%, przy jednoczesnym wzroście sprzedaży średnich samochodów ciężarowych o 5%. Niemcy i Francja odnotowały niewielkie spadki, odpowiednio o 2,2% i 0,3%. Hiszpania i Włochy przeciwstawiły się temu trendowi, osiągając solidne wzrosty, odpowiednio o 15,7% i 6,6%.
Pozytywny początek roku miał również miejsce w sprzedaży autobusów, a liczba nowych rejestracji w UE przyspieszyła o 23,3% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 roku osiągając łącznie 9 624 sztuki. Podczas gdy we Francji liczba sprzedanych pojazdów obniżyła się o 16,8%, trzy główne rynki odnotowały znaczące wzrosty. Niemcy (+20%), Włochy (+18,3%) i Hiszpania (+7.6%)
Więcej>>

Wg. ACEA do 2030 roku musi przybywać 8 razy więcej punktów ładowania rocznie aby spełnić wyznaczone cele redukcyjne CO2 wg. raportu ACEA

Prezentujemy nowy raport Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) na temat. niepokojącej rozbieżności między obecną dostępnością publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych w UE a tym, co w rzeczywistości będzie potrzebne do osiągnięcia celów w zakresie redukcji emisji CO2.
Z raportu ACEA wynika, że w latach 2017–2023 sprzedaż samochodów elektrycznych w UE rosła trzykrotnie szybciej niż liczba instalacji punktów ładowania. Patrząc w przyszłość, według szacunków branży Unia Europejska będzie potrzebować osiem razy więcej punktów ładowania rocznie do 2030 r.
„Aby w Europie możliwe było osiągnięcie ambitnych celów w zakresie redukcji emisji CO2, we wszystkich krajach UE potrzebujemy masowego przejścia na samochody elektryczne. Nie będzie to możliwe bez powszechnej dostępności publicznej infrastruktury ładowania w całym regionie” – stwierdziła dyrektor generalna ACEA, Sigrid de Vries. „Jesteśmy bardzo zaniepokojeni faktem, że w ostatnich latach rozwój infrastruktury nie nadąża za sprzedażą samochodów elektrycznych. Co więcej, istnieje ryzyko, że ta „luka w infrastrukturze” pogłębi się w przyszłości – w znacznie większym stopniu, niż szacuje Komisja Europejska”.
W ubiegłym roku w całej UE zainstalowano nieco ponad 150 000 publicznych punktów ładowania (średnio poniżej 3 000 tygodniowo), co łącznie dało ponad 630 000 punktów.
Według Komisji Europejskiej do 2030 r. powinno zostać zainstalowanych 3,5 mln punktów ładowania. Osiągnięcie tego celu oznaczałoby instalację około 410 000 publicznych punktów ładowania rocznie (prawie 8 000 tygodniowo) – czyli prawie trzy razy więcej niż wynosi najnowszy roczny wskaźnik instalacji.
ACEA szacuje, że do 2030 r. potrzebnych będzie 8,8 mln punktów ładowania. Osiągnięcie tego celu wymagałoby zatem instalowania 1,2 mln ładowarek rocznie (czyli ponad 22 000 tygodniowo) – to osiem razy więcej niż wskazuje najnowszy roczny wskaźnik instalacji.
„Łatwy dostęp do publicznych punktów ładowania stanowi niezbędny warunek dekarbonizacji transportu drogowego, oprócz wsparcia rynkowego i konkurencyjnych ram produkcyjnych w Europie. Jeśli mamy załatać lukę w infrastrukturze i osiągnąć cele klimatyczne, należy pilnie zwiększyć inwestycje w publiczną infrastrukturę ładowania”.

Najnowszy Raport: Sytuacja na granicy UE-UA 26.04.2024

Prezentujemy najnowszy raport nt. sytuacji na granicy UE-UA, który otrzymaliśmy dzięki nawiązaniu współpracy z firmą ASSTRA Forwarding AG. Planowane są kolejne publikacje.

Według ukraińskiej Służby Celnej na wyjazd z Ukrainy oczekuje około 17 664 samochodów ciężarowych, prawie 6 749 samochodów ciężarowych oczekuje na wyjazd w kierunku Polski; około 5 039 pojazdów ciężarowych w kierunku rumuńskim; około 1 750 samochodów ciężarowych w kierunku słowackim; 3 274 samochodów ciężarowych w kierunku węgierskim i około 852 samochodów ciężarowych w kierunku mołdawskim >>> czytaj więcej :

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - MARZEC 2024

Prezentujemy wyniki dot. PRODUKCJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH oraz SILNIKÓW DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH - w marcu 2024 na podstawie danych GUS

Wg. najnowszych danych opublikowanych przez GUS PRODUKCJA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH w Polsce w MARCU 2024r. zanotowała zróżnicowane rezultaty w poszczególnych segmentach. W przypadku produkcji silników do pojazdów spalinowych produkcja była niższa niż rok wcześniej.

SAMOCHODY OSOBOWE
zmiana r/r:  marzec  -31,9% ; styczeń - marzec: +10,2%
W ostatnim miesiącu wyprodukowano 21,1 tys. samochodów osobowych, o 9,9 tys. szt. (-31,9%r/r) mniej niż w marcu ub.r. i o 8,3 tys. szt. (-28,2%) mniej niż w luty br.
Od początku roku z taśm produkcyjnych w Polsce zjechało 80 tys. aut., o 29,2 tys. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. (+10,2%r/r)

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r: marzec +1,7% r/r;   styczeń-marzec: +30,4%r/r
W marcu produkcja samochodów ciężarowych i dostawczych zakończyła się nieznacznie wyższym wynikiem niż rok wcześniej z liczbą 30 156 szt., co przekłada się na wzrost rok do roku o 1,7%. Wypracowany rezultat jest jednak niższy niż miesiąc wcześniej o 2 186 szt. -6,8% m/m.
Od początku roku produkcja wyniosła 95 912 pojazdów, o 22 332 szt. (+30,4%r/r) więcej niż w ciągu I kwartału 2023r. Liczba wyprodukowanych w ostatnim miesiącu pojazdów jest niższa niż w styczniu i w lutym ale biorąc pod uwagę miesiąc marzec uzyskany rezultat jest najlepszy w historii dla tego segmentu.

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:  marzec  -18,0% r/r;   styczeń-marzec: -19,6%
Produkcja autobusów w marcu br. zakończyła się wynikiem 405 szt., który jest niższy od zeszłorocznego o 89 szt (-18%r/r) ale wyższy niż lutowy o 61 szt. (+17,7% m/m)
Od początku roku wyprodukowano 1041 autobusów, o 254 szt. (-19,6%r/r) mniej niż w analogicznym okresie 2023r. Tegoroczne wyniki są znacząco niższe niż rok wcześniej ze względu na ograniczenie lub zakończenie produkcji autobusów w Polsce przez kilku producentów.

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  marzec  -11,0% r/r;   styczeń-marzec: -3,2%r/r
W marcu produkcja silników do samochodów spalinowych zakończyła się wynikiem 211 tys. szt.. Jest to mniej o 26 tys.szt. (-11% r/r) niż w tym samym miesiącu 2023r.. Wypracowany rezultat jest także niższy niż miesiąc wcześniej o 7 tys. (-3,2% m/m). Od początku roku przybyło 653 tys. silników, o 28 tys. szt więcej niż w tym samym okresie 2023r. Wśród nich 612 tys. szt. to silniki diesla natomiast 41 tys. szt. stanowią silniki benzynowe, które mają 6% udział w całej produkcji.

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>