Aktualności

PZPM - ACEA - Rejestracje sam. osobowych wg. rodzaju paliwa we wrześniu 2025

Rejestracje nowych samochodów osobowych STY-WRZ: +0.9%; udział elektrycznych bateryjnych 16.1%

Do września 2025 r. liczba rejestracji nowych samochodów w UE zwiększyła się o 0,9% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Jednocześnie wrzesień był trzecim miesiącem z rzędu ze wzrostem. Ta dynamika w ostatnim okresie wynikała w pewnym stopniu z wprowadzenia na rynek nowych modeli, a sam wrzesień odnotował silny wzrost o 10%. Udział samochodów elektrycznych z napędem akumulatorowym utrzymuje się od początku roku na stałym poziomie 16,1%, nadal poniżej progu wymaganego na tym etapie transformacji. Najpopularniejszym rodzajem napędu wśród nabywców pozostały pojazdy hybrydowe.

Więcej >>tutaj i na www.acea.auto

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce na podstawie danych GUS - WRZESIEŃ 2025

Dane GUS pokazują wyraźne różnice w trendach pomiędzy poszczególnymi segmentami rynku motoryzacyjnego.

SAMOCHODY OSOBOWE (bez elektrycznych)
zmiana r/r: wrzesień –3,9% ; styczeń–wrzesień –58,0%

We wrześniu 2025 r. w Polsce wyprodukowano 9,8 tys. samochodów osobowych , co oznacza spadek o –3,9% r/r (10,2 tys. w wrześniu 2024 r.).
W okresie styczeń–wrzesień 2025 r. produkcja wyniosła 75,5 tys. szt. , czyli aż –58,0% mniej niż rok wcześniej (179,5 tys. w analogicznym okresie 2024 r.).
Segment samochodów osobowych wciąż znajduje się w bardzo trudnej sytuacji – wolumen produkcji utrzymuje się na rekordowo niskim poziomie, nienotowanym od początku XXI wieku.

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI DO NACZEP
zmiana r/r: wrzesień –4,4% ; styczeń–wrzesień –9,7%

We wrześniu 2025 r. w Polsce wyprodukowano 29,2 tys. samochodów ciężarowych i ciągników , co oznacza spadek o –4,4% r/r (30,5 tys. w wrześniu 2024 r.).
W okresie styczeń–wrzesień 2025 r. produkcja wyniosła 232,0 tys. szt. , czyli o –9,7% mniej niż rok wcześniej (256,9 tys. szt. w tym samym okresie 2024 r.).

Mimo utrzymującej się korekty, segment ciężarówek pozostaje jednym z filarów polskiego przemysłu motoryzacyjnego , utrzymując wysokie wolumeny produkcji i stabilną pozycję w strukturze eksportu branży.

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO (autobusy)
zmiana r/r: wrzesień -1,1% ; styczeń–wrzesień –0,6%

We wrześniu 2025 r. w Polsce wyprodukowano 526 pojazdów do transportu publicznego , co oznacza nieznaczny spadek o –1,1% r/r (532 szt. we wrześniu 2024 r.).
W okresie styczeń–wrzesień 2025 r. łączna produkcja wyniosła 4 596 sztuk , czyli o –0,6% mniej niż rok wcześniej (4 622 szt. w analogicznym okresie 2024 r.).

Mimo lekkiego spadku, segment autobusów utrzymuje stabilny poziom produkcji , a Polska pozostaje jednym z liderów europejskiego rynku autobusowego . Wyniki miesięczne pozostają zmienne, co odzwierciedla specyfikę zamówień realizowanych dla krajowych i zagranicznych odbiorców.

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r: wrzesień +10,4% ; styczeń–wrzesień –4,8%

We wrześniu 2025 r. w Polsce wyprodukowano 209 tys. silników spalinowych , co oznacza wzrost o –10,4% r/r .
Od stycznia do września 2025 r. łączna produkcja wyniosła 1,64 mln szt. , czyli –4,8% mniej niż rok wcześniej .

  • Silniki wysokoprężne (diesla)

Wrzesień: 200 tys. szt. (+10,4% r/r)
Styczeń–wrzesień: 1,56 mln szt. (–4,7% r/r)

  • Silniki benzynowe

Wrzesień: 9 tys. szt. (+10,6% r/r)
Styczeń–wrzesień: 82 tys. szt. (–6,1% r/r)

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

NAGRANIE z wykładu Jakuba Farysia - Prezesa PZM podczas FleetOnLine w dniu 7 października 2025

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z ostatniego wykładu Jakuba Farysia - Prezesa PZPM  podczas FleetOnLine w dniu 7 października 2025r.
LINK do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=N1rqJ05pqsA

ULGA B+R w BRANŻY AUTOMOTIVE

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie on-line pt. "Ulga B+R w branży automotive" , wspólnie z Kancelarią Staniek & Partners, które odbędzie się 16 października 2025 (czwartek) o godz. 11:00 i potrwa 1,5 godziny.

LINK do REJESTRACJI:  https://kancelariastaniekandpartners.clickmeeting.com/ulga-b-r-w-branzy-automotive/register

FLEET MANAGEMENT TRAINING

Jako Patron Jubileuszowej, 15. edycji Fleet Management Training, wspólnie z Redakcją magazynu Fleet zapraszamy Państwa na to wydarzenie.

Szkolenie odbędzie się w dniach 15-17 października w Sosnówce w Resorcie Kazalnica oraz w Hotelu Seidorf.

W gronie zacnych Prelegentów znajdzie się Jakub Faryś - Prezes PZPM.

 Więcej informacji znajdziecie Państwo tutaj: https://szkolenie.fleet.com.pl/

Wydarzenie jest  dedykowane managerom odpowiedzialnym za politykę zakupową i zarządzanie flotą samochodową w firmach. To wydarzenie, które łączy praktykę z teorią.

Program szkolenia obejmuje:

Wykłady i prelekcje niezależnych ekspertów, praktyków i uznanych specjalistów.

Debaty i seminaria oparte na case studies.

Networking , możliwość budowania relacji i współpracy biznesowej w sprzyjającej, nieformalnej atmosferze.

Jazdy testowe , które odbędą się w głównej mierze autami z napędem elektrycznym.

Integrację , m.in. grzybobranie w wolnym czasie, pozwalające odetchnąć w górskiej scenerii.

ZAPRASZAMY!!!

MOVE International Mobility Congress

Z przyjemnością pragniemy poinformować, że PZPM po raz kolejny objął Patronatem Merytorycznym MOVE International Mobility Congress , który odbędzie się w Poznaniu 14 października br.
Jest to jedno z najważniejszych wydarzeń branżowych w Polsce poświęcone przyszłości motoryzacji. Kongres każdego roku gromadzi międzynarodowe grono kilkuset ekspertów i praktyków z sektora e-mobility, kształtujących rozwój zeroemisyjnego i innowacyjnego transportu. Uczestnikami wydarzenia są przedstawiciele administracji publicznej, organizacji branżowych, sektora motoryzacyjnego, paliwowego i energetycznego oraz reprezentanci świata nauki.

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce na podstawie danych GUS - SIERPIEŃ 2025

Dane GUS pokazują wyraźne różnice w trendach pomiędzy poszczególnymi segmentami rynku motoryzacyjnego.

Produkcja pojazdów w Polsce – wyniki za sierpień 2025 oraz okres styczeń–sierpień 2025 roku

SAMOCHODY OSOBOWE (bez elektrycznych)
zmiana r/r:  sierpień  -33,7 % ; styczeń -  sierpień  - 61,3%

  • Sierpień 2025 : wyprodukowano jedynie 5,5 tys. szt. , co oznacza spadek o –33,7% r/r (8,3 tys. w sierpniu 2024; 19,5 tys. w sierpniu 2023).
  • Styczeń–sierpień 2025 : produkcja wyniosła 65,7 tys. szt. , czyli aż –61,3% r/r w porównaniu z 2024 r. (169,6 tys. szt.) i blisko –80% względem 2023 r. (310,4 tys. szt.).

Segment osobowy pozostaje w bardzo trudnej sytuacji – produkcja spadła do poziomów niewidzianych od dwóch dekad.

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r:  sierpień  -11,8% r/r;   styczeń- sierpień: - 9,7%

  • Sierpień 2025 : wyprodukowano 19,8 tys. szt. , co oznacza spadek o –11,8% r/r (22,5 tys. w sierpniu 2024).
  • Styczeń–sierpień 2025 : łączna produkcja wyniosła 202,8 tys. szt. , czyli o –9,7% r/r mniej niż rok wcześniej (224,5 tys. szt.).
    Mimo korekty, segment ciężarówek utrzymuje się na wysokim poziomie i pozostaje filarem polskiego przemysłu motoryzacyjnego

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:  lipiec  + 90,2% r/r;   styczeń- lipiec: -2,0%

  • Sierpień 2025 : wyprodukowano 399 szt. , co oznacza wzrost o +15,7% r/r (345 szt. w sierpniu 2024).
  • Styczeń–sierpień 2025 : wyprodukowano 4 070 szt. , co oznacza praktycznie stabilny wynik –0,5% r/r wobec 2024 r. (4 090 szt.).

 Polska nadal pozostaje jednym z liderów europejskiej produkcji autobusów, choć wyniki miesięczne są zmienne z uwagi na specyfikę rynku.

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  sierpień -2,8%  ;   styczeń- lipiec: - 6,7%

Według danych GUS , w lipcu 2025 r. w Polsce wyprodukowano 137 tys. silników spalinowych do pojazdów mechanicznych , co oznacza spadek o 2,8% r/r

Od stycznia do sierpnia 2025 r. łączna produkcja wyniosła 1,4 mln jednostek , czyli o 6,7% mniej niż rok wcześniej .

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

Webinar PZPM i EY - Odzyskanie Podatku Akcyzowego od Rabatów Potransakcyjnych

Wspólnie z EY zapraszamy na webinar pt. "Odzyskanie podatku akcyzowego od rabatów potransakcyjnych" który odbędzie się w dniu 16.09.2025r. o godz.10:00.

WEBINAR JEST DEDYKOWANY FIRMOM CZŁONKOWSKIM POLSKIEGO ZWIĄZKU PRZEMYSŁU MOTORYZACYJNEGO

W ostatnich dniach doszło do istotnej zmiany w praktyce Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) oraz fiskusa w zakresie rozliczeń akcyzy od samochodów osobowych.
Zgodnie z najnowszym podejściem, po otrzymaniu rabatu czy upustu posprzedażowego (potransakcyjnego), możliwe jest ubieganie się o zwrot nadpłaty podatku akcyzowego (który początkowo uiszczany był według wartości pojazdu sprzed rabatu/upustu). Poprzednio, zarówno sądy jak i organy podatkowe odmawiały wspomnianego zwrotu co odzwierciedlały liczne sprawy przed sądami administracyjnymi dotyczące tej kwestii.

Powyższa zmiana podejścia generuje możliwość ubiegania się o zwrot nadpłaty akcyzy przez podmioty dokonujące zakupu w tym nabycia wewnątrzwspólnotowego i importu samochodów osobowych na terytorium Polski.

Poruszane zagadnienia:

  • Na czym dokładnie polega zmiana podejścia Naczelnego Sądu Administracyjnego i organów podatkowych?
  • Kto i w jakich okolicznościach może ubiegać się o nadpłatę podatku akcyzowego?
  • Jak wyliczyć kwotę nadpłaty?
  • Jakie praktyczne wyzwania niesie ze sobą proces uzyskiwania nadpłaty w omawianych okolicznościach?

Webinar poprowadzą eksperci EY: Mateusz Śliwiński – Manager w Zespole podatku akcyzowego EY oraz Piotr Ałaszewski – Senior w Zespole podatku akcyzowego EY. Webinar odbędzie się za pośrednictwem platformy Teams.