Aktualności

PZPM/ACEM - Rejestracje motocykli i motorowerów na kluczowych rynkach europejskich w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2025 roku

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2025 r. liczba nowych rejestracji motocykli na pięciu największych rynkach europejskich (tj. we Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii) wyniosła 823 786 sztuk. Stanowi to spadek o około 7,2% w porównaniu z tym samym okresem w 2024 r. (887 451 sztuk). Liczba rejestracji motocykli zwiększyła się w Hiszpanii (183 014 sztuk, +11,1% rok do roku), podczas gdy na innych rynkach wyniki pozostają ujemne w bieżącym roku: we Włoszech (282 407 sztuk, -1,1%), Wielkiej Brytanii (73 343 sztuki, -4%), Francji (144 888 sztuk, -12,4%) i Niemczech (140 134 sztuki, -24,4%).

Rejestracje motorowerów osiągnęły łączną liczbę 110 641 sztuk na sześciu europejskich rynkach motorowerów monitorowanych przez ACEM (tj. w Belgii, Francji, Niemczech, Włoszech, Holandii i Hiszpanii). Liczba ta oznacza spadek o 16,4% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku (132 303 sztuki). Niemcy pozostają jedynym rynkiem wykazującym niewielki wzrost (12 772 sztuki, 1,3%), podczas gdy spadek jest zjawiskiem powszechnym we wszystkich innych monitorowanych krajach: Hiszpania (9 494 sztuki, -3,4%), Belgia (20 123 sztuki, -10,1%), Holandia (19 386 sztuk, -19,1%), Francja (37 874 sztuki, -21,8%) i Włochy (10 992 sztuki, -27,3%) .

 

W Polsce od początku 2025 roku zarejestrowano w Polsce 48 789 nowych jednośladów, czyli o 9,8% więcej niż przed rokiem (+4 350 sztuki). Na ten wynik złożyło się 36 208 nowych motocykli, czyli o 10,3% więcej niż w najlepszym do tej pory roku 2024 (+3 391 szt.) oraz 12 581 szt. motorowerów, o 12,3% więcej niż w 2024 r.

Więcej >>tutaj i na www.acem

PZPM - ACEA - Rejestracje pojazdów użytkowych w III kw. 2025

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych w ciągu trzech kwartałów 2025 r: dostawcze do 3,5t: -8,2%; ciężarowe powyżej 3.5t: -9,8%;  autobusy: +3,6 %.

Pierwsze dziewięć miesięcy 2025 r. nadal stanowiło  wyzwanie dla rynku pojazdów użytkowych w UE, charakteryzującego się znacznym spadkiem rejestracji na kluczowych rynkach w już i tak trudnej sytuacji gospodarczej. Wyjątek stanowił segment autobusów, który odnotował wzrost. Chociaż udział pojazdów elektrycznych zwiększył się, tempo wzrostu  nadal nie jest wystarczająco szybkie, ponieważ popyt rynkowy jest wciąż ograniczony przez niemal całkowity brak kluczowych warunków sprzyjających rozwojowi.

Więcej >>tutaj i na www.acea.auto

PZPM - ACEA - Rejestracje sam. osobowych wg. rodzaju paliwa we wrześniu 2025

Rejestracje nowych samochodów osobowych STY-WRZ: +0.9%; udział elektrycznych bateryjnych 16.1%

Do września 2025 r. liczba rejestracji nowych samochodów w UE zwiększyła się o 0,9% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Jednocześnie wrzesień był trzecim miesiącem z rzędu ze wzrostem. Ta dynamika w ostatnim okresie wynikała w pewnym stopniu z wprowadzenia na rynek nowych modeli, a sam wrzesień odnotował silny wzrost o 10%. Udział samochodów elektrycznych z napędem akumulatorowym utrzymuje się od początku roku na stałym poziomie 16,1%, nadal poniżej progu wymaganego na tym etapie transformacji. Najpopularniejszym rodzajem napędu wśród nabywców pozostały pojazdy hybrydowe.

Więcej >>tutaj i na www.acea.auto

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce na podstawie danych GUS - WRZESIEŃ 2025

Dane GUS pokazują wyraźne różnice w trendach pomiędzy poszczególnymi segmentami rynku motoryzacyjnego.

SAMOCHODY OSOBOWE (bez elektrycznych)
zmiana r/r: wrzesień –3,9% ; styczeń–wrzesień –58,0%

We wrześniu 2025 r. w Polsce wyprodukowano 9,8 tys. samochodów osobowych , co oznacza spadek o –3,9% r/r (10,2 tys. w wrześniu 2024 r.).
W okresie styczeń–wrzesień 2025 r. produkcja wyniosła 75,5 tys. szt. , czyli aż –58,0% mniej niż rok wcześniej (179,5 tys. w analogicznym okresie 2024 r.).
Segment samochodów osobowych wciąż znajduje się w bardzo trudnej sytuacji – wolumen produkcji utrzymuje się na rekordowo niskim poziomie, nienotowanym od początku XXI wieku.

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI DO NACZEP
zmiana r/r: wrzesień –4,4% ; styczeń–wrzesień –9,7%

We wrześniu 2025 r. w Polsce wyprodukowano 29,2 tys. samochodów ciężarowych i ciągników , co oznacza spadek o –4,4% r/r (30,5 tys. w wrześniu 2024 r.).
W okresie styczeń–wrzesień 2025 r. produkcja wyniosła 232,0 tys. szt. , czyli o –9,7% mniej niż rok wcześniej (256,9 tys. szt. w tym samym okresie 2024 r.).

Mimo utrzymującej się korekty, segment ciężarówek pozostaje jednym z filarów polskiego przemysłu motoryzacyjnego , utrzymując wysokie wolumeny produkcji i stabilną pozycję w strukturze eksportu branży.

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO (autobusy)
zmiana r/r: wrzesień -1,1% ; styczeń–wrzesień –0,6%

We wrześniu 2025 r. w Polsce wyprodukowano 526 pojazdów do transportu publicznego , co oznacza nieznaczny spadek o –1,1% r/r (532 szt. we wrześniu 2024 r.).
W okresie styczeń–wrzesień 2025 r. łączna produkcja wyniosła 4 596 sztuk , czyli o –0,6% mniej niż rok wcześniej (4 622 szt. w analogicznym okresie 2024 r.).

Mimo lekkiego spadku, segment autobusów utrzymuje stabilny poziom produkcji , a Polska pozostaje jednym z liderów europejskiego rynku autobusowego . Wyniki miesięczne pozostają zmienne, co odzwierciedla specyfikę zamówień realizowanych dla krajowych i zagranicznych odbiorców.

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r: wrzesień +10,4% ; styczeń–wrzesień –4,8%

We wrześniu 2025 r. w Polsce wyprodukowano 209 tys. silników spalinowych , co oznacza wzrost o –10,4% r/r .
Od stycznia do września 2025 r. łączna produkcja wyniosła 1,64 mln szt. , czyli –4,8% mniej niż rok wcześniej .

  • Silniki wysokoprężne (diesla)

Wrzesień: 200 tys. szt. (+10,4% r/r)
Styczeń–wrzesień: 1,56 mln szt. (–4,7% r/r)

  • Silniki benzynowe

Wrzesień: 9 tys. szt. (+10,6% r/r)
Styczeń–wrzesień: 82 tys. szt. (–6,1% r/r)

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

NAGRANIE z wykładu Jakuba Farysia - Prezesa PZM podczas FleetOnLine w dniu 7 października 2025

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z ostatniego wykładu Jakuba Farysia - Prezesa PZPM  podczas FleetOnLine w dniu 7 października 2025r.
LINK do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=N1rqJ05pqsA

ULGA B+R w BRANŻY AUTOMOTIVE

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie on-line pt. "Ulga B+R w branży automotive" , wspólnie z Kancelarią Staniek & Partners, które odbędzie się 16 października 2025 (czwartek) o godz. 11:00 i potrwa 1,5 godziny.

LINK do REJESTRACJI:  https://kancelariastaniekandpartners.clickmeeting.com/ulga-b-r-w-branzy-automotive/register

FLEET MANAGEMENT TRAINING

Jako Patron Jubileuszowej, 15. edycji Fleet Management Training, wspólnie z Redakcją magazynu Fleet zapraszamy Państwa na to wydarzenie.

Szkolenie odbędzie się w dniach 15-17 października w Sosnówce w Resorcie Kazalnica oraz w Hotelu Seidorf.

W gronie zacnych Prelegentów znajdzie się Jakub Faryś - Prezes PZPM.

 Więcej informacji znajdziecie Państwo tutaj: https://szkolenie.fleet.com.pl/

Wydarzenie jest  dedykowane managerom odpowiedzialnym za politykę zakupową i zarządzanie flotą samochodową w firmach. To wydarzenie, które łączy praktykę z teorią.

Program szkolenia obejmuje:

Wykłady i prelekcje niezależnych ekspertów, praktyków i uznanych specjalistów.

Debaty i seminaria oparte na case studies.

Networking , możliwość budowania relacji i współpracy biznesowej w sprzyjającej, nieformalnej atmosferze.

Jazdy testowe , które odbędą się w głównej mierze autami z napędem elektrycznym.

Integrację , m.in. grzybobranie w wolnym czasie, pozwalające odetchnąć w górskiej scenerii.

ZAPRASZAMY!!!

MOVE International Mobility Congress

Z przyjemnością pragniemy poinformować, że PZPM po raz kolejny objął Patronatem Merytorycznym MOVE International Mobility Congress , który odbędzie się w Poznaniu 14 października br.
Jest to jedno z najważniejszych wydarzeń branżowych w Polsce poświęcone przyszłości motoryzacji. Kongres każdego roku gromadzi międzynarodowe grono kilkuset ekspertów i praktyków z sektora e-mobility, kształtujących rozwój zeroemisyjnego i innowacyjnego transportu. Uczestnikami wydarzenia są przedstawiciele administracji publicznej, organizacji branżowych, sektora motoryzacyjnego, paliwowego i energetycznego oraz reprezentanci świata nauki.