Czerwiec 2025
Prezentujemy przygotowany przez ACEA raport na temat rejestracji nowych samochodów osobowych w UE z uwzględnieniem rodzajów paliwa
Rejestracje nowych samochodów osobowych: pierwsza połowa 2025 -1,9%r/r; udział elektrycznych bateryjnych 15,6%
W pierwszej połowie 2025 r. (H1 2025) liczba rejestracji nowych samochodów w UE obniżyła się o 1,9% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Przy silnym spadku o 7,3% rok do roku w czerwcu, świadczącym również o trudnej sytuacji globalnej dla producentów samochodów. Udział w rynku samochodów akumulatorowo-elektrycznych w pierwszej połowie 2025 r. wyniósł 15,6%, co wciąż jest dalekie od celu, jaki powinien zostać osiągnięty na tym etapie transformacji. Modele hybrydowo-elektryczne nadal zwiększają swoją popularność, utrzymując pozycję najpopularniejszego typu napędu wśród nabywców.
REJESTRACJE WEDŁUG RODZAJÓW NAPĘDU
Do czerwca 2025 r. samochody akumulatorowo-elektryczne obejmowały 15,6% udział w rynku UE, co oznacza wzrost w porównaniu z niskim poziomem bazowym wynoszącym 12,5% w pierwszej połowie 2024 roku. Rejestracje samochodów hybrydowo-elektrycznych nadal rosną, zdobywając 34,8% rynku i pozostając preferowanym wyborem wśród konsumentów w UE. Tymczasem łączny udział w rynku samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi skurczył się do 37,8% z 48,2% w tym samym okresie 2024 roku.
SAMOCHODY ELEKTRYCZNE I HYBRYDOWE
W pierwszej połowie 2025 r. sprzedaż nowych samochodów elektrycznych na baterie sięgnęła 869 271 sztuk, przy 15,6% udziale w rynku UE. Trzy z czterech największych rynków w UE, odpowiadających za ponad 60% rejestracji samochodów elektrycznych na baterie, odnotowały wzrosty: Niemcy (+35,1%), Belgia (+19,5%) i Holandia (+6,1%). W przeciwieństwie do Francji, która doświadczyła spadku o 6,4%.
Dane za pierwsze półrocze 2025 r. pokazały również, że nowe rejestracje samochodów hybrydowo-elektrycznych w UE zwiększyły się, osiągając liczbę 1 942 762 sztuk, napędzane wzrostem w czterech kluczowych krajach: Francji (+34,1%), Hiszpanii (+32,8%), Włoszech (+10%) i Niemczech (+9,9%). Samochody hybrydowo-elektryczne odpowiadają obecnie za 34,8% całkowitego udziału w rynku UE.
Rejestracje samochodów elektrycznych typu plug-in-hybrid w pierwszej połowie 2025 r. zamknęły się liczbą 469 410 sztuk. Przyczyniły się do tego wzrosty wolumenu na głównych rynkach, takich jak Niemcy (+55,1%) i Hiszpania (+82,5%), ale także Włochy (+56,3%). W rezultacie samochody elektryczne typu plug-in-hybrid zajmują obecnie 8,4% wszystkich rejestracji samochodów w UE, wobec 6,9% na koniec czerwca 2024 roku.
Co więcej, zmiana rok do roku w czerwcu 2025 r. wykazała wzrost o zaledwie 7,8% w przypadku samochodów elektrycznych na baterie i 6,1% w przypadku hybryd elektrycznych, podczas gdy hybrydy plug-in odnotowały silny wzrost o 41,6% czwarty miesiąc z rzędu.
SAMOCHODY Z SILNIKAMI BENZYNOWYMI I DIESLA
Do końca czerwca 2025 r. liczba rejestracji samochodów benzynowych obniżyła się o 21,2%, przy czym spadki odnotowano na wszystkich głównych rynkach. Największy kryzys wystąpił we Francji, gdzie liczba rejestracji zmniejszyła się o 33,7%, następnie w Niemczech (-27,8%), we Włoszech (-17,2%) i w Hiszpanii (-13,4%).
Przy 1 585 357 nowych samochodach zarejestrowanych do tej pory, udział benzyny w rynku obniżył się do 28,4% z 35,4%. Podobnie rynek samochodów z silnikiem Diesla skurczył się o 28,1%, co przełożyło się na 9,4% udział pojazdów z silnikiem Diesla na koniec czerwca 2025 r.. Ponadto w ujęciu rocznym w czerwcu 2025 r. odnotowano spadek o 25,4% dla benzyny i 34,1% dla oleju napędowego.
źródło: acea.auto