POJAZDY UŻYTKOWE

Więcej informacji w raportach poniżej:

Metoda sortowania:

2024

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych w 2024 r: dostawcze do 3,5t: +8,3%, ciężarowe powyżej 3.5t: -6,3%, autobusy: +9,2 %.

NOWE POJAZDY UŻYTKOWE

W 2024 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE, napędzana pozytywnymi wynikami na wszystkich czterech kluczowych rynkach, wzrosła o 8,3%, do poziomu 1 586 688 sztuk. Hiszpania była liderem z imponującym wzrostem o 13,7%, za nią uplasowały się Niemcy +8,4%, Francja +1,1% i Włochy +0,9%.

Z kolei liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t w UE skurczyła się w 2024 r. o 6,3%, do 327 896 sztuk. Spadek ten był głównie spowodowany 8,5% redukcją sprzedaży najcięższych samochodów ciężarowych o dmc pow 16t, częściowo złagodzony przez 5,6% wzrost rejestracji średnich samochodów ciężarowych o dmc od 3,5t do 16t. Wśród czterech głównych rynków, Niemcy (-6,9%), Francja (-2,9%) i Włochy (-0,7%) doświadczyły spadków, natomiast Hiszpania zarejestrowała znaczący 12% wzrost.

Sprzedaż nowych autobusów w UE zwiększyła się o 9,2% w 2024 r. w porównaniu z 2023 r., osiągając łącznie 35 579 sztuk. Włochy zarejestrowały znaczący dwucyfrowy wzrost o 26,7%, Hiszpania zwiększyła sprzedaż o 10,3%, a Francja o 2,2%. Z kolei w Niemczech nastąpił 2% spadek.

NOWE POJAZDY UŻYTKOWE WG. RODZAJU PALIWA

SAMOCHODY CIĘŻAROWE do 3,5 t - "dostawcze"
W 2024 roku Diesel pozostał preferowanym wyborem dla nabywców nowych samochodów ciężarowych do 3.5t. w UE. Liczba rejestracji pojazdów z tym napędem zwiększyła się o 10,5% do 1 340 003 sztuk. Wzrost ten pozwolił zwiększyć udział w rynku o 1,7 punktu procentowego do 84,5%.
Sprzedaż modeli z napędem benzynowym wzrosła o 3%, zachowując stabilny 6% udział w rynku.
Elektryczne samochody dostawcze doświadczyły znaczącego spadku o 9,1%, zmniejszając swój udział w rynku do 6,1% z 7,2% w ubiegłym roku.
Rejestracje samochodów dostawczych z napędem hybrydowo-elektrycznym obniżyły się o 4,8%, zapewniając sobie zaledwie 2% udział w rynku.

SAMOCHODY CIĘŻAROWE pow. 3,5 t - "ciężarówki"

Ciężarówki z silnikami wysokoprężnymi nadal dominowały w 2024 r., odpowiadając za 95,1% nowych rejestracji w UE, pomimo spadku o 6,2%. Rejestracje samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym obniżyły się o 4,6%, a ich udział w rynku pozostał stabilny na poziomie 2,3% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wyniki dla modeli elektrycznych różniły się w zależności od kraju: Niemcy (+57,4%), Włochy (+115,2%) i Szwecja (+59,6%) odnotowały silne wzrosty, ale nie wystarczyło to, by zrównoważyć poważne spadki we Francji (-57,4%) i Holandii (-42,3%).

AUTOBUSY pow. 3,5 t.
Liczba rejestracji nowych autobusów elektrycznych w UE zwiększyła się o 26,8% w 2024 r., a ich udział w rynku podniósł się z 15,9% do 18,5%. Włochy stały się głównym rynkiem pod względem wolumenu, z imponującym wzrostem o 161,7%, podczas gdy Hiszpania zwiększyła sprzedaż o 17,5%, stając się czwartym co do wielkości rynkiem dla tego typu pojazdów. Rynek niemiecki również wykazał się odpornością, rosnąc o 4,9 proc, podczas gdy rynek francuski stracił 11,4%. Sprzedaż autobusów hybrydowo-elektrycznych zmniejszyła się o 16,1%, osiągając udział na poziomie 9,8%. Rejestracje autobusów z silnikiem Diesla odnotowały wzrost o 11,1%, zwiększając swój udział w rynku o 1% w porównaniu z 2023 rokiem, do 63,1%.

Dane dla Polski dostarczył Dział Analiz i Statystyki PZPM.
Raport dostępny będzie wkrótce na stronie internetowej acea.auto oraz pzpm.org.pl

Czytaj więcej »

Q1-Q3 2024

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych: samochody dostawcze +8,5%, ciężarówki -7,5%, autobusy +16% w pierwszych trzech kwartałach 2024 r.

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2024 r . sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE, napędzana pozytywnymi wynikami na wszystkich czterech kluczowych rynkach, zwiększyła się o 8,5% do 1 170 310 sztuk. Hiszpania była liderem z imponującym wzrostem o 16,7%, za nią uplasowały się Niemcy (8,2%), Włochy (7,3%) i Francja (5,8%).

Z kolei rejestracje nowych ciężkich pojazdów ciężarowych w UE odnotowały spadek o 7,5%, zamykając się liczbą 249 708 sztuk w okresie od stycznia do września br. Spadek ten wynikał z 9,5% spadku sprzedaży ciężkich samochodów ciężarowych (powyżej 16t), przy czym rejestracje średnich aut (od 3,5t do 16t) ciężarowych wzrosły o 3%. Mimo że Hiszpania i Włochy pozostały na plusie ze wzrostami odpowiednio o 12% i 2,1%, nie zrównoważyło to spadków w Niemczech (-7%) i we Francji (-4,3%).

Sprzedaż autobusów wzrosła o 16% w porównaniu z trzema pierwszymi kwartałami 2023 r., do 27 400 sztuk. Wszystkie główne rynki odnotowały wzrosty, szczególnie Hiszpania (+21,8%) i Włochy (+21%).

NOWE SAMOCHODY DOSTAWCZE do 3,5 t - "dostawcze"

W pierwszych trzech kwartałach 2024 r. olej napędowy pozostał preferowanym wyborem nabywców nowych samochodów dostawczych w UE. Sprzedaż zwiększyła się o 10,6% do 989 975 sztuk, utrzymując stabilny 84,6% udział w rynku. Wzrost liczby modeli benzynowych (+7,5%) stabilizuje się, odpowiadając za 6,1% udział w rynku. Elektryczne samochody dostawcze gwałtownie spadły o 12,8%, z 5,7% udziałem w rynku wobec 7,1% w ubiegłym roku. Sprzedaż samochodów dostawczych z napędem hybrydowo-elektrycznym zmniejszyła się o 4,3% do 2% rynku.

CIĘŻAROWE POWYŻEJ 3,5 t (bez autobusów) - "ciężarówki"

Ciężarówki z silnikiem Diesla nadal dominowały w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 r., stanowiąc 95,3% nowych rejestracji w UE, pomimo spadku o 7,3% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Liczba rejestracji elektrycznych ciężarówek spadła o 6,6%, przy czym ich udział w rynku pozostał na poziomie ubiegłego roku i wyniósł 2,2%.
Wyniki modeli elektrycznych w różnych krajach były zróżnicowane: mimo, że rynki niemiecki (+56,8%) i duński (+22,3%) wzrosły, to nie były one w stanie zniwelować spadków we Francji (-58,4%) i Holandii (-52,7%).

NOWE AUTOBUSY i AUTOKARY POWYŻEJ 3,5 t.
Liczba rejestracji nowych autobusów elektrycznych w UE zwiększyła się o 28,7% od stycznia do września 2024 r., a ich udział w rynku wzrósł z 14,3% do 15,9%. Niemcy stały się największym rynkiem pod względem wolumenu i zyskały 11,4%, podczas gdy Włochy poszybowały w górę o 72,9%, stając się trzecim co do wielkości rynkiem dla tego typu pojazdów. Z drugiej strony, rynek francuski skurczył się o 10,8% z 514 zarejestrowanymi pojazdami.
Sprzedaż autobusów hybrydowo-elektrycznych obniżyła się o 13,2%, a ich udział wynosi obecnie 9,5%.
Rejestracje autobusów z silnikiem Diesla wzrosły o 19,4%, zwiększając swój udział w rynku do 66,6%, o 1,9% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

Dane dla Polski dostarczył Dział Analiz i Statystyki PZPM.
Raport dostępny będzie wkrótce na stronie internetowej ACEA.auto oraz PZPM.org.pl

Czytaj więcej »

H1 2024

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych: samochody dostawcze +15%, ciężarówki +3%, autobusy +28,6% w pierwszej połowie 2024 r.

NOWE POJAZDY UŻYTKOWE

W pierwszej połowie 2024 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE zwiększyła się o 15%, do 840 409 sztuk, napędzana dwucyfrowymi wzrostami na kluczowych rynkach. Na czele znalazły się Niemcy z imponującym wzrostem o 19,3%, za nimi Hiszpania  +18,5%, Włochy +17,8% i Francja +10,5%.
rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE cechowały się skromniejszym wzrostem o 3%, z liczbą 183 295 sztuk. Motorem wzrostu była przede wszystkim rosnąca o 18,2% sprzedaż lekkich samochodów ciężarowych, podczas gdy wyniki rejestracji ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t utrzymały się na stabilnym poziomie (+ 0,3%). Hiszpania i Włochy były liderami z dwucyfrowymi wzrostami o odpowiednio 21,7% i 10,5%, podczas gdy Niemcy (+8,1%) i Francja (+5,5%) wykazały bardziej umiarkowane zwyżki.

Początek roku był bardzo udany dla sprzedaży autobusów, a liczba nowych rejestracji w UE przyspieszyła o 28,6% w porównaniu z pierwszą połową 2023 r., osiągając łącznie 20 370 sztuk. Wszystkie główne rynki odnotowały wzrosty, w szczególności Włochy (+44,6%), Hiszpania (+24,2%) i Niemcy (+17,8%)

NOWE SAMOCHODY DOSTAWCZE do 3,5 t - "dostawcze"
W pierwszej połowie 2024 r. olej napędowy pozostał preferowanym wyborem w sprzedaży nowych samochodów dostawczych w UE. Sprzedaż zwiększyła się o 16,2% do 708 624 sztuk, zachowując stabilny 84,3% udział w rynku. Modele benzynowe zanotowały znaczący wzrost o 15,3%, odpowiadając za 6% udziału w rynku. Rejestracje samochodów dostawczych z napędem elektrycznym zmniejszyły się o 3,7%, z  5,8% udziałem w rynku, wobec 6,9% w roku ubiegłym. Sprzedaż samochodów dostawczych z napędem hybrydowo-elektrycznym nabrała tempa, wykazując wzrost o 8,3%, przy zaledwie 2,1% udziale w rynku.

 

CIĘŻAROWE POWYŻEJ 3,5 t do 16 t (bez autobusów) - "ciężarówki"

W pierwszej połowie 2024 r. nadal dominowały ciężarówki z silnikiem Diesla, stanowiąc 95,7% nowych rejestracji w UE, co przekłada się na wzrost o 2,6% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Sprzedaż elektrycznych ciężarówek urosła o 51,6%, zwiększając swój udział w rynku do prawie 1,9%, wobec 1,3% w ubiegłym roku. Na czele tej ekspansji znalazły się Niemcy, które wypracowały 113,9% wzrost, obejmując 53% łącznej sprzedaży elektrycznych samochodów ciężarowych w UE.

NOWE AUTOBUSY i AUTOKARY POWYŻEJ 3,5 t.
W pierwszej połowie 2024 r. liczba rejestracji nowych autobusów elektrycznych w UE zwiększyła się o 45,4%, a ich udział w rynku wzrósł z 13,7% do 15,5%. Niemcy, drugi co do wielkości rynek pod względem wolumenu, poprawiły swój wynik o 25,2%, tymczasem Hiszpania urosła o 21,6%, co czyni ją trzecim co do wielkości rynkiem autobusów ładowanych elektrycznie. Jednak we Francji, największym pod tym względem rynku, sprzedaż obniżyła się o 16,4%. Rejestracje autobusów hybrydowo-elektrycznych skurczyły się o 7,5%, odpowiadając obecnie za 9,3% rynku. Sprzedaż autobusów z silnikiem Diesla poszybowała w górę o 35,3%, zwiększając swój udział w rynku z 65,1% do 68,5%

Czytaj więcej »

Q1 2024

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych: dostawcze do 3,5t: +12,6%, ciężarowe powyżej 3.5t: 4%, autobusy: +23,3 % w pierwszym kwartale 2024 r.

NOWE POJAZDY UŻYTKOWE
W pierwszym kwartale 2024 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE zwiększyła się o 12,6%, osiągając prawie 400 000 sztuk dzięki dobrym wynikom na kluczowych rynkach. Liderem były Włochy z imponującym 19,4% wzrostem, dalej Niemcy +12,7%, Hiszpania +10,9% i Francja +8,7%.Z kolei liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych w UE zmniejszyła się o 4% do 85 296 sztuk. Wynikało to głównie ze spadku sprzedaży ciężkich samochodów ciężarowych o 5,4%, przy jednoczesnym wzroście sprzedaży średnich samochodów ciężarowych o 5%. Niemcy i Francja odnotowały niewielkie spadki, odpowiednio o 2,2% i 0,3%. Hiszpania i Włochy przeciwstawiły się temu trendowi, osiągając solidne wzrosty, odpowiednio o 15,7% i 6,6%.
Pozytywny początek roku miał również miejsce w sprzedaży autobusów, a liczba nowych rejestracji w UE przyspieszyła o 23,3% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 roku osiągając łącznie 9 624 sztuki. Podczas gdy we Francji liczba sprzedanych pojazdów obniżyła się o 16,8%, trzy główne rynki odnotowały znaczące wzrosty. Niemcy (+20%), Włochy (+18,3%) i Hiszpania (+7.6%)

NOWE POJAZDY UŻYTKOWE WG. RODZAJU PALIWA

NOWE SAMOCHODY DOSTAWCZE do 3,5 t - "dostawcze"
Diesel był preferowanym wyborem dla nowych samochodów dostawczych w UE w pierwszym kwartale 2024 roku. Sprzedaż zwiększyła się o 12,2% do 336 698 sztuk, zapewniając sobie stabilny 84,2% udział w rynku (niewielki spadek z 84,5% w pierwszym kwartale 2023 r.). Sprzedaż modeli benzynowych zwiększyła się o 18,8%, co zapewniło im udział na poziomie 6,1%. Samochody dostawcze ładowane elektrycznie odnotowały skromniejszy wzrost o 4,2%, zdobywając 5,8% udział w rynku, co oznacza niewielki spadek wobec 6,2% w ubiegłym roku. Sprzedaż hybrydowych samochodów dostawczych stopniowo nabiera tempa, odnotowując wzrost o 12,6%, przy zaledwie 2,2% udziale w rynku.
CIĘŻAROWE POWYŻEJ 3,5 t do 16 t (bez autobusów) - "ciężarówki"
Diesel utrzymał swoją dominację na rynku samochodów ciężarowych w pierwszym kwartale 2024 roku. Samochody ciężarowe z silnikami wysokoprężnymi stanowiły 95,5% nowych rejestracji w UE, pomimo spadku o 4,5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Elektrycznie ładowane ciężarówki zyskały 29,5%, zapewniając sobie prawie 2% udział w rynku, wobec 1,4% w ubiegłym roku. Niemcy przewodziły tej ekspansji osiągając wzrost o 173,7%, co przyczyniło się do 56% całkowitej sprzedaży elektrycznie ładowanych ciężarówek w UE.

NOWE AUTOBUSY i AUTOKARY POWYŻEJ 3,5 t.
Liczba rejestracji nowych autobusów elektrycznych w UE zwiększyła się o 10,3% w pierwszym kwartale 2024 roku.
Jednak ich udział w rynku nieznacznie obniżył się z ubiegłorocznych 13,7% do 12,3%. Niemcy, największy rynek pod względem wolumenu, odnotowały wzrost o 20,7%.
Rynek rumuński zwiększył się o 149,2%, co czyni go drugim co do wielkości rynkiem autobusów elektrycznych. Francja, dotychczas największy rynek, doświadczyła spadku sprzedaży autobusów ładowanych elektrycznie o ponad połowę (66,4%). Z kolei sprzedaż autobusów hybrydowo-elektrycznych minimalnie zmniejszyła się o 1,9% obejmując 10,9% rynku. Rejestracje autobusów z silnikiem Diesla wzrosły o 38,8% i obecnie zajmują 70,7% udziału w rynku, wobec 62,8% w roku poprzednim.

Czytaj więcej »