2024
Rejestracje nowych pojazdów użytkowych w 2024 r: dostawcze do 3,5t: +8,3%, ciężarowe powyżej 3.5t: -6,3%, autobusy: +9,2 %.
NOWE POJAZDY UŻYTKOWE
W 2024 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE, napędzana pozytywnymi wynikami na wszystkich czterech kluczowych rynkach, wzrosła o 8,3%, do poziomu 1 586 688 sztuk. Hiszpania była liderem z imponującym wzrostem o 13,7%, za nią uplasowały się Niemcy +8,4%, Francja +1,1% i Włochy +0,9%.
Z kolei liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t w UE skurczyła się w 2024 r. o 6,3%, do 327 896 sztuk. Spadek ten był głównie spowodowany 8,5% redukcją sprzedaży najcięższych samochodów ciężarowych o dmc pow 16t, częściowo złagodzony przez 5,6% wzrost rejestracji średnich samochodów ciężarowych o dmc od 3,5t do 16t. Wśród czterech głównych rynków, Niemcy (-6,9%), Francja (-2,9%) i Włochy (-0,7%) doświadczyły spadków, natomiast Hiszpania zarejestrowała znaczący 12% wzrost.
Sprzedaż nowych autobusów w UE zwiększyła się o 9,2% w 2024 r. w porównaniu z 2023 r., osiągając łącznie 35 579 sztuk. Włochy zarejestrowały znaczący dwucyfrowy wzrost o 26,7%, Hiszpania zwiększyła sprzedaż o 10,3%, a Francja o 2,2%. Z kolei w Niemczech nastąpił 2% spadek.
NOWE POJAZDY UŻYTKOWE WG. RODZAJU PALIWA
SAMOCHODY CIĘŻAROWE do 3,5 t - "dostawcze"
W 2024 roku Diesel pozostał preferowanym wyborem dla nabywców nowych samochodów ciężarowych do 3.5t. w UE. Liczba rejestracji pojazdów z tym napędem zwiększyła się o 10,5% do 1 340 003 sztuk. Wzrost ten pozwolił zwiększyć udział w rynku o 1,7 punktu procentowego do 84,5%.
Sprzedaż modeli z napędem benzynowym wzrosła o 3%, zachowując stabilny 6% udział w rynku.
Elektryczne samochody dostawcze doświadczyły znaczącego spadku o 9,1%, zmniejszając swój udział w rynku do 6,1% z 7,2% w ubiegłym roku.
Rejestracje samochodów dostawczych z napędem hybrydowo-elektrycznym obniżyły się o 4,8%, zapewniając sobie zaledwie 2% udział w rynku.
SAMOCHODY CIĘŻAROWE pow. 3,5 t - "ciężarówki"
Ciężarówki z silnikami wysokoprężnymi nadal dominowały w 2024 r., odpowiadając za 95,1% nowych rejestracji w UE, pomimo spadku o 6,2%. Rejestracje samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym obniżyły się o 4,6%, a ich udział w rynku pozostał stabilny na poziomie 2,3% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wyniki dla modeli elektrycznych różniły się w zależności od kraju: Niemcy (+57,4%), Włochy (+115,2%) i Szwecja (+59,6%) odnotowały silne wzrosty, ale nie wystarczyło to, by zrównoważyć poważne spadki we Francji (-57,4%) i Holandii (-42,3%).
AUTOBUSY pow. 3,5 t.
Liczba rejestracji nowych autobusów elektrycznych w UE zwiększyła się o 26,8% w 2024 r., a ich udział w rynku podniósł się z 15,9% do 18,5%. Włochy stały się głównym rynkiem pod względem wolumenu, z imponującym wzrostem o 161,7%, podczas gdy Hiszpania zwiększyła sprzedaż o 17,5%, stając się czwartym co do wielkości rynkiem dla tego typu pojazdów. Rynek niemiecki również wykazał się odpornością, rosnąc o 4,9 proc, podczas gdy rynek francuski stracił 11,4%. Sprzedaż autobusów hybrydowo-elektrycznych zmniejszyła się o 16,1%, osiągając udział na poziomie 9,8%. Rejestracje autobusów z silnikiem Diesla odnotowały wzrost o 11,1%, zwiększając swój udział w rynku o 1% w porównaniu z 2023 rokiem, do 63,1%.
Dane dla Polski dostarczył Dział Analiz i Statystyki PZPM.
Raport dostępny będzie wkrótce na stronie internetowej acea.auto oraz pzpm.org.pl