Aktualności

Apel PZPM do rządu o wsparcie branży motoryzacyjnej w kwestii złagodzenia kar za brak osiągnięcia celów redukcji emisji CO2 w 2025 roku.

W 2025 roku europejscy producenci pojazdów będą musieli zmniejszyć emisje dwutlenku węgla rejestrowanej w Unii Europejskiej floty o 15 proc. jako jeden z kolejnych etapów na drodze do osiągnięcia założeń Green Deal i Fit For 55 – całkowitej redukcji emisji CO2 z samochodów osobowych i dostawczych od 2035 r.

Ustalone limity w praktyce oznaczają, że po 2025 roku co czwarty zarejestrowany samochód osobowy powinien być zero- lub niskoemisyjny. Producenci zderzają się jednak z czynnikami, które są od nich niezależne - słabym popytem na pojazdy elektryczne, niewystarczającą infrastrukturą ładowania i tankowania, niezadowalającymi zachętami do zakupu oraz pogarszającą się sytuacją gospodarczą. Przemysł motoryzacyjny poniesie ciężar realizacji unijnych celów i będzie obciążany karami sięgającymi 16 mld euro w przypadku braku ich realizacji. Należy więc spodziewać się wzrostu cen nowych aut i to niezależnie od rodzaju napędu oraz ryzyka ograniczenia mobilności społeczeństw.

Koszty produkcji w Europie są bardzo wysokie z uwagi na ceny energii, koszty pracy i wymagania regulacyjne, co zostało wskazane w „raporcie Mario Draghiego” , przygotowanego na zlecenie Komisji Europejskiej. Pomimo wniosków wypływających z raportu oraz apeli branży Komisja Europejska nie rozważa zmiany polityki europejskiej ograniczenia emisji CO2 z samochodów, co utrudni zieloną transformację, zmusi producentów z UE do ograniczania produkcji i postawi ich w przegranej pozycji w porównaniu z ich amerykańskimi i chińskimi konkurentami. Może też prowadzić do wzrostu bezrobocia, spadku napływu inwestycji zagranicznych. Jakub Faryś , prezes PZPM mówi - „ograniczenie produkcji i sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych, będzie prowadzić do likwidacji zakładów produkujących nie tylko pojazdy, ale też części i podzespoły, co będzie szczególnie groźne dla sytuacji sektora motoryzacyjnego w Polsce, kluczowego dla polskiej gospodarki.”

Komisja Europejska dysponuje mechanizmami wydawania tymczasowego odstępstwa od wymogów prawnych ze względu na nadzwyczajne okoliczności lub komplikacje, dlatego Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego zwrócił się do polskiego rządu z wnioskiem o poparcie stanowiska producentów motoryzacyjnych o przesunięcie obowiązywania kar. Prezes PZPM dodaje – „Uważamy, że pilna interwencja jest uzasadniona ze względu na znaczącą zmianę sytuacji makroekonomicznej i geopolitycznej wpływającą na branżę oraz niewystarczającą dostępność warunków sprzyjających (infrastruktura, zachęty zakupowe) niezbędnych do zwiększenia popularności pojazdów elektrycznych.”

Branża motoryzacyjna podkreśla, że złagodzenie kar nie zmieni celów dotyczących emisji CO2 ani ambicji klimatycznych UE, ale uwzględni realia rynkowe pozostające poza kontrolą producentów”.

Rejestracje chińskich samochodów osobowych_Listopad 2024r.

Rok 2024 upływa pod znakiem wzrostu rejestracji marek z Państwa Środka. Chińskie marki zwiększyły rejestracje samochodów osobowych z 97 szt. w okresie styczeń-listopad 2023 do 2 984 szt. w tym samym okresie roku 2024. Sukcesywnie zwiększają udział w rynku – jeszcze w styczniu br. stanowiły tylko 0,08% rynku ale w listopadzie br. już 1,48% rynku. Lista marek pochodzących z Chin, które pojawiły się w tym roku w rejestracjach wynosi już piętnaście. W tym samym okresie ubiegłego roku było ich jedenaście, a w latach 2021-2022 po trzy. Najdynamiczniejsze są grupy BAIC (BAIC i Foton), Chery (Omoda i Jaecoo) oraz BYD.

Analizy przygotował zespół PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Po więcej kliknij tutaj »

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - PAŹDZIERNIK 2024

Główny Urząd Statystyczny opublikował w dniu dzisiejszym dane dot. produkcji pojazdów i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce. Niektóre wartości zostały skorygowane.

Korekta miała największy wpływ na wyniki produkcyjne pojazdów do transportu publicznego, których liczba została skorygowana o ok. tysiąca szt. Po korekcie i rekordowym wyniku październikowym (932 szt.), produkcja autobusów po 10 miesiącach 2024 roku wynosi 5 554 szt. i jest wyższa rok do roku o 34%.

W październiku samochody osobowe zanotowały nieco wyższy wynik niż miesiąc wcześniej (13,2 tys.aut) ale prawie dwukrotnie niższy niż w analogicznym miesiącu ub.r.
Po 10 miesiącach produkcja samochodów osobowych wynosi ponad 193 szt. i jest niższa o 23,6% r/r.

W ostatnim miesiącu wyprodukowano 31 644 samochody ciężarowe i dostawcze. Październik jest kolejnym miesiącem z rzędu z tak wysokim wynikiem po słabszych dwóch miesiącach letnich. Zanotowany rezultat jest wyższy zarówno od wrześniowego jak i analogicznego miesiąca ub.r. odpowiednio o 14,1% i 3,6%. Po 10 miesiącach 2024r. produkcja samochodów ciężarowych i dostawczych jest wyższa o 15% rok do roku.

W październiku br. produkcja silników do pojazdów mechanicznych wyniosła 205 tys. szt., o 8,5 % więcej niż miesiąc wcześniej. W porównaniu z październikiem 2023 jest jednak nieznacznie niższa o 4,7% r/r. . Narastająco od początku roku wyprodukowano 1 930 tys. silników, z czego 95% stanowią silniki wysokoprężne a 5% benzynowe.

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

Dane cząstkowe 20 dni LISTOPADA 2024

Prezentujemy najnowsze dane dot. rejestracji pojazdów na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Po 20 dniach listopada br. wyniki rejestracji nowych samochodów osobowych, dostawczych oraz jednośladów z dwucyfrowymi wzrostami roku do roku.

Wyjątek stanowią ciężkie samochody ciężarowe, które nadal pozostają na minusie.

W dniach od 1 do 20 LISTOPADA 2024 zarejestrowano: (zmiana rok do roku)

    • samochody osobowe: 27 183   +23,3% 
    • samochody dostawcze: 2 945   +27,0%
    • samochody osobowe i dostawcze: 30 128   +23,7%
    • samochody ciężarowe powyżej 3,5t: 1 316     -25,4%
    • motocykle:   871      +20,6%
    • motorowery: 380     +11,1%

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

Pierwsze rejestracje używanych samochodów osobowych w Polsce w październiku 2024

Wg. najnowszych danych CEP w październiku 2024 import używanych samochodów osobowych do Polski (84 992 szt.) zwiększył się kolejny miesiąc z rzędu, tym razem o 17,0% r/r.

  • Od początku roku przybyło 751 025 aut, o 21,4% więcej niż w analogicznym okresie 2023r., kiedy do Polski wjechało 618 412 używanych aut osobowych.
  • Z danych CEP wynika, że Polacy sprowadzają coraz młodsze samochody. O ile jeszcze na koniec października 2023 roku samochody w wieku do 4 lat stanowiły 8% to w tym roku jest to już 10% całego importu.
  • Tendencja ta utrzymuje się od początku roku i odnosi się do wszystkich przedziałów wiekowych.
  • Biorąc pod uwagę rodzaje napędów to coraz więcej importowanych jest aut niskoemisyjnych kosztem samochodów z silnikami diesla i benzynowymi.

Aby zapoznać się z zestawieniami kliknij tutaj »

Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5t PAŹDZIERNIK 2024r.

Rejestracje 2024r : Październik (+16,5%r/r); Styczeń - Październik (+12,8%r/r)

Rejestracje października ponownie urosły w tempie dwucyfrowym (+16,5%) r/r, jednak realny wzrost jest nieco mniejszy, ze względu na większą ilość dni roboczych w porównaniu do roku poprzedniego. Rezultat rejestracji samochodów osobowych był najwyższym odnotowanym w październiku w historii notowań . Jest to drugi rekord odnotowany w tej kategorii z rzędu – wrzesień 2024 również był rekordowy. Rejestracje do klienta instytucjonalnego wciąż dominują ale rosną ponad 5 razy wolniej niż rejestracje do klienta indywidualnego. Rynek marek premium i marek popularnych rósł w podobnym tempie. Wśród aut osobowych z napędami alternatywnymi (BEV, PHEV, HEV, MHEV) najszybciej rosła sprzedaż aut hybrydowych (HEV) +16%, jedynie auta bateryjne (BEV) miały tendencję spadkową. Auta hybrydowe (HEV+MHEV) zdominowały rynek osiągając udział na poziomie 43% . Wśród marek z pierwszej dziesiątki rankingu tylko Kia zanotowała niewielki spadek, reszta wzrosty (największy trzeci Volkswagen (+50%). Wśród modeli najwyższy wzrost uzyskała Toyota Yaris, która poprawiła rejestracje o 169% w porównaniu z październikiem 2023 i która przesunęła się w rankingu o 12 pozycji na trzecie miejsce.

Po więcej kliknij tutaj »

PZPM - ACEA - REJESTRACJE SDost , SC i BUS w UE - Q1-Q3 2024

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych: samochody dostawcze +8,5%, ciężarówki -7,5%, autobusy +16% w pierwszych trzech kwartałach 2024 r.

NOWE POJAZDY UŻYTKOWE

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2024 r . sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE, napędzana pozytywnymi wynikami na wszystkich czterech kluczowych rynkach, zwiększyła się o 8,5% do 1 170 310 sztuk. Hiszpania była liderem z imponującym wzrostem o 16,7%, za nią uplasowały się Niemcy (8,2%), Włochy (7,3%) i Francja (5,8%).

Z kolei rejestracje nowych ciężkich pojazdów ciężarowych w UE odnotowały spadek o 7,5%, zamykając się liczbą 249 708 sztuk w okresie od stycznia do września br. Spadek ten wynikał z 9,5% spadku sprzedaży ciężkich samochodów ciężarowych (powyżej 16t), przy czym rejestracje średnich aut (od 3,5t do 16t) ciężarowych wzrosły o 3%. Mimo że Hiszpania i Włochy pozostały na plusie ze wzrostami odpowiednio o 12% i 2,1%, nie zrównoważyło to spadków w Niemczech (-7%) i we Francji (-4,3%).

Sprzedaż autobusów wzrosła o 16% w porównaniu z trzema pierwszymi kwartałami 2023 r., do 27 400 sztuk. Wszystkie główne rynki odnotowały wzrosty, szczególnie Hiszpania (+21,8%) i Włochy (+21%).

Po więcej kliknij tutaj  »

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - WRZESIEŃ 2024

Prezentujemy wyniki dot. PRODUKCJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH oraz SILNIKÓW DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH w POLSCE we WRZEŚNIU 2024 na podstawie danych GUS

We  wrześniu 2024r. produkcja wszystkich rodzajów pojazdów oraz silników była znacząco wyższa niż miesiąc wcześniej. W porównaniu do września ub.r. wypracowane rezultaty także przewyższały wyniki ubiegłoroczne. Wyjątek stanowi segment samochodów osobowych, który trzeci miesiąc z rzędu zanotował bardzo niski wynik.

SAMOCHODY OSOBOWE
zmiana r/r: wrzesień -63,4% r/r;   styczeń-wrzesień:  -21,3%r/r

Po bardzo słabym lipcu i sierpniu produkcja nieznacznie wzrosła jednak wypracowany rezultat 10,2 tys. szt. jest niższy o 63,4% we wrześniu ub.r.
samochody ciężarowe po okresie wakacyjnym wróciły do poprzedniego poziomu z wysokim wynikiem 30 542 szt. , który jest wyższy zarówno w stosunku do ub. miesiąca (+35,7%)  jak i analogicznego miesiąca ub.r.  (+28,6%r/r).

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r: wrzesień +28,6% r/r;   styczeń-wrzesień : +15,4%r/r

samochody ciężarowe po okresie wakacyjnym wróciły do poprzedniego poziomu z wysokim wynikiem 30 542 szt. , który jest wyższy zarówno w stosunku do ub. miesiąca (+35,7%)  jak i analogicznego miesiąca ub.r.  (+28,6%r/r).
Produkcja samochodów ciężarowych utrzymuje się na plusie od początku roku i na koniec września wzrost wynosi 15,4% r/r.

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:  wrzesień   +46,6% r/r;   styczeń-wrzesień : -6,7% r/r
produkcja autobusów zakończyła się dobrym rezultatem  532 szt., o 46,6% wyższym niż rok wcześniej i o 54,2% wyższym niż w sierpniu br.
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy br. wyprodukowanych zostało łącznie 3 460 pojazdów do transportu publicznego. Mocny wynik wrześniowy nie zniwelował strat z okresu wakacyjnego i na koniec września produkcja autobusów pozostaje na niewielkim minusie (-6,7%r/r).

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  wrzesień +28,9% r/r;   styczeń-wrzesień : -2,1%r/r
br. produkcja silników do pojazdów mechanicznych z wynikiem 189 tys. szt. była wyższa niż w ostatnich dwóch miesiącach wakacyjnych a także wyższa niż we wrześniu 2023r.
Mimo to po dziewięciu miesiącach br. jest niższa o 2,9% niż w analogicznym okresie 2023r.
Liczba silników diesla na koniec III kwartału wyniosła 1 639 szt. o 8,5% więcej niż w ub.r. natomiast produkcja silników benzynowych w omawianym okresie odnotowała spadek o 67,5%r/r.

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>