Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q3/2025

Opublikowano: 18-11-2025

Elektryfikacja europejskiej floty samochodowej dużym wyzwaniem dla polskich producentów części

Rynek motoryzacyjny w Polsce wchodzi w etap przyspieszonej zmiany związanej z elektromobilnością. Rozwój pojazdów elektrycznych wpływa na architekturę aut i komponentów, co wymusza dostosowanie całych łańcuchów dostaw oraz projektowania części i systemów dostosowanych do nowych warunków eksploatacyjnych i ergonomii pojazdów elektrycznych. Dla wielu polskich producentów części i komponentów samochodowych oznacza to konieczność modyfikacji portfela produktów oraz przebudowy dotychczasowego modelu biznesowego – wynika z raportu KPMG w Polsce i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Publikacja analizuje także sprzedaż samochodów w Polsce – w pierwszych trzech kwartałach 2025 roku zarejestrowano 428 tys. nowych aut osobowych, a liczba pojazdów z napędami alternatywnymi wzrosła do 251 tys., czyli o 19% więcej niż rok wcześniej.

W okresie od stycznia do września 2025 roku w Polsce zarejestrowano 428 tys. samochodów osobowych, czyli o 7,3% więcej w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Klienci instytucjonalni w tym okresie zarejestrowali 292 tys. pojazdów – co oznacza wzrost o 6,4% r/r. Jednocześnie utrzymuje się rosnące zainteresowanie wśród nabywców indywidualnych, którzy zarejestrowali 136 tys. nowych aut osobowych, czyli o 9,3% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W pierwszych trzech kwartałach 2025 r. rosła liczba rejestracji samochodów marek premium, których zarejestrowano 112 tys. sztuk (wzrost o 7,2% r/r). W tym samym czasie zarejestrowano 316 tys. sztuk aut marek popularnych (+7,4% r/r).

W trzech pierwszych kwartałach br. zarejestrowano o 7,3% więcej samochodów osobowych niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. To świetny wynik, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę zeszłoroczny ponad 16% wzrost, który pokazuje, że polski rynek jest najszybciej rozwijającym się rynkiem europejskim. Co ważne, wzrost ten dotyczy zarówno rejestracji do firm jak i przez klientów indywidualnych. Klienci instytucjonalni zarejestrowali o ponad 6% więcej pojazdów, a indywidualni o ponad 9%. W podobnym tempie rosną udziały w rynku rejestracji marek premium i marek popularnych, bo wzrosty przekraczają 7%. Dzięki programowi NaszEauto oraz wysiłkom producentów by sprostać nowym wymogom emisyjnym tj. obniżeniu emisji CO2 o 15%, ponad dwukrotnie zwiększyła się liczba rejestracji samochodów zeroemisyjnych i hybryd plug-in. O ponad 3% wzrosła liczba rejestracji samochodów ciężarowych, zaś naczep i przyczep o niecałe 10%. Tu jednak trzeba mieć na uwadze zeszłoroczne spadki – odpowiednio 20% i 30%, które sprawiają, że mimo tegorocznych wzrostów jesteśmy wciąż daleko od wyników z najlepszych lat. Wzrastają – o blisko 10% rejestracje motocykli i motorowerów. Bardzo dużym wyzwaniem jest natomiast utrzymanie pozycji Polski jako lidera produkcji części i podzespołów. Dziś w dobie bardzo silnej konkurencji – nie tylko ze strony USA czy Chin, ale też wewnątrzeuropejskiej, np. ceny energii w Polsce odgrywają strategiczną rolę. Wobec przyszłych inwestycji miliardów euro w naszym kraju, niezbędne jest wsparcie rządu, choćby w obszarze Pillar 2. Europejska branża motoryzacyjna stoi dziś przed wieloma wyzwaniami i trzeba zrobić wszystko, by Polska, jako jeden z ważniejszych krajów na  europejskiej mapie motoryzacyjnej w tych trudnych czasach nie tylko utrzymała produkcję i zatrudnienie, ale też by się rozwijała – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

W trzech pierwszych kwartałach br. zarejestrowano o 7,3% więcej samochodów osobowych niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. To świetny wynik, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę zeszłoroczny ponad 16% wzrost, który pokazuje, że polski rynek jest najszybciej rozwijającym się rynkiem europejskim. Co ważne, wzrost ten dotyczy zarówno rejestracji do firm jak i przez klientów indywidualnych. Klienci instytucjonalni zarejestrowali o ponad 6% więcej pojazdów, a indywidualni o ponad 9%. W podobnym tempie rosną udziały w rynku rejestracji marek premium i marek popularnych, bo wzrosty przekraczają 7%. Dzięki programowi NaszEauto oraz wysiłkom producentów by sprostać nowym wymogom emisyjnym tj. obniżeniu emisji CO2 o 15%, ponad dwukrotnie zwiększyła się liczba rejestracji samochodów zeroemisyjnych i hybryd plug-in. O ponad 3% wzrosła liczba rejestracji samochodów ciężarowych, zaś naczep i przyczep o niecałe 10%. Tu jednak trzeba mieć na uwadze zeszłoroczne spadki – odpowiednio 20% i 30%, które sprawiają, że mimo tegorocznych wzrostów jesteśmy wciąż daleko od wyników z najlepszych lat. Wzrastają – o blisko 10% rejestracje motocykli i motorowerów. Bardzo dużym wyzwaniem jest natomiast utrzymanie pozycji Polski jako lidera produkcji części i podzespołów. Dziś w dobie bardzo silnej konkurencji – nie tylko ze strony USA czy Chin, ale też wewnątrzeuropejskiej, np. ceny energii w Polsce odgrywają strategiczną rolę. Wobec przyszłych inwestycji miliardów euro w naszym kraju, niezbędne jest wsparcie rządu, choćby w obszarze Pillar 2. Europejska branża motoryzacyjna stoi dziś przed wieloma wyzwaniami i trzeba zrobić wszystko, by Polska, jako jeden z ważniejszych krajów na  europejskiej mapie motoryzacyjnej w tych trudnych czasach nie tylko utrzymała produkcję i zatrudnienie, ale też by się rozwijała – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

« Powrót