III kw. 2025

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych w ciągu trzech kwartałów 2025 r: dostawcze do 3,5t: -8,2%; ciężarowe powyżej 3.5t: -9,8%; autobusy: +3,6 %.

NOWE POJAZDY UŻYTKOWE

Pierwsze dziewięć miesięcy 2025 r. było trudne dla rynku pojazdów użytkowych w UE, charakteryzującego się znacznym spadkiem rejestracji na kluczowych rynkach w już i tak trudnej sytuacji gospodarczej. Wyjątek stanowił segment autobusów, który odnotował wzrost. Chociaż udział pojazdów elektrycznych zwiększył się, tempo wzrostu nadal nie jest wystarczająco szybkie, ponieważ popyt rynkowy jest wciąż ograniczony przez niemal całkowity brak kluczowych warunków sprzyjających rozwojowi.

Liczba nowych rejestracji samochodów dostawczych w UE obniżyła się o 8,2%, a do spadku przyczyniły się trzy największe rynki. Największy spadek odnotowano we Francji (8,3%), a następnie we Włoszech (-6,1%) i Niemczech (-6%). Z kolei w Hiszpanii miał miejsce gwałtowny wzrost rejestracji o 13,3%.

Liczba nowych rejestracji samochodów ciężarowych w UE również zmniejszyła się o 9,8%, do 225 483 sztuk. Spowolnienie to wynikało z 9-procentowego spadku rejestracji samochodów ciężkich (powyżej 16t) oraz 13,5-procentowego spadku popytu na samochody średniej wielkości (od 3,5 do 16t). Wszystkie główne rynki zmniejszyły sprzedaż, przy czym Niemcy (-17,9%) i Francja (-13,4%) odnotowały dwucyfrowe spadki.

W międzyczasie liczba rejestracji nowych autobusów w UE wzrosła o 3,6% do końca trzeciego kwartału 2025 r., osiągając łączną liczbę 28 417 sztuk. Wśród głównych rynków liderami wzrostu były Polska (+16,9%) i Niemcy (+12,8%), podczas gdy Włochy (-16,9%), Hiszpania (-11,3%) i Francja (-4,5%) nadal odnotowywały spadki.

SAMOCHODY CIĘŻAROWE do 3,5 t - "dostawcze"
W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025 r. silniki wysokoprężne pozostawały preferowanym wyborem nabywców nowych samochodów dostawczych w UE. Jednak rejestracje obniżyły się o 11,4% do 877 079 sztuk, co przełożyło się na 81,7% udział w rynku (wobec 84,6% rok wcześniej). Modele benzynowe straciły 29,8%, osiągając 4,7% udział w rynku. Samochody dostawcze z napędem elektrycznym zajmują obecnie 10,2% udziału w rynku, co stanowi wzrost z 5,7% w tym samym okresie ubiegłego roku. Rejestracje samochodów dostawczych z napędem hybrydowym przyspieszyły o 15,1%, mimo że odpowiadają one jedynie za 2,6% rynku.

 

SAMOCHODY CIĘŻAROWE pow. 3,5 t - "ciężarówki"

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2025 r. silniki wysokoprężne utrzymały pozycję lidera na rynku samochodów ciężarowych w UE, odpowiadając za 93,5% nowych rejestracji, pomimo spadku sprzedaży o 11,5%.

Ciężarówki z napędem elektrycznym zajmują obecnie 3,8% rynku, wobec 2,1% w ubiegłym roku. Głównymi motorami tego wzrostu były Holandia (+192,3%), Niemcy (+32,9%) i Francja (+27,2%), odpowiadające łącznie za dwie trzecie rynku ciężarówek z napędem elektrycznym w UE 

AUTOBUSY pow. 3,5 t.
Udział rejestracji autobusów elektrycznych w UE osiągnął 22,7% pod koniec trzeciego kwartału 2025 r. Niemcy, największy rynek pod względem wielkości, odnotowały imponujący wzrost o 108%, podczas gdy Szwecja (+684,3%) i Belgia (+389,3%) znacznie zwiększyły swój udział w segmencie rynku pojazdów elektrycznych.

Rejestracje autobusów hybrydowo-elektrycznych skurczyły się o 32,7%, zajmując 6,3% rynku. Rejestracje autobusów z silnikiem diesla zmniejszyły się nieznacznie o 0,1%, a ich udział w rynku wynosi teraz 64,2%, w porównaniu z 66,6% w tym samym okresie w zeszłym roku. 

źródło: acea.auto 

Więcej informacji w raportach poniżej:

Metoda sortowania: