Q1-Q3 2024

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych: samochody dostawcze +8,5%, ciężarówki -7,5%, autobusy +16% w pierwszych trzech kwartałach 2024 r.

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2024 r . sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE, napędzana pozytywnymi wynikami na wszystkich czterech kluczowych rynkach, zwiększyła się o 8,5% do 1 170 310 sztuk. Hiszpania była liderem z imponującym wzrostem o 16,7%, za nią uplasowały się Niemcy (8,2%), Włochy (7,3%) i Francja (5,8%).

Z kolei rejestracje nowych ciężkich pojazdów ciężarowych w UE odnotowały spadek o 7,5%, zamykając się liczbą 249 708 sztuk w okresie od stycznia do września br. Spadek ten wynikał z 9,5% spadku sprzedaży ciężkich samochodów ciężarowych (powyżej 16t), przy czym rejestracje średnich aut (od 3,5t do 16t) ciężarowych wzrosły o 3%. Mimo że Hiszpania i Włochy pozostały na plusie ze wzrostami odpowiednio o 12% i 2,1%, nie zrównoważyło to spadków w Niemczech (-7%) i we Francji (-4,3%).

Sprzedaż autobusów wzrosła o 16% w porównaniu z trzema pierwszymi kwartałami 2023 r., do 27 400 sztuk. Wszystkie główne rynki odnotowały wzrosty, szczególnie Hiszpania (+21,8%) i Włochy (+21%).

NOWE SAMOCHODY DOSTAWCZE do 3,5 t - "dostawcze"

W pierwszych trzech kwartałach 2024 r. olej napędowy pozostał preferowanym wyborem nabywców nowych samochodów dostawczych w UE. Sprzedaż zwiększyła się o 10,6% do 989 975 sztuk, utrzymując stabilny 84,6% udział w rynku. Wzrost liczby modeli benzynowych (+7,5%) stabilizuje się, odpowiadając za 6,1% udział w rynku. Elektryczne samochody dostawcze gwałtownie spadły o 12,8%, z 5,7% udziałem w rynku wobec 7,1% w ubiegłym roku. Sprzedaż samochodów dostawczych z napędem hybrydowo-elektrycznym zmniejszyła się o 4,3% do 2% rynku.

CIĘŻAROWE POWYŻEJ 3,5 t (bez autobusów) - "ciężarówki"

Ciężarówki z silnikiem Diesla nadal dominowały w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 r., stanowiąc 95,3% nowych rejestracji w UE, pomimo spadku o 7,3% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Liczba rejestracji elektrycznych ciężarówek spadła o 6,6%, przy czym ich udział w rynku pozostał na poziomie ubiegłego roku i wyniósł 2,2%.
Wyniki modeli elektrycznych w różnych krajach były zróżnicowane: mimo, że rynki niemiecki (+56,8%) i duński (+22,3%) wzrosły, to nie były one w stanie zniwelować spadków we Francji (-58,4%) i Holandii (-52,7%).

NOWE AUTOBUSY i AUTOKARY POWYŻEJ 3,5 t.
Liczba rejestracji nowych autobusów elektrycznych w UE zwiększyła się o 28,7% od stycznia do września 2024 r., a ich udział w rynku wzrósł z 14,3% do 15,9%. Niemcy stały się największym rynkiem pod względem wolumenu i zyskały 11,4%, podczas gdy Włochy poszybowały w górę o 72,9%, stając się trzecim co do wielkości rynkiem dla tego typu pojazdów. Z drugiej strony, rynek francuski skurczył się o 10,8% z 514 zarejestrowanymi pojazdami.
Sprzedaż autobusów hybrydowo-elektrycznych obniżyła się o 13,2%, a ich udział wynosi obecnie 9,5%.
Rejestracje autobusów z silnikiem Diesla wzrosły o 19,4%, zwiększając swój udział w rynku do 66,6%, o 1,9% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

Dane dla Polski dostarczył Dział Analiz i Statystyki PZPM.
Raport dostępny będzie wkrótce na stronie internetowej ACEA.auto oraz PZPM.org.pl

Więcej informacji w raportach poniżej:

Metoda sortowania: