STYCZEŃ 2024

Pełna infografika oraz tabele w załącznikach poniżej >>>

W styczniu 2024r zostało zarejestrowanych 1 380 pojazdów elektrycznych. Najwięcej z tym napędem sprzedano samochodów osobowych: 1 120 szt. Ich tempo wzrostu (+4,4% r/r ) nie było jednak imponujące, zwłaszcza w porównaniu do całego rynku samochodów osobowych, który zwiekszył się w tym czasie o ponad 22%. Osiągnięty przez elektryki udział w rynku (2,6%) jest niższy o 0,5 pkt.proc. w porównaniu ze styczniem ub.r. Znacznie wiekszą dynamikę osiągnęły rejestracje elektrycznych jednośladów (+19,3%r/r), dzięki czemu poprawiły swój udział o 0,4 pkt.proc. do 7,3%. Pozostałe kategorie pojazdów wykazały negatywny trend: sprzedaż elektrycznych samochodów dostawczych zmniejszyła się o 49% r/r, spadek o 50% r/r zanotowały  samochody ciężarowe pow. 3,5t oraz autobusy (-54%r/r).
Mimo, że  pojazdy elektryczne nie są jeszcze w Polsce tak popularne jak w innych krajach europejskich,  to udział samochodów osobowych z napędami hybrydowymi na polskim rynku znacząco przewyższa średnią rynku europejskiego. W porównaniu z całym rynkiem samochodów osobowych, sprzedaż hybryd w ostatnim miesiącu rosła dwa razy szybciej, co zaowocowało zwiększeniem udziału w rynku o 7,3%.
Intensywnie rozwija się również infrastruktura ładowania. Na koniec stycznia 2024r w bazie EIPA było zarejestrowanych o 115 stacji i 233 punkty ładowania więcej niż miesiąc wcześniej. Na rozbudowę sieci ładowania przeznaczane są duże kwoty z programu „Mój Elektryk”, dlatego można spodziewać się, że inwestycji w tym obszarze będzie przybywać.

Wynik styczniowy 2024 roku niestety okazał się znacznie słabszy jeśli chodzi o wzrost e-rejestracji niż rezultat zeszłoroczny (+39%) i wyniósł jedynie +4%. Spowodowało to obniżenie udziału w rynku samochodów bateryjnych do 2,6 %. Również pojazdy dostawcze, ciężarowe i autobusy zanotowały spadki. W tych wszystkich kategoriach wyniosły one po ok. 50%.
W styczniu b.r. rejestracje samochodów hybrydowych odnotowały wyraźny 45% wzrost, co jest zdecydowanie lepszym wynikiem niż w innych krajach europejskich.
Można sądzić, że klienci jeszcze obawiają się np. kłopotów z dostępnością ładowarek, dlatego tu pozostaje szerokie pole do edukacji potencjalnych nabywców samochodów elektrycznych, bo liczba ładowarek rośnie i w samym tylko styczniu 2024 roku przybyło 115 stacji z 233 punktami ładowania. Biorąc pod uwagę fakt, że na rozwój sieci ładowania cały czas przeznaczane są środki z programu „Mój Elektryk”, można oczekiwać dalszego i stabilnego jej wzrostu.
- mówi Jakub Faryś, prezes PZPM .

Metoda sortowania:

eRejestracje Infografika PL

Opublikowano: 07-02-2024

Pobierz plik

PZPM_eRejestracje - infografika 01.2024.pdf [137,83 kB]