POJAZDY UŻYTKOWE

Więcej informacji w raportach poniżej:

Metoda sortowania:

H1 2024

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych: samochody dostawcze +15%, ciężarówki +3%, autobusy +28,6% w pierwszej połowie 2024 r.

NOWE POJAZDY UŻYTKOWE

W pierwszej połowie 2024 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE zwiększyła się o 15%, do 840 409 sztuk, napędzana dwucyfrowymi wzrostami na kluczowych rynkach. Na czele znalazły się Niemcy z imponującym wzrostem o 19,3%, za nimi Hiszpania  +18,5%, Włochy +17,8% i Francja +10,5%.
rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE cechowały się skromniejszym wzrostem o 3%, z liczbą 183 295 sztuk. Motorem wzrostu była przede wszystkim rosnąca o 18,2% sprzedaż lekkich samochodów ciężarowych, podczas gdy wyniki rejestracji ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t utrzymały się na stabilnym poziomie (+ 0,3%). Hiszpania i Włochy były liderami z dwucyfrowymi wzrostami o odpowiednio 21,7% i 10,5%, podczas gdy Niemcy (+8,1%) i Francja (+5,5%) wykazały bardziej umiarkowane zwyżki.

Początek roku był bardzo udany dla sprzedaży autobusów, a liczba nowych rejestracji w UE przyspieszyła o 28,6% w porównaniu z pierwszą połową 2023 r., osiągając łącznie 20 370 sztuk. Wszystkie główne rynki odnotowały wzrosty, w szczególności Włochy (+44,6%), Hiszpania (+24,2%) i Niemcy (+17,8%)

NOWE SAMOCHODY DOSTAWCZE do 3,5 t - "dostawcze"
W pierwszej połowie 2024 r. olej napędowy pozostał preferowanym wyborem w sprzedaży nowych samochodów dostawczych w UE. Sprzedaż zwiększyła się o 16,2% do 708 624 sztuk, zachowując stabilny 84,3% udział w rynku. Modele benzynowe zanotowały znaczący wzrost o 15,3%, odpowiadając za 6% udziału w rynku. Rejestracje samochodów dostawczych z napędem elektrycznym zmniejszyły się o 3,7%, z  5,8% udziałem w rynku, wobec 6,9% w roku ubiegłym. Sprzedaż samochodów dostawczych z napędem hybrydowo-elektrycznym nabrała tempa, wykazując wzrost o 8,3%, przy zaledwie 2,1% udziale w rynku.

 

CIĘŻAROWE POWYŻEJ 3,5 t do 16 t (bez autobusów) - "ciężarówki"

W pierwszej połowie 2024 r. nadal dominowały ciężarówki z silnikiem Diesla, stanowiąc 95,7% nowych rejestracji w UE, co przekłada się na wzrost o 2,6% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Sprzedaż elektrycznych ciężarówek urosła o 51,6%, zwiększając swój udział w rynku do prawie 1,9%, wobec 1,3% w ubiegłym roku. Na czele tej ekspansji znalazły się Niemcy, które wypracowały 113,9% wzrost, obejmując 53% łącznej sprzedaży elektrycznych samochodów ciężarowych w UE.

NOWE AUTOBUSY i AUTOKARY POWYŻEJ 3,5 t.
W pierwszej połowie 2024 r. liczba rejestracji nowych autobusów elektrycznych w UE zwiększyła się o 45,4%, a ich udział w rynku wzrósł z 13,7% do 15,5%. Niemcy, drugi co do wielkości rynek pod względem wolumenu, poprawiły swój wynik o 25,2%, tymczasem Hiszpania urosła o 21,6%, co czyni ją trzecim co do wielkości rynkiem autobusów ładowanych elektrycznie. Jednak we Francji, największym pod tym względem rynku, sprzedaż obniżyła się o 16,4%. Rejestracje autobusów hybrydowo-elektrycznych skurczyły się o 7,5%, odpowiadając obecnie za 9,3% rynku. Sprzedaż autobusów z silnikiem Diesla poszybowała w górę o 35,3%, zwiększając swój udział w rynku z 65,1% do 68,5%

Czytaj więcej »

Q1 2024

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych: dostawcze do 3,5t: +12,6%, ciężarowe powyżej 3.5t: 4%, autobusy: +23,3 % w pierwszym kwartale 2024 r.

NOWE POJAZDY UŻYTKOWE
W pierwszym kwartale 2024 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE zwiększyła się o 12,6%, osiągając prawie 400 000 sztuk dzięki dobrym wynikom na kluczowych rynkach. Liderem były Włochy z imponującym 19,4% wzrostem, dalej Niemcy +12,7%, Hiszpania +10,9% i Francja +8,7%.Z kolei liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych w UE zmniejszyła się o 4% do 85 296 sztuk. Wynikało to głównie ze spadku sprzedaży ciężkich samochodów ciężarowych o 5,4%, przy jednoczesnym wzroście sprzedaży średnich samochodów ciężarowych o 5%. Niemcy i Francja odnotowały niewielkie spadki, odpowiednio o 2,2% i 0,3%. Hiszpania i Włochy przeciwstawiły się temu trendowi, osiągając solidne wzrosty, odpowiednio o 15,7% i 6,6%.
Pozytywny początek roku miał również miejsce w sprzedaży autobusów, a liczba nowych rejestracji w UE przyspieszyła o 23,3% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 roku osiągając łącznie 9 624 sztuki. Podczas gdy we Francji liczba sprzedanych pojazdów obniżyła się o 16,8%, trzy główne rynki odnotowały znaczące wzrosty. Niemcy (+20%), Włochy (+18,3%) i Hiszpania (+7.6%)

NOWE POJAZDY UŻYTKOWE WG. RODZAJU PALIWA

NOWE SAMOCHODY DOSTAWCZE do 3,5 t - "dostawcze"
Diesel był preferowanym wyborem dla nowych samochodów dostawczych w UE w pierwszym kwartale 2024 roku. Sprzedaż zwiększyła się o 12,2% do 336 698 sztuk, zapewniając sobie stabilny 84,2% udział w rynku (niewielki spadek z 84,5% w pierwszym kwartale 2023 r.). Sprzedaż modeli benzynowych zwiększyła się o 18,8%, co zapewniło im udział na poziomie 6,1%. Samochody dostawcze ładowane elektrycznie odnotowały skromniejszy wzrost o 4,2%, zdobywając 5,8% udział w rynku, co oznacza niewielki spadek wobec 6,2% w ubiegłym roku. Sprzedaż hybrydowych samochodów dostawczych stopniowo nabiera tempa, odnotowując wzrost o 12,6%, przy zaledwie 2,2% udziale w rynku.
CIĘŻAROWE POWYŻEJ 3,5 t do 16 t (bez autobusów) - "ciężarówki"
Diesel utrzymał swoją dominację na rynku samochodów ciężarowych w pierwszym kwartale 2024 roku. Samochody ciężarowe z silnikami wysokoprężnymi stanowiły 95,5% nowych rejestracji w UE, pomimo spadku o 4,5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Elektrycznie ładowane ciężarówki zyskały 29,5%, zapewniając sobie prawie 2% udział w rynku, wobec 1,4% w ubiegłym roku. Niemcy przewodziły tej ekspansji osiągając wzrost o 173,7%, co przyczyniło się do 56% całkowitej sprzedaży elektrycznie ładowanych ciężarówek w UE.

NOWE AUTOBUSY i AUTOKARY POWYŻEJ 3,5 t.
Liczba rejestracji nowych autobusów elektrycznych w UE zwiększyła się o 10,3% w pierwszym kwartale 2024 roku.
Jednak ich udział w rynku nieznacznie obniżył się z ubiegłorocznych 13,7% do 12,3%. Niemcy, największy rynek pod względem wolumenu, odnotowały wzrost o 20,7%.
Rynek rumuński zwiększył się o 149,2%, co czyni go drugim co do wielkości rynkiem autobusów elektrycznych. Francja, dotychczas największy rynek, doświadczyła spadku sprzedaży autobusów ładowanych elektrycznie o ponad połowę (66,4%). Z kolei sprzedaż autobusów hybrydowo-elektrycznych minimalnie zmniejszyła się o 1,9% obejmując 10,9% rynku. Rejestracje autobusów z silnikiem Diesla wzrosły o 38,8% i obecnie zajmują 70,7% udziału w rynku, wobec 62,8% w roku poprzednim.

Czytaj więcej »