H1 2024
Rejestracje nowych pojazdów użytkowych: samochody dostawcze +15%, ciężarówki +3%, autobusy +28,6% w pierwszej połowie 2024 r.
NOWE POJAZDY UŻYTKOWE
W pierwszej połowie 2024 r.
sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE zwiększyła się o 15%, do 840 409 sztuk, napędzana dwucyfrowymi wzrostami na kluczowych rynkach. Na czele znalazły się Niemcy z imponującym wzrostem o 19,3%, za nimi Hiszpania +18,5%, Włochy +17,8% i Francja +10,5%.
rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE cechowały się skromniejszym wzrostem o 3%, z liczbą 183 295 sztuk. Motorem wzrostu była przede wszystkim rosnąca o 18,2% sprzedaż lekkich samochodów ciężarowych, podczas gdy wyniki rejestracji ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t utrzymały się na stabilnym poziomie (+ 0,3%). Hiszpania i Włochy były liderami z dwucyfrowymi wzrostami o odpowiednio 21,7% i 10,5%, podczas gdy Niemcy (+8,1%) i Francja (+5,5%) wykazały bardziej umiarkowane zwyżki.
Początek roku był bardzo udany dla sprzedaży autobusów, a liczba nowych rejestracji w UE przyspieszyła o 28,6% w porównaniu z pierwszą połową 2023 r., osiągając łącznie 20 370 sztuk. Wszystkie główne rynki odnotowały wzrosty, w szczególności Włochy (+44,6%), Hiszpania (+24,2%) i Niemcy (+17,8%)
NOWE SAMOCHODY DOSTAWCZE do 3,5 t - "dostawcze"
W pierwszej połowie 2024 r. olej napędowy pozostał preferowanym wyborem w sprzedaży nowych samochodów dostawczych w UE. Sprzedaż zwiększyła się o 16,2% do 708 624 sztuk, zachowując stabilny 84,3% udział w rynku. Modele benzynowe zanotowały znaczący wzrost o 15,3%, odpowiadając za 6% udziału w rynku. Rejestracje samochodów dostawczych z napędem elektrycznym zmniejszyły się o 3,7%, z 5,8% udziałem w rynku, wobec 6,9% w roku ubiegłym. Sprzedaż samochodów dostawczych z napędem hybrydowo-elektrycznym nabrała tempa, wykazując wzrost o 8,3%, przy zaledwie 2,1% udziale w rynku.
CIĘŻAROWE POWYŻEJ 3,5 t do 16 t (bez autobusów) - "ciężarówki"
W pierwszej połowie 2024 r. nadal dominowały ciężarówki z silnikiem Diesla, stanowiąc 95,7% nowych rejestracji w UE, co przekłada się na wzrost o 2,6% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Sprzedaż elektrycznych ciężarówek urosła o 51,6%, zwiększając swój udział w rynku do prawie 1,9%, wobec 1,3% w ubiegłym roku. Na czele tej ekspansji znalazły się Niemcy, które wypracowały 113,9% wzrost, obejmując 53% łącznej sprzedaży elektrycznych samochodów ciężarowych w UE.
NOWE AUTOBUSY i AUTOKARY POWYŻEJ 3,5 t.
W pierwszej połowie 2024 r. liczba rejestracji nowych autobusów elektrycznych w UE zwiększyła się o 45,4%, a ich udział w rynku wzrósł z 13,7% do 15,5%. Niemcy, drugi co do wielkości rynek pod względem wolumenu, poprawiły swój wynik o 25,2%, tymczasem Hiszpania urosła o 21,6%, co czyni ją trzecim co do wielkości rynkiem autobusów ładowanych elektrycznie. Jednak we Francji, największym pod tym względem rynku, sprzedaż obniżyła się o 16,4%. Rejestracje autobusów hybrydowo-elektrycznych skurczyły się o 7,5%, odpowiadając obecnie za 9,3% rynku. Sprzedaż autobusów z silnikiem Diesla poszybowała w górę o 35,3%, zwiększając swój udział w rynku z 65,1% do 68,5%