SIERPIEŃ 2024

Pełna infografika oraz tabele w załącznikach poniżej >>> 

W sierpniu 2024r zostało zarejestrowanych 1 483  pojazdy elektryczne, czyli 18% mniej niż przed rokiem. Spadki dotyczą wszystkich kategorii oprócz  jednośladów. Tradycyjnie najwięcej z napędem elektrycznym sprzedano samochodów osobowych: 979 szt. (-20,7%r/r). Pomimo stosunkowo  dużego spadku zachowały niemalże udział z poprzedniego miesiąca (- 0,1 pkt. proc.) ale straciły aż  0,8 pkt. proc. w porównaniu z sierpniem 2023r. Rynek elektrycznych aut osobowych chociaż dotychczas nie imponował wielkością rejestrowanych aut, to do lutego bieżącego roku rozwijał się dynamicznie. Ostatnie miesiące pokazują odwrócenie tego trendu. Wzrosły rejestracje elektrycznych jednośladów (+10,7%). Przyczynił się do tego bardzo dobry wynik motorowerów bowiem przybyło ich o 14,9% więcej niż przed rokiem przy jednoczesnym spadku motocykli -9%. Wzrost motorowerów nie przełożył się na wzrost udziału bowiem cały rynek motorowerów rósł szybciej (+28,1%). Niemniej udział elektryków na poziomie 18,9% jest tutaj najwyższy w porównaniu z innymi kategoriami pojazdów. Autobusów zarejestrowano 13 sztuk, podczas gdy rok wcześniej 38 szt. Spadły rejestracje samochodów ciężarowych do 3,5t (dostawczych), których zarejestrowano 140 szt. (-35,2%). W sierpniu 2023 rejestrowano 216 szt. Zarejestrowano także jeden samochód ciężarowy pow.3.5t. wobec trzech sztuk  przed rokiem.

Wyniki pierwszych ośmiu miesięcy bieżącego roku wyraźnie wskazują, że mamy do czynienia ze spowolnieniem rejestracji samochodów elektrycznych. W samym sierpniu – w przypadku pojazdów osobowych - spadek r/r wyniósł ponad 21%, a narastająco wynik pierwszych ośmiu miesięcy 2024r jest prawie taki sami, jak w roku ubiegłym – czyli niespełna 11 tys. sztuk samochodów. Również rejestracje hybryd plug-in utrzymały się na tym samym poziomie, co w zeszłym roku. Dynamicznie wzrasta natomiast liczba rejestracji samochodów hybrydowych, bo w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy aż o 40%. Biorąc pod uwagę fakt, że prawie 90% rejestracji elektrycznych samochodów osobowych jest dokonywana przez firmy, a właśnie na kilka miesięcy został wstrzymany program dofinansowania zakupu „Mój Elektryk”, nie należy się spodziewać, że w najbliższych miesiącach sytuacja się poprawi.

Spowolnienie zanotowaliśmy również w przypadku samochodów dostawczych do 3,5t. W ich przypadku spadki – zarówno w sierpniu jak też w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy roku wynoszą ponad 30%.

Rosną rejestracje pojazdów ciężarowych, choć tu liczba rejestracji jest wciąż jeszcze bardzo nieduża.

Bardzo dobrze radzą sobie motorowery z 25% wzrostem w pierwszych ośmiu miesiącach, nieco gorzej – motocykle z 13% spadkiem. Zarejestrowano też o 20% mniej autobusów elektrycznych, ale za to pojawiło się 10 sztuk autobusów wodorowych.

Świetne wiadomości mamy, jeśli chodzi o infrastrukturę. W samym sierpniu przybyło 135 punktów ładowania, zaś od stycznia do sierpnia br. 817 stacji ładowania z liczbą 1671 punktów ładowania. Ogólnie niebawem przekroczymy liczbę 4 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania. Nie zwiększyła się natomiast liczba stacji tankowania wodorem – nadal w Polsce są ich tylko 4. Jeśli chodzi o infrastrukturę tankowania CNG i LNG – dysponujemy 58 stacjami ze 146 punktami tankowania.  - mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.

Metoda sortowania:

eRejestracje Infografika PL

Opublikowano: 10-09-2024

Pobierz plik

PZPM_eRejestracje - infografika 08.2024.pdf [136,96 kB]