Emisje CO2: PE za elastycznością w realizacji celów CO2

Dzisiaj, 8 maja, Parlament zaakceptował zmiany w rozporządzeniu dot. norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych.

Przy 458 głosach za, 101 przeciw, przy 14 wstrzymujących się, posłowie poparli wniosek Komisji Europejskiej, w celu wsparcia europejskiego sektora motoryzacyjnego, w obliczu szybkich zmian technologicznych i rosnącej konkurencji.

Proponowana zmiana daje producentom możliwość wypełnienia swoich zobowiązań na lata 2025, 2026 i 2027 poprzez uśrednienie ich wyników w okresie trzyletnim, a nie w każdym roku z osobna. Takie podejście pozwoli zrównoważyć nadwyżki rocznych emisji poprzez osiągnięcie lepszych wyników w kolejnych latach.

Obecne przepisy określają roczne cele, obejmujące pięcioletnie okresy, w zakresie redukcji średnich emisji CO2 z nowych samochodów osobowych i dostawczych w całej flocie UE. Od 2025 r. roczny cel redukcji emisji CO2 o 15% w porównaniu z wartościami z 2021 r. będzie obowiązywał w okresie 2025-2029.

Kolejne kroki

Aby przyspieszyć przyjęcie ustawy, Parlament zgodził się we wtorek na rozpatrzenie jej w trybie pilnym. Aby wejść w życie, projekt ustawy wymaga teraz formalnego zatwierdzenia przez Radę, która zatwierdziła ten sam tekst 7 maja 2025 r.

Kontekst

Wniosek jest częścią planu działania Komisji na rzecz przemysłu dla europejskiego sektora motoryzacyjnego, ogłoszonego 5 marca 2025 roku. Jest on następstwem strategicznego dialogu na temat przyszłości przemysłu motoryzacyjnego, zainicjowanego przez przewodniczącą Komisji Ursulę von der Leyen 30 stycznia 2025 r., który obejmował otwarte konsultacje publiczne i dyskusje z przedstawicielami przemysłu oraz innymi zainteresowanymi stronami w celu sprostania najpilniejszym wyzwaniom stojącym przed tym sektorem.

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce na podstawie danych GUS - MARZEC 2025

Dane o produkcji pojazdów opublikowae przez GUS w marcu 2025 r. pokazują wyraźne zróżnicowanie w dynamice segmentów branży motoryzacyjnej:

SAMOCHODY OSOBOWE
zmiana r/r:  marzec  -51,4% ; styczeń - marzec: -69,9%

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r:  marzec -2,0% r/r;   styczeń-marzec: -16,9%
POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:  marzec  -23,3% r/r;   styczeń-marzec: -27,8%

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  marzec  -5,9% r/r;   styczeń-marzec: -13,0%

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

Dane cząstkowe 20 dni kwietnia 2025 - rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Prezentujemy najnowsze dane dot. rejestracji pojazdów w pierwszych 20 dniach kwietnia 2025 r. , które pokazują utrzymujący się wzrostowy trend w polskim sektorze motoryzacyjnym, choć dynamika wyraźnie spowolniła względem bardzo mocnego początku miesiąca (1–10 kwietnia).

  • Samochody osobowe odnotowały wzrost o 8,5% r/r, co – choć niższe niż +29,2% z pierwszej dekady miesiąca – wciąż świadczy o stabilnym popycie.
    Dostawcze pojazdy (LCV) z wynikiem +15,3% nadal cieszą się rosnącym zainteresowaniem – częściowo za sprawą ożywienia w e-commerce i MŚP.
  • Pojazdy ciężarowe pow. 3,5 t osiągnęły imponujący wzrost +19,2%, co może świadczyć o odbiciu w sektorze transportu i logistyki.
  • Jednoślady, choć ich dynamika wyhamowała, również zanotowały wzrosty: motocykle +2,8%, motorowery +7,3%.

Pomimo pewnego osłabienia tempa wzrostu w drugiej dekadzie miesiąca, rynek nadal notuje solidne wyniki. Wzrosty w każdej kategorii mogą świadczyć o pozytywnych nastrojach konsumenckich i inwestycyjnych oraz o wyczekiwanym ożywieniu w branży – zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i biznesowych.
Kolejne dni kwietnia pokażą, czy trend utrzyma się do końca miesiąca. Szczególnie warto obserwować segment ciężarowy, który wraca na ścieżkę wzrostu po dłuższym okresie stagnacji.

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

Szczyt Klimatyczny TOGETAIR 2025

W dniach 14-15 kwietnia br. odbyła się już szósta edycja Szczytu Klimatycznego TOGETAIR 2025. Wydarzenie jest jedną z największych polskich konferencji poświęconych ochronie klimatu i transformacji energetycznej. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego reprezentował Michał Wekiera - Dyrektor Generalny PZPM, który wziął udział w panelu „Łącząc Europę – nowy rozdział mobilności” razem Przemysławem Rajewskim, Andrzejem Gemrą, Bartoszem Malareckim, Piotrem Kamińskim, Dawidem Piorunem, Janem Buczkiem oraz Pawłem Koconiem.
W konferencji wzięło udział około 2000 uczestników – przedstawicieli administracji, biznesu, samorządów i NGO.
Program objął blisko 30 debat i ponad 20 wystąpień, poruszających tematy dot.:

  • zielonych technologii
  • konkurencyjności
  • elektromobilności
  • energetyki jądrowej
  • aktualizacji programów środowiskowych.

Na konferencji obecni byli między innymi: Roberta Metsola – Przewodnicząca Parlamentu Europejskiego, Krzysztof Gawkowski – Wiceprezes Rady Ministrów i Minister Cyfryzacji, Urszula Zielińska – Sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, oraz przedstawiciele międzynarodowych koncernów takich jak Renault Trucks Polska, BASF Polska, EDF Polska, a także reprezentanci firm Ferrero, Knauf Insulation, Daimler Truck AG, Samsung Electronics, IKEA, Grupy VELUX, Saint-Gobain i ROCKWOOL Group

Spotkanie przedstawicieli branży motoryzacyjnej w KPRM z Donaldem Tuskiem

We wtorek, 8 kwietnia w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odbyło się spotkanie, któremu przewodniczył Donald Tusk. W spotkaniu uczestniczyli Minister Finansów Andrzej Domański, Minister Przemysłu –Marzena Czarnecka, Minister Rozwoju i Technologii Krzysztof Paszyk oraz przedstawiciele krajowych organizacji motoryzacyjnych. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego reprezentował Prezes – Jakub Faryś.

Podczas spotkania omówione zostały kluczowe wyzwania i sposoby łagodzenia skutków kryzysu związanego nie tylko z polityką celną USA, ale też z wcześniejszymi wydarzeniami jak:

  • epidemia COVID
  • zerwane łańcuchy dostaw
  • kryzys półprzewodników
  • wojna w Ukrainie
  • destabilizacja na rynku surowców oraz zaostrzenie celów emisyjnych roku 2025 i ew. kar nakładanych na producentów motoryzacyjnych.

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z komentarzem Jakuba Farysia - Prezesa PZPM na temat spotkania.

Jakub Faryś podkreślił konieczność podjęcia pilnych działań na rzecz zabezpieczenia konkurencyjności polskiej branży motoryzacyjnej.
Dodał też, że wyjście z kryzysu będzie możliwe poprzez zapewnienie sektorowi pomocy w obszarach:

  • Wsparcie przemysłu - poprzez wdrożenie nowych instrumentów wsparcia i zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej Polski
  • Wsparcie rynku pracy w celu utrzymania zatrudnienia
  • Wsparcie transformacji energetycznej w celu uzyskania taniej i zielonej energii poprzez rozwój OZE, uchwalenie ustawy wiatrakowej, rozwój biogazowni, ułatwienie wykorzystywania linii bezpośrednich, szybsze procedury administracyjne w obszarze energetyki,
  • Wsparcie transformacji transportowej - dokonanie przeglądu celów CO2 w 2025 roku, wprowadzenie systemów dopłat do pojazdów zeroemisyjnych obejmujących wszystkie kategorie nabywców i pojazdów, opłaty drogowe oparte o emisje CO2, wprowadzenie EMS i dłuższych naczep w transporcie
  • Zmniejszenie procedur administracyjnych obejmujące produkcję, homologację, rejestracje, uproszczenie systemu podatkowego
  • Wprowadzenie globalnych ułatwień dla przemysłu motoryzacyjnego: Umowa Mercosur, Pakiet patentowy (Standard Essential Patents – SEP)

Jakub Faryś zaproponował stworzenie międzyresortowego zespołu kryzysowego dla branży motoryzacyjnej z udziałem Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, pod auspicjami Prezesa Rady Ministrów.
Propozycja została ciepło przyjęta przez stronę rządową, jednak ostateczna decyzja dotycząca powołania takiego zespołu pozostaje w gestii Premiera Donalda Tuska.
Link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=GG8QYadnEwc

Branża wobec zmiany rozporządzenia w sprawie emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi: "Europejska branża motoryzacyjna jest jednym z największych sektorów europejskiej gospodarki. Tylko w Polsce bezpośrednio daje zatrudnienie ok. 200 tysiącom osób, podczas gdy w Europe – kilkunastu milionom pracowników. Dlatego, między innymi, tak ważne jest, aby organy europejskie jak najszybciej przyjęły zmiany legislacyjne mające na celu wprowadzenie trzyletniego okresu rozliczeniowego (2025-2027) w zakresie emisji CO2 od nowo rejestrowanych samochodów. Równie istotne jest przeprowadzenie jak najszybszego audytu w kontekście pojazdów zero - i niskoemisyjnych, obejmującego nie tylko rynek (a rejestracje tych pojazdów są dalece niewystarczające) ale też produkcję i stan sieci ładowania i tankowania wodorem. Bezwzględnie należy uwzględnić – zarówno w obszarze rejestracji jak i sieci ładownia- segment pojazdów ciężkich, bo Polska, która jest liderem w europejskim transporcie samochodowym, musi być gotowa do tej transformacji.
Link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=T-2QX5P1SQk

PZPM / AUTO ŚWIAT "Konkurs Tytani OTOMOTO"

Podczas uroczystej Gali rozdania nagród w Konkursie Tytani Biznesu redaktor Piotr Kozłowski z Auto Świat przeprowadza rozmowę z Jakubem Farysiem - Prezesem Polskiego Związku Motoryzacyjnego.
Wydarzenie jest również doskonałą okazją do świętowania XX-lecia platformy OTOMOTO.
Zapraszamy do obejrzenia nagrania!

PZPM / AUTO ŚWIAT "Konkurs Tytani OTOMOTO"

Podczas uroczystej Gali rozdania nagród w Konkursie Tytani Biznesu redaktor Piotr Kozłowski z Auto Świat przeprowadza rozmowę z Jakubem Farysiem - Prezesem Polskiego Związku Motoryzacyjnego.
Wydarzenie jest również doskonałą okazją do świętowania XX-lecia platformy OTOMOTO.
Zapraszamy do obejrzenia nagrania!

PZPM / AUTO ŚWIAT

Jakub Faryś - Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Agnieszka Czajka - General Manager OtoMoto oraz Maciej Mazur PSNM byli gośćmi Redaktora Piotra Szypulskiego z Auto Świat
Zaproszeni eksperci opowiedzieli o tym, co wydarzyło się w motoryzacji w 2024 roku i jakie są perspektywy na rok bieżący w Polsce i w całej Europie.
Zapraszamy do obejrzenia nagrania!

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q1/2025

PZPM/KPMG - Stabilna liczba rejestracji samochodów osobowych w pierwszym kwartale 2025 roku – podsumowanie branży motoryzacyjnej w 2024 roku_ Edycja Q1/2025

Dane z pierwszego kwartału 2025 wskazują na utrzymujące się zainteresowanie nowymi pojazdami – szczególnie wśród klientów indywidualnych oraz w segmencie aut z napędami alternatywnymi. Z najnowszego raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz KPMG w Polsce  wynika, że w okresie od stycznia do marca zarejestrowano w Polsce 142 tys. nowych samochodów osobowych. To o 2,5% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wyraźnie rośnie udział klientów indywidualnych – w pierwszym kwartale nabyli oni o 11% więcej pojazdów niż w analogicznym okresie 2024 roku.

Dynamicznie rozwija się również segment samochodów z napędami alternatywnymi. W pierwszych trzech miesiącach roku zarejestrowano około 84 tys. takich aut – to wzrost o blisko 15% r/r.

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q4/2024

PZPM/KPMG - Klienci indywidualni zarejestrowali o 1/3 więcej samochodów osobowych – podsumowanie branży motoryzacyjnej w 2024 roku_ Edycja Q4/2024

W 2024 roku w Polsce zarejestrowano 551,6 tys. nowych samochodów osobowych (wzrost o 16% r/r). Szczególnie dynamicznie rosła liczba rejestracji wśród klientów indywidualnych, którzy nabyli o 34% więcej pojazdów niż w 2023 roku. Rośnie także popularność pojazdów z napędami alternatywnymi – w ciągu całego 2024 roku zarejestrowano ich 280 tys., co oznacza wzrost o 27% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku – wynika z raportu KPMG w Polsce i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pt. „Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za 2024 rok”.

W całym 2024 roku zarejestrowano 551,6 tys. samochodów osobowych, co stanowi wzrost o 16% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku. Klienci instytucjonalni zarejestrowali w tym czasie 376,4 tys. pojazdów, czyli o 9,3% więcej rok do roku. Natomiast klienci indywidualni nabyli 175 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli aż o 34% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku.|
W 2024 roku wrosła także liczba rejestracji samochodów marek premium, których zarejestrowano 139 tys. sztuk, co oznacza wzrost o blisko 20% r/r. W tym samym czasie zarejestrowano 344 tys. sztuk aut marek popularnych (+12% r/r).

Dynamiczny wzrost rejestracji pojazdów z napędami alternatywnymi
W 2024 roku w Polsce zarejestrowano 280 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, czyli o 27% więcej w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku.

Znaczny spadek liczby rejestracji samochodów ciężarowych i przyczep
Rynek pojazdów ciężarowych w 2024 roku odnotował znaczący spadek. Zarejestrowano 28 tys. nowych rejestracji tego typu pojazdów (-21% r/r). Podobna tendencja widoczna jest w przypadku przyczep i naczep – liczba rejestracji wyniosła 17,7 tys., czyli o 31,4% mniej niż w 2023 roku.

Jednocześnie wzrosty odnotował segment jednośladów. W 2024 roku zarejestrowano 39,8 tys. motocykli, co stanowi wzrost o 43,4% r/r. Również rynek motorowerów prezentuje się pozytywnie, z wolumenem rejestracji osiągającym 13,7 tys. nowych motorowerów (wzrost o 27% r/r).

Rocznik PZPM - Raport branży motoryzacyjnej 2024/2025

Wspólnie z naszymi Partnerami – z przyjemnością oddajemy w Państwa ręce najnowsze wydanie Raportu PZPM -Branża Motoryzacyjna 2024/2025. Tradycyjnie Raport podsumowuje najważniejsze obszary polskiej i europejskiej motoryzacji i jej otoczenia oraz wskazuje na trendy, z którymi przyjdzie nam się zmierzyć w nadchodzącym roku.

Już we wstępie Jakub Faryś , Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego stawia fundamentalne pytanie - W którą stronę zmierza polityka Unii Europejskiej i czy w nadchodzącym roku, europejskim producentom uda się zmniejszyć emisje dwutlenku węgla, rejestrowanej w Unii Europejskiej floty o 15 proc. jako jeden z kolejnych etapów na drodze do osiągnięcia założeń Green Deal i Fit For 55 - całkowitej redukcji emisji CO2 z samochodów osobowych i dostawczych od 2035 r. Czy i jak Komisja oraz Parlament Europejski zareagują na tę sytuację?  Pytanie to jest również zasadne w kontekście polskiej prezydencji w UE rozpoczynającej się 1 stycznia 2025 roku.

Blisko 300 stronicowy Raport stanowi kompendium wiedzy na temat parku, rejestracji i produkcji samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, autobusów, jednośladów oraz przyczep i naczep. Przedstawia aktualną sytuację branż ściśle powiązanych z motoryzacją m.in.: rynku flot i paliw, transportu, logistyki, infrastruktury, produkcji opon czy ubezpieczeń.

Jak zwykle znaczną część Raportu poświęcamy pogłębionym analizom makroekonomicznym dotyczącym otoczenia prawno-regulacyjnego sektora motoryzacyjnego, podatków, pomocy publicznej i jej roli w polskiej i europejskiej gospodarce.

Serdecznie zapraszamy do lektury!