Program "Mój Elektryk"

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wraz ze Związkiem Dealerów Smochodów oraz Polską Izbą Rozwoju Elektromobilności apelują o waloryzację programu „Mój Elektryk”

Jako organizacje reprezentujące przedsiębiorców z branży dystrybucji, produkcji pojazdów i elektromobilności wystąpiliśmy z apelem do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o podwyższenie maksymalnej ceny pojazdu kwalifikującego się do wsparcia w ramach programu "Mój Elektryk".

Program "Mój Elektryk" został uruchomiony w lipcu 2021 r. Według IBRM Samar średnia cena samochodu elektrycznego wynosiła wówczas 189.660 zł. natomiast w chwili obecnej jest to już 269.500.
Dzięki wsparciu finansowemu programu systematycznie zwiększa się liczba aut elektrycznych. Na koniec lipca 2023 roku w Polsce zarejestrowanych było 47 018 pojazdów osobowych i dostawczych bateryjnych (BEV) a w ciągu ostatnich siedmiu miesięcy ich liczba zwiększyła się o 13 293 szt., co oznacza wzrost o 39,4%.

W chwili obecnej problemem dostrzeganym przez branżę jest jednak to, że przez dwa lata programu liczba modeli samochodów w ramach limitu określonego w programie "Mój Elektryk" uległa znacznemu ograniczeniu.
Mając na uwadze troskę o dalszy sukces programu zasadne jest pilne zwiększenie limitu ceny pojazdu, wg. naszej oceny do kwoty 315.000 złotych. Zasadne jest aby dopłata stanowiła wciąż ten sam procent w ramach ceny pojazdu.
Po więcej kliknij tutaj >>

Metoda sortowania:

Program Priorytetowy "Mój Elektryk" - Apel do władz o wznowienie dofinansowań

„Mój elektryk” wstrzymany – najważniejsze organizacje branży reagują

Branża motoryzacyjna pyta „Kiedy wrócą dopłaty do elektryków?”. Apel do władz o wznowienie dofinansowań

Program dopłat do pojazdów bateryjnych „Mój elektryk” został zawieszony po trzech latach działania. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który był odpowiedzialny za realizację programu dofinansowań ogłosił, że od 1 września nie będą przyjmowane wnioski o dopłaty w ścieżce leasingowej. Powodem zawieszenia wsparcia jest wyczerpanie puli dofinansowań. Największe organizacje rynku alarmują – wstrzymanie dopłat dla leasingu odbije się na kondycji branży.

NFOŚiGW kończy zbieranie wniosków o dofinansowanie do zakupu pojazdów elektrycznych w drodze leasingu. Dotychczas klienci chcący skorzystać z popularnego programu dopłat „Mój elektryk” byli na bieżąco informowani o kolejnych edycjach programu. Podmioty odpowiedzialne za program nie udostępniły jednak konkretnych informacji o ewentualnym wznowieniu dopłat w obecnej lub nowej formie.

„Realizacja dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych była jednym z warunków, jakie Polska musiała spełnić w ramach odblokowania funduszy z KPO. Poprawki do KPO zaakceptowane przez władze unijne jasno mówiły, o tym że będziemy zwolnieni z podatku od pojazdów spalinowych, ale w przypadku gdy zostaną wprowadzone dofinansowania do zakupu pojazdów zero-emisyjnych.” – komentuje Paweł Tuzinek, prezes Związku Dealerów Samochodów.

 Największe organizacje krajowej branży motoryzacyjnej, czyli Związek Dealerów Samochodów, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Polska Izba Rozwoju Elektromobilności, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych oraz Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności podpisały pismo skierowane do władz, w którym przedstawiają swoje zaniepokojenie zawieszeniem programu. Autorzy pisma zwracają uwagę nie tylko na negatywne konsekwencje dla branży, ale także potrzebę dalszego wsparcia dla rozwoju elektromobilności w Polsce.

Krzysztof Burda, Prezes Zarządu PIRE dodaje – „Zakupy nowych samochodów w naszym kraju są dokonywane w ponad 70% przez podmioty gospodarcze, w dużej mierze korzystające z finansowania w postaci leasingu. Nagłe wstrzymanie dopłat odbije się na klientach, którzy będą musieli odłożyć zakupy. Jednocześnie zastój wywołany oczekiwaniem na następną edycję programu dofinansowań odczuje cała branża – konsekwencje finansowe, które poniesiemy wszyscy są nieuniknione.”

„W związku z zawieszeniem programu „Mój Elektryk”, rekomendujemy przeznaczenie części pieniędzy pochodzących z KPO na dofinansowanie zakupów pojazdów zeroemisyjnych przez firmy. Takie wsparcie byłoby dobrym uzupełnieniem programu, pozwalającym na utrzymanie płynności zakupów do momentu ponownego uruchomienia transz.” – mówi Jakub Faryś Prezes PZPM.

Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM – „Prawie 90% samochodów elektrycznych jeżdżących obecnie po polskich drogach zostało zarejestrowanych w latach obowiązywania programu „Mój Elektryk”. Liczne przykłady zagraniczne, również z państw regionu CEE, dowodzą, że nagłe zawieszanie dofinasowania prowadzi od wstrzymywania decyzji zakupowych w oczekiwaniu na wznowienia naboru i w rezultacie do spadku rejestracji EV.  Rozwój e-mobility w Polsce wciąż jest na zbyt wczesnym etapie, żebyśmy mogli wycofać się z subsydiów. W I połowie 2024 r. udział BEV w segmencie nowych pojazdów osobowych na polskim rynku wynosił zaledwie ok. 3%, czyli niemal 4-krotnie mniej niż średnia unijna.”

Pismo podpisane przez władze wcześniej wspomnianych organizacji zostało skierowane do Premiera oraz Minister Klimatu i Środowiska, Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministra Finansów, Ministra Rozwoju i Technologii, a także do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Program Priorytetowy "Mój Elektryk" - w ścieżce leasingowej ZAWIESZONY

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił w dniu 21.08 decyzję o  wstrzymaniu dopłat w ramach Programu priorytetowego "Mój elektryk" w ścieżce leasingowej ze względu na wyczerpanie puli 660 mln. zł.
Poniżej komunikat opublikowany przez NFOŚiGW:

"Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) podjął decyzję o czasowym wstrzymaniu naboru w ścieżce leasingowej Programu priorytetowego „Mój elektryk” - od 1 września 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. Przewidziana na ten cel alokacja w programie wysokości 660 mln zł została wyczerpana.

  • Kontynuowane są nabory w ścieżce dopłat do pojazdów zakupionych za gotówkę lub sfinansowanych kredytem dla osób indywidualnych i przedsiębiorców.
  • Nabór wniosków o dofinansowanie leasingu pojazdów w Programie „Mój elektryk” będzie wznowiony z wykorzystaniem nowego źródła finansowania.
  • Wnioski będzie można również składać na pojazdy zakupione w II połowie 2024 r.

Przerwa w naborze wniosków w ścieżce leasingowej związana jest z prowadzonymi przygotowaniami dokumentacji programowej dla nowego źródła finansowania programu „Mój elektryk”. Nabór wniosków o dofinansowanie leasingu pojazdów w programie będzie wznowiony z wykorzystaniem nowego źródła finansowania w 2025 r. Nowy nabór obejmie okresem kwalifikowalności również II połowę 2024 r.

Nadal osoby indywidualne mogą wnioskować o dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego – w programie „Mój elektryk” na ten cel do wykorzystania pozostaje jeszcze 25 mln zł. Dotacja wynosi 18 750 zł, przy czym cena auta zeroemisyjnego nie może przekroczyć 225 000 zł.  Dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny dotacja wynosi 27 000 zł, bez limitu kosztu zakupu samochodu.

Na dofinansowanie zakupu pojazdów elektrycznych dla przedsiębiorców w budżecie programu „Mój elektryk” do wykorzystania pozostało niemal 90 mln zł. Dofinansowanie do dostawczych samochodów elektrycznych zależy od przebiegu rocznego i wynosi do 20 lub do 30 proc. kosztów kwalifikowanych (lecz nie więcej niż 50 tys. zł i 70 tys. zł). W przypadku samochodów osobowych dotacja wynosi 18 750 zł, przy limicie kosztów 225 000 zł. Dotacja do pojazdów kategorii L1e-L7e (motocykle, motorowery) wynosi maksymalnie 4 tys. zł.

NFOŚiGW z programu „Mój elektryk” dofinansował ok. 25 tys. pojazdów elektrycznych. Łączny budżet programu realizowanego od 2021 r. wynosi 960 mln zł.

"Mój Elektryk" - zwiększenie budżetu na dopłaty do leasingu o 60 mln zł

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego apelował o zwiększenie budżetu  programu „Mój Elektryk”

Pierwotny budżet programu „Mój Elektryk” wynosił 600 mln zł. Został on już prawie rozdysponowany. 27 czerwca 2024r. Zarząd NFOŚiGW zwiększył budżet o 60 mln zł na dofinansowanie do opłat w ramach umów leasingowych. Operatorem środków jest BOŚ.

Dla przypomnienia:
Dofinansowaniem objęte są zakupy nowych pojazdów zeroemisyjnych przez osoby indywidualne i przedsiębiorców.

Osoby fizyczne: budżet - 100 milionów zł (na koniec czerwca br. wykorzystano 70 proc.środków)
Dla wnioskodawcy indywidualnego dopłata wynosi 18 750 zł, przy limicie ceny 225 tysięcy zł.
Dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny dopłata nie może przekroczyć 27 tysięcy zł, bez limitu ceny pojazdu.
Przedsiębiorcy i podmioty inne niż osoby fizyczne: budżet - 200 mln zł
Dotacje do leasingu pojazdów (środki przekazane do banków): budżet 600 mln zł  (plus 60 mln od 27.06.2024)

Przedsiębiorcy:
Wielkość dopłat uzależniona jest od zadeklarowanego rocznego przebiegu.
- samochody osobowe: 18 750 zł lub 27 tysięcy zł (przy zadeklarowanym, podwyższonym przebiegu)
Cena zakupu nie może przekroczyć 225 tys. zł.
- samochody dostawcze - 20 proc. kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 50 tysięcy zł lub do 30 proc. kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 70 tysięcy zł, po zadeklarowaniu określonego podwyższonego przebiegu.

Motorowery i motocykle - dotacja pokrywa  30 proc. kosztów zakupu ale nie więcej niż 4 tys. zł.