10_18 Wzrost rejestracji nowych samochodów osobowych w trzech pierwszych kwartałach 2018 r. o 13,5% r/r. Raport kwartalny „Branża motoryzacyjna. Edycja Q4/2018”
W trzech pierwszych kwartałach 2018 r. w Polsce zarejestrowano 403,3 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,5% więcej w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. W tym samym czasie liczba rejestracji aut przez klientów instytucjonalnych zwiększyła się o 17,8%. Dynamicznie rośnie liczba rejestracji samochodów z segmentu premium – wzrost o 16,6% oraz aut z napędami alternatywnymi (zwłaszcza hybrydowymi), których od początku roku zarejestrowano 17 163 sztuki (+33,4% r/r). Z taśm montażowych zjechało w tym czasie więcej samochodów dostawczych i ciężarowych (+17,1% r/r) oraz pojazdów do transportu publicznego (+15,4% r/r). Samochodów osobowych wyprodukowano 345,5 tys. sztuk i było to mniej niż rok wcześniej (-13,2% r/r). Łącznie od początku roku polskie zakłady opuściło 496,6 tys. pojazdów samochodowych, co oznacza spadek o 5,9% r/r.
Zapraszamy do zapoznania się z wersją Raportu Executive Summary na http://www.pzpm.org.pl/Publikacje/Raporty/Raport-kwartalny-KPMG-w-Polsce-i-PZPM-Branza-motoryzacyjna-Edycja-Q3-2018
Ogółem od stycznia do września br. zarejestrowano 349,1 tys. nowych samochodów osobowych marek popularnych – o 40,1 tys. więcej w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Rejestracje klientów instytucjonalnych w tej grupie, w tym okresie wyniosły 239,8 tys. zaś klientów indywidualnych – 109,3 tys., co oznacza wzrost odpowiednio o 17,3% oraz 4,4% w porównaniu do pierwszych trzech kwartałów 2017 r. Tymczasem w segmencie premium+ w pierwszych trzech kwartałach 2018 r. zarejestrowano w Polsce 54,2 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o 16,6% więcej w porównaniu do poprzedniego roku. Motorem wzrostu tej części rynku są nabywcy instytucjonalni – ich rejestracje wyniosły 49,4 tys. co oznacza wzrost o blisko 20% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku.
Imponujące wzrosty w segmencie premium+ oczywiście są powodem do zadowolenia, jednak zapowiadane nowe przepisy podatkowe – m.in. w obszarze leasingu mogą spowodować znaczne spowolnienie wzrostu tego segmentu–mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Wzrost rejestracji w większości segmentów aut osobowych
W pierwszych trzech kwartałach 2018 r. wzrosła liczba rejestracji w większości segmentów. Najpopularniejszy segment małe/średnie SUV-y odnotował 30% wzrost, segment C wzrósł o 10%, zaś segment B o 4%. Najwyższy wzrost został odnotowany w segmencie samochodów klasy wyższej (segment E – 43%) oraz w klasie luksusowej (segment F – 32%). Spadek odnotowano natomiast w segmencie dużych MPV (-18%) oraz małych i średnich MPV (-22%). Stale rośnie popularność samochodów z napędami alternatywnymi, przy czym wciąż znacznie więcej takich pojazdów kupują klienci instytucjonalni niż prywatni. W ich grupie odnotowano zdecydowanie wyższe tempo wzrostu +43,2% wobec +5,4% wśród klientów indywidualnych.
Od stycznia do września 2018 r. o 33,4% wzrosła liczba rejestracji samochodów osobowych z napędami alternatywnymi w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Ogółem na łącznie zarejestrowanych 17 163 aut z napędem alternatywnym 16 205 stanowiły samochody z napędem hybrydowym (+33,2%), a 958 samochody elektryczne (+36,9%)–mówiMirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Wzrost w segmencie autobusów i autokarów
W pierwszych III kwartałach 2018 r. odnotowano wzrost w segmencie samochodów dostawczych (o DMC <=3,5t), których zarejestrowano 48,6 tys., czyli o 10,4% więcej w porównaniu do analogicznego okresu 2017 r. Rynek nowych przyczep i naczep zwiększył się o blisko 13% – w analizowanym okresie 2018 r. zarejestrowano 20,2 tys. sztuk. O blisko 23% zwiększyła się także liczba rejestracji nowych autobusów i autokarów, która w pierwszych trzech kwartałach 2018 r. wyniosła 2 068 sztuk. Od początku br. do wzrostu całej grupy przyczyniły się autobusy miejskie.
Konsekwentna wymiana miejskiego taboru tj. zakup nowych autobusów jest po części wymuszana ustawą o elektromobilności, zgodnie z którą 30% taboru przewoźników miejskich będą musiały stanowić pojazdy z napędem alternatywnym, czyli gazowym, elektrycznym lub wodorowym oraz dostępem do funduszy unijnych. Bez względu na to, jaki jest powód zmian - zyskają na nich wszyscy: mieszkańcy miast – czyste powietrze, a podróżni – bezpieczeństwo i komfort przejazdów–mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Spadki w segmencie motorowerów i motocykli
W pierwszych trzech kwartałach 2018 r. zarejestrowano 12 453 nowe motocykle, czyli o 310 mniej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Po III kwartałach 2018 r. odnotowaliśmy duże spadki w kategorii motorowerów, których liczba rejestracji zmniejszyła się aż o 30,2% w porównaniu z III kwartałami 2017 r. Duży wpływ na taką sytuację miał wzrost rejestracji w ostatnim kwartale ubiegłego roku, spowodowany wprowadzeniem wymogu spełniania normy Euro 4 dla nowo rejestrowanych pojazdów tej kategoriiod początku 2018 r.–mówiMirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Wzrost eksportu produktów motoryzacyjnych
Od stycznia do czerwca 2018 r. eksport produktów motoryzacyjnych z Polski wzrósł o 3,4% r/r i wyniósł 18 mld euro. Spadki odnotowano w kategorii samochodów osobowych – wartość eksportu spadła o 12% oraz w kategorii jednośladów, których wartość eksportu była o blisko 45% mniejsza niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Z taśm montażowych zjechało 345,53 tys. samochodów osobowych, o 13,3% mniej niż przed rokiem. Tymczasem wzrosła liczba wyprodukowanych pojazdów do transportu publicznego (+15,4%) i samochodów dostawczych i ciężarowych, w tym ciągników drogowych (+17,1%) do blisko 150 tys. sztuk.
Pełną wersję raportu można otrzymać poprzez zgłoszenie zainteresowania na adres biuroprasowe@kpmg.pl oraz anna.materzok@pzpm.org.pl.