Aktualności

Rejestracje pojazdów użytkowych pow. 3,5t, w tym samochodów ciężarowych i autobusów - luty 2023 r.

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych pow. 3,5t
2023r: luty: +16,2%, styczeń-luty: +12,2% 

W dziale Rynek Motoryzacyjny nowe analizy o pierwszych rejestracjach w luty 2023 roku samochodów ciężarowych i autobusów o DMC powyżej 3,5t  oraz dane o samochodach dostawczych do 3,5t. Raporty przygotowano na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Kliknij tutaj »

Najnowsze dane o rejestracjach samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5t luty 2023r.

Rejestracje 2023r: Luty +11,7% ; styczeń – luty +15,6%

W lutym 2023r. liczba rejestracji nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t była podobnie jak w styczniu br. wyższa niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku o 11,7%.
Od początku 2023r. zarejestrowano 83 528 szt. samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t. Było to o 15,6% więcej (+11 292 szt.) niż w tym samym okresie 2022 roku.
Rejestracje według rodzaju paliwa - w całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano w lutym br. 8 036 klasyczne hybrydy (ozn. HEV) tj. więcej niż rok wcześniej (+31,6% r/r) i 6 378 tzw. miękkich hybryd (MHEV) (+15%). Samochodów bateryjnych (BEV) przybyło 1 105 szt. (+87,6%) a hybryd plug-in (PHEV) 991 (+20,9%). Samochody z klasycznym napędem benzynowym (17 457 szt. +6,1%) zajęły 45,3% rynku i straciły r/r 3,4 pkt. proc. Diesle stanowiły 9,1% (3 524 szt. +18,9%) wobec 8,8% rok wcześniej. Wszystkie HEVy oraz 70% MHEVów było opartych na silnikach benzynowych. 30% miękkich hybryd miała silnik diesla. Wśród PHEVów tylko 1% miało silnik Diesla.
W dziale Rynek motoryzacyjny przedstawiamy wstępne zestawienia o rejestracjach nowych samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5t. Analizy przygotował zespół PZPM na podstawie danych z CEP. Po więcej kliknij tutaj »

Nowa inwestycja Volvo - TechHub w Krakowie

Świetna wiadomość dla Polski. Nowa inwestycja TechHub w Krakowie została wczoraj oficjalnie ogłoszona przez Prezesa firmy Volvo Cars - Jim Rowan. #JakubFaryś Prezes PZPM miał przyjemność uczestniczyć w spotkaniu. Wg. informacji przekazanych podczas konferencji -TechHub ruszy już wkrótce. Przewidywane zatrudnienie do końca roku to 120 osób a docelowo nawet 500-600 głównie informatyków i programistów. Polska będzie czwartym Centrum R&D na świecie należącym do Volvo.

Produkcja pojazdów samochodowych i silników spalinowych do pojazdów mechanicznych

Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. produkcji pojazdów samochodowych i silników spalinowych w Polsce w styczniu 2023 roku , które zespół PZPM przygotował na podstawie danych z Głównego Urzędu Statystycznego

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

Przyjęte i co dalej? Europejska branża motoryzacyjna wobec nowych celów emisyjnych

14 lutego br. Parlament Europejski przyjął nowe cele redukcji emisji CO2 do roku 2035 dla samochodów osobowych i dostawczych . Cel przyjęty przez PE zakłada redukcję emisji CO2 o 100% w stosunku do roku 2021. Cele pośrednie zostały ustalone na poziomie 55% dla samochodów osobowych i 50% dla samochodów dostawczych w roku 2030. Nowe rozwiązania poparło 340 europosłów wobec 279 głosów przeciw. 21 posłów wstrzymało się.
Sigrid De Vries Dyrektor Generalna ACEA  mówi: „Wszystkie wysiłki i inwestycje przemysłu motoryzacyjnego są ukierunkowane na mobilność bezemisyjną. Istotne jest, aby wszystkie działania  i przepisy UE były zgodne z tym celem i wspierały go”.
Jakub Faryś , Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi: „Głosowanie w Parlamencie Europejskim potwierdziło bardzo ambitną drogę krajów Unii Europejskiej do osiągnięcia zerowej emisyjności w transporcie. To decyzja, która będzie miała olbrzymi wpływ na branżę motoryzacyjną oraz na rynek. Musimy zrobić wszystko, żeby Polska, która jest jednym z najważniejszych krajów, jeśli chodzi o produkcję pojazdów części i podzespołów, utrzymała swoją pozycję w nowej zeroemisyjnej rzeczywistości”.

Pełny tekst Informacji Prasowej  tutaj »

ZAPROSZENIE na MOVE International Mobility Congress 2023

Serdecznie zapraszamy na MOVE – International Mobility Congress 2023 - wydarzenie poświęcone przyszłości rynku motoryzacyjnego, zeroemisyjności i innowacyjności transportu, które odbędzie się 30 marca w Poznań Congress Center, przy okazji targów motoryzacyjnych Poznań Motor Show.
Program MOVE został przygotowany we współpracy z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego - partnerem merytorycznym wydarzenia.

REJESTRACJA https://rejestracja.kongresmove.pl

W kongresie wezmą udział reprezentanci wszystkich kluczowych gałęzi przemysłu – motoryzacyjnego, energetycznego i paliwowego. Nie zabraknie również przedstawicieli administracji publicznej oraz świata nauki.

"Jeśli nie będzie woli ze strony rządu, aby spełnić oczekiwania przemysłu motoryzacyjnego w zakresie cen energii, dostępu do surowców, budowy bezpośrednich sieci energetycznych, farm wiatrowych i wreszcie dostępności energii do produkcji z zielonymi certyfikatami, nie jest wykluczone, że krajobraz motoryzacyjny w perspektywie 10 – 15 lat mocno się zmieni. Byłoby bardzo źle, gdyby istniejące fabryki doprowadziły do końca produkcję w obecnej formule, a w to miejsce nie pojawiały się inwestycje w nowe nisko- i zeroemisyjne napędy"  – prognozuje Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Komisja Europejska zaproponowała nowy cel redukcji emisji dla nowych pojazdów ciężarowych o 90% do 2040 roku. Przedstawiamy komentarz Jakuba Farysia Prezesa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego

"Decyzja Komisji Europejskiej upewnia branżę motoryzacyjną, że Europa konsekwentnie zmierza do mobilności zeroemisyjnej. Dotyczy to również transportu ciężkiego - zarówno długodystansowego jak i lokalnego. Już dziś producenci proponują klientom np. elektryczne śmieciarki czy pojazdy dystrybucji lokalnej, ale też elektryczne ciągniki siodłowe. Jednak, aby proces przechodzenia na napędy zeroemisyjne powiódł się, niezbędne jest wybudowanie sieci punktów ładowania o bardzo dużych mocach dedykowanych pojazdom ciężarowym oraz stacji tankowania wodoru. Dostępność do odpowiednich punktów ładowania pozwoli przekonać przewoźników, że eksploatacja pojazdów zeroemisyjnych jest nie tylko porównywalna z dzisiejszą, ale też opłacalna ekonomicznie"

Pełny tekst naszego stanowiska w ramach Koalicji eTransport odnoszącego się do nowych ustaleń KE.  tutaj »

Dane cząstkowe 20 dni lutego 2023 rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Po 20 dniach lutego br . rejestracje wszystkich pojazdów z wyjątkiem lekkich samochodów dostawczych znalazły się na plusie. Liczba rejestracji samochodów osobowych utrzymała się na tym samym poziomie. Rejestracje lekkich samochodów dostawczych wyraźnie zmniejszyły się natomiast sprzedaż nowych ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t wzrosła o 14,6% r/r. Jednoślady również utrzymały się na dodatnim poziomie.
W omawianym okresie zarejestrowano:
22 961 sam. osobowych +13,0% r/r
2 370 lekkich sam. dostawczych LCV -23,5% r/r
1 846 sam. ciężarowych pow. 3.5t +14,6% r/r
Jednoślady:
911 motocykle:  +14,0% r/r
302 motorowery: +9,0% r/r
Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj