Aktualności

Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5t lipiec 2023r.

Rejestracje 2023r: LIPIEC +5,8% ; STYCZEŃ – LIPIEC +10,1%
Kontynuacja wzrostowego trendu sprzedaży – efekt niskiej bazy.  Ciągle dominuje sprzedaż aut benzynowych ale dynamicznie rozwija się rynek aut zasilanych paliwami alternatywnymi szczególnie aut elektrycznych. W rankingu marek niewielkie roszady, leader się nie zmienił (Toyota), ale najwięcej z pierwszej piątki zyskała marka Kia.
W lipcu 2023r. rynek samochodów osobowych i dostawczych wyniósł 41 722 szt. i był o 4,9% wyższy od lipca ub.r.
Od początku 2023r. zarejestrowano 311 938 szt. samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t. Było to o 10,1% więcej (+28 537 szt.) niż w tym samym okresie 2022 roku.
Analizy przygotował zespół PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Po więcej kliknij tutaj »

PZPM - ACEM - wyniki rejestracji jednośladów na największych rynkach europejskich w ciągu I połowy 2023 roku

Rejestracje motocykli i motorowerów na kluczowych rynkach europejskich wskazują na rosnące zainteresowanie pojazdami kategorii L w pierwszej połowie 2023 r .
Rejestracje nowych motocykli na pięciu największych rynkach europejskich (tj. we Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii) osiągnęły liczbę 600 784 sztuk w pierwszej połowie 2023 roku.  Stanowi to wzrost o 11,3% w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. (539 644 sztuk).
Liczba rejestracji motocykli wyraźnie zwiększyła się we Włoszech (192 497 sztuk, +19,1% r/r) i Hiszpanii  (102 626 sztuk, +11,7%), Niemcy (129 964 sztuk, +10,1%) i Francja (116 224 sztuk, +7,5%) wykazały tendencję wzrostową. W Wielkiej Brytanii wolumeny utrzymały się na stabilnym poziomie  (59 741 sztuk, -0,9%).
Rejestracje motorowerów na sześciu europejskich rynkach monitorowanych przez ACEM osiągnęły łączną liczbę 99 782 sztuk. (tj. Belgia, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia i Hiszpania).
Wolumen rejestracji wskazuje na ogólny spadek o 25,8% w porównaniu z rokiem ubiegłym (134 503 sztuk) w większości monitorowanych krajów, z wyjątkiem Belgii (15 864 sztuk, +2,8%).
Prezentujemy przygotowany przez ACEM raport na temat rejestracji nowych jednośladów w UE. Po więcej kliknij tutaj  »

Ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości

W dniu 21 lipca 2023 roku ogłoszona została Ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości: https://dziennikustaw.gov.pl/DU/rok/2023/pozycja/1394

Ustawa ta będzie miała wpływ na treść niektórych ustaw dot. motoryzacji między innymi na Ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz na Prawo o ruchu drogowym.
Przykładowo po zmianach w Prawie o ruchu drogowym przestanie funkcjonować „zgłoszenie nabycia pojazdu” a pojawi się obowiązek rejestracji pojazdu w ciągu 30 dni od nabycia, obwarowany karą 500 zł. Na wstępnym etapie prac ten obowiązek dotyczył także samochodów nowych, ale dzięki szybkiej reakcji PZPM, z tego obowiązku zostały zwolnione nowe samochody znajdujące się w łańcuchu dostaw.
Zmiany w Ustawie o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia niektórych skutków kradzieży tożsamości są bezpośrednio związane z przygotowywanym rozporządzeniem Ministerstwa Cyfryzacji dot. automatycznego uzupełniania danych dot. normy emisji spalin w CEPiKu, jeśli nie były one wcześniej wprowadzone.
Wg. projektu na podstawie nr rejestracyjnego możliwe będzie uzyskanie danych dot.

  1. marki, typu i modelu (nazwę handlową);
  2. poziomu emisji zanieczyszczeń (normy EURO) ;
  3. rodzaju paliwa, rodzaju pierwszego paliwa alternatywnego, rodzaju drugiego paliwa alternatywnego;
  4. roku produkcji

Uzupełniona baza danych pojazdów w CEPiKu umożliwi właścicielom pojazdów sprawdzenie normy EURO oraz ułatwi gminom kontrole Stref Czystego Powietrza poprzez możliwość automatycznego weryfikowania czy pojazd wjeżdżający do SCT jest do tego uprawniony np. za pomocą systemów kamer. Te zmiany wraz z zapowiedzianymi już przez niektóre miasta SCT może spowodować zmiany na rynku samochodów, w szczególności używanych niespełniających wymagań dających wjazd do SCT.

Tekst Ustawy tutaj  »

PZPM - ACEA - wyniki rejestracji pojazdów użytkowych w UE w pierwszej połowie 2023r.

dostawcze do 3,5t: +11,6%, ciężarowe powyżej 3.5t: +20%, autobusy: +15 %

W pierwszej połowie 2023 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE wzrosła o 11,6% do 725 418 sztuk, ponieważ problemy związane z łańcuchem dostaw uległy złagodzeniu. Hiszpania i Niemcy w znacznym stopniu przyczyniły się do tego wzrostu, ponieważ sprzedaż samochodów dostawczych zwiększyła się odpowiednio o 26,6% i 15,5%. Sprzedaż we Francji również nieznacznie przyspieszyła o 3,6%, osiągając 189 948 sztuk.
Rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE znacznie zyskały o 20%, osiągając liczbę 179 508 sztuk. Prawie wszystkie rynki UE odnotowały dwucyfrowe wzrosty procentowe, w tym cztery największe: Niemcy (+24,8%), Francja (+12,3%), Włochy (+12,6%) i Polska (+10,8%).
Rejestracje nowych autobusów w UE również były solidne w pierwszej połowie 2023 r., ponieważ ich sprzedaż podskoczyła o 15% do 14 781 sztuk. Pod względem wielkości sprzedaży przodowała Francja z 2 982 pojazdami, co stanowi zwyżkę o 22,3%. Inne główne rynki również wykazały pokaźne wzrosty: Włochy (+62,6%), Hiszpania (+58,7%) i Niemcy (+27,8%). 

Prezentujemy przygotowany przez ACEA raport na temat rejestracji nowych samochodów użytkowych w UE*. Po więcej kliknij tutaj »

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - CZERWIEC 2023

Wg. GUS produkcja pojazdów samochodowych w Polsce zwiększyła się w CZERWCU w porównaniu z analogicznym miesiącem w 2022 r.

Produkcja samochodów osobowych wzrosła o 34,8% r/r.; ciężarowych i dostawczych wyprodukowano więcej o 43,3%r/r. natomiast autobusy osiągnęły rezultat wyższy o 6,8% r/r.

Produkcja silników do samochodów spalinowych również znalazła się na dodatnim poziomie w porównaniu z czerwcem 2022r.

W czerwcu 2023 liczba wyprodukowanych samochodów osobowych wyniosła 27,9 tys. szt. i była wyższa niż rok wcześniej o 2,7 tys. aut (+34,8% r/r). W porównaniu z majem br. wzrost wyniósł 10,7% m/m. Narastająco w okresie styczeń – czerwiec 2023 produkcja zwiększyła się o 25,4% r/r do liczby 149 tys. aut. Mimo, że baza do porównania była bardzo niska to obserwujemy systematyczny lekki wzrost produkcji aut osobowych w porównaniu z latami 2020 - 2022 i stopniową stabilizację w tym segmencie.

W omawianym okresie produkcja pojazdów ciężarowych kolejny miesiąc z rzędu zwiększyła się osiągając liczbę 27 674 wyprodukowanych pojazdów. Zanotowany wynik jest wyższy niż w czerwcu 2022 roku o 8 366 szt. (+43,3%r/r) oraz w maju br. o 12% m/m. Skumulowany wynik w pierwszej połowie roku wyniósł 150 594 wyprodukowanych aut tj. (+63,0% r/r).

W czerwcu br. z polskich zakładów wyjechało 520 autobusów, o 33 szt. więcej niż w czerwcu 2022r. (+6,8% r/r). Wypracowany wynik jest również wyższy niż w maju br. o 87 szt. (+20,1% m/m). W sumie w pierwszej połowie br. wyprodukowano 2 686 autobusów co oznacza wzrost o 11,1% r/r.

W czerwcu 2023 w polskich zakładach wytworzono 230 tys. silników do pojazdów mechanicznych, o 56 tys. więcej niż w analogicznym miesiącu ub.r.. Zanotowany wynik jest również wyższy niż uzyskany w maju br. o 8 tys. szt. (+3,6% m/m). Narastająco w okresie styczeń-czerwiec 2023 wyprodukowanych zostało 1 287 tys. silników, o 31,5% więcej niż w pierwszej połowie 2022r., w tym 1 070 tys. silników wysokoprężnych i 217 tys. silników benzynowych.
Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. produkcji pojazdów samochodowych i silników spalinowych w Polsce w czerwcu 2023 roku , które zespół PZPM przygotował na podstawie danych z Głównego Urzędu Statystycznego

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

Rejestracje autobusów - CZERWIEC 2023r.

Nowe autobusy   CZERWIEC (+40,7% r/r);  STYCZEŃ - CZERWIEC (+21,9%)

W czerwcu 2023 r. w Polsce zarejestrowano 152 fabrycznie nowe autobusy, czyli o 44 sztuki więcej niż przed rokiem (+40,7% r/r) i o kilka egzemplarzy więcej niż w maju br. (+5 szt./+3,4% m/m). To kontynuacji dobrej passy na polskim rynku.

Tym samym skumulowany rezultat za I połowę 2023 r. wynosi 730 rejestracji nowych autobusów (+131 szt. / +21,9% r/r), co oznacza kontynuację zapoczątkowanego jeszcze w kwietniu wzrostu i trzecie w tym roku wyjście rynku „na plus”. Dla porównania – po I kwartale br. mieliśmy 295 rejestracji (-24 szt. / -7,5% r/r).

Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. pierwszych rejestracji autobusów nowych i używanych w Polsce w  CZERWCU 2023 roku . Analizę przygotował na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów, zespół PZPM we współpracy z firmą JMK - analizy rynku autobusów.

Informacja prasowa i zestawienia Tutaj »

PZPM - ACEA - Rejestracje sam. osobowych wg. rodzaju paliwa w czerwcu 2023r.

Rejestracje samochodów osobowych: +17,8% w czerwcu 2023 r., udział elektrycznych bateryjnych: 15,1% w rynku

W czerwcu 2023 r. rynek samochodowy w UE wzrósł o 17,8% do 1 mln zarejestrowanych sztuk. Wzrost ten można powiązać z odbiciem regionu od niskiej bazy porównawczej w ubiegłym roku, spowodowanym głównie niedoborami części samochodowych. Z wyjątkiem Węgier (-1,4%), wszystkie rynki UE zwiększyły sprzedaż, w tym cztery największe: Niemcy (+24,8%), Hiszpania (+13,3%), Francja (+11,5%) i Włochy (+9,1%).

W pierwszej połowie 2023 r. liczba rejestracji nowych samochodów w UE znacząco zwiększyła się (+17,9%), osiągając 5,4 mln sztuk. Poprawa w ostatnich miesiącach wskazuje, że europejski przemysł motoryzacyjny odzyskuje siły po zakłóceniach dostaw wywołanych pandemią. Skumulowane wolumeny są jednak o 21% niższe w porównaniu z 2019 rokiem. Większość rynków regionu znacząco zwiększyła się w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2023 r., w tym cztery główne: Hiszpania (+24,0%), Włochy (+22,8%), Francja (+15,3%) i Niemcy (+12,8%).

Po więcej kliknij tutaj  »

PZPM sygnatariuszem Memorandum o współpracy w zakresie baterii do pojazdów elektrycznych w ramach Polsko–Koreańskiego Forum Gosparczego

13 i 14 lipca 2023 miało miejsce Polsko–Koreańskie Forum Gospodarcze. W wydarzeniu uczestniczyli prezydenci obu krajów - Prezydent Andrzej Duda i Prezydent Republiki Korei Yoon Suk–yeol oraz minister rozwoju i technologii - Waldemar Buda i koreański minister handlu, przemysłu i energii Chang-Yang Lee, którzy podpisali Porozumienie o współpracy w zakresie promocji handlu i inwestycji, w tym w szczególności wymiany handlowej, promocji inwestycji i współpracy przemysłowej.
Niezwykle istotną częścią forum - z punktu widzenia branży motoryzacyjnej - było podpisanie Memorandum o współpracy w zakresie baterii do pojazdów elektrycznych pomiędzy Korea Battery Industry Association „KBIA” a Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego
Porozumienie, ma na celu promowanie współpracy między firmami członkowskimi i wspieranie wzajemnych strategicznych relacji biznesowych. Współpraca będzie przebiegała w kilku obszarach - w tym dotyczącym wymiany informacji na temat trendów branżowych, polityk i przepisów; udzielania wsparcia firmom członkowskim i współpracy w kwestiach związanych z rozwojem technologii. Porozumienie ma na celu wspieranie rozwoju przemysłu baterii w Korei i Polsce oraz poprawę bezpieczeństwa, niezawodności i zrównoważonego rozwoju globalnego łańcucha dostaw baterii między oboma krajami. Strony zadeklarowały, że będą dzielić się informacjami nt. trendów branżowych, przepisów, analiz i wiedzą techniczną związaną z przemysłem akumulatorów i pojazdów elektrycznych oraz że będą współpracować na rzecz rozwoju zasobów ludzkich w dziedzinie baterii i pojazdów elektrycznych poprzez wymianę informacji na temat m.in. projektów edukacyjnych. Porozumienie zakłada ponadto promocję rynku baterii poprzez udział w programach związanych z organizacją wystaw, konferencji, warsztatów technologicznych i wydarzeń w obszarze akumulatorów i pojazdów elektrycznych i zachęcenie do udziału w nich firm członkowskich obu organizacji.
Strony będą też wspierać firmy członkowskie, które chcą inwestować w rynek baterii w Korei oraz branżę pojazdów elektrycznych w Polsce poprzez wymianę informacji o rynkach i trendach inwestycyjnych, prowadzenie programów doradczych oraz korzystania z programów rozwoju sieci i wsparcia. Równie istotnym obszarem będzie wspieranie działań badawczych i dzielenie się wiedzą w dziedzinie akumulatorów do pojazdów elektrycznych w celu ułatwienia normalizacji, certyfikacji i rozwoju technologii (B+R).

Fotorelacja  kliknij tutaj »