Aktualności

Wywiad z Jakubem Farysiem podczas EKG w Katowicach

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z wywiadu z Jakubem Farysiem - Prezesem PZPM, przeprowadzonym przez Jakuba Lacherta (WNP) podczas XV Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Rozmowa dotyczyła między innymi: rozwoju elektromobilności, decyzji podjętych przez PE, produkcji oraz ryzyka związanego z wykluczeniem transportowym w Polsce.

Licznik elektromobilności - Kwiecień 2023

Według danych z końca kwietnia 2023 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 40 926 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze cztery miesiące b.r. ich liczba zwiększyła się o 7 201 sztuk, tj. o 71% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.

Pod koniec kwietnia 2023 r. po polskich drogach jeździło 73 695 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 37 027 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 36 668 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 3 924 szt., z czego BEV stanowiły ponad 99%. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec kwietnia składała się z 17 097 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 541 305 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 865 szt.

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec kwietnia 2023 r. w Polsce funkcjonowało 2768 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5440 punktów). 31% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W kwietniu uruchomiono 69 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (135 punktów).

- Ostatnie miesiące pokazują, że w Polsce hybrydy plug-in cieszą się zainteresowaniem porównywalnym do samochodów bateryjnych. Zapewne jednym z powodów tego zainteresowania jest fakt, że sieć ładowania jest wciąż niewystarczająca do potrzeb. Bardzo dobry rezultat rejestracji samochodów ciężarowych i przede wszystkim dostawczych wiąże się z tym, że wiele firm użytkujących floty tych pojazdów posiada własne stacje ładowania zlokalizowane w bazach. Ponadto, z uwagi na fakt, że coraz więcej miast decyduje się na zamykanie centrów dla samochodów innych niż zeroemisyjne, należy się spodziewać, że liczba elektrycznych pojazdów dostawczych będzie rosła bardzo dynamicznie. Można też przypuszczać, że gdyby producenci nadal nie doświadczali problemów z dostawami półprzewodników, liczba samochodów dostarczanych na rynek byłaby znacznie większa, bo obecnie popyt na te samochody znacznie przewyższa możliwości produkcyjne - mówi Jakub Faryś , Prezes PZPM.

Wszystkie edycje dostępne są w zakładce Rynek Motoryzacyjny. Informacja prasowa  kliknij tutaj »

Najnowsze dane o wypadkach drogowych w Polsce

Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniami nt. wypadków drogowych w Polsce w latach 2004-2022 przygotowanymi na podstawie danych Komendy Głównej Policji (KGP) Pobierz raport

Dane cząstkowe 10 dni Maja 2023 rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Po 10 dniach maja br. liczba rejestracji samochodów osobowych utrzymała się w trendzie rosnącym natomiast lekkie samochody dostawcze oraz ciężkie pojazdy ciężarowe znalazły się na ujemnym poziomie w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. 
W omawianym okresie zarejestrowanych zostało 8 115 samochodów osobowych  o 721 szt.  (+9,8% r/r) więcej niż w w ciągu 10 dni maja 2022r.. Rejestracje lekkich samochodów dostawczych wyniosły  838 szt. (-1,5%r/r). Sprzedaż nowych ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t zmniejszyła się o 4,7% do 673 szt. o 33 szt. mniej niż rok wcześniej.
Jednoślady zanotowały zróżnicowane wyniki. Rejestracje motocykli zwiększyły się o 19,0%r/r natomiast skutery pozostały na  minusie -8,4% r/r.

W ciągu pierwszych 10 dni maja zarejestrowano:
8 116 sam. osobowych: +9,8% r/r
   838 lekkich sam. dostawczych LCV: -1,5% r/r
   673 sam. ciężarowych pow. 3.5t: -4,7% r/r

Jednoślady:
954 motocykle:      +19,0% r/r
381  motorowery:    -8,4% r/r

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

Rejestracje przyczep i naczep oraz ciągników rolniczych w KWIETNIU 2023r.

Rejestracje w całej grupie nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów, w ostatnim miesiącu osiągnęły łącznie 8 137 szt. i były mniejsze niż przed rokiem (-14%). Po jedenastu miesiącach nieprzerwanych spadków (od lutego 2022r) a w konsekwencji rocznym spadku o 12,7%, styczeń przyniósł stabilizację i niemal wyrównał wysoki poziom z ubiegłego roku (-0,9%). Natomiast kwiecień a wcześniej marzec (-11,4%) i luty (-11,9%) kontynuują ubiegłoroczne spadki. Osiągnięty wynik był nieco poniżej średniej z pięciu ostatnich lat, która wynosi 8 588 szt. O spadku zadecydowały przyczepy.

Zapraszamy do zapoznania się z pełnym opracowaniem nt. pierwszych rejestracji przyczep, naczep oraz ciągników rolniczych w Polsce w KWIETNIU 2023 roku , które zespół PZPM przygotował na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów

Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami kliknij tutaj »  

Rejestracje jednośladów - KWIECIEŃ 2023

Nowe jednoślady:
KWIECIEŃ: +14,9% r/r;    

motocykle:     +24,4% r/r;
motorowery     -8,0% r/r

W kwietniu 2023 roku zarejestrowano 4 692 nowe jednoślady. Jest to o 610 sztuk więcej niż przed rokiem (+14,9%) oraz o 646 sztuk więcej w porównaniu z marcem br. (+16%). To kolejny, czwarty od początku roku wzrost rynku jednośladów po wcześniejszych czterech miesiącach spadków (od września do grudnia ub.r.), Osiągnięty wynik jest dużo wyższy od średniej z ostatnich pięciu lat (2018-2022), która wynosi 3 238 szt. Najwyższe wyniki w historii odnotowywano w latach 2007-2009 (średnia na poziomie 17 103 szt.), ale wtedy napędzane rejestracjami motorowerów, które stanowiły 90% rejestracji jednośladów. Teraz jest odwrotnie, to rejestracje motocykli stanowią siłę napędową jednośladów (w ostatnim miesiącu stanowiły 76%)

W dziale Rynek motoryzacyjny przedstawiamy bieżące zestawienia o rejestracjach nowych motocykli i motorowerów w KWIETNIU 2023 roku, które zespół PZPM przygotował na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami prosimy przejść do działu Rynek motoryzacyjny. Kliknij tutaj »

Najnowszy Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna" edycja Q2/2023

Sprzedaż nowych samochodów osobowych wzrosła o ponad 20%
W pierwszym kwartale 2023 roku na polskim rynku motoryzacyjnym zarejestrowano 123 tys. nowych samochodów osobowych – o 21% więcej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Pozytywny trend odnotowano również w segmencie samochodów ciężarowych (+19,2%), przyczep i naczep (+2,2%) oraz motocykli (+17%). W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2023 roku w Polsce zarejestrowano 54 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi, o 39% więcej niż rok wcześniej. Fabryki motoryzacyjne w Polsce rozpoczęły rok 2023 z bardzo dobrym wynikiem – wyprodukowano o 65% więcej pojazdów samochodowych niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
W pierwszym kwartale 2023 roku odnotowaliśmy najlepsze wyniki w rejestracjach i produkcji pojazdów od dłuższego czasu. Rejestracje samochodów osobowych wzrosły o ponad 20% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Podobny wzrost jest widoczny w segmencie samochodów ciężarowych, zaś rejestracje samochodów dostawczych utrzymały się zasadniczo na tym samym poziomie co w ubiegłym roku. Należy podkreślić, że klienci instytucjonalni zarejestrowali o 23% więcej pojazdów niż w zeszłym roku, a rejestracje przez klientów indywidualnych wzrosły o 16%. Te wyniki pokazują, że obawy o dalszy spadek rynku w efekcie spowolnienia gospodarczego na szczęście nie okazały się uzasadnione.
W rejestracjach nowych samochodów wszystkich kategorii bardzo wyraźnie widać trend przechodzenia na nisko- i zeroemisyjną mobilność. Szczególnie w segmencie premium pojazdy bateryjne i hybrydy plug-in notują bardzo wysokie wzrosty. Uwzględniając jednak fakt, że dzięki decyzjom władz europejskich i krajów członkowskich UE, Europa jest liderem w przechodzeniu na te napędy, należy się spodziewać, że pojazdy nisko- i zeroemisyjne będą sukcesywnie zwiększały swój udział w rynku w ciągu najbliższych miesięcy i lat – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Zapraszamy do zapoznania się ze skrótem Raportu: Raport KPMG i PZPM_Branża motoryzacyjna Q2/2023

Rejestracje pojazdów użytkowych pow. 3,5t, w tym samochodów ciężarowych i autobusów - kwiecień 2023 r.

Kwiecień: -0,7% r/r; styczeń – kwiecień: +13% r/r

W kwietniu 2023r. zarejestrowano 2 723 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5t, tj. nieznacznie mniej niż przed rokiem (-0,7%) i mniej niż w marcu br. (-23,5%).

Ostatni miesiąc przerwał serię wzrostów pojazdów użytkowych pow. 3,5t trwającą od sierpnia 2022r (z wyjątkiem spadku w grudniu) do marca br. Wynik kwietnia był niemalże identyczny jak w kwietniu rok temu (-0,7%, -19 szt.). Wcześniej zanotowano 8,2% wzrostu w styczniu, 16,2% w lutym i 27,9% w marcu br.

Rynek nowych autobusów wzrósł o 8,3% r/r po styczniowym spadku (-38,5%) oraz lutowym wzroście (+6,1%) i osiągnął rezultat 144 szt.
W dziale Rynek Motoryzacyjny nowe analizy o pierwszych rejestracjach w KWIECIEŃ 2023 roku samochodów ciężarowych i autobusów o DMC powyżej 3,5t  oraz dane o samochodach dostawczych do 3,5t. Raporty przygotowano na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Kliknij tutaj »