Aktualności

Rejestracje używanych samochodów 05 2023

MAJ    -4,2%  r/r;  STYCZEŃ-MAJ   -4,6% r/r

Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. pierwszych rejestracji używanych samochodów w Polsce w MAJU 2023  roku . Analizę przygotował zespół PZPM na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów, zespół PZPM

Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami kliknij tutaj »

Dane cząstkowe 20 dni maja 2023 rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Po 20 dniach maja br. liczba rejestracji wszystkich rodzajów pojazdów z wyjątkiem motocykli znalazła się na minusie w porównaniu do analogicznego miesiąca ub. roku.
W omawianym okresie zarejestrowanych zostało 20 724 samochody osobowe  o (-1,1% r/r). Rejestracje lekkich samochodów dostawczych wyniosły 2 360 szt. (-11,8%r/r). Sprzedaż nowych ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t zmniejszyła się o 16,6% do 1 560 szt.

Jednoślady zanotowały zróżnicowane wyniki. Rejestracje motocykli zwiększyły się o 2,2 %r/r natomiast skutery pozostały na minusie -15,3% r/r.

W ciągu pierwszych 20 dni maja zarejestrowano:
20 724 sam. osobowych: -1,1% r/r
  2 360 lekkich sam. dostawczych LCV: -11,8% r/r
  1 560 sam. ciężarowych pow. 3.5t: -16,6% r/r

Jednoślady:
2221 motocykle:       +2,2% r/r
 819  motorowery:    -15,3% r/r

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

70-Lecie Wydziału SIMR na Politechnice Warszawskiej - 26 maja 2023

26 maja br miały miejsce obchody jubileuszu 70-lecia Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W uroczystości wziął udział Jakub Faryś -  Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego,  który podczas swojego przemówienia podkreślił, że nową motoryzację będą kształtować miedzy innymi studenci Politechniki Warszawskiej.
Zwrócił uwagę na zmiany legislacyjne, które nadały kierunek rozwoju motoryzacji. Począwszy od 2035 roku każdy nowy samochód zarejestrowany w UE będzie elektryczny, wodorowy lub zasilany paliwem syntetycznym. Rozwój elektromobilności dotyczy także ciężkich samochodów ciężarowych. Rewolucja motoryzacyjna, która teraz ma miejsce wymusza dostosowanie kierunków kształcenia do nowej rzeczywistości i to jest wyzwaniem dla kadry Politechniki Warszawskiej oraz innych uczelni.

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - KWIECIEŃ 2023

Opublikowane przez GUS KWIETNIOWE dane dotyczące produkcji pojazdów są nieco mniej korzystne niż miesiąc wcześniej ale nadal wyższe w porównaniu do analogicznego miesiąca 2022 r.. w segmencie samochodów ciężarowych i autobusów odpowiednio (+49,2% r/r) oraz (+2,6%). Samochody osobowe znalazły się na lekkim minusie w porównaniu do kwietnia ub.r. (-0,8% r/r).  Zwiększenie produkcji obserwujemy w przypadku silników do samochodów spalinowych (+36,4% r/r).
W kwietniu liczba wyprodukowanych samochodów osobowych wyniosła 24,2 tys. szt. i była niższa niż rok wcześniej o 0,2 tys. szt. (-0,8% r/r). W porównaniu do lutego br. wzrost wyniósł 19,6%. Narastająco w okresie styczeń – kwiecień br. produkcja wzrosła o 27,5% r/r do 95,9 tys. aut. Poziom odniesienia był jednak bardzo niski.
W ostatnim miesiącu produkcja samochodów ciężarowych utrzymała się na wysokim poziomie z liczbą 24 642 szt.. Uzyskany rezultat jest niższy niż miesiąc wcześniej o 19,6% m/m ale wyższy od uzyskanego w kwietniu 2022r. o 8 129 szt. (+49,2%r/r). W ciągu pierwszych 4 miesięcy 2023 roku wzrost wyniósł 81,4% r/r do 98 222 sztuk.
W kwietniu z zakładów wyjechało 438 autobusów co przekłada się na wzrost o 2,6% r/r. W porównaniu do marca br. jest to jednak mniej o 56 szt. (-11,3%m/m). W okresie styczeń-kwiecień br. odnotowano wzrost o 9,5% r/r do 1 736 sztuk.
Produkcja silników do pojazdów mechanicznych wyniosła w kwietniu br. 210 tys. szt. o 36,4%r/r więcej niż w analogicznym miesiącu ub.r.. Silniki Diesla odpowiadają za ok. 85% tej liczby. W porównaniu do poprzedniego miesiąca w polskich zakładach zmontowanych zostało o 27 tys. silników mniej (-11,4%). Narastająco w okresie styczeń-kwiecień 2023 z taśm zjechało 835 tys. silników, o 33,8% więcej niż w analogicznym okresie 2022.

Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. produkcji pojazdów samochodowych i silników spalinowych w Polsce w KWIETNIU 2023 roku , które zespół PZPM przygotował na podstawie danych z Głównego Urzędu Statystycznego

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

Rejestracje autobusów - KWIECIEŃ 2023r.

Nowe autobusy   Kwiecień (+56,3% r/r);  Styczeń - Kwiecień  (+6,2%)

W kwietniu 2023 r. w Polce zarejestrowano 136 fabrycznie nowych autobusów, czyli aż o 49 sztuk więcej niż przed rokiem (+56,3% r/r) i więcej niż w marcu br. (8 szt./-5,6% m/m).

Razem od początku roku daje to łączny rezultat 431 szt. (+25 szt. / +6,2% r/r), co oznacza przełamanie i pierwsze w tym roku wyjście rynku „na plus”. Dla porównania po pierwszym kwartale mieliśmy 295 rejestracji (-24 szt. / -7,5% r/r). Spodziewamy się, że do końca roku autobusy nie odnotują już skumulowanego spadku i będą piąć się w górę.
Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. pierwszych rejestracji autobusów nowych i używanych w Polsce w  KWIETNIU 2023 roku . Analizę przygotował na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów, zespół PZPM we współpracy z firmą JMK - analizy rynku autobusów.

Informacja prasowa i zestawienia Tutaj »

Wywiad z Jakubem Farysiem podczas EKG w Katowicach

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z wywiadu z Jakubem Farysiem - Prezesem PZPM, przeprowadzonym przez Jakuba Lacherta (WNP) podczas XV Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Rozmowa dotyczyła między innymi: rozwoju elektromobilności, decyzji podjętych przez PE, produkcji oraz ryzyka związanego z wykluczeniem transportowym w Polsce.

Licznik elektromobilności - Kwiecień 2023

Według danych z końca kwietnia 2023 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 40 926 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze cztery miesiące b.r. ich liczba zwiększyła się o 7 201 sztuk, tj. o 71% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.

Pod koniec kwietnia 2023 r. po polskich drogach jeździło 73 695 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 37 027 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 36 668 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 3 924 szt., z czego BEV stanowiły ponad 99%. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec kwietnia składała się z 17 097 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 541 305 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 865 szt.

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec kwietnia 2023 r. w Polsce funkcjonowało 2768 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5440 punktów). 31% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W kwietniu uruchomiono 69 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (135 punktów).

- Ostatnie miesiące pokazują, że w Polsce hybrydy plug-in cieszą się zainteresowaniem porównywalnym do samochodów bateryjnych. Zapewne jednym z powodów tego zainteresowania jest fakt, że sieć ładowania jest wciąż niewystarczająca do potrzeb. Bardzo dobry rezultat rejestracji samochodów ciężarowych i przede wszystkim dostawczych wiąże się z tym, że wiele firm użytkujących floty tych pojazdów posiada własne stacje ładowania zlokalizowane w bazach. Ponadto, z uwagi na fakt, że coraz więcej miast decyduje się na zamykanie centrów dla samochodów innych niż zeroemisyjne, należy się spodziewać, że liczba elektrycznych pojazdów dostawczych będzie rosła bardzo dynamicznie. Można też przypuszczać, że gdyby producenci nadal nie doświadczali problemów z dostawami półprzewodników, liczba samochodów dostarczanych na rynek byłaby znacznie większa, bo obecnie popyt na te samochody znacznie przewyższa możliwości produkcyjne - mówi Jakub Faryś , Prezes PZPM.

Wszystkie edycje dostępne są w zakładce Rynek Motoryzacyjny. Informacja prasowa  kliknij tutaj »

Najnowsze dane o wypadkach drogowych w Polsce

Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniami nt. wypadków drogowych w Polsce w latach 2004-2022 przygotowanymi na podstawie danych Komendy Głównej Policji (KGP) Pobierz raport