Produkcja pojazdów w Polsce – wyniki za lipiec 2025 oraz okres styczeń–lipiec
Dane GUS pokazują wyraźne różnice w trendach pomiędzy poszczególnymi segmentami rynku motoryzacyjnego.
SAMOCHODY OSOBOWE (bez elektrycznych)
zmiana r/r:
lipiec +13,7
% ; styczeń -
lipiec:
-
62,7%
- W lipcu 2025 r. wyprodukowano jedynie 8,3 tys. szt.
, co jest wynikiem minimalnie wyższym niż rok wcześniej (7,3 tys. szt.)
ale dużo niższym niż w analogicznym miesiącu 2023 r. (26,1 tys. szt.)
-
W okresie styczeń–lipiec 2025
produkcja wyniosła 60,2 tys. szt.
, co oznacza spadek aż o 62,7% r/r
w porównaniu z 2024 r. (161,5 tys. szt.) oraz o blisko 80% względem 2023 r.
(177,6 tys. szt. w tym samym okresie).
Segment osobowy notuje największy regres, a produkcja spadła do poziomu niewidzianego od dwóch dekad.
SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r:
lipiec
+13,6% r/r; styczeń-
lipiec: -
9,4%
- W lipcu 2025 r. powstało 21,5 tys. szt.
, co oznacza wzrost o 13,6% r/r
(18,9 tys. w lipcu 2024).
-
W okresie styczeń–lipiec 2025
produkcja wyniosła 182,9 tys. szt.
, czyli o 9,4% mniej niż rok wcześniej
(201,2 tys. szt.), ale jednocześnie nadal utrzymuje się na historycznie wysokim poziomie.
To segment, który wciąż pozostaje mocnym filarem polskiej motoryzacji, mimo widocznego schłodzenia w porównaniu do rekordowego 2023 r.
POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:
lipiec +
90,2% r/r; styczeń-
lipiec:
-2,0%
- W lipcu 2025 r. wyprodukowano 464 szt.
, co oznacza wzrost aż o 90% r/r
wobec słabego lipca 2024 (244 szt.).
-
W okresie styczeń–lipiec 2025
produkcja osiągnęła 3671 szt.
, co oznacza spadek o 2% r/r
.
Wynik potwierdza, że Polska pozostaje jednym z liderów europejskiej produkcji autobusów, a pojedyncze miesiące mogą przynosić duże wahania wynikające z charakteru tego rynku.
Podsumowanie
- Produkcja samochodów osobowych
pozostaje w bardzo trudnej sytuacji – spadki sięgają kilkudziesięciu procent zarówno w ujęciu rocznym, jak i względem średnich z wcześniejszych lat.
- Segment ciężarówek
trzyma się mocno, mimo lekkiej korekty w porównaniu z rokiem ubiegłym.
- Autobusy
pokazują duże miesięczne wzrosty, choć w ujęciu od początku roku ich produkcja lekko spadła.
Dane wskazują, że polska motoryzacja przechodzi strukturalną zmianę – z coraz słabszą produkcją osobówek, stabilnymi ciężarówkami i rosnącą rolą autobusów.
SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r: lipiec +6,2%
; styczeń-
lipiec: -
7,1%
Według danych GUS
, w lipcu 2025 r.
w Polsce wyprodukowano 168,7 tys. silników spalinowych do pojazdów mechanicznych
, co oznacza wzrost o 6,2% r/r
. To pierwszy miesiąc od początku roku, w którym odnotowano dodatnią dynamikę.
Od stycznia do lipca 2025 r. łączna produkcja wyniosła 1,297 mln jednostek
, czyli o 7,1% mniej niż rok wcześniej
.
Silniki ogółem (diesel + benzyna)
- Lipiec 2025:
168,7 tys. szt. (+6,2% r/r
)
- Styczeń–lipiec 2025:
1 297 tys. szt. (-7,1% r/r
)
Wynik lipcowy sugeruje pewne odbicie po serii spadków w I półroczu, choć skumulowana dynamika wciąż pozostaje ujemna.
Silniki wysokoprężne (diesla)
- Lipiec 2025:
156 tys. szt. (+3,6% r/r
)
- Styczeń–lipiec 2025:
1 231 tys. szt. (-6,8% r/r
)
Diesle pozostają kluczowym segmentem polskiej produkcji. Lipcowy wzrost r/r potwierdza ich względną stabilność mimo ogólnego trendu spadkowego w branży.
Silniki benzynowe
- Lipiec 2025:
13 tys. szt. (+54,3% r/r
)
- Styczeń–lipiec 2025:
66 tys. szt. (-11,4% r/r
)
Na tle bardzo niskiej bazy z ubiegłego roku silniki benzynowe odnotowały w lipcu lekki wzrost. W ujęciu narastającym ich produkcja wciąż jednak pozostaje istotnie niższa niż w 2024 r.
Podsumowanie
- Lipiec przyniósł pierwszy od początku roku wzrost produkcji silników spalinowych
– zarówno w dieslach, jak i w jednostkach benzynowych w porównaniu z analogicznym miesiącem ub.roku. Jednak skumulowany wynik za 7 miesięcy nadal pozostaje słabszy (-7,1% r/r
), co pokazuje, że straty z I kwartału nie zostały zniwelowane.
- Produkcja diesla utrzymuje się na stabilnym poziomie i pozostaje dominującym typem silnika produkowanego w Polsce.
- Jednostki benzynowe wykazują większą zmienność – lipcowy wzrost to raczej efekt niskiej bazy, niż trwałego trendu wzrostowego.
- Zmiany wpisują się w proces transformacji motoryzacji w kierunku elektryfikacji i ograniczania jednostek ICE
.