LIPIEC 2025

Produkcja pojazdów w Polsce – wyniki za lipiec 2025 oraz okres styczeń–lipiec

Dane GUS pokazują wyraźne różnice w trendach pomiędzy poszczególnymi segmentami rynku motoryzacyjnego.

SAMOCHODY OSOBOWE (bez elektrycznych)
zmiana r/r:  lipiec  +13,7 % ; styczeń -  lipiec:   - 62,7%

  • W lipcu 2025 r. wyprodukowano jedynie 8,3 tys. szt. , co jest wynikiem dramatycznie niższym niż rok wcześniej (26,1 tys. szt. w lipcu 2023 i 7,3 tys. szt. w lipcu 2024 ).
  • W okresie styczeń–lipiec 2025 produkcja wyniosła 60,2 tys. szt. , co oznacza spadek aż o 62,7% r/r w porównaniu z 2024 r. (161,5 tys. szt.) oraz o blisko 80% względem 2023 r. (177,6 tys. szt. w tym samym okresie).
    Segment osobowy notuje największy regres, a produkcja spadła do poziomu niewidzianego od dwóch dekad.

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r:  lipiec  +13,6% r/r;   styczeń- lipiec: - 9,4%

  • W lipcu 2025 r. powstało 21,5 tys. szt. , co oznacza wzrost o 13,6% r/r (18,9 tys. w lipcu 2024).
  • W okresie styczeń–lipiec 2025 produkcja wyniosła 182,9 tys. szt. , czyli o 9,4% mniej niż rok wcześniej (201,2 tys. szt.), ale jednocześnie nadal utrzymuje się na historycznie wysokim poziomie.
    To segment, który wciąż pozostaje mocnym filarem polskiej motoryzacji, mimo widocznego schłodzenia w porównaniu do rekordowego 2023 r.

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:  lipiec  + 90,2% r/r;   styczeń- lipiec: -2,0%

  • W lipcu 2025 r. wyprodukowano 464 szt. , co oznacza wzrost aż o 90% r/r wobec słabego lipca 2024 (244 szt.).
  • W okresie styczeń–lipiec 2025 produkcja osiągnęła 3671 szt. , co oznacza spadek o 2% r/r .
    Wynik potwierdza, że Polska pozostaje jednym z liderów europejskiej produkcji autobusów, a pojedyncze miesiące mogą przynosić duże wahania wynikające z charakteru tego rynku.

Podsumowanie

  • Produkcja samochodów osobowych pozostaje w bardzo trudnej sytuacji – spadki sięgają kilkudziesięciu procent zarówno w ujęciu rocznym, jak i względem średnich z wcześniejszych lat.
  • Segment ciężarówek trzyma się mocno, mimo lekkiej korekty w porównaniu z rokiem ubiegłym.
  • Autobusy pokazują duże miesięczne wzrosty, choć w ujęciu od początku roku ich produkcja lekko spadła.

Dane wskazują, że polska motoryzacja przechodzi strukturalną zmianę – z coraz słabszą produkcją osobówek, stabilnymi ciężarówkami i rosnącą rolą autobusów.

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  lipiec +6,2%  ;   styczeń- lipiec: - 7,1%

Według danych GUS , w lipcu 2025 r. w Polsce wyprodukowano 168,7 tys. silników spalinowych do pojazdów mechanicznych , co oznacza wzrost o 6,2% r/r . To pierwszy miesiąc od początku roku, w którym odnotowano dodatnią dynamikę.

Od stycznia do lipca 2025 r. łączna produkcja wyniosła 1,297 mln jednostek , czyli o 7,1% mniej niż rok wcześniej .

 Silniki ogółem (diesel + benzyna)

  • Lipiec 2025: 168,7 tys. szt. (+6,2% r/r )
  • Styczeń–lipiec 2025: 1 297 tys. szt. (-7,1% r/r )

Wynik lipcowy sugeruje pewne odbicie po serii spadków w I półroczu, choć skumulowana dynamika wciąż pozostaje ujemna.

Silniki wysokoprężne (diesla)

  • Lipiec 2025: 156 tys. szt. (+3,6% r/r )
  • Styczeń–lipiec 2025: 1 231 tys. szt. (-6,8% r/r )

Diesle pozostają kluczowym segmentem polskiej produkcji. Lipcowy wzrost r/r potwierdza ich względną stabilność mimo ogólnego trendu spadkowego w branży.

Silniki benzynowe

  • Lipiec 2025: 13 tys. szt. (+54,3% r/r )
  • Styczeń–lipiec 2025: 66 tys. szt. (-11,4% r/r )

Na tle bardzo niskiej bazy z ubiegłego roku silniki benzynowe odnotowały w lipcu lekki wzrost. W ujęciu narastającym ich produkcja wciąż jednak pozostaje istotnie niższa niż w 2024 r.

Podsumowanie

  • Lipiec przyniósł pierwszy od początku roku wzrost produkcji silników spalinowych – zarówno w dieslach, jak i w jednostkach benzynowych w porównaniu z analogicznym miesiącem ub.roku. Jednak skumulowany wynik za 7 miesięcy nadal pozostaje słabszy (-7,1% r/r ), co pokazuje, że straty z I kwartału nie zostały zniwelowane.
  • Produkcja diesla utrzymuje się na stabilnym poziomie i pozostaje dominującym typem silnika produkowanego w Polsce.
  • Jednostki benzynowe wykazują większą zmienność – lipcowy wzrost to raczej efekt niskiej bazy, niż trwałego trendu wzrostowego.
  • Zmiany wpisują się w proces transformacji motoryzacji w kierunku elektryfikacji i ograniczania jednostek ICE .

Więcej informacji w raportach poniżej:

Metoda sortowania: