KWIECIEŃ 2025r..

Mimo spadków w ostatnich miesiącach, autobusy ciągle na plusie w 2025 roku

Za nami cztery miesiące 2025 roku, który polski rynek nowych autobusów zamknął „na plusie”, notując jednak wysokie wzrosty w styczniu i spadki w lutym, marcu oraz kwietniu.

W czwartym miesiącu roku zarejestrowano 200 nowych pojazdów , co oznacza nieznaczny spadek w porównaniu do kwietnia 2024 roku (-12 szt. / -5,7% r/r) , przy jednoczesnym wzroście wolumenu w stosunku do poprzedniego miesiąca – marca 2025 (+29 szt. / +17,6%). Z kolei skumulowany wynik za okres styczeń–kwiecień wyniósł 740 szt., czyli o 30 sztuk więcej niż rok wcześniej (+4,2% r/r) , co wskazuje na rosnące zapotrzebowanie na nowoczesne i fabrycznie nowe pojazdy – choć w wolniejszym tempie, niż oczekiwano.

Aktualna sytuacja

W kwietniu 2025 roku w Polsce przybyło 200 nowych autobusów, co po lutowym rekordowo niskim wyniku (125) i marcowym (170) stanowi wyraźne odbicie w górę. To jednak nadal mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (-12 szt. / -5,7% r/r), choć więcej niż w latach wcześniejszych: 2023 – 136 szt., 2022 – 87 szt., 2021 – 78 szt., 2020 – 64 szt.

Inaczej sytuacja wygląda w odniesieniu do wyników sprzed pandemii – w 2018 i 2019 roku było to odpowiednio 273 i 258 szt., czyli poziomy, do których obecnie chcemy się zbliżać. Jak widać, wciąż mamy sporo do nadrobienia.

Jedno jest jednak pewne – kwiecień pokazuje, że rynek autobusowy w 2025 roku będzie sukcesywnie się rozwijał, zaczynając od umiarkowanych różnic względem roku 2024, aż po spodziewany boom sprzedażowy pod koniec bieżącego roku i przede wszystkim w 2026. Skumulowany wynik po czterech miesiącach to 740 sztuk (+30 szt. / +4,2% r/r).

Więcej w tabelach poniżej oraz w zakładce pojazdy użytkowe.

Metoda sortowania: