Wyniki rejestracji SO w Europie - KWIECIEŃ 2025
Opublikowano: 27-05-2025
Prezentujemy przygotowany przez ACEA raport na temat rejestracji nowych samochodów osobowych w UE z uwzględnieniem rodzajów paliwa
Rejestracje nowych samochodów osobowych: styczeń- kwiecień 2025 -1,2%r/r; udział elektrycznych bateryjnych 15,3%
Od początku roku do końca kwietnia 2025 r. liczba rejestracji nowych samochodów w UE zmniejszyła się o 1,2% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Niemniej jednak rejestracje w kwietniu poprawiły się, odnotowując wzrost o 1,3% rok do roku i wykazując pewne sygnały ożywienia pomimo trwania nieprzewidywalnego globalnego otoczenia gospodarczego. Udział w rynku samochodów elektrycznych na koniec kwietnia 2025 r. wyniósł 15,3%, co nadal jest dalekie od oczekiwanego poziomu. Modele hybrydowo-elektryczne nadal zyskują na popularności, utrzymując swoje miejsce jako najpopularniejszy rodzaj zasilania wśród kupujących.
REJESTRACJE WEDŁUG RODZAJÓW NAPĘDU
Od początku roku do końca kwietnia 2025 r. pojazdy akumulatorowo-elektryczne (BEV) zapewniły sobie 15,3% całkowitego udziału w rynku UE, co oznacza wzrost z niskiego poziomu bazowego wynoszącego 12% na koniec kwietnia 2024 r. Pojazdy hybrydowo-elektryczne przyspieszyły, zdobywając 35,3% rynku i pozostając preferowanym wyborem wśród konsumentów w UE. Tymczasem łączny udział w rynku samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi ponownie obniżył się do 38,2%, z 48,4% w tym samym okresie 2024 roku.
SAMOCHODY ELEKTRYCZNE I HYBRYDOWE
W pierwszych czterech miesiącach 2025 r. sprzedaż nowych samochodów elektrycznych na baterie poszybowała w górę o 26,4%, do 558 262 sztuk, zdobywając 15,3% całkowitego udziału w rynku UE. Trzy z czterech największych rynków w UE, odpowiadających za 63% wszystkich rejestracji samochodów elektrycznych, zanotowały solidne wzrosty: Niemcy (+42,8%), Belgia (+31,3%) i Holandia (+6,4%). Kontrastowało to z Francją, gdzie sprzedaż zmniejszyła się o 4,4%, pomimo ożywienia obserwowanego w kwietniu 2025 roku.
Dane za kwiecień 2025 r. wykazały również, że nowe rejestracje samochodów hybrydowo-elektrycznych w UE zwiększyły się o 20,8%, napędzane znacznym wzrostem na czterech największych rynkach: Francji (+44,9%), Hiszpanii (+35,8%), Włoszech (+15%) i Niemczech (+11%). Pozwoliło to na zarejestrowanie 1 285 486 pojazdów w pierwszych czterech miesiącach 2025 r., które odpowiadają za 35,3% całkowitego udziału w rynku UE.
Liczba rejestracji samochodów hybrydowych typu plug-in zwiększyła się na koniec kwietnia 2025 r. o 7,8% do 287 850 sztuk. Było to spowodowane znacznym wzrostem wolumenu na kluczowych rynkach, takich jak Niemcy (+46,6%) i Hiszpania (+42,8%). W rezultacie samochody hybrydowe typu plug-in odpowiadają za 7,9% wszystkich rejestracji samochodów w UE, wobec 7,2% na koniec kwietnia 2024 r.
Co więcej, w kwietniu 2025 r. zmiana r/r wykazała 34,1% wzrost w przypadku samochodów elektrycznych na baterie i 20,8% w przypadku hybryd elektrycznych, podczas gdy hybrydy plug-in odnotowały silny wzrost o 31,2%.
SAMOCHODY Z SILNIKAMI BENZYNOWYMI I DIESLA
Do końca kwietnia 2025 r. rejestracje samochodów benzynowych znacząco obniżyły się o 20,6%, przy czym spadki odnotowano na wszystkich głównych rynkach. Największy regres nastąpił we Francji, gdzie liczba rejestracji skurczyła się o 35,2%, za nią Niemcy (-26,6%), Włochy (-14,4%) i Hiszpania (-12,7%).
Przy 1 041 176 zarejestrowanych do tej pory nowych samochodach, udział benzyny w rynku obniżył się do 28,6% z 35,6% w tym samym okresie ubiegłego roku. Podobnie, rynek samochodów z silnikami wysokoprężnymi obniżył się o 26,4%, skutkując 9,6% udziałem w rynku w ciągu 4 miesięcy 2025 roku. Ogólnie rzecz biorąc, na większości rynków UE zaobserwowano dwucyfrowe spadki.
Ponadto porównanie r/r w kwietniu 2025 r. pokazuje spadek o 20,6% w przypadku benzyny i o 24,4% w przypadku Diesla.
źródło: acea.auto