Luty 2025

Rejestracje nowych samochodów osobowych: styczeń-luty 2025r. -3,0%r/r; udział elektrycznych bateryjnych 15,2%

W okresie od stycznia do lutego 2025 r. rejestracje nowych samochodów w UE zmniejszyły się o 3% w porównaniu z analogicznym okresem w 2024 roku. Zauważalne spadki zanotowane zostały na głównych rynkach regionu, w tym we Włoszech (-6%), Niemczech (-4,6%) i Francji (-3,3%). Z kolei Hiszpania osiągnęła wzrost o 8,4%.

W samym lutym 2025 r. sprzedaż w ujęciu rok do roku obniżyła się o 3,4%, przy czym na rynku niemieckim nastąpił najostrzejszy spadek wolumenu o 6,4%, tuż za nim uplasowały się Włochy (-6,2%).

REJESTRACJE WEDŁUG RODZAJÓW NAPĘDU

W styczniu i lutym 2025 r. pojazdy elektryczne na baterie (BEV) stanowiły 15,2% całkowitego udziału w rynku UE, co oznacza wzrost z niskiego poziomu bazowego 11,5% w analogicznym okresie roku 2024. Pojazdy hybrydowe wzrosły, zdobywając 35,2% rynku i pozostając preferowanym wyborem wśród konsumentów w UE. Tymczasem łączny udział w rynku samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi zmniejszył się do 38,8%, z 48,5% w tym samym okresie w 2024 roku.

SAMOCHODY ELEKTRYCZNE I HYBRYDOWE

W ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2025 r. sprzedaż nowych samochodów elektrycznych zwiększyła się o 28,4%, do 255 489 sztuk, zdobywając 15,2% całkowitego udziału w rynku UE. Trzy z czterech największych rynków w UE, odpowiadających za 64% wszystkich rejestracji samochodów elektrycznych, odnotowały solidne dwucyfrowe wzrosty: Niemcy (+41%), Belgia (+38%) i Holandia (+25%). Kontrastowało to z Francją, która zarejestrowała nieznaczny spadek o 1,3%.

Dane za luty 2025 r. pokazały, że liczba nowych rejestracji samochodów o napędzie hybrydowo-elektrycznym w UE urosła o 18,7%, napędzana znacznym wzrostem na czterech największych rynkach: Francji (+51,4%), Hiszpanii (+31,5%), Włoch (+10,4%) i Niemiec (+9,8%). Pozwoliło to na zarejestrowanie 594 059 sztuk w pierwszych dwóch miesiącach 2025 roku, co odpowiada za 35,2% udział w rynku UE

W okresie styczeń-luty 2025 r. liczba rejestracji samochodów elektrycznych typu plug-in-hybrid skurczyła się o 5%, do 124 947 sztuk. Spadek ten był przede wszystkim spowodowany znacznymi stratami na kluczowych rynkach, takich jak Belgia (-65,3%) i Francja (-49,3%).

W rezultacie hybrydy plug-in stanowią obecnie 7,4% wszystkich rejestracji samochodów w UE.

Co więcej, w lutym 2025 r. w ujęciu rok do roku odnotowano wzrost rejestracji samochodów bateryjno-elektrycznych o 23,7% oraz samochodów hybrydowo-elektrycznych o 19%, podczas gdy hybrydy plug-in nieznacznie spadły o 1,4%.

SAMOCHODY Z SILNIKAMI BENZYNOWYMI I DIESLA

Do lutego 2025 r. rejestracje samochodów benzynowych znacząco spowolniły o 20,5%, przy czym spadki odnotowano na wszystkich głównych rynkach. Największy kryzys dotknął Francję, gdzie liczba rejestracji zmniejszyła się o 27,5%. Za nią znalazły się Niemcy (-24,9%), Włochy (-19%) i Hiszpania (-13%).
Przy 489 838 dotychczas zarejestrowanych nowych samochodach, udział benzyny w rynku skurczył się do 29,1% wobec 35,5% w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Podobnie, rynek samochodów z silnikami wysokoprężnymi stracił 28%, w wyniku czego do lutego 2025 r. udział pojazdów z silnikami Diesla wyniósł 9,7%.
Ogólnie rzecz biorąc, na większości rynków UE zaobserwowano dwucyfrowe spadki. Ponadto zmiana r/r w lutym 2025 r. pokazała 22,4% spadek dla benzyny i 28,8% dla oleju napędowego.

Metoda sortowania: