Grudzień 2024r.

Rejestracje pojazdów użytkowych w 2024: grudzień: -21%, styczeń-grudzień: -18,6%

To był piętnasty miesiąc spadku na rynku pojazdów użytkowych. Spadek trwa od września 2023r z wyjątkiem czerwca b.r. kiedy rynek nieznacznie wzrósł. Spadki, zanotowały prawie wszystkie składowe grupy przy czym najistotniejszy nastąpił w kluczowych ciągnikach samochodowych (-32%). Nieliczne samochody specjalne spadły o 31% a podwozia samochodowe wzrosły o 3%. Rejestracje autobusów utrzymały poziom z grudnia 2023 roku. Rynek użytkowych używanych pojazdów sprowadzonych z zagranicy był niższy od listopada ub.r. (-2,4%).

 Cały rok zamknął się spadkiem w kategorii samochodów ciężarowych, głównie za sprawą zmniejszonego popytu na pojazdy do transportu dalekobieżnego. Wynik w okolicach 28,1 tysiąca pojazdów jest daleki od rekordowych wyników z ostatnich trzech lat. Jest on jednak na poziomie sprzedaży w latach przed pandemią. W okresie od 2015 do 2019 rejestrowano między 22,5 a 29,9 tysiąca pojazdów.

Rynek autobusów zachowuje się natomiast odwrotnie i wydaje się, że chude 2020-2023, które nadeszły po okresie pandemii mamy już za sobą, a sprzedaż zbliża się do rekordowych wyników z okresu 2018-2019.

 W grudniu 2024r. zarejestrowano 2 559 nowych pojazdów użytkowych pow. 3,5t, tj. mniej niż przed rokiem (-21%) i o 12,1% więcej niż w listopadzie ub.r. To jest jeden z najniższych wyników w ciągu ostatnich pięciu lat – średnia dla tego okresu wynosi 2 966 pojazdy.

Nowych samochodów ciężarowych przybyło 2 300 szt. tj. mniej (-22,9%) niż rok wcześniej. Rynek autobusów był taki jak w grudniu 2023r (+1 sztuka) i wyniósł 259 szt.

W 2024 roku przybyło 30 385 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza spadek (-18,6%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 28 084 czyli 20,9% mniej niż w 2023r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 26,4% do 2 301 szt.

Więcej informacji w raportach poniżej:

Metoda sortowania: