Tabele dot. rejestracji autobusów nowych i używanych GRUDZIEŃ 2024r.
Opublikowano: 20-01-2025
W grudniu rynek autobusowy kontynuował wzrost sprzedaży zapoczątkowany jesienią, co pozwoliło zakończyć rok na rekordowym od czasów pandemii poziomie 2301 nowych rejestracji.
W ostatnim miesiącu roku przybyło 259 nowych autobusów – o 1 więcej niż rok temu (+0,4% r/r) i o 54 więcej niż w listopadzie (26,3% m/m). To najwyższy wynik grudniowy od 2017 roku, kiedy zarejestrowano 357 pojazdów.
Dzięki jesiennej ofensywie rynek przekroczył na koniec roku granicę 2300 rejestracji i osiągnął najwyższy wynik od 2019 roku, kiedy mieliśmy 2479 egzemplarzy. Dla porównania, w całym 2023 roku sprzedano 1821 pojazdów, w 2022 r. 1140 szt., a rok wcześniej zaledwie 1362 szt. Jak widać na przestrzeni tych czterech lat, polski rynek autobusów cały czas rośnie i wyniki sprzed pandemii wydają się być w perspektywie roku 2025 jak najbardziej w naszym zasięgu. Mamy nadzieję na ich pobicie już w tym roku.
Autobusowy wzrost napędza przede wszystkim segment minibusów, gdzie liczba rejestracji wzrosła o 545 sztuk (+85,8% r/r)., co z jednej strony jak najbardziej cieszy, natomiast z drugiej wytwarza trochę sztuczne wrażenie prosperity. Należy pamiętać, ze są to najtańsze i zarazem najmniejsze pojazdy dostępne w sprzedaży, których wartość jest czasami kilkukrotnie mniejsza niż np. autobusów miejskich, który to segment zanotowano duży spadek w 2024 roku – o 239 sztuki (-28,2% r/r). Rynek staje się więc podzielony: niskobudżetowe minibusy osiągają świetne wyniki, podczas gdy sprzedaż większych, droższych pojazdów jest znacznie wolniejsza. Symbolicznym przykładem tej sytuacji jest piąta pozycja marki Ford, oferującej wyłącznie minibusy i to produkowane poza Polską.
Napędy alternatywne
W 2024 roku zarejestrowano w Polsce 433 autobusy z napędami alternatywnymi, co stanowi 19% całego rynku, czyli nieco więcej niż w listopadzie (17,8%), w październiku (16,5%) i we wrześniu (12,9%). Dla porównania – w 2023 roku zarejestrowano ich 585, co stanowiło wówczas 32,1% całego rynku, czyli mamy duży spadek, co wynika z mniejszej liczby zarejestrowanych autobusów miejskich. W zeszłym roku na ten wynik zapracował prawie wyłącznie segment miejski (plus siedem miejskich MINI, dwa autobusy szkolne oraz jeden międzymiastowy). W tym roku jest podobnie i to segment miejski stanowi 87,9% całej sumy. „Zielony napęd” dla całego rynku autobusów rozkłada się następująco:
autobusy miejskie: 384 szt., w tym 200 zeroemisyjnych i 184 niskoemisyjne;
Łącznie – w skali całego rynku – na ogólną liczbę 433 „zielonych” autobusów mamy:
Więcej w tabelach poniżej oraz w zakładce pojazdy użytkowe.
Opublikowano: 20-01-2025