Zmiana lidera i duże spadki na wydatki reklamowe w marcu

Na początku bieżącego roku spadki wydatków reklamowych marek motoryzacyjnych wiązały się głównie z czynnikami rynkowymi. Marki przez problemy produkcyjne i przerwane łańcuchy dostaw nie były w stanie sprostać zapotrzebowaniu na nowe pojazdy na rynku. Wielu graczy widząc przerost popytu na rynku zdecydowało się na cięcia kosztów marketingowych. Wydawało się jednak, że w wyniku globalnego luzowania obostrzeń sanitarnych sytuacja wróci w marcu do normy. Niestety wybuch wojny na Ukrainie spowodował, że zarówno klienci jak też producenci postanowili szukać oszczędności. Wydatki na reklamę w marcu w kategorii samochody (osobowe, dostawcze, ciężarowe) zostały znów dość mocno ograniczone i spadły o niemal 44% w porównaniu do marca zeszłego roku.

Liderem pozostało BMW Polska, które poszło pod prąd wobec panującej tendencji i zwiększyło wydatki aż o ponad 175% w porównaniu do marca zeszłego roku. Na drugiej lokacie znalazł się Volkswagen Group Polska, który zmniejszył wydatki o 60,6%. Na trzecim miejscu uplasowała się Toyota Motor Poland, która zmniejszyła zaangażowanie w reklamę o 55,8%. Kolejne miejsce w rankingu zajęło Renault Polska ze wzrostem 55,6%, a Top5 zamyka Suzuki Motor Poland z relatywnie największym wzrostem o 248,7%.

W rankingu marek liderem został BMW z niemal całym budżetem dla BMW serii 2 Active Tourer. Drugie miejsce zajęła Toyota, która znaczną większość budżetu przeznaczyło na model C-HR. Na trzecim miejscu uplasował się Renault, z wysokim budżetem na model Trafic. Kolejne dwa miejsca dla marek Volkswagen (największe wsparcie modelu Taigo) oraz Suzuki (wsparcie grupy modeli).

W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu:
Remigiusz Salamon, Key Account Manager, Kantar, Media Division
remigiusz.salamon@kantar.com