05_Koniec pandemii na horyzoncie, budżety reklamowe mocno w górę

Kwiecień 2020 był pierwszym pełnym miesiącem pandemicznym. Dopiero w kwietniu zobaczyliśmy pełną skalę zamrożenia budżetów na komunikację – wydatki mniejsze niż w analogicznym okresie roku 2019 o 85%.

Zatem efekt bardzo niskiej bazy spowodowany przez ubiegłoroczny kwiecień powoduje, że aktualnie obserwujemy gigantyczne wzrosty wydatków na rynku reklamowym. W kwietniu 2021 reklamodawcy na rynku samochodowych wydali niemal cztery razy więcej (+371,6%) niż przed rokiem. Bardzo jesteśmy ciekawi, czy trend wzrostowy w wydatkach na komunikację utrzyma się w maju i kolejnych miesiącach. Są na to duże szanse.

Na pozycji lidera pod względem wydawanych budżetów reklamowych tradycyjnie znajduje się Grupa Volkswagen, która zanotowała potężny wzrost wydatków o ponad 3000%. Na drugiej lokacie znalazła się Toyota Motor Poland, która zwiększyła zaangażowanie w reklamę o 245,3%. Na trzeciej lokacie uplasował się BMW Polska ze wzrostem budżetu o 287,4%. W przypadku Toyoty i BMW w kwietniu 2020 nie mieliśmy pełnego zamrożenia budżetów reklamowych. Czwarte miejsce dla Hyundai Motor Poland, który rok wcześniej miał znikomy udział w rynku. Top 5 zamyka FCA Poland.

 

W rankingu marek liderem wydatków została Toyota z najwyższym budżetem dla modelu Camry. Drugie miejsce dla marki Volkswagen z najmocniejszym wsparciem dla modelu ID.4. Podium zamyka BMW, które większość swojego budżetu przeznaczyła na model Seria 2 Gran Coupe. Tuż za podium uplasował się Hyundai (z budżetem dla modelu Kona na czele), a na piątym miejscu znalazł się Opel (najmocniejsze wsparcie modelu Mokka).

 

 

W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu:

Remigiusz Salamon, Key Account Manager, Kantar, Media Division

remigiusz.salamon@kantar.com