04_Po roku pandemii wydatki na reklamę w marcu na zbliżonym poziomie do marca 2020 roku.

Po roku pandemii wydatki na reklamę w marcu na zbliżonym poziomie do marca 2020 roku.

W ujęciu kwartalnym budżety reklamowe branży samochodowej stopniały w Q1 2021 o 20,4% w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego. Styczeń i Luty 2020 to jeszcze miesiące przed pandemią, dopiero w marcu budżety zaczęły wyhamowywać, a prawdziwe zatrzymanie komunikacji widzieliśmy w kwietniu.

O ile cały kwartał pierwszy tego roku to budżety mniejsze o jedną piątą w porównaniu do roku ubiegłego, to wydatki na reklamę w marcu w kategorii Samochody (osobowe, dostawcze, ciężarowe) spadły już tylko o 5,1% w porównaniu do marca 2020. Czyżbyśmy powoli odmrażali rynek?

Liderem rankingu wielkości budżetów reklamowych jest tradycyjnie Volkswagen Group Polska, a Grupa zwiększyła wydatki w marcu o ponad 22% w porównaniu z rokiem 2020. Drugą lokatę zajęła Toyota Motor Poland, która również zwiększyła budżet o prawie 7%. Na trzeciej lokacie uplasował się Hyundai Motor Poland, a jego wydatki na reklamę wzrosły aż o prawie 88%. Potężny wzrost zanotował również Peugeot Polska, który wskoczył na czwarte miejsce, a jego budżet był wyższy o aż 705%. Na piątej pozycji znalazł się Opel Poland, który zmniejszył zaangażowanie w reklamę o 21,3%.

To zróżnicowanie w procentowych zmianach wydatków reklamowych związane jest dość mocno z tym, co wydarzyło się rok temu w marcu. Część marek, która nie zdążyła lub nie mogła wycofać budżetów reklamowych za marzec 2020 posiada w tym porównaniu „wysoką bazę” z zeszłego roku, a zatem marzec tego roku dla tych importerów to raczej spadki wydatków w ujęciu rok do roku.

Tab.1

W rankingu marek na pierwsze miejsce wskoczyła Toyota z najwyższym budżetem dla modelu Corolla. Na drugim miejscu uplasował się Volkswagen, który wspierał większą grupę modeli. Najniższe miejsce na podium zajął Hyundai, który niemal cały budżet przeznaczył na model Tucson. Czwarte miejsce przypadło marce Peugeot (wsparcie dla grupy modeli), a na miejscu piątym uplasowała się Skoda z największym budżetem dla modelu Kamiq.

Tab.2

Ciekawie wyglądają dane w podziale na marki w ujęciu kwartalnym – Q1 2020 to w zasadzie kwartał przed pandemią, Q1 2021 to kwartał całkowicie pandemiczny. Największe wzrosty budżetów rok do roku mają marki Toyota i Audi – to wzrosty przekraczające 40%. Spore wzrosty tez w markach Hyundai i Peugeot. Natomiast największą redukcję budżetu, bo o aż połowę, zanotowała marka Renault.

Tab.3

W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu:

Remigiusz Salamon, Key Account Manager, Kantar, Media Division remigiusz.salamon@kantar.com