eRejestracje - Raport PZPM nt. pierwszych rejestracji nowych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi oraz infrastruktury - MARZEC 2024

Prezentujemy comiesięczną informację prasową  „ e Rejestracje” nt. pierwszych rejestracji nowych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi
Publikacja zawiera szczegółowe analizy dotyczące pierwszych rejestracji samochodów osobowych, samochodów dostawczych do 3,5 t, samochodów ciężarowych pow. 3,5 t., autobusów, motocykli i motorowerów w MARCU 2024r. oraz aktualne informacje o infrastrukturze ładowania i tankowania CNG i LNG.

W marcu 2024r zostało zarejestrowanych 2 096 pojazdów elektrycznych. Najwięcej z tym napędem sprzedano samochodów osobowych: 1 705 szt. (-10,9% r/r) . To pierwszy, od września 2023r, zanotowany spadek sprzedaży osobowych elektryków. Osiągnięły one tutaj 3,4% udziału w rynku, czyli o 0,5 pkt. proc. mniej w porównaniu z marcem ub.r. ale nieco więcej, o 0,4 pkt. proc., w porównaniu z lutym br. Zdecydowanie wzrosły rejestracje elektrycznych jednośladów (+44%), na szcególną uwagę zasługuje wzrost +52% elektrycznych motorowerów, co poskutkowało dużym (+3,9 pkt. proc.) wzrostem ich udziału w rynku motorowerów w porównaniu z marcem 2023r. Ich udział na poziomie 21% jest najwyższym udziałem ze wszytkich pojazdów elektrycznych. Wzrosły rejestracje elektrycznych autobusów i samochodów dostawczych. Autobusów zarejestrowano 30 sztuk (+114%), a dostawczych 162 szt. (+10%). Sprzedaż elektrycznych samochodów ciężarowych powyżej 3,5t wyniosła 13 sztuk wobec 21 w marcu ubiegłego roku.
Odnotowany wzrost rejestracji rok do roku samochodów nisko- i zeroemisyjnych utrzymuje się zasadniczo na tym samym poziomie w ciągu ostatnich miesięcy.
Na szczególną uwagę zasługują dwa obszary, w których obserwujemy spektakularne wzrosty - rejestracje samochodów ciężarowych i rozwój sieci stacji ładowania.
Jeśli chodzi o samochody ciężarowe, to bardzo duże wzrosty rejestracji świadczą o tym, że przeszliśmy z etapu, kiedy rejestrowano kilka sztuk rocznie do stanu, kiedy finalni klienci zaczęli kupować i rejestrować pojazdy, których używają do realizacji rzeczywistych usług i przewozów transportowych.
Podobnie jak w większości krajów europejskich, w Polsce w pierwszych miesiącach 2024 roku zaobserwowaliśmy spadki rejestracji pojazdów zeroemisyjnych. I tak w marcu rejestracje elektrycznych samochodów osobowych były niższe r/r o 11%, a skumulowane rejestracje w pierwszych trzech miesiącach były jedynie o 2% wyższe niż w zeszłym roku. W 2024 roku został zarejestrowany tylko jeden samochód wodorowy.
Marzec nie był także najlepszym miesiącem, jeśli chodzi o rejestracje hybryd plug-in. W tym segmencie utrzymaliśmy bowiem rejestracje na poziomie marca ub. roku. Jeśli natomiast weźmiemy pod uwagę skumulowany miesięczny wynik, to rejestracje hybryd plug-in wzrosły o 20%, a rejestracje klasycznych hybryd – blisko o 40%.
Spadły również rejestracje elektrycznych samochodów dostawczych do 3,5 t. i w porównaniu z pierwszym kwartałem zeszłego roku spadek ten wyniósł 22%.
Marzec br. przyniósł wzrosty w rejestracjach elektrycznych motocykli i motorowerów – odpowiednio o 13% i 52%.
W pierwszych trzech miesiącach br. zarejestrowano 20 sztuk elektrycznych pojazdów ciężarowych o DMC od 6t, co daje wynik trzykrotnie większy niż w zeszłym roku. Wydaje się również, że ustabilizowała się sytuacja, jeśli chodzi o elektryczne autobusy, bo tu w marcu zarejestrowano ich 30 sztuk, co przekłada się na ponad 100% wzrost r/r.
Bardzo cieszy dynamiczny wzrost liczby stacji ładowania. W samym tylko marcu przybyło ponad 220 punktów ładowania, natomiast w pierwszych trzech miesiącach roku ich liczba wyniosła ponad 350 - mówi  Jakub Faryś, prezes PZPM.
Pełna informacja, infografika oraz tabele w zakładce Rynek Motoryzacyjny kliknij tutaj »

« Powrót do listy aktualnosci