MAJ 2025r..

W końcu – po pięciu miesiącach 2025 roku – polski rynek nowych autobusów wyraźnie przyspieszył. I to jak! Maj zakończył się mocnym akcentem, notując wzrosty we wszystkich kluczowych segmentach. W samym maju zarejestrowano w Polsce 256 fabrycznie nowych autobusów , co oznacza wzrost o 92 sztuki w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku, czyli aż o 56,1 procent więcej rok do roku. W skali całego roku, od stycznia do maja, zarejestrowano łącznie 996 pojazdów – o 122 więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku. To wzrost o 14 procent, wyraźnie sygnalizujący, że rynek zaczyna funkcjonować w zgodzie z oczekiwaniami i potrzebami operatorów.

Napędy alternatywne

W okresie styczeń–maj 2025 roku zarejestrowano w Polsce 179 autobusów z napędami alternatywnymi , co stanowi 17,9% całego rynku – czyli wynik bardzo zbliżony do rezultatu osiągniętego w całym 2024 roku (19%). Dla przypomnienia – w 2023 roku zarejestrowano 585 tego typu pojazdów, co wtedy odpowiadało aż 32,1% udziału w rynku.

Tegoroczny maj przyniósł wzrost głównie za sprawą większej liczby zarejestrowanych autobusów miejskich. Mamy nadzieję, że wraz z uruchomieniem unijnych programów wsparcia już wkrótce powrócimy na ścieżkę dynamicznej konwersji floty w kierunku pojazdów zero- i niskoemisyjnych. Z pewnością proces ten nabierze tempa pod koniec 2025 roku oraz w 2026 roku, przede wszystkim dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

Po pięciu miesiącach bieżącego roku, na aktualny wynik 179 zarejestrowanych „zielonych” autobusów zapracował przede wszystkim segment miejski. Udział alternatywnych napędów rozkłada się następująco:

  • autobusy miejskie: 146 sztuk – w tym 87 pojazdów zeroemisyjnych oraz 59 niskoemisyjne,
  • minibusy: 16 sztuk – wszystkie w pełni zeroemisyjne,
  • autobusy międzymiastowe: 17 sztuk – wszystkie niskoemisyjne

 Rozkład według napędów wygląda natomiast tak:

  • 96 autobusów bateryjnych (BEV),
  • 20 pojazdy napędzane gazem ziemnym (CNG/LNG),
  • 56 hybrydy (HEV oraz Mild Hybrid),
  • 7 pojazdów wyposażonych w ogniwa paliwowe zasilane wodorem (FCEV).

Więcej w tabelach poniżej oraz w zakładce pojazdy użytkowe.

Metoda sortowania: