Emisje CO2: PE za elastycznością w realizacji celów CO2

Dzisiaj, 8 maja, Parlament zaakceptował zmiany w rozporządzeniu dot. norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych.

Przy 458 głosach za, 101 przeciw, przy 14 wstrzymujących się, posłowie poparli wniosek Komisji Europejskiej, w celu wsparcia europejskiego sektora motoryzacyjnego, w obliczu szybkich zmian technologicznych i rosnącej konkurencji.

Proponowana zmiana daje producentom możliwość wypełnienia swoich zobowiązań na lata 2025, 2026 i 2027 poprzez uśrednienie ich wyników w okresie trzyletnim, a nie w każdym roku z osobna. Takie podejście pozwoli zrównoważyć nadwyżki rocznych emisji poprzez osiągnięcie lepszych wyników w kolejnych latach.

Obecne przepisy określają roczne cele, obejmujące pięcioletnie okresy, w zakresie redukcji średnich emisji CO2 z nowych samochodów osobowych i dostawczych w całej flocie UE. Od 2025 r. roczny cel redukcji emisji CO2 o 15% w porównaniu z wartościami z 2021 r. będzie obowiązywał w okresie 2025-2029.

Kolejne kroki

Aby przyspieszyć przyjęcie ustawy, Parlament zgodził się we wtorek na rozpatrzenie jej w trybie pilnym. Aby wejść w życie, projekt ustawy wymaga teraz formalnego zatwierdzenia przez Radę, która zatwierdziła ten sam tekst 7 maja 2025 r.

Kontekst

Wniosek jest częścią planu działania Komisji na rzecz przemysłu dla europejskiego sektora motoryzacyjnego, ogłoszonego 5 marca 2025 roku. Jest on następstwem strategicznego dialogu na temat przyszłości przemysłu motoryzacyjnego, zainicjowanego przez przewodniczącą Komisji Ursulę von der Leyen 30 stycznia 2025 r., który obejmował otwarte konsultacje publiczne i dyskusje z przedstawicielami przemysłu oraz innymi zainteresowanymi stronami w celu sprostania najpilniejszym wyzwaniom stojącym przed tym sektorem.

« Powrót do listy aktualnosci