SAMOCHODY OSOBOWE

Więcej informacji w raportach poniżej:

Metoda sortowania:

Marzec 2025

Prezentujemy przygotowany przez ACEA raport na temat rejestracji nowych samochodów osobowych w UE z uwzględnieniem rodzajów paliwa

Rejestracje nowych samochodów osobowych: I kwartał 2025. -1,9%r/r;  udział elektrycznych bateryjnych 15,2%

W I kwartale 2025 r. liczba rejestracji nowych samochodów w UE zmniejszyła się o 1,9% w porównaniu z I kwartałem 2024 r., a dane za marzec 2025 r. wskazują na niewielki spadek o 0,2% rok do roku, jako że globalna sytuacja gospodarcza pozostaje szczególnie trudna i nieprzewidywalna dla producentów samochodów.
Udział w rynku samochodów elektrycznych wyniósł 15,2% w pierwszym kwartale 2025 r., co nadal jest dalekie od oczekiwanego poziomu. Modele hybrydowo-elektryczne nadal zyskują na popularności, utrzymując swoją pozycję najpopularniejszego typu zasilania wśród kupujących.

REJESTRACJE WEDŁUG RODZAJÓW NAPĘDU

Do marca 2025 r. samochody z napędem elektryczno-bateryjnym (BEV) stanowiły 15,2% całkowitego udziału w rynku UE, co oznacza wzrost w porównaniu z niską bazą wynoszącą 12% w I kwartale 2024 roku. Pojazdy hybrydowo-elektryczne gwałtownie wzrosły, zdobywając 35,5% rynku i pozostając preferowanym wyborem wśród konsumentów w UE. Tymczasem łączny udział w rynku samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi zmniejszył się do 38,3%, z 48,3% w tym samym okresie w 2024 roku

SAMOCHODY ELEKTRYCZNE I HYBRYDOWE

W pierwszym kwartale 2025 r. sprzedaż nowych samochodów elektrycznych zwiększyła się o 23,9%, do 412 997 sztuk, zdobywając 15,2% całkowitego udziału w rynku UE. Trzy z czterech największych rynków w UE, odpowiadające za 63% wszystkich rejestracji samochodów elektrycznych, osiągnęły solidne wzrosty: Niemcy (+38,9%), Belgia (+29,9%) i Holandia (+7,9%). W przeciwieństwie do Francji, która odnotowała spadek o 6,6%.

Dane za I kwartał 2025 r. pokazały również, że liczba nowych rejestracji samochodów hybrydowo-elektrycznych w UE zwiększyła się o 20,7%, napędzana wyraźnymi wzrostami na czterech największych rynkach: Francji (+47,5%), Hiszpanii (+36,6%), Włoszech (+15,3%) i Niemczech (+10,5%). Przełożyło się to na 964 108 sztuk zarejestrowanych w pierwszym kwartale 2025 r., co stanowi 35,5% udziału w rynku UE.

Rejestracje hybryd plug-in zwiększyły się o 1,1% w pierwszym kwartale 2025 r., osiągając łączną liczbę 207 048 sztuk. Wynikało to przede wszystkim ze znacznego wzrostu wolumenu na kluczowych rynkach, takich jak Niemcy (+41,8%) i Hiszpania (+30,7%). W rezultacie samochody hybrydowe typu plug-in stanowią 7,6% wszystkich rejestracji samochodów w UE, wobec 7,4% w 1. kwartale 2024 roku.

Co więcej, w marcu 2025 r. samochody elektryczne wzrosły o 17,1% r/r , samochody hybrydowe o 23,9% r/r , a hybrydy plug-in odnotowały wzrost o 12,4%.

SAMOCHODY Z SILNIKAMI BENZYNOWYMI I DIESLA

Pod koniec pierwszego kwartału 2025 r. rejestracje samochodów benzynowych odnotowały znaczny spadek o 20,6%, przy czym wszystkie główne rynki doświadczyły spowolnienia. Największy spadek odnotowano we Francji, gdzie liczba rejestracji skurczyła się o 34,1%, a następnie w Niemczech (-26,6%), we Włoszech (-15,8%) i w Hiszpanii (-9,5%). Przy 779 817 nowych samochodach zarejestrowanych do tej pory, udział benzyny w rynku obniżył się do 28,7% z 35,5% w tym samym okresie ubiegłego roku. Podobnie rynek samochodów z silnikiem Diesla zmniejszył się o 27,1%, co przełożyło się na 9,5% udział w rynku pojazdów z silnikiem Diesla w I kwartale 2025 roku. Ogólnie rzecz biorąc, na większości rynków UE zaobserwowano dwucyfrowe spadki.

Ponadto w marcu 2025 r. w ujęciu rok do roku odnotowano zmniejszenie sprzedaży o 20,7% w przypadku benzyny i o 25,5% w przypadku Diesla. 

Luty 2025

Rejestracje nowych samochodów osobowych: styczeń-luty 2025r. -3,0%r/r; udział elektrycznych bateryjnych 15,2%

W okresie od stycznia do lutego 2025 r. rejestracje nowych samochodów w UE zmniejszyły się o 3% w porównaniu z analogicznym okresem w 2024 roku. Zauważalne spadki zanotowane zostały na głównych rynkach regionu, w tym we Włoszech (-6%), Niemczech (-4,6%) i Francji (-3,3%). Z kolei Hiszpania osiągnęła wzrost o 8,4%.

W samym lutym 2025 r. sprzedaż w ujęciu rok do roku obniżyła się o 3,4%, przy czym na rynku niemieckim nastąpił najostrzejszy spadek wolumenu o 6,4%, tuż za nim uplasowały się Włochy (-6,2%).

REJESTRACJE WEDŁUG RODZAJÓW NAPĘDU

W styczniu i lutym 2025 r. pojazdy elektryczne na baterie (BEV) stanowiły 15,2% całkowitego udziału w rynku UE, co oznacza wzrost z niskiego poziomu bazowego 11,5% w analogicznym okresie roku 2024. Pojazdy hybrydowe wzrosły, zdobywając 35,2% rynku i pozostając preferowanym wyborem wśród konsumentów w UE. Tymczasem łączny udział w rynku samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi zmniejszył się do 38,8%, z 48,5% w tym samym okresie w 2024 roku.

SAMOCHODY ELEKTRYCZNE I HYBRYDOWE

W ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2025 r. sprzedaż nowych samochodów elektrycznych zwiększyła się o 28,4%, do 255 489 sztuk, zdobywając 15,2% całkowitego udziału w rynku UE. Trzy z czterech największych rynków w UE, odpowiadających za 64% wszystkich rejestracji samochodów elektrycznych, odnotowały solidne dwucyfrowe wzrosty: Niemcy (+41%), Belgia (+38%) i Holandia (+25%). Kontrastowało to z Francją, która zarejestrowała nieznaczny spadek o 1,3%.

Dane za luty 2025 r. pokazały, że liczba nowych rejestracji samochodów o napędzie hybrydowo-elektrycznym w UE urosła o 18,7%, napędzana znacznym wzrostem na czterech największych rynkach: Francji (+51,4%), Hiszpanii (+31,5%), Włoch (+10,4%) i Niemiec (+9,8%). Pozwoliło to na zarejestrowanie 594 059 sztuk w pierwszych dwóch miesiącach 2025 roku, co odpowiada za 35,2% udział w rynku UE

W okresie styczeń-luty 2025 r. liczba rejestracji samochodów elektrycznych typu plug-in-hybrid skurczyła się o 5%, do 124 947 sztuk. Spadek ten był przede wszystkim spowodowany znacznymi stratami na kluczowych rynkach, takich jak Belgia (-65,3%) i Francja (-49,3%).

W rezultacie hybrydy plug-in stanowią obecnie 7,4% wszystkich rejestracji samochodów w UE.

Co więcej, w lutym 2025 r. w ujęciu rok do roku odnotowano wzrost rejestracji samochodów bateryjno-elektrycznych o 23,7% oraz samochodów hybrydowo-elektrycznych o 19%, podczas gdy hybrydy plug-in nieznacznie spadły o 1,4%.

SAMOCHODY Z SILNIKAMI BENZYNOWYMI I DIESLA

Do lutego 2025 r. rejestracje samochodów benzynowych znacząco spowolniły o 20,5%, przy czym spadki odnotowano na wszystkich głównych rynkach. Największy kryzys dotknął Francję, gdzie liczba rejestracji zmniejszyła się o 27,5%. Za nią znalazły się Niemcy (-24,9%), Włochy (-19%) i Hiszpania (-13%).
Przy 489 838 dotychczas zarejestrowanych nowych samochodach, udział benzyny w rynku skurczył się do 29,1% wobec 35,5% w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Podobnie, rynek samochodów z silnikami wysokoprężnymi stracił 28%, w wyniku czego do lutego 2025 r. udział pojazdów z silnikami Diesla wyniósł 9,7%.
Ogólnie rzecz biorąc, na większości rynków UE zaobserwowano dwucyfrowe spadki. Ponadto zmiana r/r w lutym 2025 r. pokazała 22,4% spadek dla benzyny i 28,8% dla oleju napędowego.