04_Mocny wpływ pandemii COVID-19 na wydatki reklamowe branży w marcu.

Pewnie wszyscy się spodziewali, że wydatki na reklamę marek motoryzacyjnych w marcu spadną. Dziś wiemy, że był to spadem w wysokości 40% w porównaniu do marca zeszłego roku. Z rynku „wyparowało”, to znaczy zostało wycofanych, wstrzymanych, to znaczy nie wydanych, około 80 milionów złotych (po stawkach cennikowych) na reklamę. Spadek ten zapewne pogłębi się w kwietniu, co będziemy mogli zweryfikować podsumowując aktualny miesiąc w drugiej połowie maja.

Biorąc pod uwagę skonsolidowany budżet wszystkich marek, tradycyjnie już liderem pod względem wydatków reklamowych został Volkswagen Group Polska, aleGrupa zmniejszyła wydatki o ponad 30%. Co ciekawe, pomimo ogólnego zmniejszenia budżetów rok do roku, Grupa znacząco zwiększyła wydatki reklamowe marki Volkswagen w porównaniu do marca 2019. Na drugiej lokacie znalazła się Toyota Motor Poland (z głównymi budżetami w marcu dla modelu Toyota RAV 4 i Lexusa), która jako jedna z niewielu nieznacznie zwiększyła budżet. Na trzecim miejscu uplasowało się Renault Polska, którego budżet spadł o ponad 25%, a największe wydatki zostały przeznaczone na model Kadjar. Czwarte miejsce przypadło FCA Poland, który stosunkowo najbardziej zmniejszył wydatki (o 64,2%) z grona Top10. Piąte miejsce zajął Opel (spadek wydatków o 13,1%).

tab.1

W rankingu marek liderem został Volkswagen, na drugim miejscu uplasowała się Toyota, a najniższe miejsce na podium zajęło Renault. Czwarte miejsce przypadło Skodzie. W Top5 pierwszy raz pojawiła się Dacia, która zwiększyła wydatki aż o 45,6%.

tab 2

W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu:

Remigiusz Salamon, Key Account Manager, Kantar, Media Division

remigiusz.salamon@kantar.com