eRejestracje Informacja Prasowa GRUDZIEŃ 2024
Opublikowano: 10-01-2025
Pełna infografika oraz tabele w załącznikach poniżej >>>
Rynek samochodów elektrycznych w 2024 nie rozwijał się zgodnie z oczekiwaniami. Liczba rejestracji osobowych elektryków była niższa o 3% niż w roku ubiegłym, i to mimo, że cały rynek zwiększył się o 16,1% zbliżając się bardzo do wyniku rekordowego roku 2019. Na pewno przyczyniło się do tego wstrzymanie wniosków do programu Mój Elektryk w ścieżce leasingowej, ale początek roku, kiedy ten program działał także nie przyniósł dużych wzrostów. W ciągu roku miesiące z pozytywnym wynikiem przeplatały się z tymi, kiedy odnotowywaliśmy spadki. Rezultaty wahały się od -37% do +24% r/r przy wolumenach od 979 do 2115 sztuk. Również samochody dostawcze po dobrych wynikach lat ubiegłych, kiedy elektryfikacja rozwijała się w mocnym tempie zahamowały. Liczba rejestracji nowych elektryków spadła w tej kategorii o 23,8%, z 2 450 do 1 867 sztuk. Tutaj także na przestrzeni miesięcy wyniki były zróżnicowane i wahały się od -49,2% do +39,9% r/r z wolumenami między 122 a 263 sztuki.
Pozytywnym wynikiem zamknął się rok dla samochodów ciężarowych powyżej 3,5t (+15,3%), jednak jest to osiągnięte przy ciągle bardzo niskim wolumenie – 98 sztuk. Warto zaznaczyć, że w tym 41 pojazdów było o DMC powyżej 16t.
Duży wzrost w 2024 roku zanotowaliśmy w kategorii jednośladów (+17,1%). Jednak przyczyniły się do niego tylko motorowery (+23,3%), ponieważ motocykle zanotowały spadek (-11,6)
Rejestracje elektrycznych autobusów spadły aż o 45%. Jest to spowodowane przestojem na rynku autobusów miejskich, a to głównie one występują w tej kategorii.
Więcej szczegółów znajdą Państwo poniżej.
Rok 2024, w przypadku rejestracji nowych elektrycznych samochodów osobowych zamykamy z 3% spadkiem. Rejestracje hybryd plug-in w tym segmencie wzrosły o 13%, natomiast świetny wynik – z 30% wzrostem - zanotowały samochody z napędami hybrydowymi. Niestety, o prawie ¼ spadły rejestracje elektrycznych samochodów dostawczych, których zarejestrowano o 24% mniej niż w roku 2023. Jednakże samochody dostawcze z napędem hybrydowym plug-in odnotowały w minionym roku niemal trzykrotny wzrost – w porównaniu z rokiem poprzednim.
Zarejestrowano także prawie o połowę mniej autobusów z napędami elektrycznymi, a autobusów z napędem wodorowym – o 1/3 mniej niż w 2023r.
Rozwija się sieć ładowania. W minionym roku odnotowaliśmy prawie 50% wzrost liczby punktów ładowania w porównaniu z r. 2023. W tym okresie wzrosła też liczba stacji tankowania wodoru oraz CNG i LNG- odpowiednio do 7 i do 58 sztuk. - mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.