CZERWIEC 2025

Prezentujemy wyniki dot. PRODUKCJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH oraz SILNIKÓW DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH - w CZERWCU 2025 na podstawie danych GUS

Czerwiec 2025: zróżnicowane wyniki polskiej produkcji pojazdów – stabilizacja w autobusach, spadki w samochodach osobowych i lekkich dostawczych

  • Samochody osobowe przeżywają bardzo trudny okres – spadki powyżej 60% są bezprecedensowe i wymagają pilnych działań strategicznych. 
  • Pojazdy ciężarowe – mimo czerwcowego spowolnienia – zachowują stabilność i pozostają filarem eksportu sektora automotive. 
  • Autobusy są dziś najbardziej perspektywicznym segmentem – rozwój elektromobilności i dekarbonizacji transportu publicznego wspiera ich odbudowę.

SAMOCHODY OSOBOWE (bez elektrycznych)
zmiana r/r:  czerwiec  -60,0 % ; styczeń -  czerwiec : - 66,3%

W czerwcu wyprodukowano 9,8 tys. samochodów osobowych , co oznacza spadek o 60% r/r . To kontynuacja niepokojącego trendu obserwowanego od początku roku – w całym I półroczu 2025 powstało tylko 51,9 tys. pojazdów osobowych , czyli o 66% mniej niż w analogicznym okresie 2024 .

  • Tak głęboki spadek to efekt wygaszania produkcji niektórych modeli oraz przejściowych przestojów w zakładach.
  • W tle mamy również zmiany w regulacjach dotyczących norm emisji CO₂, które wymagają dostosowania linii montażowych i ograniczają produkcję modeli z napędem spalinowym.
  • Dodatkowym czynnikiem są wyzwania związane z globalnym popytem i rosnącą konkurencją ze strony producentów azjatyckich.

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r:  czerwiec  -15,8% r/r;   styczeń- czerwiec: - 11,8%

W czerwcu wyprodukowano 25,7 tys. pojazdów użytkowych powyżej 3,5 t , co oznacza spadek o 15,8% r/r . Łącznie w I półroczu 2025 z taśm zjechało 161,5 tys. sztuk , czyli o 11,8% mniej niż rok wcześniej .

  • Spadek w czerwcu był większy niż w poprzednich miesiącach – możliwe, że to efekt rosnących kosztów produkcji, m.in. energii, materiałów oraz dostosowania pojazdów do nowych standardów środowiskowych (np. w zakresie emisji NOx i CO₂).
  • Umiarkowany spadek YTD sugeruje jednak, że segment ten utrzymuje względną odporność – głównie dzięki popytowi związanemu z transportem międzynarodowym.

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:  czerwiec  + 12,8% r/r;   styczeń- czerwiec: -8,4%

Produkcja autobusów w czerwcu wyniosła 589 sztuk , co oznacza wzrost o 12,8% r/r . W całym I półroczu 2025 roku zmontowano 3 207 autobusów , czyli o 8,4% mniej niż w 2024 r.

  • To trzeci z rzędu miesiąc z dodatnim wynikiem r/r, co świadczy o stopniowym odbudowywaniu zamówień po słabym początku roku.
  • Wzrosty wynikają głównie z realizacji zamówień publicznych na autobusy miejskie, w tym elektryczne i wodorowe.
  • Sektor ten korzysta z funduszy europejskich i krajowych programów wspierających zeroemisyjny transport zbiorowy.

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  czerwiec - 1,3% r/r;   styczeń- czerwiec: - 9,9%

Według danych GUS, w czerwcu 2025 r. w Polsce wyprodukowano 189 tys. silników spalinowych do pojazdów mechanicznych , co oznacza spadek o 2,7% r/r . Choć skala spadku w czerwcu była relatywnie niewielka, to cały I półrocze zamknęło się wynikiem 1,13 mln jednostek , czyli o 8,8% mniej niż rok wcześniej .

  • Od stycznia do czerwca 2025 roku obserwujemy stały trend spadkowy  
    Największe spadki odnotowano na początku roku – styczeń (-18,9%) i luty (-13,8%), co mocno obniżyło wynik YTD.
    Produkcja silników w czerwcu 2025 była wyższa niż w styczniu, ale niższa niż w analogicznym miesiącu 2024 r., co świadczy o braku wyraźnego odbicia .

Spadek produkcji silników spalinowych wpisuje się w szerszy trend transformacji sektora motoryzacyjnego , napędzany przez:

  • zmiany regulacyjne na poziomie UE (w tym normy emisji CO₂) 
  • ograniczenia w produkcji silników starszej generacji,
  • przechodzenie producentów na napędy elektryczne i hybrydowe ,
  • niepewność inwestycyjna związana z przyszłością jednostek ICE (internal combustion engine)

Więcej informacji w raportach poniżej:

Metoda sortowania: