Aktualności

Licznik elektromobilności - PAŹDZIERNIK 2023

Według danych z końca października 2023 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 52 327 osobowych i użytkowych samochodów całkowcie elektrycznych (BEV). Przez dziesięć miesięcy b.r. ich liczba zwiększyła się o 18 912 sztuk, tj. o 55% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.
\Pod koniec października 2023 r. po polskich drogach jeździły 90 902 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 46 888 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 44 014 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 5 464 szt. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec października składała się z 19 211 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 639 382 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 1083 szt.
Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec października 2023 r. w Polsce funkcjonowało 3166 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (6378 punktów). 33% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W październiku uruchomiono 98 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (219 punktów).
Po nieco gorszym wrześniu, październik okazał się miesiącem bardzo wyraźnych wzrostów w prawie wszystkich kategoriach pojazdów. Park pojazdów zeroemisyjnych rośnie w porównaniu z zeszłym rokiem od 50% do 100%, w zależności od segmentu. Nie zmienia to jednak faktu, że prawdziwe wyzwania są dopiero przed nami. Nowy rząd będzie miał wielkie pole do popisu, bo nie tylko będzie musiał być kontynuowany program „Mój elektryk”, ale konieczne będzie poszerzenie go i objęcie dotacjami również pojazdów ciężarowych. Najwyższy czas, aby także podnieść limit ceny pojazdów osobowych i dostawczych kwalifikujących się do tego programu. Wielkim wyzwaniem będzie wypełnienie wymagań rozporządzenia AFIR, czyli budowa stacji ładowania i tankowania wodoru dla samochodów osobowych i dostawczych. Ponadto, jeśli chcemy utrzymać silną pozycję kraju, w którym są produkowane również pojazdy zeroemisyjne, trzeba się będzie zmierzyć z zapewnieniem przemysłowi motoryzacyjnemu stabilnych dostaw taniej i zielonej energii - mówi Jakub Faryś , Prezes PZPM.   

Wszystkie edycje dostępne są w zakładce Rynek Motoryzacyjny. Informacja prasowa  kliknij tutaj »

Rejestracje autobusów - PAŹDZIERNIK 2023r.

Nowe autobusy   PAŹDZIERNIK (+121,1% r/r);  STYCZEŃ - PAŹDZIERNIK (+56,0% r/r)

W październiku 2023 r. w Polsce zarejestrowano 199 fabrycznie nowych autobusów, czyli o 109 sztuk więcej niż przed rokiem (+121,1% r/r) i więcej niż we wrześniu br. (+63 szt./ +46,3% m/m). Oznacza to kontynuację dobrej passy na polskim rynku.
Skumulowany rezultat za 10 miesięcy 2023 r. wynosi 1 410 rejestracji nowych autobusów (+506 szt. / +56% r/r) – dla porównania po dziewięciu miesiącach ta przewaga wyniosła: +387 szt. (+48,8% r/r).

Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. pierwszych rejestracji autobusów nowych i używanych w Polsce w PAŹDZIERNIKU 2023 roku . Analizę przygotował na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów, zespół PZPM we współpracy z firmą JMK - analizy rynku autobusów.
Informacja prasowa i zestawienia Tutaj »

Rejestracje przyczep i naczep oraz ciągników rolniczych w październiku 2023r.

Rejestracje w całej grupie nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów, w ostatnim miesiącu osiągnęły łącznie 7 075 szt. i były mniejsze niż przed rokiem o 26 szt. Spadki w tej części rynku obserwujemy już od lutego 2022 roku. Styczeń przyniósł na chwilę stabilizację (-0,9%).a październik jest kolejnym miesiącem stabilizacji (-0,4%). O stabilizacji zadecydowały przyczepy bowiem naczepy nieznacznie obniżyły się.
Grupa przyczep uzyskała w październiku rejestracje na poziomie 5 034 szt. (+1,9% r/r). W porównaniu z wrześniem br. rejestracje w grupie wzrosły o 4,3% (+206 szt.).
Rynek naczep , które stanowią drugą zasadniczą siłę w zagregowanej grupie, spadł o 5,6%. Jest to czwarty kolejny miesiąc spadków. W październiku zarejestrowano 2 041 szt. W porównaniu z wrześniem rynek naczep wzrósł (+11,3%; +207 szt.)
Od początku 2023 roku zarejestrowano łącznie 73 637 przyczep i naczep wszystkich rodzajów i jest to wynik niższy o 7,8% niż rok wcześniej (-6 233 szt.). Rejestracje przyczep zmniejszyły się o 9,5% do poziomu 53 264 szt. (-5 599 szt.). Wśród naczep rezultat był nieznacznie niższy od tego samego okresu 2022r (-3% ) i osiągnął poziom 20 373szt. (-634 szt.)

Zapraszamy do zapoznania się z pełnym opracowaniem nt. pierwszych rejestracji przyczep, naczep oraz ciągników rolniczych w Polsce w PAŹDZIERNIKU  2023 roku , które zespół PZPM przygotował na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów
Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami kliknij tutaj »  

Rejestracje pojazdów użytkowych pow. 3,5t, w tym samochodów ciężarowych i autobusów - październik 2023 r.

Rejestracje w 2023: październik: -18,7%; styczeń – październik +8,1%
Spadek na rynku pojazdów użytkowych (wysoka zeszłoroczna baza). Spośród składowych grupy tylko nieliczne samochody specjalne odnotowały wzrost (+18%), a reszta spadki rejestracji: ciągniki samochodowe – ponad 27% spadek, podwozia samochodowe – ponad 10% spadek. Kontynuowany jest pozytywny trend na rynku nowych autobusów, który podwoił rejestracje. Rynek nowych pojazdów użytkowych w ostatnim miesiącu był mniejszy niż używanych sprowadzonych z zagranicy (-53 szt.)
W październiku 2023r. zarejestrowano 3 042 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5t, tj. mniej niż przed rokiem (-18,7 %) i znacznie więcej niż we wrześniu br. (+33,3%).
Nowych samochodów ciężarowych przybyło 2 843 szt. tj. mniej (-22,1%) niż rok wcześniej. Rynek autobusów wzrósł o 122,1% do poziomu 199 szt.
Od początku 2023 roku przybyło 30 849 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t . co oznacza wzrost (+8,1%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 29 439, czyli 6,5% więcej niż w 2022r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 56% do 1 410 szt.
W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t w październiku 2023r. zarejestrowano 2 843 szt. To rezultat mniejszy niż przed rokiem (-34,3 %; -808 szt.) i jednocześnie ponad 1/3 większy niż we wrześniu br. o 32,5% (+697 szt.).
Od początku 2023 r. zarejestrowano 29 439 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Rynek powiększył się o 6,5%. To najlepszy rezultat po dziesięciu miesiącach, przewyższający dotąd rekordowy analogiczny okres w 2022r o 1,8 tys. szt.
Rynek nowych autobusów wzrósł o 121,1% r/r i osiągnął rezultat 199 szt. Wysoki wzrost w ostatnim miesiącu to efekt niskiej bazy z ub.r. kiedy zarejestrowano jedynie 90 autobusów. To dziewiąty z rzędu miesiąc wzrostów, w tym trzeci trzycyfrowy, od początku tego roku  (tylko w styczniu rejestracje autobusów spadły r/r) W porównaniu z wrześniem br. rynek spadł o 63 szt. (+46.3%)
Od początku 2023 roku przybyło 1 410 autobusów o DMC pow. 3,5t , więcej o 56% niż w analogicznym czasie w 2022r.

W dziale Rynek Motoryzacyjny nowe analizy o pierwszych rejestracjach w PAŹDZIERNIKU 2023 roku samochodów ciężarowych i autobusów o DMC powyżej 3,5t  oraz dane o samochodach dostawczych do 3,5t. Raporty przygotowano na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Kliknij tutaj »

Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5t październik 2023r.

Rejestracje 2023r: PAŹDZIERNIK +27,8% ; STYCZEŃ – PAŹDZIERNIK +12,2%

Największy miesięczny wzrost rynku w bieżącym roku. Rejestracje do klienta instytucjonalnego ciągle dominują na rynku (72%) samochodów osobowych. Rynek marek premium stanowi ponad ¼ całego rynku i rośnie 2x szybciej niż cały rynek samochodów osobowych. Wśród aut osobowych z napędami alternatywnymi (BEV,PHEV,HEV,MHEV) najszybciej rosła sprzedaż aut hybrydowych (HEV) (+114%) a udział aut hybrydowych (HEV+MHEV) 44% przewyższył udział aut zasilanych tradycyjnie benzyną (38%). Samochody bateryjne (BEV) i hybrydy Plug-in (PHEV) powróciły do wzrostów po jednorazowych spadkach we wrześniu br. W rankingu marek największy wzrost z TOP10 uzyskał leader Toyota +62%. Leader wśród modeli (Toyota Corolla) zarejestrował większą liczbę niż 4 marka w rankingu.

W październiku 2023r rynek samochodów osobowych i dostawczych wyniósł 46 374 szt. i był o 25,3% wyższy od września ub.r. oraz o 4,1% wyższy od września br. Od początku roku rynek tylko w kwietniu śladowo spadł, w pozostałych miesiącach rósł rok do roku przy czym październikowy wzrost był najwyższym.

Od początku 2023r. zarejestrowano 443 995 szt. samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t. Było to o 11,1% więcej (+44 326 szt.) niż w tym samym okresie 2022 roku.

Analizy przygotował zespół PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Po więcej kliknij tutaj »

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z ostatniego wykładu Jakuba Farysia, Prezesa PZPM podczas FleetOnLine w dniu 24 października 2023

Tematem prezentacji było podsumowanie III kwartału 2023 w branży motoryzacyjnej w Polsce i w Europie.
Rynek pojazdów w Polsce i w Europie
Napędy alternatywne oraz infrastruktura
Produkcja motoryzacyjna w Polsce i w Europie
Aktualne wyzwania legislacyjne
Euro 7/VII – co dalej w Europarlamencie
Eksport pojazdów elektrycznych i baterii do UK – koniec wolnego handlu?
Link do nagrania: https://youtu.be/ccS0gWV9tKg

PZPM - ACEA - wyniki rejestracji pojazdów użytkowych w UE w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2023r.

dostawcze do 3,5t: +14,3%, ciężarowe powyżej 3.5t: +23%, autobusy: +18,5 % w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2023 r.

W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2023 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE wzrosła o 14,3% do 1 miliona sztuk. Ten pozytywny rezultat napędzany był przede wszystkim solidnymi wynikami na głównych rynkach UE, przy czym Hiszpania (+20,5%), Niemcy (+18,2%) i Włochy (+16,7%) odnotowały dwucyfrowe wzrosty.
Rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE charakteryzowały się jeszcze silniejszym, 23% wzrostem w okresie pierwszych trzech kwartałów, osiągając łącznie 268 766 sztuk. Niemcy były liderem pod względem wielkości sprzedaży, z 75 241 zarejestrowanymi pojazdami, o 31,2% wyższym wolumenie. Inne główne rynki UE również znacząco zyskały, w tym Hiszpania (+23,8%), Włochy (+17%), Francja (+15,6%) i Polska (+10,9%).
Rejestracje nowych autobusów w UE również charakteryzowały się silną dynamiką wzrostu w ciągu pierwszych trzech kwartałów roku. Rejestracje w UE zwiększyły się o 18,5% rok do roku do 23 645 sztuk. Pod względem wolumenu prym wiodła Francja z 4 735 sprzedanymi pojazdami, z 9,1% wzrostem. Włochy (+65,9%) i Hiszpania (+58,1%) również wyraźnie przyspieszyły. 

Prezentujemy przygotowany przez ACEA raport na temat rejestracji nowych samochodów użytkowych w UE*. Po więcej kliknij tutaj »

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - WRZESIEŃ 2023

Prezentujemy wyniki dot. PRODUKCJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH oraz SILNIKÓW DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH - WRZESIEŃ 2023 na podstawie danych GUS

Wg. najnowszych danych opublikowanych przez GUS PRODUKCJA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH w Polsce we WRZEŚNIU zanotowała zróżnicowane wyniki w poszczególnych segmentach pojazdów. Produkcja samochodów osobowych z wynikiem 27,9 tys. szt. znalazła się na plusie (+40,9%r/r). Samochody ciężarowe i dostawcze do 3,5t osiągnęły liczbę 23 748 szt. notując lekki spadek  (-1,7% r/r), natomiast produkcja autobusów, która zakończyła się wynikiem 347 szt, odnotowała dwucyfrową stratę (-27,9 %r/r) w porównaniu do analogicznego miesiąca ub.r.
We wrześniu produkcja silników do samochodów spalinowych ze spadkiem o 20,8% r/r w porównaniu z tym samym miesiącem br.

SAMOCHODY OSOBOWE
zmiana r/r:  wrzesień  +40,9% r/r ; styczeń-wrzesień : +23,8% r/r
W ostatnim miesiącu wyprodukowano 27,9 tys. samochodów osobowych, o 8,1 tys. więcej (+40,9%r/r) niż we wrześniu 2022r. i o 8,4 tys. (+43,1%) więcej niż miesiąc wcześniej.
W ciągu trzech kwartałów br. z taśm produkcyjnych zjechało 223,4 tys. aut., o 40,9 tys.szt więcej niż w analogicznym okresie 2022r. . co stanowi wzrost o 22,4% r/r .

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r:  wrzesień  -1,7% r/r ; styczeń-wrzesień : +48,5% r/r
Produkcja samochodów ciężarowych i dostawczych wyniosła 23 748 szt., co oznacza niewielki spadek o 405 szt. (-1,7% r/r/) w porównaniu z analogicznym miesiącem ub.r. Uzyskany rezultat jest wyższy od sierpniowego, obarczonego sezonowością o 3 964 szt., (+20%m/m)
Od początku roku przybyło 221 476 pojazdów. Wypracowany wynik jest wyższy o 72 389 szt. (+48,6% r/r) w porównaniu do roku 2022.

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:  wrzesień  -27,9% r/r ; styczeń-wrzesień : +4,4% r/r
We wrześniu autobusy osiągnęły słabszy rezultat niż w analogicznym miesiącu 2022r. W ostatnim miesiącu zakłady opuściło 347 autobusów, o 134 szt. -27,9% r/r mniej niż w tym samym miesiącu 2022r.. W porównaniu z sierpniem  br. jest to więcej o 72 pojazdy, przy czym trzeba mieć na uwadze, że w sierpniu w zakładach mają miejsce zwyczajowe przerwy produkcyjne.
Od początku roku polskie fabryki opuściło 3 691 autobusów, o 156 szt. (+4,4%) więcej niż w ciągu 9 miesięcy 2022r.

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  wrzesień  -20,8% r/r ; styczeń-wrzesień : +20,2% r/r
We wrześniu produkcja silników do samochodów spalinowych wyniosła 160 tys. szt. mniej o 42 tys. szt. co przekłada się na spadek o 20,8%r/r . W porównaniu z sierpniem jest to więcej o 25 tys. silników (+18,5% m/m).
Narastająco w okresie styczeń-wrzesień 2023 wyprodukowanych zostało 1 776 tys. silników, o 299 tys.szt. (+ 20,2% r/r) więcej niż w ciągu pierwszych 9 miesięcy 2022r., w tym 1 511 tys. silników wysokoprężnych i 265 tys. silników benzynowych.

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2014 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.