Aktualności

Polsko-Niemiecka Konferencja Smart Mobility_09/04/2025

Zapraszamy Państwa na Polsko-Niemiecką Konferencję Smart Mobility oraz Giełdę Kooperacyjną, czyli indywidualne spotkania kooperacyjne z niemieckimi przedstawicielami branży, mające na celu nawiązanie trwałych i godnych zaufania partnerstw w branży.

Konferencja odbędzie się w dniu 9 kwietnia 2025r (środa) w Warszawie. 

O chęci wzięcia udziału Konferencji oraz w spotkaniach B2B prosimy dać nam znać do 20 marca - w tym celu prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego. 

Projekt jest finansowany przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu (BMWK).
W wydarzeniu wezmą udział eksperci branżowi, przedstawicieli miast i samorządów, wiodących firm oraz instytucji współpracujących z sektorem Smart Mobility.
Udział w konferencji oraz spotkaniach biznesowych jest bezpłatny. 

Honorowym Gościem na Konferencji będzie Jakub Faryś - Prezes PZPM, który w swoim wystąpieniu omówi poniższe zagadnienia:

  • Nasze otoczenie i legislacja wokół mobilności zmieniają się – dlaczego tak się dzieje?
  • Gdzie jesteśmy jeśli chodzi o emisje? Jakie mamy cele w Europie? Strefy czystego transportu w Polsce i co ona znaczą na potrzebnych technologii?
  • Rzeczywistość: cele emisyjne pojazdów, jak to działa w praktyce, jaki procent samochodów elektrycznych jest rejestrowany gdzie (Europa i może tez Polska?), miasta i strefy czystego transportu

Nowe nabory na rozwój elektromobilności w Polsce

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w marcu uruchomi dwa nabory wniosków wspierających rozwój elektromobilności w Polsce.
Dzięki dofinansowaniu z Funduszu Modernizacyjnego planowana jest budowa nowych ogólnodostępnych stacji ładowania o dużej mocy, przeznaczonych dla transportu ciężkiego.

Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy
Budżet programu wynosi 2 mld zł, w pierwszym naborze zaplanowano 1 mld zł.
Termin naboru : 31.03 – 31.12.2025 r.

Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego
Budżet programu  wynosi 2 mld zł a budżet naboru to 1 mld zł.
Termin naboru : 31.03 – 31.08.2025 r.

Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3 - planowane jest na  drugi kwartał 2025 drugim kwartale 2025 r.

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - STYCZEŃ 2025

Prezentujemy wyniki dot. PRODUKCJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH oraz SILNIKÓW DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH w POLSCE w STYCZNIU 2025 na podstawie danych GUS,

SAMOCHODY OSOBOWE
zmiana r/r: styczeń -79,3% r/r

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r: styczeń -35,8% r/r

POJAZDY do TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:  styczeń +25,9% r/r

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  styczeń -18,9% r/r

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

NAGRANIE z wykładu Michała Wekiera podczas FleetOnLine 19/02/2025

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z wystąpienia Michała Wekiery - Dyrektora Generalnego PZPM podczas FleetOnLine w dniu 19 lutego 2025r.

Czy wzrośnie akcyza na mild-hybrydy? Nadchodzące zmiany czy fałszywy alarm? to temat webinaru.

Link do nagrania: https://youtu.be/ku2UVDEyLJs

PZPM / AUTO ŚWIAT_ Rozmawiamy o przemyśle motoryzacyjnym

Jakub Faryś - Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Agnieszka Czajka - General Manager Oto Moto oraz Maciej Mazur PSNM byli gośćmi Redaktora Piotra Szypulskiego z Auto Świat
Zaproszeni eksperci opowiedzieli o tym, co wydarzyło się w motoryzacji w 2024 roku i jakie są perspektywy na rok bieżący w Polsce i w całej Europie.
Zapraszamy do obejrzenia nagrania !!!

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q4/2024_Klienci indywidualni zarejestrowali o 1/3 więcej samochodów osobowych – podsumowanie branży motoryzacyjnej w 2024 roku

W 2024 roku w Polsce zarejestrowano 551,6 tys. nowych samochodów osobowych (wzrost o 16% r/r). Szczególnie dynamicznie rosła liczba rejestracji wśród klientów indywidualnych, którzy nabyli o 34% więcej pojazdów niż w 2023 roku. Rośnie także popularność pojazdów z napędami alternatywnymi – w ciągu całego 2024 roku zarejestrowano ich 280 tys., co oznacza wzrost o 27% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku – wynika z raportu KPMG w Polsce i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pt. „Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za 2024 rok”.

Rok 2024 zamknęliśmy najlepszym w Europie 16% wzrostem rejestracji samochodów osobowych. Co warto podkreślić, bardzo dynamicznie rośnie liczba rejestracji dokonywanych przez osoby fizyczne: to aż o 1/3 więcej niż w roku poprzednim. Bardzo dobre wyniki odnotowuje segment premium i – co nie dziwi – konsekwentnie rośnie liczba rejestracji samochodów innych niż z napędami czysto spalinowymi. Jeśli ten trend się utrzyma, a wszystko na to wskazuje, niebawem połowa rejestrowanych samochodów będzie miała napęd inny niż czysto spalinowy. Niestety, bardzo wysokie spadki odnotował segment pojazdów ciężarowych i naczep. Tu spadki wyniosły odpowiednio ponad 20 i 30%. Jest to konsekwencją bardzo trudnej sytuacji w branży transportowej oraz nałożeniem sankcji na sprzedaż używanych pojazdów za naszą wschodnią granicę. Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że niebawem branża transportowa będzie musiała przejść na napędy zeroemisyjne, to pomimo 6 miliardów złotych przeznaczonych na dofinansowanie przechodzenia na zeroemisyjność w segmencie pojazdów ciężkich może to okazać się dużym wyzwaniem – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Po więcej kliknij tutaj  »

Producenci pojazdów z UE popierają pilne działania po spotkaniu w ramach Dialogu Strategicznego.

Bruksela, 30 stycznia 2025 r. – Grupa dyrektorów generalnych producentów pojazdów dostawczych i ciężarowych wzięła dziś udział w spotkaniu inauguracyjnym Dialogu Strategicznego, którego gospodarzem była Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen. Głównym celem spotkania było omówienie rozwiązań mających na celu wzmocnienie globalnej konkurencyjności europejskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Na spotkaniu podkreślono, że wszyscy producenci i dostawcy mają potrzebę przyspieszenia działań, ponieważ globalny kryzys konkurencyjności w Europie, wolniejsze niż oczekiwano wprowadzanie na rynek pojazdów bezemisyjnych oraz brak sprzyjających warunków znacznie utrudniają postęp UE w osiąganiu celów w zakresie mobilności bezemisyjnej.

Ole Källenius, dyrektor generalny Mercedes-Benz i prezes ACEA powiedział: „Przemysł samochodowy UE pozostaje ekonomiczne w pełni zaangażowany w inwestycje prowadzące do transformacji na mobilność bezemisyjną. Jednak jedynym sposobem na powodzenie tego procesu jest uczynienie go transformacją napędzaną przez rynek i popyt i nadchodzący plan działania musi opierać się na tej przesłance. Weryfikacja warunków obecnego europejskiego Zielonego Ładu nie spowolni nas, a raczej napędzi tę transformację poprzez usunięcie wąskich gardeł i wprowadzenie niezbędnej elastyczności”

Christian Levin, dyrektor generalny Traton, Scania i przewodniczący Rady Samochodów Użytkowych powiedział: „Transformacja przemysłu motoryzacyjnego opiera się na wspólnym rozumieniu wyzwań i szans między biznesem a polityką publiczną. Przewodnicząca von der Leyen jasno wyraziła ambicję Komisji, aby ograniczyć biurokrację, podejmując jednocześnie dalsze działania w celu przyspieszenia zielonej transformacji, a tym samym zabezpieczenia europejskiej konkurencyjności. Producenci pojazdów użytkowych wyrazili swoje poparcie dla ambitnych celów klimatycznych, ale podkreślili, że same cele nie wystarczą. Szybkie wdrażanie infrastruktury i inne warunki umożliwiające, takie jak parytet całkowitego kosztu posiadania (TCO) i środki po stronie popytu, są niezbędne”.

Członkowie ACEA podkreślili, że aby ten dialog zakończył się sukcesem, przyszłe spotkania i dyskusje muszą aktywnie obejmować wszystkich producentów i dostawców o znacznym zasięgu przemysłowym w Europie, a wszystkie tematyczne wątki prac muszą odzwierciedlać wyjątkową perspektywę segmentu pojazdów ciężarowych. Członkowie ACEA będą współpracować z odpowiednimi komisarzami w czterech tematycznych wątkach prac, aby zapewnić wkład w nadchodzący Plan działania.

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - 2024

Prezentujemy wyniki dot. PRODUKCJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH oraz SILNIKÓW DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH w POLSCE w 2024 r. na podstawie danych GUS

SAMOCHODY OSOBOWE
zmiana r/r: grudzień -53,4% r/r;  styczeń-grudzień: -27,8% r/r

W GRUDNIU wyprodukowanych zostało w Polsce 8,8 tys. samochodów osobowych. W tym roku niższy wynik odnotowany został jedynie w sierpniu 8,3 tys. aut. Wypracowany rezultat jest niższy o 10,1 tys. aut. (-53,4%r/r) niż analogicznym miesiącu ub.r. i niższy niż miesiąc wcześniej o 3.5 tys. szt. (-28,5%m/m). 

Na koniec roku produkcja samochodów osobowych w Polsce wyniosła 216,2 tys. szt. i jest niższa o 27,8 tys.szt. r/r (-27,8%m/m) niż w roku 2023, kiedy z taśm produkcyjnych zjechało prawie 300 tys. szt.

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r: grudzień -23,4% r/r;  styczeń-grudzień: +7,6% r/r

Zdecydowanie lepiej przedstawia się sytuacja w segmencie samochodów ciężarowych i dostawczych. W ostatnim miesiącu wyprodukowano 19 684 szt. Mimo, że zanotowany rezultat jest niższy zarówno od wypracowanego w grudniu ub.r. jak i w listopadzie, odpowiednio o 6020 pojazdów (-23,4%r/r) i o 5 977 szt. (-23.3%m/m) to na koniec roku produkcja znalazła się na plusie.

W ciągu całego 2024 roku polskie zakłady opuściło łącznie 332 043 pojazdy, o 23 585 szt. więcej (+7,6% r/r) niż w roku 2023r. Średnia miesięczna na koniec roku wyniosła 27.670 szt. Tak imponujący wynik został uzyskany głównie dzięki produkcji samochodów dostawczych do 3.5t.

POJAZDY do TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:  grudzień +79,1% r/r;  styczeń-grudzień: +38,6% r/r

W grudniu 2024r. z polskich fabryk wyjechało łącznie 761 autobusów. W porównaniu z analogicznym miesiącem 2023r. jest to więcej o 336 szt. (+79% r/r). Wypracowany wynik jest jednak minimalnie niższy niż w listopadzie 2024r. o 27 pojazdów (-3% m/m).

W ciągu 12 miesięcy 2024 roku wyprodukowano w Polsce 7 103 pojazdy do transportu publicznego, o 1979 szt. więcej niż w 2023 roku, co przekłada się na wzrost o 38,6% r/r.

W grudniu 2024r. produkcja silników do pojazdów mechanicznych wyniosła 120,3 tys. szt., o 33,7 tys. szt. mniej niż w tym samym miesiącu 2023r., tj. -21,9% r/r a także mniej niż w poprzednim miesiącu o 57,9 tys. szt. (-32% m/m)..
Narastająco od początku roku wyprodukowano 2 229,5 tys., o 141,5 tys. silników mniej niż w całym 2023 roku, co oznacza spadek o 6%r/r. Wśród wyprodukowanych silników - 2 118,2 to silniki wysokoprężne  (94,7% wszystkich silników) i 111,3 tys. silników benzynowych, których udział stanowi jedynie 5,3%.

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2014 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.