Aktualności

Rejestracje chińskich samochodów osobowych_Listopad 2024r.

Rok 2024 upływa pod znakiem wzrostu rejestracji marek z Państwa Środka. Chińskie marki zwiększyły rejestracje samochodów osobowych z 97 szt. w okresie styczeń-listopad 2023 do 2 984 szt. w tym samym okresie roku 2024. Sukcesywnie zwiększają udział w rynku – jeszcze w styczniu br. stanowiły tylko 0,08% rynku ale w listopadzie br. już 1,48% rynku. Lista marek pochodzących z Chin, które pojawiły się w tym roku w rejestracjach wynosi już piętnaście. W tym samym okresie ubiegłego roku było ich jedenaście, a w latach 2021-2022 po trzy. Najdynamiczniejsze są grupy BAIC (BAIC i Foton), Chery (Omoda i Jaecoo) oraz BYD.

Analizy przygotował zespół PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Po więcej kliknij tutaj »

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - PAŹDZIERNIK 2024

Główny Urząd Statystyczny opublikował w dniu dzisiejszym dane dot. produkcji pojazdów i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce. Niektóre wartości zostały skorygowane.

Korekta miała największy wpływ na wyniki produkcyjne pojazdów do transportu publicznego, których liczba została skorygowana o ok. tysiąca szt. Po korekcie i rekordowym wyniku październikowym (932 szt.), produkcja autobusów po 10 miesiącach 2024 roku wynosi 5 554 szt. i jest wyższa rok do roku o 34%.

W październiku samochody osobowe zanotowały nieco wyższy wynik niż miesiąc wcześniej (13,2 tys.aut) ale prawie dwukrotnie niższy niż w analogicznym miesiącu ub.r.
Po 10 miesiącach produkcja samochodów osobowych wynosi ponad 193 szt. i jest niższa o 23,6% r/r.

W ostatnim miesiącu wyprodukowano 31 644 samochody ciężarowe i dostawcze. Październik jest kolejnym miesiącem z rzędu z tak wysokim wynikiem po słabszych dwóch miesiącach letnich. Zanotowany rezultat jest wyższy zarówno od wrześniowego jak i analogicznego miesiąca ub.r. odpowiednio o 14,1% i 3,6%. Po 10 miesiącach 2024r. produkcja samochodów ciężarowych i dostawczych jest wyższa o 15% rok do roku.

W październiku br. produkcja silników do pojazdów mechanicznych wyniosła 205 tys. szt., o 8,5 % więcej niż miesiąc wcześniej. W porównaniu z październikiem 2023 jest jednak nieznacznie niższa o 4,7% r/r. . Narastająco od początku roku wyprodukowano 1 930 tys. silników, z czego 95% stanowią silniki wysokoprężne a 5% benzynowe.

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

Dane cząstkowe 20 dni LISTOPADA 2024

Prezentujemy najnowsze dane dot. rejestracji pojazdów na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Po 20 dniach listopada br. wyniki rejestracji nowych samochodów osobowych, dostawczych oraz jednośladów z dwucyfrowymi wzrostami roku do roku.

Wyjątek stanowią ciężkie samochody ciężarowe, które nadal pozostają na minusie.

W dniach od 1 do 20 LISTOPADA 2024 zarejestrowano: (zmiana rok do roku)

    • samochody osobowe: 27 183   +23,3% 
    • samochody dostawcze: 2 945   +27,0%
    • samochody osobowe i dostawcze: 30 128   +23,7%
    • samochody ciężarowe powyżej 3,5t: 1 316     -25,4%
    • motocykle:   871      +20,6%
    • motorowery: 380     +11,1%

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

Pierwsze rejestracje używanych samochodów osobowych w Polsce w październiku 2024

Wg. najnowszych danych CEP w październiku 2024 import używanych samochodów osobowych do Polski (84 992 szt.) zwiększył się kolejny miesiąc z rzędu, tym razem o 17,0% r/r.

  • Od początku roku przybyło 751 025 aut, o 21,4% więcej niż w analogicznym okresie 2023r., kiedy do Polski wjechało 618 412 używanych aut osobowych.
  • Z danych CEP wynika, że Polacy sprowadzają coraz młodsze samochody. O ile jeszcze na koniec października 2023 roku samochody w wieku do 4 lat stanowiły 8% to w tym roku jest to już 10% całego importu.
  • Tendencja ta utrzymuje się od początku roku i odnosi się do wszystkich przedziałów wiekowych.
  • Biorąc pod uwagę rodzaje napędów to coraz więcej importowanych jest aut niskoemisyjnych kosztem samochodów z silnikami diesla i benzynowymi.

Aby zapoznać się z zestawieniami kliknij tutaj »

Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5t PAŹDZIERNIK 2024r.

Rejestracje 2024r : Październik (+16,5%r/r); Styczeń - Październik (+12,8%r/r)

Rejestracje października ponownie urosły w tempie dwucyfrowym (+16,5%) r/r, jednak realny wzrost jest nieco mniejszy, ze względu na większą ilość dni roboczych w porównaniu do roku poprzedniego. Rezultat rejestracji samochodów osobowych był najwyższym odnotowanym w październiku w historii notowań . Jest to drugi rekord odnotowany w tej kategorii z rzędu – wrzesień 2024 również był rekordowy. Rejestracje do klienta instytucjonalnego wciąż dominują ale rosną ponad 5 razy wolniej niż rejestracje do klienta indywidualnego. Rynek marek premium i marek popularnych rósł w podobnym tempie. Wśród aut osobowych z napędami alternatywnymi (BEV, PHEV, HEV, MHEV) najszybciej rosła sprzedaż aut hybrydowych (HEV) +16%, jedynie auta bateryjne (BEV) miały tendencję spadkową. Auta hybrydowe (HEV+MHEV) zdominowały rynek osiągając udział na poziomie 43% . Wśród marek z pierwszej dziesiątki rankingu tylko Kia zanotowała niewielki spadek, reszta wzrosty (największy trzeci Volkswagen (+50%). Wśród modeli najwyższy wzrost uzyskała Toyota Yaris, która poprawiła rejestracje o 169% w porównaniu z październikiem 2023 i która przesunęła się w rankingu o 12 pozycji na trzecie miejsce.

Po więcej kliknij tutaj »

PZPM - ACEA - REJESTRACJE SDost , SC i BUS w UE - Q1-Q3 2024

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych: samochody dostawcze +8,5%, ciężarówki -7,5%, autobusy +16% w pierwszych trzech kwartałach 2024 r.

NOWE POJAZDY UŻYTKOWE

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2024 r . sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE, napędzana pozytywnymi wynikami na wszystkich czterech kluczowych rynkach, zwiększyła się o 8,5% do 1 170 310 sztuk. Hiszpania była liderem z imponującym wzrostem o 16,7%, za nią uplasowały się Niemcy (8,2%), Włochy (7,3%) i Francja (5,8%).

Z kolei rejestracje nowych ciężkich pojazdów ciężarowych w UE odnotowały spadek o 7,5%, zamykając się liczbą 249 708 sztuk w okresie od stycznia do września br. Spadek ten wynikał z 9,5% spadku sprzedaży ciężkich samochodów ciężarowych (powyżej 16t), przy czym rejestracje średnich aut (od 3,5t do 16t) ciężarowych wzrosły o 3%. Mimo że Hiszpania i Włochy pozostały na plusie ze wzrostami odpowiednio o 12% i 2,1%, nie zrównoważyło to spadków w Niemczech (-7%) i we Francji (-4,3%).

Sprzedaż autobusów wzrosła o 16% w porównaniu z trzema pierwszymi kwartałami 2023 r., do 27 400 sztuk. Wszystkie główne rynki odnotowały wzrosty, szczególnie Hiszpania (+21,8%) i Włochy (+21%).

Po więcej kliknij tutaj  »

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - WRZESIEŃ 2024

Prezentujemy wyniki dot. PRODUKCJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH oraz SILNIKÓW DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH w POLSCE we WRZEŚNIU 2024 na podstawie danych GUS

We  wrześniu 2024r. produkcja wszystkich rodzajów pojazdów oraz silników była znacząco wyższa niż miesiąc wcześniej. W porównaniu do września ub.r. wypracowane rezultaty także przewyższały wyniki ubiegłoroczne. Wyjątek stanowi segment samochodów osobowych, który trzeci miesiąc z rzędu zanotował bardzo niski wynik.

SAMOCHODY OSOBOWE
zmiana r/r: wrzesień -63,4% r/r;   styczeń-wrzesień:  -21,3%r/r

Po bardzo słabym lipcu i sierpniu produkcja nieznacznie wzrosła jednak wypracowany rezultat 10,2 tys. szt. jest niższy o 63,4% we wrześniu ub.r.
samochody ciężarowe po okresie wakacyjnym wróciły do poprzedniego poziomu z wysokim wynikiem 30 542 szt. , który jest wyższy zarówno w stosunku do ub. miesiąca (+35,7%)  jak i analogicznego miesiąca ub.r.  (+28,6%r/r).

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r: wrzesień +28,6% r/r;   styczeń-wrzesień : +15,4%r/r

samochody ciężarowe po okresie wakacyjnym wróciły do poprzedniego poziomu z wysokim wynikiem 30 542 szt. , który jest wyższy zarówno w stosunku do ub. miesiąca (+35,7%)  jak i analogicznego miesiąca ub.r.  (+28,6%r/r).
Produkcja samochodów ciężarowych utrzymuje się na plusie od początku roku i na koniec września wzrost wynosi 15,4% r/r.

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:  wrzesień   +46,6% r/r;   styczeń-wrzesień : -6,7% r/r
produkcja autobusów zakończyła się dobrym rezultatem  532 szt., o 46,6% wyższym niż rok wcześniej i o 54,2% wyższym niż w sierpniu br.
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy br. wyprodukowanych zostało łącznie 3 460 pojazdów do transportu publicznego. Mocny wynik wrześniowy nie zniwelował strat z okresu wakacyjnego i na koniec września produkcja autobusów pozostaje na niewielkim minusie (-6,7%r/r).

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  wrzesień +28,9% r/r;   styczeń-wrzesień : -2,1%r/r
br. produkcja silników do pojazdów mechanicznych z wynikiem 189 tys. szt. była wyższa niż w ostatnich dwóch miesiącach wakacyjnych a także wyższa niż we wrześniu 2023r.
Mimo to po dziewięciu miesiącach br. jest niższa o 2,9% niż w analogicznym okresie 2023r.
Liczba silników diesla na koniec III kwartału wyniosła 1 639 szt. o 8,5% więcej niż w ub.r. natomiast produkcja silników benzynowych w omawianym okresie odnotowała spadek o 67,5%r/r.

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

NAGRANIE z wykładu Jakuba Farysia podczas FleetOnLine 24/10/2024

Zachęcamy Państwa do obejrzenia nagrania z wykładu Jakuba Farysia - Prezesa PZPM podczas FleetOnLine pt. Motoryzacja - podsumowanie III kwartału 2024.

Link do nagrania: https://youtu.be/2WN1T11QxRY

Tematyka:
• Rynek pojazdów
• Produkcja motoryzacyjna
• Rok 2025 i zaostrzone limity emisji CO2
• Program „Mój Elektryk”, KPO i wsparcie dla HDV
• Cła na pojazdy elektryczne z Chin
• Problemy i wyzwania legislacyjne w Polsce i Europie

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2014 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.