Aktualności

EU INDUSTRY DAYS 2025_5-6 czerwca 2025

Zapraszamy na Dni Przemysłu UE - 2025, które odbędą się w dniach 5-6 czerwca 2025 r. w Rzeszowie, przy wsparciu Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Jest to jedno z flagowych wydarzeń polskiej prezydencji w Radzie UE, skupiające się na kluczowych dyskusjach na temat polityki przemysłowej, łączące liderów przemysłu i zwiększające bazę wiedzy europejskiego przemysłu.

Oprócz głównego programu, wydarzenie będzie obejmowało kilka równoległych sesji, wystawę prezentującą innowacje UE oraz kącik spotkań z ekspertami, w którym uczestnicy będą mogli uzyskać dostosowane informacje na temat inicjatyw UE wspierających przemysł. Dzięki dedykowanej strefie matchmakingowej uczestnicy będą mogli również znaleźć partnerów i odblokować nowe możliwości biznesowe i współpracy.

Szczególnie zapraszamy Państwa na panel z udziałem Prezesa Jakuba Farysia pt."„Przyszłość europejskiego przemysłu motoryzacyjnego - zapewnienie konkurencyjności, miejsc pracy, wzrostu i innowacji w UE”

Podczas sesji panelowej uczestnicy będą dyskutować o sytuacji przemysłu motoryzacyjnego w dobie przechodzenia na napędy bezemisyjne. W tym kontekście zostanie poruszony temat wpływu „przeregulowania” branży, oraz krótka analiza rynku - w zakresie tego, jakich pojazdów oczekują i potrzebują klienci oraz jakie działania należy podjąć, aby odmłodzić park samochodowy. Przybliżone również zostanie znaczenie transportu ciężkiego i jego wyzwania w świetle przejścia na napędy bezemisyjne. Omówione zostaną również kwestie związane z utrzymaniem konkurencyjności europejskich zakładów motoryzacyjnych - rosnące koszty produkcji i potrzeba zielonej energii, utrzymanie zatrudnienia oraz wpływ importu z Chin i USA. Eksperci odpowiedzą na pytanie, jak przyciągnąć nowe inwestycje i utrzymać zakłady już obecne w Europie.

Link do rejestracji: https://eu-industry-days.ec.europa.eu/index_en?prefLang=pl

Emisje CO2: PE za elastycznością w realizacji celów CO2

Dzisiaj, 8 maja, Parlament zaakceptował zmiany w rozporządzeniu dot. norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych.

Przy 458 głosach za, 101 przeciw, przy 14 wstrzymujących się, posłowie poparli wniosek Komisji Europejskiej, w celu wsparcia europejskiego sektora motoryzacyjnego, w obliczu szybkich zmian technologicznych i rosnącej konkurencji.

Proponowana zmiana daje producentom możliwość wypełnienia swoich zobowiązań na lata 2025, 2026 i 2027 poprzez uśrednienie ich wyników w okresie trzyletnim, a nie w każdym roku z osobna. Takie podejście pozwoli zrównoważyć nadwyżki rocznych emisji poprzez osiągnięcie lepszych wyników w kolejnych latach.

Obecne przepisy określają roczne cele, obejmujące pięcioletnie okresy, w zakresie redukcji średnich emisji CO2 z nowych samochodów osobowych i dostawczych w całej flocie UE. Od 2025 r. roczny cel redukcji emisji CO2 o 15% w porównaniu z wartościami z 2021 r. będzie obowiązywał w okresie 2025-2029.

Kolejne kroki

Aby przyspieszyć przyjęcie ustawy, Parlament zgodził się we wtorek na rozpatrzenie jej w trybie pilnym. Aby wejść w życie, projekt ustawy wymaga teraz formalnego zatwierdzenia przez Radę, która zatwierdziła ten sam tekst 7 maja 2025 r.

Kontekst

Wniosek jest częścią planu działania Komisji na rzecz przemysłu dla europejskiego sektora motoryzacyjnego, ogłoszonego 5 marca 2025 roku. Jest on następstwem strategicznego dialogu na temat przyszłości przemysłu motoryzacyjnego, zainicjowanego przez przewodniczącą Komisji Ursulę von der Leyen 30 stycznia 2025 r., który obejmował otwarte konsultacje publiczne i dyskusje z przedstawicielami przemysłu oraz innymi zainteresowanymi stronami w celu sprostania najpilniejszym wyzwaniom stojącym przed tym sektorem.

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce na podstawie danych GUS - MARZEC 2025

Dane o produkcji pojazdów opublikowae przez GUS w marcu 2025 r. pokazują wyraźne zróżnicowanie w dynamice segmentów branży motoryzacyjnej:

SAMOCHODY OSOBOWE
zmiana r/r:  marzec  -51,4% ; styczeń - marzec: -69,9%

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r:  marzec -2,0% r/r;   styczeń-marzec: -16,9%
POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:  marzec  -23,3% r/r;   styczeń-marzec: -27,8%

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  marzec  -5,9% r/r;   styczeń-marzec: -13,0%

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

Dane cząstkowe 20 dni kwietnia 2025 - rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Prezentujemy najnowsze dane dot. rejestracji pojazdów w pierwszych 20 dniach kwietnia 2025 r. , które pokazują utrzymujący się wzrostowy trend w polskim sektorze motoryzacyjnym, choć dynamika wyraźnie spowolniła względem bardzo mocnego początku miesiąca (1–10 kwietnia).

  • Samochody osobowe odnotowały wzrost o 8,5% r/r, co – choć niższe niż +29,2% z pierwszej dekady miesiąca – wciąż świadczy o stabilnym popycie.
    Dostawcze pojazdy (LCV) z wynikiem +15,3% nadal cieszą się rosnącym zainteresowaniem – częściowo za sprawą ożywienia w e-commerce i MŚP.
  • Pojazdy ciężarowe pow. 3,5 t osiągnęły imponujący wzrost +19,2%, co może świadczyć o odbiciu w sektorze transportu i logistyki.
  • Jednoślady, choć ich dynamika wyhamowała, również zanotowały wzrosty: motocykle +2,8%, motorowery +7,3%.

Pomimo pewnego osłabienia tempa wzrostu w drugiej dekadzie miesiąca, rynek nadal notuje solidne wyniki. Wzrosty w każdej kategorii mogą świadczyć o pozytywnych nastrojach konsumenckich i inwestycyjnych oraz o wyczekiwanym ożywieniu w branży – zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i biznesowych.
Kolejne dni kwietnia pokażą, czy trend utrzyma się do końca miesiąca. Szczególnie warto obserwować segment ciężarowy, który wraca na ścieżkę wzrostu po dłuższym okresie stagnacji.

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

Szczyt Klimatyczny TOGETAIR 2025

W dniach 14-15 kwietnia br. odbyła się już szósta edycja Szczytu Klimatycznego TOGETAIR 2025. Wydarzenie jest jedną z największych polskich konferencji poświęconych ochronie klimatu i transformacji energetycznej. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego reprezentował Michał Wekiera - Dyrektor Generalny PZPM, który wziął udział w panelu „Łącząc Europę – nowy rozdział mobilności” razem Przemysławem Rajewskim, Andrzejem Gemrą, Bartoszem Malareckim, Piotrem Kamińskim, Dawidem Piorunem, Janem Buczkiem oraz Pawłem Koconiem.
W konferencji wzięło udział około 2000 uczestników – przedstawicieli administracji, biznesu, samorządów i NGO.
Program objął blisko 30 debat i ponad 20 wystąpień, poruszających tematy dot.:

  • zielonych technologii
  • konkurencyjności
  • elektromobilności
  • energetyki jądrowej
  • aktualizacji programów środowiskowych.

Na konferencji obecni byli między innymi: Roberta Metsola – Przewodnicząca Parlamentu Europejskiego, Krzysztof Gawkowski – Wiceprezes Rady Ministrów i Minister Cyfryzacji, Urszula Zielińska – Sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, oraz przedstawiciele międzynarodowych koncernów takich jak Renault Trucks Polska, BASF Polska, EDF Polska, a także reprezentanci firm Ferrero, Knauf Insulation, Daimler Truck AG, Samsung Electronics, IKEA, Grupy VELUX, Saint-Gobain i ROCKWOOL Group

Spotkanie przedstawicieli branży motoryzacyjnej w KPRM z Donaldem Tuskiem

We wtorek, 8 kwietnia w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odbyło się spotkanie, któremu przewodniczył Donald Tusk. W spotkaniu uczestniczyli Minister Finansów Andrzej Domański, Minister Przemysłu –Marzena Czarnecka, Minister Rozwoju i Technologii Krzysztof Paszyk oraz przedstawiciele krajowych organizacji motoryzacyjnych. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego reprezentował Prezes – Jakub Faryś.

Podczas spotkania omówione zostały kluczowe wyzwania i sposoby łagodzenia skutków kryzysu związanego nie tylko z polityką celną USA, ale też z wcześniejszymi wydarzeniami jak:

  • epidemia COVID
  • zerwane łańcuchy dostaw
  • kryzys półprzewodników
  • wojna w Ukrainie
  • destabilizacja na rynku surowców oraz zaostrzenie celów emisyjnych roku 2025 i ew. kar nakładanych na producentów motoryzacyjnych.

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z komentarzem Jakuba Farysia - Prezesa PZPM na temat spotkania.

Jakub Faryś podkreślił konieczność podjęcia pilnych działań na rzecz zabezpieczenia konkurencyjności polskiej branży motoryzacyjnej.
Dodał też, że wyjście z kryzysu będzie możliwe poprzez zapewnienie sektorowi pomocy w obszarach:

  • Wsparcie przemysłu - poprzez wdrożenie nowych instrumentów wsparcia i zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej Polski
  • Wsparcie rynku pracy w celu utrzymania zatrudnienia
  • Wsparcie transformacji energetycznej w celu uzyskania taniej i zielonej energii poprzez rozwój OZE, uchwalenie ustawy wiatrakowej, rozwój biogazowni, ułatwienie wykorzystywania linii bezpośrednich, szybsze procedury administracyjne w obszarze energetyki,
  • Wsparcie transformacji transportowej - dokonanie przeglądu celów CO2 w 2025 roku, wprowadzenie systemów dopłat do pojazdów zeroemisyjnych obejmujących wszystkie kategorie nabywców i pojazdów, opłaty drogowe oparte o emisje CO2, wprowadzenie EMS i dłuższych naczep w transporcie
  • Zmniejszenie procedur administracyjnych obejmujące produkcję, homologację, rejestracje, uproszczenie systemu podatkowego
  • Wprowadzenie globalnych ułatwień dla przemysłu motoryzacyjnego: Umowa Mercosur, Pakiet patentowy (Standard Essential Patents – SEP)

Jakub Faryś zaproponował stworzenie międzyresortowego zespołu kryzysowego dla branży motoryzacyjnej z udziałem Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, pod auspicjami Prezesa Rady Ministrów.
Propozycja została ciepło przyjęta przez stronę rządową, jednak ostateczna decyzja dotycząca powołania takiego zespołu pozostaje w gestii Premiera Donalda Tuska.
Link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=GG8QYadnEwc

Branża wobec zmiany rozporządzenia w sprawie emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi: "Europejska branża motoryzacyjna jest jednym z największych sektorów europejskiej gospodarki. Tylko w Polsce bezpośrednio daje zatrudnienie ok. 200 tysiącom osób, podczas gdy w Europe – kilkunastu milionom pracowników. Dlatego, między innymi, tak ważne jest, aby organy europejskie jak najszybciej przyjęły zmiany legislacyjne mające na celu wprowadzenie trzyletniego okresu rozliczeniowego (2025-2027) w zakresie emisji CO2 od nowo rejestrowanych samochodów. Równie istotne jest przeprowadzenie jak najszybszego audytu w kontekście pojazdów zero - i niskoemisyjnych, obejmującego nie tylko rynek (a rejestracje tych pojazdów są dalece niewystarczające) ale też produkcję i stan sieci ładowania i tankowania wodorem. Bezwzględnie należy uwzględnić – zarówno w obszarze rejestracji jak i sieci ładownia- segment pojazdów ciężkich, bo Polska, która jest liderem w europejskim transporcie samochodowym, musi być gotowa do tej transformacji.
Link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=T-2QX5P1SQk

Nagranie z Fleet Spring Conference

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z wykładu Jakuba Farysia - Prezesa PZPM , podczas "Fleet Spring Conference" zorganizowanej przez Magazyn Fleet w dniu 18 marca br.

Tematem przewodnim konferencji był dialog z Komisją Europejską oraz inne ważne bieżące kwestie: konsekwencje polityki handlowej UE i USA , cła oraz kluczowe regulacje, które wpłyną na przyszłość rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie.

LINK do nagrania: https://youtu.be/zYSXwJU9qgk

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2014 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.