Aktualności

PZPM - ACEA - wyniki rejestracji pojazdów użytkowych w UE w I kw. 2024r.

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych: dostawcze do 3,5t: +12,6%, ciężarowe powyżej 3.5t: 4%, autobusy: +23,3 %
W pierwszym kwartale 2024 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE zwiększyła się o 12,6%, osiągając prawie 400 000 sztuk dzięki dobrym wynikom na kluczowych rynkach. Liderem były Włochy z imponującym 19,4% wzrostem, dalej Niemcy +12,7%, Hiszpania +10,9% i Francja +8,7%.
Z kolei liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych w UE zmniejszyła się o 4% do 85 296 sztuk. Wynikało to głównie ze spadku sprzedaży ciężkich samochodów ciężarowych o 5,4%, przy jednoczesnym wzroście sprzedaży średnich samochodów ciężarowych o 5%. Niemcy i Francja odnotowały niewielkie spadki, odpowiednio o 2,2% i 0,3%. Hiszpania i Włochy przeciwstawiły się temu trendowi, osiągając solidne wzrosty, odpowiednio o 15,7% i 6,6%.
Pozytywny początek roku miał również miejsce w sprzedaży autobusów, a liczba nowych rejestracji w UE przyspieszyła o 23,3% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 roku osiągając łącznie 9 624 sztuki. Podczas gdy we Francji liczba sprzedanych pojazdów obniżyła się o 16,8%, trzy główne rynki odnotowały znaczące wzrosty. Niemcy (+20%), Włochy (+18,3%) i Hiszpania (+7.6%)
Więcej>>

Wg. ACEA do 2030 roku musi przybywać 8 razy więcej punktów ładowania rocznie aby spełnić wyznaczone cele redukcyjne CO2 wg. raportu ACEA

Prezentujemy nowy raport Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) na temat. niepokojącej rozbieżności między obecną dostępnością publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych w UE a tym, co w rzeczywistości będzie potrzebne do osiągnięcia celów w zakresie redukcji emisji CO2.
Z raportu ACEA wynika, że w latach 2017–2023 sprzedaż samochodów elektrycznych w UE rosła trzykrotnie szybciej niż liczba instalacji punktów ładowania. Patrząc w przyszłość, według szacunków branży Unia Europejska będzie potrzebować osiem razy więcej punktów ładowania rocznie do 2030 r.
„Aby w Europie możliwe było osiągnięcie ambitnych celów w zakresie redukcji emisji CO2, we wszystkich krajach UE potrzebujemy masowego przejścia na samochody elektryczne. Nie będzie to możliwe bez powszechnej dostępności publicznej infrastruktury ładowania w całym regionie” – stwierdziła dyrektor generalna ACEA, Sigrid de Vries. „Jesteśmy bardzo zaniepokojeni faktem, że w ostatnich latach rozwój infrastruktury nie nadąża za sprzedażą samochodów elektrycznych. Co więcej, istnieje ryzyko, że ta „luka w infrastrukturze” pogłębi się w przyszłości – w znacznie większym stopniu, niż szacuje Komisja Europejska”.
W ubiegłym roku w całej UE zainstalowano nieco ponad 150 000 publicznych punktów ładowania (średnio poniżej 3 000 tygodniowo), co łącznie dało ponad 630 000 punktów.
Według Komisji Europejskiej do 2030 r. powinno zostać zainstalowanych 3,5 mln punktów ładowania. Osiągnięcie tego celu oznaczałoby instalację około 410 000 publicznych punktów ładowania rocznie (prawie 8 000 tygodniowo) – czyli prawie trzy razy więcej niż wynosi najnowszy roczny wskaźnik instalacji.
ACEA szacuje, że do 2030 r. potrzebnych będzie 8,8 mln punktów ładowania. Osiągnięcie tego celu wymagałoby zatem instalowania 1,2 mln ładowarek rocznie (czyli ponad 22 000 tygodniowo) – to osiem razy więcej niż wskazuje najnowszy roczny wskaźnik instalacji.
„Łatwy dostęp do publicznych punktów ładowania stanowi niezbędny warunek dekarbonizacji transportu drogowego, oprócz wsparcia rynkowego i konkurencyjnych ram produkcyjnych w Europie. Jeśli mamy załatać lukę w infrastrukturze i osiągnąć cele klimatyczne, należy pilnie zwiększyć inwestycje w publiczną infrastrukturę ładowania”.

Najnowszy Raport: Sytuacja na granicy UE-UA 26.04.2024

Prezentujemy najnowszy raport nt. sytuacji na granicy UE-UA, który otrzymaliśmy dzięki nawiązaniu współpracy z firmą ASSTRA Forwarding AG. Planowane są kolejne publikacje.

Według ukraińskiej Służby Celnej na wyjazd z Ukrainy oczekuje około 17 664 samochodów ciężarowych, prawie 6 749 samochodów ciężarowych oczekuje na wyjazd w kierunku Polski; około 5 039 pojazdów ciężarowych w kierunku rumuńskim; około 1 750 samochodów ciężarowych w kierunku słowackim; 3 274 samochodów ciężarowych w kierunku węgierskim i około 852 samochodów ciężarowych w kierunku mołdawskim >>> czytaj więcej :

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - MARZEC 2024

Prezentujemy wyniki dot. PRODUKCJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH oraz SILNIKÓW DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH - w marcu 2024 na podstawie danych GUS

Wg. najnowszych danych opublikowanych przez GUS PRODUKCJA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH w Polsce w MARCU 2024r. zanotowała zróżnicowane rezultaty w poszczególnych segmentach. W przypadku produkcji silników do pojazdów spalinowych produkcja była niższa niż rok wcześniej.

SAMOCHODY OSOBOWE
zmiana r/r:  marzec  -31,9% ; styczeń - marzec: +10,2%
W ostatnim miesiącu wyprodukowano 21,1 tys. samochodów osobowych, o 9,9 tys. szt. (-31,9%r/r) mniej niż w marcu ub.r. i o 8,3 tys. szt. (-28,2%) mniej niż w luty br.
Od początku roku z taśm produkcyjnych w Polsce zjechało 80 tys. aut., o 29,2 tys. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. (+10,2%r/r)

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r: marzec +1,7% r/r;   styczeń-marzec: +30,4%r/r
W marcu produkcja samochodów ciężarowych i dostawczych zakończyła się nieznacznie wyższym wynikiem niż rok wcześniej z liczbą 30 156 szt., co przekłada się na wzrost rok do roku o 1,7%. Wypracowany rezultat jest jednak niższy niż miesiąc wcześniej o 2 186 szt. -6,8% m/m.
Od początku roku produkcja wyniosła 95 912 pojazdów, o 22 332 szt. (+30,4%r/r) więcej niż w ciągu I kwartału 2023r. Liczba wyprodukowanych w ostatnim miesiącu pojazdów jest niższa niż w styczniu i w lutym ale biorąc pod uwagę miesiąc marzec uzyskany rezultat jest najlepszy w historii dla tego segmentu.

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:  marzec  -18,0% r/r;   styczeń-marzec: -19,6%
Produkcja autobusów w marcu br. zakończyła się wynikiem 405 szt., który jest niższy od zeszłorocznego o 89 szt (-18%r/r) ale wyższy niż lutowy o 61 szt. (+17,7% m/m)
Od początku roku wyprodukowano 1041 autobusów, o 254 szt. (-19,6%r/r) mniej niż w analogicznym okresie 2023r. Tegoroczne wyniki są znacząco niższe niż rok wcześniej ze względu na ograniczenie lub zakończenie produkcji autobusów w Polsce przez kilku producentów.

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  marzec  -11,0% r/r;   styczeń-marzec: -3,2%r/r
W marcu produkcja silników do samochodów spalinowych zakończyła się wynikiem 211 tys. szt.. Jest to mniej o 26 tys.szt. (-11% r/r) niż w tym samym miesiącu 2023r.. Wypracowany rezultat jest także niższy niż miesiąc wcześniej o 7 tys. (-3,2% m/m). Od początku roku przybyło 653 tys. silników, o 28 tys. szt więcej niż w tym samym okresie 2023r. Wśród nich 612 tys. szt. to silniki diesla natomiast 41 tys. szt. stanowią silniki benzynowe, które mają 6% udział w całej produkcji.

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

Zaproszenie na FleetOnLine w dniu 7 maja 2024

W imieniu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i redakcji magazynu Fleet, serdecznie zapraszamy do udziału w wykładzie online, który odbędzie się w dniu 7 maja 2024 (wtorek), g. 10.00.

Tematem wykładu będzie - " Ograniczanie emisji z pojazdów – polityka UE i działania w Polsce"

  •  CO2 vs. Euro 7
  •  Opłaty drogowe i opodatkowanie paliw
  •  Wkład Polski w realizację celów emisyjnych UE

REJESTRACJA :   https://fleetmeetings.clickmeeting.com/ograniczanie-emisji-z-pojazdow-polityka-ue-i-dzialania-w-polsce/register

Dane cząstkowe 20 dni kwietnia 2024 rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Po 20 dniach KWIETNIA br. obserwujemy kontynuację wzrostów rok do roku w segmencie samochodów osobowych, lekkich dostawczych i jednośladów. W przypadku ciężkich samochodów ciężarowych zanotowany został spadek o 9,7% r/r.
W ciągu pierwszych 20 dni bieżącego miesiąca zarejestrowanych zostało:

  • 27 186 samochodów osobowych - o 27,3% r/r więcej niż w tym samym okresie ub.r..
  • Liczba rejestracji lekkich samochodów dostawczych zwiększyła się o 24,2% r/r i wynosi 2 747 szt.
  • Sprzedaż nowych ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t zmniejszyła się o 9,7% do liczby 1 516 szt.
  • Jednoślady utrzymały się w trendzie wzrostowym : Motocykle: 3 328 szt. +41,0%r/r ; Skutery: 997 szt. +33,8% r/r,

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

Rejestracje autobusów - MARZEC 2024r.

Nowe autobusy  MARZEC (+25,7% r/r); STYCZEŃ-MARZEC (+68,8% r/r)

W marcu 2024 r. w Polsce zarejestrowano 181 fabrycznie nowe autobusy, czyli o 37 sztuk więcej niż przed rokiem (+25,7% r/r). To także suma wyższa niż w lutym, kiedy autobusowa sprzedaż osiągnęła poziom 167 szt. (+15 szt. / 8,9% m/m). To dobry prognostyk na przyszłość. Z koeli skumulowany wynik za I kwartał br. 498 szt. jest jeszcze lepszy - o 203 szt. / +68,8% r/r. Co ważne, na ten rezultat zapracowały zgodnie wszystkie segmenty funkcjonalne (nawet niszowa kategoria pojazdów szkolnych), przy gigantycznym wzroście sprzedaży minibusów (+145 szt. / +119,8% r/r), coraz lepszej kondycji autobusów międzymiastowych (+23 szt. / +191,7% r/r) oraz boomie w segmencie turystycznym (+55 szt. / +229,2% r/r).

Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. pierwszych rejestracji autobusów nowych i używanych w Polsce w MARCU 2024 roku . Analizę przygotował na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów, zespół PZPM we współpracy z firmą JMK - analizy rynku autobusów.
Informacja prasowa i zestawienia Tutaj »

PZPM - ACEA - Rejestracje sam. osobowych wg. rodzaju paliwa w MARCU 2024r.

Rejestracje nowych samochodów: -5,2% w marcu 2024 r; udział elektrycznych bateryjnych przekroczył 13% w rynku

W marcu 2024 , rynek samochodów osobowych w UE odnotowała pierwszy spadek w tym roku. Liczba rejestracji spadło o 5,2% do 1 miliona sztuk. Święta Wielkanocne miały, w ubiegłym miesiącu, negatywny wpływ na wielkość sprzedaży na europejskich rynkach, w tym tych największych: Niemcy (-6,2%), Hiszpania (-4,7%), Włochy (-3,7%) i Francja (-1,5%).

W pierwszym kwartale roku , rejestracje samochodów wzrosły o 4,4%, osiągając niemal 2,8 mln sztuk. Największe rynki Unii zanotowały zdecydowane wzrosty: Włochy i Francja (+5,7%), Niemcy (+4,2%) i Hiszpania (+3,1%).

Po więcej kliknij tutaj  »

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2014 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.