Aktualności

PZPM i SPGC - Rejestracje Nowych i Używanych Kamperów oraz Przyczep Kempingowych w 2024 roku

W 2024 roku zarejestrowano w Polsce 2093 szt. nowych samochodów kempingowych, co przełożyło się na wzrost o 25,8% r/r (+429 szt.).
W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano w 2024 roku – 961 szt. co jest wynikiem lepszym r/r o 38 szt. czyli +4,1%.

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi: „Wyniki rejestracji nowych i używanych pojazdów kempingowych w 2024 roku można uznać za niezłe. Nowe samochody kempingowe odnotowały prawie 26% wzrostu, natomiast używane – blisko 40%. To pokazuje, że w odróżnieniu od pojazdów osobowych, klienci cenią sobie nowe samochody kempingowe i można nawet postawić tezę, że rejestruje się porównywalne ilości nowych, jak i używanych. Maleje natomiast liczba nabywców zarówno nowych jak i używanych przyczep kempingowych. W tym przypadku wzrosty wyniosły ponad 4% - w przypadku przyczep nowych i niecałe 10% - w używanych. Jeśli porównamy liczbę sztuk nowych samochodów kempingowych do liczby zarejestrowanych nowych przyczep, to widać wyraźnie, że samochodów jest ponad dwa razy więcej. To wskazuje, że jeśli nabywcy decydują się na formę spędzania wolnego czasu, jaką jest karawaning – chętniej wybierają samochód niż przyczepę.”

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

Pierwsze rejestracje używanych samochodów osobowych w Polsce w 2024 roku

W 2024 roku sprowadzono do Polski 882 510 samochody osobowe wobec 738 539 w roku ubiegłym, co przekłada się na 19,5% wzrost rok do roku.
Wśród zaimportowanych aut największą liczbę stanowiły hybrydy 31455 szt. vs 17239 w roku 2023 (+82,5%r/r), których udział w rynku zwiększył się o 1,3pp, do 3,8%.
Na drugim miejscu znalazły się auta zasilane LPG z liczbą 9015 szt. wobec 8993 szt. w ub.r. +0,2%r/r. , z 1,1% udziałem w rynku, o 0,2pp niższym niż rok wcześniej.
Pierwszą trójkę zamykają hybrydy plug-in, z liczbą 6458 sprowadzonych aut vs 2388 w 2023r. (+170%r/r). Ich udział w rynku stanowił 0,8%, o 0,4pp więcej niż w 2023r.
Pod względem marek na pierwszym miejscu znalazł się Volkswagen 86949 aut, za nim Ford z liczbą 83123 szt i Opel 79172 auta.y zapoznać się z zestawieniami kliknij tutaj »

Apel PZPM do rządu o wsparcie branży motoryzacyjnej w kwestii złagodzenia kar za brak osiągnięcia celów redukcji emisji CO2 w 2025 roku.

W 2025 roku europejscy producenci pojazdów będą musieli zmniejszyć emisje dwutlenku węgla rejestrowanej w Unii Europejskiej floty o 15 proc. jako jeden z kolejnych etapów na drodze do osiągnięcia założeń Green Deal i Fit For 55 – całkowitej redukcji emisji CO2 z samochodów osobowych i dostawczych od 2035 r.

Ustalone limity w praktyce oznaczają, że po 2025 roku co czwarty zarejestrowany samochód osobowy powinien być zero- lub niskoemisyjny. Producenci zderzają się jednak z czynnikami, które są od nich niezależne - słabym popytem na pojazdy elektryczne, niewystarczającą infrastrukturą ładowania i tankowania, niezadowalającymi zachętami do zakupu oraz pogarszającą się sytuacją gospodarczą. Przemysł motoryzacyjny poniesie ciężar realizacji unijnych celów i będzie obciążany karami sięgającymi 16 mld euro w przypadku braku ich realizacji. Należy więc spodziewać się wzrostu cen nowych aut i to niezależnie od rodzaju napędu oraz ryzyka ograniczenia mobilności społeczeństw.

Koszty produkcji w Europie są bardzo wysokie z uwagi na ceny energii, koszty pracy i wymagania regulacyjne, co zostało wskazane w „raporcie Mario Draghiego” , przygotowanego na zlecenie Komisji Europejskiej. Pomimo wniosków wypływających z raportu oraz apeli branży Komisja Europejska nie rozważa zmiany polityki europejskiej ograniczenia emisji CO2 z samochodów, co utrudni zieloną transformację, zmusi producentów z UE do ograniczania produkcji i postawi ich w przegranej pozycji w porównaniu z ich amerykańskimi i chińskimi konkurentami. Może też prowadzić do wzrostu bezrobocia, spadku napływu inwestycji zagranicznych. Jakub Faryś , prezes PZPM mówi - „ograniczenie produkcji i sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych, będzie prowadzić do likwidacji zakładów produkujących nie tylko pojazdy, ale też części i podzespoły, co będzie szczególnie groźne dla sytuacji sektora motoryzacyjnego w Polsce, kluczowego dla polskiej gospodarki.”

Komisja Europejska dysponuje mechanizmami wydawania tymczasowego odstępstwa od wymogów prawnych ze względu na nadzwyczajne okoliczności lub komplikacje, dlatego Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego zwrócił się do polskiego rządu z wnioskiem o poparcie stanowiska producentów motoryzacyjnych o przesunięcie obowiązywania kar. Prezes PZPM dodaje – „Uważamy, że pilna interwencja jest uzasadniona ze względu na znaczącą zmianę sytuacji makroekonomicznej i geopolitycznej wpływającą na branżę oraz niewystarczającą dostępność warunków sprzyjających (infrastruktura, zachęty zakupowe) niezbędnych do zwiększenia popularności pojazdów elektrycznych.”

Branża motoryzacyjna podkreśla, że złagodzenie kar nie zmieni celów dotyczących emisji CO2 ani ambicji klimatycznych UE, ale uwzględni realia rynkowe pozostające poza kontrolą producentów”.

Rejestracje chińskich samochodów osobowych_Listopad 2024r.

Rok 2024 upływa pod znakiem wzrostu rejestracji marek z Państwa Środka. Chińskie marki zwiększyły rejestracje samochodów osobowych z 97 szt. w okresie styczeń-listopad 2023 do 2 984 szt. w tym samym okresie roku 2024. Sukcesywnie zwiększają udział w rynku – jeszcze w styczniu br. stanowiły tylko 0,08% rynku ale w listopadzie br. już 1,48% rynku. Lista marek pochodzących z Chin, które pojawiły się w tym roku w rejestracjach wynosi już piętnaście. W tym samym okresie ubiegłego roku było ich jedenaście, a w latach 2021-2022 po trzy. Najdynamiczniejsze są grupy BAIC (BAIC i Foton), Chery (Omoda i Jaecoo) oraz BYD.

Analizy przygotował zespół PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Po więcej kliknij tutaj »

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - PAŹDZIERNIK 2024

Główny Urząd Statystyczny opublikował w dniu dzisiejszym dane dot. produkcji pojazdów i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce. Niektóre wartości zostały skorygowane.

Korekta miała największy wpływ na wyniki produkcyjne pojazdów do transportu publicznego, których liczba została skorygowana o ok. tysiąca szt. Po korekcie i rekordowym wyniku październikowym (932 szt.), produkcja autobusów po 10 miesiącach 2024 roku wynosi 5 554 szt. i jest wyższa rok do roku o 34%.

W październiku samochody osobowe zanotowały nieco wyższy wynik niż miesiąc wcześniej (13,2 tys.aut) ale prawie dwukrotnie niższy niż w analogicznym miesiącu ub.r.
Po 10 miesiącach produkcja samochodów osobowych wynosi ponad 193 szt. i jest niższa o 23,6% r/r.

W ostatnim miesiącu wyprodukowano 31 644 samochody ciężarowe i dostawcze. Październik jest kolejnym miesiącem z rzędu z tak wysokim wynikiem po słabszych dwóch miesiącach letnich. Zanotowany rezultat jest wyższy zarówno od wrześniowego jak i analogicznego miesiąca ub.r. odpowiednio o 14,1% i 3,6%. Po 10 miesiącach 2024r. produkcja samochodów ciężarowych i dostawczych jest wyższa o 15% rok do roku.

W październiku br. produkcja silników do pojazdów mechanicznych wyniosła 205 tys. szt., o 8,5 % więcej niż miesiąc wcześniej. W porównaniu z październikiem 2023 jest jednak nieznacznie niższa o 4,7% r/r. . Narastająco od początku roku wyprodukowano 1 930 tys. silników, z czego 95% stanowią silniki wysokoprężne a 5% benzynowe.

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

Dane cząstkowe 20 dni LISTOPADA 2024

Prezentujemy najnowsze dane dot. rejestracji pojazdów na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Po 20 dniach listopada br. wyniki rejestracji nowych samochodów osobowych, dostawczych oraz jednośladów z dwucyfrowymi wzrostami roku do roku.

Wyjątek stanowią ciężkie samochody ciężarowe, które nadal pozostają na minusie.

W dniach od 1 do 20 LISTOPADA 2024 zarejestrowano: (zmiana rok do roku)

    • samochody osobowe: 27 183   +23,3% 
    • samochody dostawcze: 2 945   +27,0%
    • samochody osobowe i dostawcze: 30 128   +23,7%
    • samochody ciężarowe powyżej 3,5t: 1 316     -25,4%
    • motocykle:   871      +20,6%
    • motorowery: 380     +11,1%

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

Pierwsze rejestracje używanych samochodów osobowych w Polsce w październiku 2024

Wg. najnowszych danych CEP w październiku 2024 import używanych samochodów osobowych do Polski (84 992 szt.) zwiększył się kolejny miesiąc z rzędu, tym razem o 17,0% r/r.

  • Od początku roku przybyło 751 025 aut, o 21,4% więcej niż w analogicznym okresie 2023r., kiedy do Polski wjechało 618 412 używanych aut osobowych.
  • Z danych CEP wynika, że Polacy sprowadzają coraz młodsze samochody. O ile jeszcze na koniec października 2023 roku samochody w wieku do 4 lat stanowiły 8% to w tym roku jest to już 10% całego importu.
  • Tendencja ta utrzymuje się od początku roku i odnosi się do wszystkich przedziałów wiekowych.
  • Biorąc pod uwagę rodzaje napędów to coraz więcej importowanych jest aut niskoemisyjnych kosztem samochodów z silnikami diesla i benzynowymi.

Aby zapoznać się z zestawieniami kliknij tutaj »

Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5t PAŹDZIERNIK 2024r.

Rejestracje 2024r : Październik (+16,5%r/r); Styczeń - Październik (+12,8%r/r)

Rejestracje października ponownie urosły w tempie dwucyfrowym (+16,5%) r/r, jednak realny wzrost jest nieco mniejszy, ze względu na większą ilość dni roboczych w porównaniu do roku poprzedniego. Rezultat rejestracji samochodów osobowych był najwyższym odnotowanym w październiku w historii notowań . Jest to drugi rekord odnotowany w tej kategorii z rzędu – wrzesień 2024 również był rekordowy. Rejestracje do klienta instytucjonalnego wciąż dominują ale rosną ponad 5 razy wolniej niż rejestracje do klienta indywidualnego. Rynek marek premium i marek popularnych rósł w podobnym tempie. Wśród aut osobowych z napędami alternatywnymi (BEV, PHEV, HEV, MHEV) najszybciej rosła sprzedaż aut hybrydowych (HEV) +16%, jedynie auta bateryjne (BEV) miały tendencję spadkową. Auta hybrydowe (HEV+MHEV) zdominowały rynek osiągając udział na poziomie 43% . Wśród marek z pierwszej dziesiątki rankingu tylko Kia zanotowała niewielki spadek, reszta wzrosty (największy trzeci Volkswagen (+50%). Wśród modeli najwyższy wzrost uzyskała Toyota Yaris, która poprawiła rejestracje o 169% w porównaniu z październikiem 2023 i która przesunęła się w rankingu o 12 pozycji na trzecie miejsce.

Po więcej kliknij tutaj »

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2014 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.