Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce na podstawie danych GUS - LIPIEC 2025
Dane GUS pokazują wyraźne różnice w trendach pomiędzy poszczególnymi segmentami rynku motoryzacyjnego.
SAMOCHODY OSOBOWE (bez elektrycznych)
zmiana r/r:
lipiec +13,7
% ; styczeń -
lipiec:
-
62,7%
- W lipcu 2025 r. wyprodukowano jedynie 8,3 tys. szt. , co jest wynikiem nieznacznie wyższym niż rok wcześniej (7,3 tys. szt.) ale dużo niższym niż w analogicznym miesiącu 2023 r. (26,1 tys. szt.)
-
W okresie styczeń–lipiec 2025
produkcja wyniosła 60,2 tys. szt.
, co przekłada się na spadek o 62,7% r/r
w porównaniu z 2024 r. (161,5 tys. szt.) oraz o blisko 80% względem 2023 r.
(177,6 tys. szt. w tym samym okresie).
Segment osobowy notuje największy regres, a produkcja spadła do poziomu niewidzianego od dwóch dekad.
SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r:
lipiec
+13,6% r/r; styczeń-
lipiec: -
9,4%
- W lipcu 2025 r. powstało 21,5 tys. szt. , co oznacza wzrost o 13,6% r/r (18,9 tys. w lipcu 2024).
-
W okresie styczeń–lipiec 2025
produkcja wyniosła 182,9 tys. szt.
, czyli o 9,4% mniej niż rok wcześniej
(201,2 tys. szt.), ale jednocześnie nadal utrzymuje się na historycznie wysokim poziomie.
To segment, który wciąż pozostaje mocnym filarem polskiej motoryzacji, mimo widocznego schłodzenia w porównaniu do rekordowego 2023 r.
POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:
lipiec +
90,2% r/r; styczeń-
lipiec:
-2,0%
- W lipcu 2025 r. wyprodukowano 464 szt. , co oznacza wzrost aż o 90% r/r wobec słabego lipca 2024 (244 szt.).
-
W okresie styczeń–lipiec 2025
produkcja osiągnęła 3671 szt.
, co oznacza spadek o 2% r/r
.
Wynik potwierdza, że Polska pozostaje jednym z liderów europejskiej produkcji autobusów, a pojedyncze miesiące mogą przynosić duże wahania wynikające z charakteru tego rynku.
pozostaje w bardzo trudnej sytuacji – spadki sięgają kilkudziesięciu procent zarówno w ujęciu rocznym, jak i względem średnich z wcześniejszych lat. - Segment ciężarówek trzyma się mocno, mimo lekkiej korekty w porównaniu z rokiem ubiegłym.
- Autobusy pokazują duże miesięczne wzrosty, choć w ujęciu od początku roku ich produkcja lekko spadła.
Dane wskazują, że polska motoryzacja przechodzi strukturalną zmianę – z coraz słabszą produkcją osobówek, stabilnymi ciężarówkami i rosnącą rolą autobusów.
SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r: lipiec +6,2%
; styczeń-
lipiec: -
7,1%
Według danych GUS , w lipcu 2025 r. w Polsce wyprodukowano 168,7 tys. silników spalinowych do pojazdów mechanicznych , co oznacza wzrost o 6,2% r/r . To pierwszy miesiąc od początku roku, w którym odnotowano dodatnią dynamikę.
Od stycznia do lipca 2025 r. łączna produkcja wyniosła 1,297 mln jednostek , czyli o 7,1% mniej niż rok wcześniej .
Silniki ogółem (diesel + benzyna)
- Lipiec 2025: 168,7 tys. szt. (+6,2% r/r )
- Styczeń–lipiec 2025: 1 297 tys. szt. (-7,1% r/r )
Wynik lipcowy sugeruje pewne odbicie po serii spadków w I półroczu, choć skumulowana dynamika wciąż pozostaje ujemna.
Silniki wysokoprężne (diesla)
- Lipiec 2025: 156 tys. szt. (+3,6% r/r )
- Styczeń–lipiec 2025: 1 231 tys. szt. (-6,8% r/r )
Diesle pozostają kluczowym segmentem polskiej produkcji. Lipcowy wzrost r/r potwierdza ich względną stabilność mimo ogólnego trendu spadkowego w branży.
Silniki benzynowe
- Lipiec 2025: 13 tys. szt. (+54,3% r/r )
- Styczeń–lipiec 2025: 66 tys. szt. (-11,4% r/r )
Na tle bardzo niskiej bazy z ubiegłego roku silniki benzynowe odnotowały w lipcu lekki wzrost. W ujęciu narastającym ich produkcja wciąż jednak pozostaje istotnie niższa niż w 2024 r.
Podsumowanie
- W porównaniu z lipcem 2024 roku, ostatni miesiąc przyniósł pierwszy od początku roku wzrost produkcji silników spalinowych – zarówno w dieslach, jak i w jednostkach benzynowych rok do roku. Jednak skumulowany wynik za 7 miesięcy nadal pozostaje zdecydowanie słabszy (-7,1% r/r ), co pokazuje, że straty z I kwartału nie zostały zniwelowane.
- Produkcja diesla utrzymuje się na stabilnym poziomie i pozostaje dominującym typem silnika produkowanego w Polsce.
- Jednostki benzynowe wykazują większą zmienność – lipcowy wzrost to raczej efekt niskiej bazy, niż trwałego trendu wzrostowego.
- Zmiany wpisują się w proces transformacji motoryzacji w kierunku elektryfikacji i ograniczania jednostek ICE .
Aby zapoznać się z zestawieniami <<kliknij tutaj>>