PZPM/ACEM - Rejestracje motocykli i motorowerów na kluczowych rynkach europejskich w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2025 roku

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2025 r. liczba nowych rejestracji motocykli na pięciu największych rynkach europejskich (tj. we Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii) wyniosła 823 786 sztuk. Stanowi to spadek o około 7,2% w porównaniu z tym samym okresem w 2024 r. (887 451 sztuk). Liczba rejestracji motocykli zwiększyła się w Hiszpanii (183 014 sztuk, +11,1% rok do roku), podczas gdy na innych rynkach wyniki pozostają ujemne w bieżącym roku: we Włoszech (282 407 sztuk, -1,1%), Wielkiej Brytanii (73 343 sztuki, -4%), Francji (144 888 sztuk, -12,4%) i Niemczech (140 134 sztuki, -24,4%).

Rejestracje motorowerów osiągnęły łączną liczbę 110 641 sztuk na sześciu europejskich rynkach motorowerów monitorowanych przez ACEM (tj. w Belgii, Francji, Niemczech, Włoszech, Holandii i Hiszpanii). Liczba ta oznacza spadek o 16,4% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku (132 303 sztuki). Niemcy pozostają jedynym rynkiem wykazującym niewielki wzrost (12 772 sztuki, 1,3%), podczas gdy spadek jest zjawiskiem powszechnym we wszystkich innych monitorowanych krajach: Hiszpania (9 494 sztuki, -3,4%), Belgia (20 123 sztuki, -10,1%), Holandia (19 386 sztuk, -19,1%), Francja (37 874 sztuki, -21,8%) i Włochy (10 992 sztuki, -27,3%) .

 

W Polsce od początku 2025 roku zarejestrowano w Polsce 48 789 nowych jednośladów, czyli o 9,8% więcej niż przed rokiem (+4 350 sztuki). Na ten wynik złożyło się 36 208 nowych motocykli, czyli o 10,3% więcej niż w najlepszym do tej pory roku 2024 (+3 391 szt.) oraz 12 581 szt. motorowerów, o 12,3% więcej niż w 2024 r.

Więcej >>tutaj i na www.acem

PZPM - ACEA - Rejestracje pojazdów użytkowych w III kw. 2025

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych w ciągu trzech kwartałów 2025 r: dostawcze do 3,5t: -8,2%; ciężarowe powyżej 3.5t: -9,8%;  autobusy: +3,6 %.

Pierwsze dziewięć miesięcy 2025 r. nadal stanowiło  wyzwanie dla rynku pojazdów użytkowych w UE, charakteryzującego się znacznym spadkiem rejestracji na kluczowych rynkach w już i tak trudnej sytuacji gospodarczej. Wyjątek stanowił segment autobusów, który odnotował wzrost. Chociaż udział pojazdów elektrycznych zwiększył się, tempo wzrostu  nadal nie jest wystarczająco szybkie, ponieważ popyt rynkowy jest wciąż ograniczony przez niemal całkowity brak kluczowych warunków sprzyjających rozwojowi.

Więcej >>tutaj i na www.acea.auto

PZPM - ACEA - Rejestracje sam. osobowych wg. rodzaju paliwa we wrześniu 2025

Rejestracje nowych samochodów osobowych STY-WRZ: +0.9%; udział elektrycznych bateryjnych 16.1%

Do września 2025 r. liczba rejestracji nowych samochodów w UE zwiększyła się o 0,9% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Jednocześnie wrzesień był trzecim miesiącem z rzędu ze wzrostem. Ta dynamika w ostatnim okresie wynikała w pewnym stopniu z wprowadzenia na rynek nowych modeli, a sam wrzesień odnotował silny wzrost o 10%. Udział samochodów elektrycznych z napędem akumulatorowym utrzymuje się od początku roku na stałym poziomie 16,1%, nadal poniżej progu wymaganego na tym etapie transformacji. Najpopularniejszym rodzajem napędu wśród nabywców pozostały pojazdy hybrydowe.

Więcej >>tutaj i na www.acea.auto

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce na podstawie danych GUS - WRZESIEŃ 2025

Dane GUS pokazują wyraźne różnice w trendach pomiędzy poszczególnymi segmentami rynku motoryzacyjnego.

SAMOCHODY OSOBOWE (bez elektrycznych)
zmiana r/r: wrzesień –3,9% ; styczeń–wrzesień –58,0%

We wrześniu 2025 r. w Polsce wyprodukowano 9,8 tys. samochodów osobowych , co oznacza spadek o –3,9% r/r (10,2 tys. w wrześniu 2024 r.).
W okresie styczeń–wrzesień 2025 r. produkcja wyniosła 75,5 tys. szt. , czyli aż –58,0% mniej niż rok wcześniej (179,5 tys. w analogicznym okresie 2024 r.).
Segment samochodów osobowych wciąż znajduje się w bardzo trudnej sytuacji – wolumen produkcji utrzymuje się na rekordowo niskim poziomie, nienotowanym od początku XXI wieku.

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI DO NACZEP
zmiana r/r: wrzesień –4,4% ; styczeń–wrzesień –9,7%

We wrześniu 2025 r. w Polsce wyprodukowano 29,2 tys. samochodów ciężarowych i ciągników , co oznacza spadek o –4,4% r/r (30,5 tys. w wrześniu 2024 r.).
W okresie styczeń–wrzesień 2025 r. produkcja wyniosła 232,0 tys. szt. , czyli o –9,7% mniej niż rok wcześniej (256,9 tys. szt. w tym samym okresie 2024 r.).

Mimo utrzymującej się korekty, segment ciężarówek pozostaje jednym z filarów polskiego przemysłu motoryzacyjnego , utrzymując wysokie wolumeny produkcji i stabilną pozycję w strukturze eksportu branży.

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO (autobusy)
zmiana r/r: wrzesień -1,1% ; styczeń–wrzesień –0,6%

We wrześniu 2025 r. w Polsce wyprodukowano 526 pojazdów do transportu publicznego , co oznacza nieznaczny spadek o –1,1% r/r (532 szt. we wrześniu 2024 r.).
W okresie styczeń–wrzesień 2025 r. łączna produkcja wyniosła 4 596 sztuk , czyli o –0,6% mniej niż rok wcześniej (4 622 szt. w analogicznym okresie 2024 r.).

Mimo lekkiego spadku, segment autobusów utrzymuje stabilny poziom produkcji , a Polska pozostaje jednym z liderów europejskiego rynku autobusowego . Wyniki miesięczne pozostają zmienne, co odzwierciedla specyfikę zamówień realizowanych dla krajowych i zagranicznych odbiorców.

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r: wrzesień +10,4% ; styczeń–wrzesień –4,8%

We wrześniu 2025 r. w Polsce wyprodukowano 209 tys. silników spalinowych , co oznacza wzrost o –10,4% r/r .
Od stycznia do września 2025 r. łączna produkcja wyniosła 1,64 mln szt. , czyli –4,8% mniej niż rok wcześniej .

  • Silniki wysokoprężne (diesla)

Wrzesień: 200 tys. szt. (+10,4% r/r)
Styczeń–wrzesień: 1,56 mln szt. (–4,7% r/r)

  • Silniki benzynowe

Wrzesień: 9 tys. szt. (+10,6% r/r)
Styczeń–wrzesień: 82 tys. szt. (–6,1% r/r)

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

NAGRANIE z wykładu Jakuba Farysia - Prezesa PZM podczas FleetOnLine w dniu 7 października 2025

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z ostatniego wykładu Jakuba Farysia - Prezesa PZPM  podczas FleetOnLine w dniu 7 października 2025r.
LINK do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=N1rqJ05pqsA

ULGA B+R w BRANŻY AUTOMOTIVE

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie on-line pt. "Ulga B+R w branży automotive" , wspólnie z Kancelarią Staniek & Partners, które odbędzie się 16 października 2025 (czwartek) o godz. 11:00 i potrwa 1,5 godziny.

LINK do REJESTRACJI:  https://kancelariastaniekandpartners.clickmeeting.com/ulga-b-r-w-branzy-automotive/register

PZPM / AUTO ŚWIAT "Konkurs Tytani OTOMOTO"

Podczas uroczystej Gali rozdania nagród w Konkursie Tytani Biznesu redaktor Piotr Kozłowski z Auto Świat przeprowadza rozmowę z Jakubem Farysiem - Prezesem Polskiego Związku Motoryzacyjnego.
Wydarzenie jest również doskonałą okazją do świętowania XX-lecia platformy OTOMOTO.
Zapraszamy do obejrzenia nagrania!

PZPM / AUTO ŚWIAT

Jakub Faryś - Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Agnieszka Czajka - General Manager OtoMoto oraz Maciej Mazur PSNM byli gośćmi Redaktora Piotra Szypulskiego z Auto Świat
Zaproszeni eksperci opowiedzieli o tym, co wydarzyło się w motoryzacji w 2024 roku i jakie są perspektywy na rok bieżący w Polsce i w całej Europie.
Zapraszamy do obejrzenia nagrania!

PZPM - DEBATA Nr 4

Przyszłość będzie należała do wodoru. I nie chodzi tu tylko o wodór jako paliwo napędzające elektryczne samochody. Wodór może przyczynić się do kolejnej wielkiej rewolucji światowej gospodarki. A Polska ma szansę odegrać tu znaczącą rolę. O tym w najnowszej debacie z okazji 30-lecia PZPM mówią dr Jacek Pawlak Prezes Toyota Central Europe oraz Jacek Nowakowski Dyrektor ds. napędów alternatywnych w IVECO a zaprasza Ernest Bodziuch.

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q2/2025

Wyraźny wzrost rejestracji samochodów elektrycznych w pierwszym półroczu 2025 roku, trwa ekspansja chińskich marek w Polsce

Dane z drugiego kwartału 2025 roku wskazują na stabilny wzrost rejestracji nowych samochodów – jednocześnie zauważalny jest wyraźny wzrost rejestracji samochodów elektrycznych (zarówno bateryjnych jak i hybryd plug-in). Z najnowszego raportu KPMG w Polsce oraz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w pierwszym półroczu br. zarejestrowano w Polsce 14,4 tys. nowych samochodów w pełni elektrycznych, czyli o ponad 62% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Chińskie marki konsekwentnie zwiększają udział w polskim rynku. W ciągu pierwszych dwóch kwartałów br. zarejestrowano ponad 16,5 tys. pojazdów osobowych z Chin, co stanowi ponad 4-krotny wzrost r/r.

W ciągu pierwszego półrocza 2025 roku w Polsce zarejestrowano 285,3 tys. samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 3% w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku. Klienci instytucjonalni zarejestrowali w tym czasie 191,9 tys. pojazdów, czyli o 0,7% więcej r/r. Z kolei klienci indywidualni nabyli 93,4 tys. nowych pojazdów osobowych, co przekłada się na wzrost o 8,1% r/r.

Rynek odnotował także wzrost rejestracji w segmencie premium, który rozwija się w szybszym tempie niż segment marek popularnych. W pierwszym półroczu 2025 roku zarejestrowano 76 tys. aut marek premium, co oznacza wzrost o 6,4% r/r. Segment marek popularnych utrzymał stabilny poziom, z wynikiem ponad 209,3 tys. rejestracji – o 1,8% więcej niż w tym samym okresie 2024 roku.

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q1/2025

PZPM/KPMG - Stabilna liczba rejestracji samochodów osobowych w pierwszym kwartale 2025 roku – podsumowanie branży motoryzacyjnej w 2024 roku_ Edycja Q1/2025

Dane z pierwszego kwartału 2025 wskazują na utrzymujące się zainteresowanie nowymi pojazdami – szczególnie wśród klientów indywidualnych oraz w segmencie aut z napędami alternatywnymi. Z najnowszego raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz KPMG w Polsce  wynika, że w okresie od stycznia do marca zarejestrowano w Polsce 142 tys. nowych samochodów osobowych. To o 2,5% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wyraźnie rośnie udział klientów indywidualnych – w pierwszym kwartale nabyli oni o 11% więcej pojazdów niż w analogicznym okresie 2024 roku.

Dynamicznie rozwija się również segment samochodów z napędami alternatywnymi. W pierwszych trzech miesiącach roku zarejestrowano około 84 tys. takich aut – to wzrost o blisko 15% r/r.

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q4/2024

PZPM/KPMG - Klienci indywidualni zarejestrowali o 1/3 więcej samochodów osobowych – podsumowanie branży motoryzacyjnej w 2024 roku_ Edycja Q4/2024

W 2024 roku w Polsce zarejestrowano 551,6 tys. nowych samochodów osobowych (wzrost o 16% r/r). Szczególnie dynamicznie rosła liczba rejestracji wśród klientów indywidualnych, którzy nabyli o 34% więcej pojazdów niż w 2023 roku. Rośnie także popularność pojazdów z napędami alternatywnymi – w ciągu całego 2024 roku zarejestrowano ich 280 tys., co oznacza wzrost o 27% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku – wynika z raportu KPMG w Polsce i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pt. „Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za 2024 rok”.

W całym 2024 roku zarejestrowano 551,6 tys. samochodów osobowych, co stanowi wzrost o 16% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku. Klienci instytucjonalni zarejestrowali w tym czasie 376,4 tys. pojazdów, czyli o 9,3% więcej rok do roku. Natomiast klienci indywidualni nabyli 175 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli aż o 34% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku.|
W 2024 roku wrosła także liczba rejestracji samochodów marek premium, których zarejestrowano 139 tys. sztuk, co oznacza wzrost o blisko 20% r/r. W tym samym czasie zarejestrowano 344 tys. sztuk aut marek popularnych (+12% r/r).

Dynamiczny wzrost rejestracji pojazdów z napędami alternatywnymi
W 2024 roku w Polsce zarejestrowano 280 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, czyli o 27% więcej w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku.

Znaczny spadek liczby rejestracji samochodów ciężarowych i przyczep
Rynek pojazdów ciężarowych w 2024 roku odnotował znaczący spadek. Zarejestrowano 28 tys. nowych rejestracji tego typu pojazdów (-21% r/r). Podobna tendencja widoczna jest w przypadku przyczep i naczep – liczba rejestracji wyniosła 17,7 tys., czyli o 31,4% mniej niż w 2023 roku.

Jednocześnie wzrosty odnotował segment jednośladów. W 2024 roku zarejestrowano 39,8 tys. motocykli, co stanowi wzrost o 43,4% r/r. Również rynek motorowerów prezentuje się pozytywnie, z wolumenem rejestracji osiągającym 13,7 tys. nowych motorowerów (wzrost o 27% r/r).

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2014 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.