Aktualności

EUROPEJSKI TYDZIEŃ MOBILNOŚCI

W ramach EUROPEJSKIEGO TYGODNIA MOBILNOŚCI w dzienniku „Rzeczpospolita” - na stronach „Ekonomia i rynek” oraz serwis klimat.rp.pl będzie publikowany cykl redakcyjny pt. „Zrównoważony transport w Polsce” , pod honorowym patronatem Ministerstwa Infrastruktury i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego . Inicjatywa ma na celu promocję czystego transportu i pojazdów zeroemisyjnych w Polsce - obszarów, które wpisują się w kluczowe działania PZPM i jego członków. Zapraszamy do śledzenia  publikacji w linkach poniżej:
18.09.23 Odcinek I: Ekologiczne auta – perspektywy rozwoju w Polsce, jak wygląda rynek, czy polskie firmy transportowe stawiają na zeroemisyjność?
19.09.23 Odcinek II: Motoryzacja/transport i emisje - sektor wobec bilansu globalnych emisji. Jakich zmian możemy dokonać, żeby go oczyścić?
20.09.23 Odcinek III: Infrastruktura - transport elektryczny w formule zbiorowej lub indywidualnej wymaga stacji ładowania. Na jakim etapie znajduje się rozwój sieci w Polsce - jak to zmienić?
21.09.23 Odcinek IV: Baterie – przesiadka do elektrycznych środków transportu to  gwałtowny wzrost zapotrzebowania na baterie/akumulatory do pojazdów; Czy starczy dla wszystkich...
22.09.23 Odcinek V: Światowy Dzień bez Samochodu – jak skutecznie przejść na zeroemisyjny transport z zachowaniem równowagi ekologicznej?

Dane cząstkowe 10 dni września 2023 rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Po 10 dniach września br. liczba rejestracji samochodów we wszystkich segmentach znalazła się na ujemnym terytorium w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku oraz w porównaniu do sierpnia br. W br. liczba dni roboczych  od 1 do 10 września wyniosła 6 vs 7 dni w ub.r.
W omawianym okresie zarejestrowanych zostało 8 937 samochodów osobowych o 3,8% r/r mniej niż w tym samym czasie ub.r. Liczba rejestracji lekkich samochodów dostawczych zmniejszyła się o 3,2% r/r osiągając liczbę 997 szt.. Sprzedaż nowych ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t pierwszy raz od kilku miesięcy odnotowała dwucyfrowy spadek o 56,0% r/r do liczby 420 zarejestrowanych szt..
Jednoślady zanotowały zróżnicowane wyniki: Motocykle: +4,1%r/r , Skutery: -7,3% r/r
W ciągu pierwszych 10 dni września zarejestrowano:
Samochody:
osobowe: 8 937 szt.   (-3,8% r/r)
lekkie dostawcze  LCV: 997 szt. (-3,2% r/r)
ciężarowe pow. 3.5t: 420  szt.  (-56,0% r/r)
Jednoślady:

motocykle: 611 szt. (-4,1% r/r)
motorowery: 343 szt. (-7,3% r/r

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

FLEET ELECTRIC DAY

Już jutro w Słomczynie będziemy obecni podczas FLEET ELECTRIC DAY!!
Jako Partner Merytoryczny wydarzenia zapraszamy na testy samochodów elektrycznych oraz do stoiska eksperckiego Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Na wszystkie pytania dotyczące niskoemisyjnej mobilności oraz programu "Mój Elektryk" odpowie Mecenas Michał Wekiera reprezentujący Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.

Zapraszamy do stoiska PZPM w hali namiotowej w godzinach 10.00 – 14.00
Rejestracja: www.fleetelectricday.pl

Rejestracje przyczep i naczep oraz ciągników rolniczych w sierpniu 2023r.

Rejestracje w całej grupie nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów, w ostatnim miesiącu osiągnęły łącznie 6 587 szt. i były mniejsze niż przed rokiem (-6,2%). Spadki w tej części rynku obserwujemy już od lutego 2022 roku. Tylko w styczeń przyniósł na chwilę stabilizację (-0,9%). Sierpień kontynuuje ten spadkowy trend. O spadku zadecydowały zarówno przyczepy jak i naczepy.
Grupa przyczep uzyskała w sierpniu rejestracje na poziomie 5 004 szt. (-3,9% r/r). W porównaniu z lipcem br. rejestracje w grupie spadły o 11,2% (-632 szt.).
Rynek naczep , które stanowią drugą zasadniczą siłę w zagregowanej grupie, spadł o 12,6% po wzrostach z marca i kwietnia, czerwca i stabilizacji w lipcu br. W sierpniu. zarejestrowano 1 583 szt. W porównaniu z lipcem rynek naczep obniżył się (-22,3%; -455 szt.)
Od początku 2023 roku zarejestrowano łącznie 59 900 przyczep i naczep wszystkich rodzajów i jest to wynik niższy o 8,1% niż rok wcześniej (-5 303 szt.).

Zapraszamy do zapoznania się z pełnym opracowaniem nt. pierwszych rejestracji przyczep, naczep oraz ciągników rolniczych w Polsce w SIERPNIU 2023 roku , które zespół PZPM przygotował na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów

Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami kliknij tutaj »  

Rejestracje pojazdów użytkowych pow. 3,5t, w tym samochodów ciężarowych i autobusów - sierpień 2023 r.

Rejestracje w 2023: sierpień: +62%; styczeń – sierpień +18,9%

Zgodnie ze zmianami wprowadzonymi w tzw. Pakiecie Mobilności, od 21 sierpnia 2023 roku w nowych pojazdach wymagane są nowe tachografy, czyli tachografy inteligentne (G2V2) w wersji drugiej. Zmiana ta spowodowała, przyspieszone rejestracje pojazdów przed tą datą co mocno zwiększyło rynek pojazdów użytkowych w porównaniu do sierpnia 2022. Wydania samochodów ciężarowych osiągnęły najwyższy miesięczny rezultat w historii – 4 tys. szt. Wszystkie grupy składowe odnotowały znaczne wzrosty rejestracji: ciągniki samochodowe – prawie 50% wzrost, podwozia samochodowe – ponad 80% wzrost. Rynek nowych autobusów podwoił rejestracje. Rynek nowych pojazdów użytkowych jest większy niż używanych sprowadzonych z zagranicy (ponad 1/3)
W sierpniu 2023r. zarejestrowano 4 244 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5t, tj. znacznie więcej niż przed rokiem (+62 %) i więcej niż w lipcu br. (+37,3%).
Nowych samochodów ciężarowych przybyło 4 049 szt. tj. więcej (+59%) niż rok wcześniej. Rynek autobusów wzrósł o 170,8% do poziomu 195 szt.
Od początku 2023 roku przybyło 25 525 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t . co oznacza wzrost (+18,9%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 24 450, czyli 18% więcej niż w 2022r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 43,3% do 1 075 szt.

W dziale Rynek Motoryzacyjny nowe analizy o pierwszych rejestracjach w SIERPNIU 2023 roku samochodów ciężarowych i autobusów o DMC powyżej 3,5t  oraz dane o samochodach dostawczych do 3,5t. Raporty przygotowano na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Kliknij tutaj »

eRejestracje - Raport PZPM nt. pierwszych rejestracji nowych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi oraz infrastruktury - Sierpień 2023

Z przyjemnością prezentujemy comiesięczną informację prasową pt. „ e Rejestracje” nt. pierwszych rejestracji nowych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi
Publikacja zawiera szczegółowe analizy dotyczące pierwszych rejestracji samochodów osobowych, samochodów dostawczych do 3,5 t, samochodów ciężarowych pow. 3,5 t., autobusów, motocykli i motorowerów w LIPCU 2023r. oraz aktualne informacje o infrastrukturze ładowania i tankowania CNG i LNG.
W grupie samochodów osobowych w sierpniu  2023r. zarejestrowano 17 305 szt. zasilanych paliwami alternatywnymi. Stanowiły one 47,8% rynku.
W SIERPNIU w całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano 8 680 klasyczne hybrydy (ozn. HEV) tj. więcej niż rok wcześniej (+95,8% r/r) i 6 520 tzw. miękkich hybryd (MHEV) (+11,2%). Samochodów bateryjnych (BEV) przybyło 1 237 szt. (+38,5%), a hybryd plug-in (PHEV) 868 (-0,3%). Samochody z klasycznym napędem benzynowym (14 804 szt.; -14,6%) zajęły 40,9% rynku i straciły r/r 10,5 pkt. proc. Diesle stanowiły 9% (3 263 szt. -4,1%) wobec 10,1% rok wcześniej. Wszystkie HEVy oraz 68% MHEVów było opartych na silnikach benzynowych. 32% miękkich hybryd miało silnik diesla. Wśród PHEVów tylko 3% miało silnik Diesla.
Od początku 2023 roku zarejestrowano 135 237 szt. zasilanych paliwami alternatywnymi i stanowiły 43,5% rynku.
Wśród nich wyróżniono 56 916 klasycznych hybryd (+27,7%) i 58 844 tzw. Miękkich hybryd (+21,4%). Nadal dynamicznie zwiększa się rynek samochodów bateryjnych (BEV): +67,5% do 10 886 szt. i hybryd plug-in: +24,7% do 8 515 szt. W całej grupie samochodów z napędem elektrycznym znalazło się także 76 sztuk samochodów zasilanych z wodorowych ogniw paliwowych (FCEV).
Wszystkie HEVy oraz 69% MHEVów było opartych na silnikach benzynowych. 31% miękkich hybryd miało silnik diesla. Wśród PHEVów tylko 2% miało silnik Diesla.

"Choć sierpień okazał się nieco gorszym miesiącem, jeśli chodzi o rejestracje osobowych samochodów elektrycznych i hybryd plug-in, jednakże - biorąc pod uwagę pierwsze osiem miesięcy br. - trzeba stwierdzić, że wzrost w tym segmencie jest stabilny i w porównaniu do ub. roku wyniósł ok. 70% w przypadku elektrycznych samochodów osobowych i 25% - w przypadku hybryd plug-in. Patrząc zatem na dotychczasowe wyniki można przyjąć, że w 2023 roku zostanie zarejestrowanych ponad 15 tys. nowych samochodów elektrycznych i około 10 tys. hybryd plug-in. Sierpień był również miesiącem, w którym zanotowaliśmy bardzo wysokie – blisko 50% - wzrosty rejestracji samochodów hybrydowych.
Bardzo dobre wyniki odnotowujemy w segmencie elektrycznych samochodów dostawczych. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy br. zostało zarejestrowanych ponad 1700 sztuk zeroemisyjnych samochodów dostawczych, które trafiły na nasze drogi, zaś w sierpniu odnotowaliśmy ponad 100% wzrost r/r, rejestracji tych pojazdów.
Cieszy również fakt, że w ub. miesiącu zarejestrowanych zostało prawie 40 szt. nowych autobusów elektrycznych, co przyczynia się do blisko 40% wzrostu rejestracji w ciągu ośmiu miesięcy br.
Rośnie - choć nie tak dynamicznie – liczba stacji ładowania. Biorąc jednak pod uwagę ogromne środki, jakie zostały na ten cel przeznaczone, w najbliższym czasie powinniśmy się spodziewać widocznego rozwoju sieci infrastruktury ładowania..
- mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.

Pełna informacja, infografika oraz tabele w zakładce Rynek Motoryzacyjny kliknij tutaj »

PZPM w debacie „Przyszłość baterii litowo – jonowych” podczas okrągłego stołu branży chemicznej, bateryjnej i motoryzacyjnej.

Polska Izba Przemysłu Chemicznego zaprasza na wydarzenie w zupełnie nowej, innowacyjnej formule Workshops & Networking. Cyfrowa i bezpieczna – transformacja przemysłu chemicznego: Workshops & Networking PIPC odbędzie się 20-21 września br. w Hotelu Novotel w Katowicach i realizowane będzie w ramach dwóch projektów PIPC – Programu Bezpieczna Chemia oraz Projektu Chemia 4.0.
 
Będzie to wyjątkowa okazja, by wychodząc poza tradycyjne debaty i krótkie prezentacje, skupić się na zaprezentowaniu i przedyskutowaniu praktycznego podejścia do strategicznych tematów dotykających przemysł chemiczny w formule warsztatów, pokazów, case-study i otwartych moderowanych dyskusji z udziałem wszystkich uczestników.
 
Przyszłość baterii litowo - jonowych – okrągły stół branży chemicznej, bateryjnej i motoryzacyjnej
Jednym z warsztatów podczas wydarzenia będzie także: Niepewna przyszłość litu. Co czeka produkcję i recykling baterii? Spotkanie poświęcone omówieniu propozycji Komisji Europejskiej dot. klasyfikacji litu jako substancji reprotoksycznej kategorii 1A, znaczeniu soli litu dla przemysłu, a dyskusji zostaną poddane potencjalne konsekwencje dla polskiej i unijnej gospodarki. W warsztacie udział wezmą m.in. przedstawiciele BASF Polska, Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz International Lithium Association. Spotkanie dedykowane jest nie tylko branży chemicznej, lecz także przedstawicielom sektora motoryzacyjnego i bateryjnego.
 
Link do rejestracji: https://pipc.org.pl/events/cyfrowa-i-bezpieczna-transformacja-przemyslu-chemicznego-workshops-networking-pipc

Program "Mój Elektryk"

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wraz ze Związkiem Dealerów Smochodów oraz Polską Izbą Rozwoju Elektromobilności apelują o waloryzację programu „Mój Elektryk”

Jako organizacje reprezentujące przedsiębiorców z branży dystrybucji, produkcji pojazdów i elektromobilności wystąpiliśmy z apelem do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o podwyższenie maksymalnej ceny pojazdu kwalifikującego się do wsparcia w ramach programu "Mój Elektryk".

Program "Mój Elektryk" został uruchomiony w lipcu 2021 r. Według IBRM Samar średnia cena samochodu elektrycznego wynosiła wówczas 189.660 zł. natomiast w chwili obecnej jest to już 269.500.
Dzięki wsparciu finansowemu programu systematycznie zwiększa się liczba aut elektrycznych. Na koniec lipca 2023 roku w Polsce zarejestrowanych było 47 018 pojazdów osobowych i dostawczych bateryjnych (BEV) a w ciągu ostatnich siedmiu miesięcy ich liczba zwiększyła się o 13 293 szt., co oznacza wzrost o 39,4%.

W chwili obecnej problemem dostrzeganym przez branżę jest jednak to, że przez dwa lata programu liczba modeli samochodów w ramach limitu określonego w programie "Mój Elektryk" uległa znacznemu ograniczeniu.
Mając na uwadze troskę o dalszy sukces programu zasadne jest pilne zwiększenie limitu ceny pojazdu, wg. naszej oceny do kwoty 315.000 złotych. Zasadne jest aby dopłata stanowiła wciąż ten sam procent w ramach ceny pojazdu.

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2014 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.